REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii
Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Osoby pracujące w Wielkiej Brytanii, które z różnych przyczyn zdecydowały się na powrót do Polski, mają możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów tam osiągniętych. Jak skutecznie ubiegać się o zwrot podatku?

REKLAMA

Autopromocja

Jak pokazują najnowsze statystyki, coraz więcej naszych rodaków wraca do Polski z pracy za granicą. Badanie przeprowadzone przez serwis Clicktrans.pl mówi, że około trzykrotnie więcej Polaków wróciło w 2017 roku do kraju, niż z niego wyemigrowało. Odsetek osób powracających z Wielkiej Brytanii wynosi 50% wszystkich reemigrantów. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć niepewność co do losu Polaków na Wyspach po Brexicie oraz ogólny wzrost nastrojów antyimigranckich w Wielkiej Brytanii.

Bez względu na przyczyny, skłaniające do powrotu do kraju, należy pamiętać, że osoby pracujące w UK, mają po powrocie możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów osiągniętych na Wyspach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może ubiegać się o zwrot podatku?

Zwrot podatku przysługuje tym osobom, które w UK były zatrudnione na umowie o pracę (employee) i zapłaciły zbyt wysoką kwotę podatku, a to praktycznie zawsze ma miejsce w przypadku osób, które nie przepracowały pełnego roku podatkowego (od 6 kwietnia do 5 kwietnia roku następnego). Pracownicy w Wielkiej Brytanii, nie muszą się rozliczać z podatku, więc o nadpłacony podatek trzeba się ubiegać. Zwrot podatku mogą otrzymać także osoby, które były podwykonawcami CIS (subcontractor), ale w ich przypadku konieczność rozliczenia jest obowiązkowa tzn. muszą oni złożyć deklarację podatkową, niezależnie od tego czy należy im się zwrot czy nie. To samo dotyczy osób, które były samozatrudnione w Wielkiej Brytanii (self-employed) - muszą rozliczyć się z podatku, jeśli wyjechały w ciągu roku podatkowego. W ich przypadku nie będzie zwrotu podatku, chyba, że zapłaciły zaliczkę podatku lub dodatkowo pracowały na umowie o pracę.

Kiedy można ubiegać się o zwrot podatku?

O zwrot można starać się po zakończeniu roku podatkowego – w UK trwa on do 5 kwietnia – a w sytuacji, w której ktoś wraca do Polski i nie zamierza już powrócić na Wyspy do końca danego roku podatkowego, także w jego trakcie. Po zakończeniu roku podatkowego można spokojnie znów podjąć pracę na Wyspach i starać się o zwrot podatku za rok poprzedni.

Do ilu lat wstecz można ubiegać się o zwrot podatku?

Przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii pozwalają o ubieganie się o zwrot podatku do pięciu lat wstecz. W praktyce oznacza, to że w tym roku można starać się o zwrot za maksymalnie za rok podatkowy 20013/2014.

Zwrot dla ‘subkontraktorów’ CIS

Każdy z podwykonawców zarejestrowanych do CIS może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku przy okazji rozliczenia rocznego działalności. Dzieję się tak gdyż wykonawca odprowadza w imieniu podwykonawcy 20 lub 30 procent podatku dochodowego bezpośrednio do urzędu skarbowego. Jednak HMRC nie uwzględnia kosztów ponoszonych przez podwykonawcę, które obniżają podstawę opodatkowania. Dlatego przy rozliczeniu rocznym można od kwoty odprowadzonej zaliczki odjąć należną kwotę poniesionych kosztów i ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Korzyści

Kwota, jaką można odzyskać, oczywiście nie jest stała. Zależy ona po pierwsze od wysokości uzyskanego dochodu, jak i nadpłaconego podatku. Niemniej jednak zawsze jest to taka suma pieniędzy, która zawsze przyda się zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Polsce. Warto się o nią postarać, zwłaszcza że procedury wcale nie są skomplikowane.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA