REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii
Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Osoby pracujące w Wielkiej Brytanii, które z różnych przyczyn zdecydowały się na powrót do Polski, mają możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów tam osiągniętych. Jak skutecznie ubiegać się o zwrot podatku?

REKLAMA

Autopromocja

Jak pokazują najnowsze statystyki, coraz więcej naszych rodaków wraca do Polski z pracy za granicą. Badanie przeprowadzone przez serwis Clicktrans.pl mówi, że około trzykrotnie więcej Polaków wróciło w 2017 roku do kraju, niż z niego wyemigrowało. Odsetek osób powracających z Wielkiej Brytanii wynosi 50% wszystkich reemigrantów. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć niepewność co do losu Polaków na Wyspach po Brexicie oraz ogólny wzrost nastrojów antyimigranckich w Wielkiej Brytanii.

Bez względu na przyczyny, skłaniające do powrotu do kraju, należy pamiętać, że osoby pracujące w UK, mają po powrocie możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów osiągniętych na Wyspach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może ubiegać się o zwrot podatku?

Zwrot podatku przysługuje tym osobom, które w UK były zatrudnione na umowie o pracę (employee) i zapłaciły zbyt wysoką kwotę podatku, a to praktycznie zawsze ma miejsce w przypadku osób, które nie przepracowały pełnego roku podatkowego (od 6 kwietnia do 5 kwietnia roku następnego). Pracownicy w Wielkiej Brytanii, nie muszą się rozliczać z podatku, więc o nadpłacony podatek trzeba się ubiegać. Zwrot podatku mogą otrzymać także osoby, które były podwykonawcami CIS (subcontractor), ale w ich przypadku konieczność rozliczenia jest obowiązkowa tzn. muszą oni złożyć deklarację podatkową, niezależnie od tego czy należy im się zwrot czy nie. To samo dotyczy osób, które były samozatrudnione w Wielkiej Brytanii (self-employed) - muszą rozliczyć się z podatku, jeśli wyjechały w ciągu roku podatkowego. W ich przypadku nie będzie zwrotu podatku, chyba, że zapłaciły zaliczkę podatku lub dodatkowo pracowały na umowie o pracę.

Kiedy można ubiegać się o zwrot podatku?

O zwrot można starać się po zakończeniu roku podatkowego – w UK trwa on do 5 kwietnia – a w sytuacji, w której ktoś wraca do Polski i nie zamierza już powrócić na Wyspy do końca danego roku podatkowego, także w jego trakcie. Po zakończeniu roku podatkowego można spokojnie znów podjąć pracę na Wyspach i starać się o zwrot podatku za rok poprzedni.

Do ilu lat wstecz można ubiegać się o zwrot podatku?

Przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii pozwalają o ubieganie się o zwrot podatku do pięciu lat wstecz. W praktyce oznacza, to że w tym roku można starać się o zwrot za maksymalnie za rok podatkowy 20013/2014.

Zwrot dla ‘subkontraktorów’ CIS

Każdy z podwykonawców zarejestrowanych do CIS może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku przy okazji rozliczenia rocznego działalności. Dzieję się tak gdyż wykonawca odprowadza w imieniu podwykonawcy 20 lub 30 procent podatku dochodowego bezpośrednio do urzędu skarbowego. Jednak HMRC nie uwzględnia kosztów ponoszonych przez podwykonawcę, które obniżają podstawę opodatkowania. Dlatego przy rozliczeniu rocznym można od kwoty odprowadzonej zaliczki odjąć należną kwotę poniesionych kosztów i ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Korzyści

Kwota, jaką można odzyskać, oczywiście nie jest stała. Zależy ona po pierwsze od wysokości uzyskanego dochodu, jak i nadpłaconego podatku. Niemniej jednak zawsze jest to taka suma pieniędzy, która zawsze przyda się zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Polsce. Warto się o nią postarać, zwłaszcza że procedury wcale nie są skomplikowane.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Autopromocja
Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Jawność wynagrodzeń to podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie

Posłowie chcą wprowadzić jawność płac do Kodeksu pracy. W Sejmie złożyli obywatelski projekt, który przewiduje m.in. podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania kaucji będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

REKLAMA