REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii
Zwrot podatku po powrocie z pracy w Wielkiej Brytanii

REKLAMA

REKLAMA

Osoby pracujące w Wielkiej Brytanii, które z różnych przyczyn zdecydowały się na powrót do Polski, mają możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów tam osiągniętych. Jak skutecznie ubiegać się o zwrot podatku?

REKLAMA

Jak pokazują najnowsze statystyki, coraz więcej naszych rodaków wraca do Polski z pracy za granicą. Badanie przeprowadzone przez serwis Clicktrans.pl mówi, że około trzykrotnie więcej Polaków wróciło w 2017 roku do kraju, niż z niego wyemigrowało. Odsetek osób powracających z Wielkiej Brytanii wynosi 50% wszystkich reemigrantów. Do przyczyn takiego stanu rzeczy można zaliczyć niepewność co do losu Polaków na Wyspach po Brexicie oraz ogólny wzrost nastrojów antyimigranckich w Wielkiej Brytanii.

Bez względu na przyczyny, skłaniające do powrotu do kraju, należy pamiętać, że osoby pracujące w UK, mają po powrocie możliwość uzyskania zwrotu podatku od dochodów osiągniętych na Wyspach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto może ubiegać się o zwrot podatku?

Zwrot podatku przysługuje tym osobom, które w UK były zatrudnione na umowie o pracę (employee) i zapłaciły zbyt wysoką kwotę podatku, a to praktycznie zawsze ma miejsce w przypadku osób, które nie przepracowały pełnego roku podatkowego (od 6 kwietnia do 5 kwietnia roku następnego). Pracownicy w Wielkiej Brytanii, nie muszą się rozliczać z podatku, więc o nadpłacony podatek trzeba się ubiegać. Zwrot podatku mogą otrzymać także osoby, które były podwykonawcami CIS (subcontractor), ale w ich przypadku konieczność rozliczenia jest obowiązkowa tzn. muszą oni złożyć deklarację podatkową, niezależnie od tego czy należy im się zwrot czy nie. To samo dotyczy osób, które były samozatrudnione w Wielkiej Brytanii (self-employed) - muszą rozliczyć się z podatku, jeśli wyjechały w ciągu roku podatkowego. W ich przypadku nie będzie zwrotu podatku, chyba, że zapłaciły zaliczkę podatku lub dodatkowo pracowały na umowie o pracę.

Kiedy można ubiegać się o zwrot podatku?

O zwrot można starać się po zakończeniu roku podatkowego – w UK trwa on do 5 kwietnia – a w sytuacji, w której ktoś wraca do Polski i nie zamierza już powrócić na Wyspy do końca danego roku podatkowego, także w jego trakcie. Po zakończeniu roku podatkowego można spokojnie znów podjąć pracę na Wyspach i starać się o zwrot podatku za rok poprzedni.

Do ilu lat wstecz można ubiegać się o zwrot podatku?

Przepisy obowiązujące w Wielkiej Brytanii pozwalają o ubieganie się o zwrot podatku do pięciu lat wstecz. W praktyce oznacza, to że w tym roku można starać się o zwrot za maksymalnie za rok podatkowy 20013/2014.

Zwrot dla ‘subkontraktorów’ CIS

Każdy z podwykonawców zarejestrowanych do CIS może ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku przy okazji rozliczenia rocznego działalności. Dzieję się tak gdyż wykonawca odprowadza w imieniu podwykonawcy 20 lub 30 procent podatku dochodowego bezpośrednio do urzędu skarbowego. Jednak HMRC nie uwzględnia kosztów ponoszonych przez podwykonawcę, które obniżają podstawę opodatkowania. Dlatego przy rozliczeniu rocznym można od kwoty odprowadzonej zaliczki odjąć należną kwotę poniesionych kosztów i ubiegać się o zwrot nadpłaconego podatku.

Korzyści

Kwota, jaką można odzyskać, oczywiście nie jest stała. Zależy ona po pierwsze od wysokości uzyskanego dochodu, jak i nadpłaconego podatku. Niemniej jednak zawsze jest to taka suma pieniędzy, która zawsze przyda się zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Polsce. Warto się o nią postarać, zwłaszcza że procedury wcale nie są skomplikowane.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Admiral Tax Ltd
Eksperci w planowaniu podatkowym i optymalizacji kosztów fiskalnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

Masz firmę i słaby Internet? Sprawdź, co odpowiada rząd na problemy z KSeF

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA