REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zwrot podatku z Niemiec /sxc.hu
Zwrot podatku z Niemiec /sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

O zwrot nadpłaconego podatku z Niemiec może starać się każdy, kto pracował w Niemczech i miał odprowadzony podatek od wynagrodzenia. Jakie dokumenty są wymagane i jak prawidłowo ubiegać się o zwrot podatku?

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z niemieckimi przepisami podatkowymi i polsko-niemiecką umową o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatki od płac pracowników polskich zatrudnionych w Niemczech należy płacić w Niemczech. W efekcie tego, dochody polskich pracowników podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami niemieckimi i mogą oni składać w tym kraju roczne zeznanie podatkowe.

W Niemczech kwota dochodu wolnego od podatku w rozliczeniu rocznym jest wysoka, a pracownikom przysługują dodatkowe odliczenia od dochodu, między innymi z tytułu posiadania dzieci, prowadzenia podwójnego gospodarstwa domowego, przejazdów do kraju itp. To w efekcie rozliczenia rocznego okazuje się, że zaliczki potrącone z wypłaty pracownika przekraczają podatek należny i nadpłata może zostać zwrócona pracownikowi.

Z niemieckim Urzędem Skarbowym można rozliczyć się do 4 lat wstecz, czyli w 2017 roku można jeszcze rozliczyć 2013 rok. Najważniejszymi dokumentami wymaganymi do ubiegania się o zwrot podatku jest karta podatkowa (Lohnsteuerkarte, Lohnsteuerbescheinigung) wydawana przez pracodawcę oraz oryginał zaświadczenia EU/EWR podbity przez Urząd Skarbowy w Polsce.

REKLAMA

Niektóre wydatki należy poświadczyć przed Urzędem Skarbowym w Niemczech poprzez przedłożenie odpowiedniego zaświadczenia. W przeciwnym razie nie zostanie przyznany zwrot podatku lub będzie on mniejszy niż powinien. Zaświadczenia należy dołączyć do oświadczenia podatkowego w oryginale (kopie należy przechowywać w domu).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W deklaracji podatkowej można ująć jeszcze dużo różnych wydatków, jak na przykład koszty opieki na dziećmi albo koszty uzyskania przychodu (Werbungskosten). W tym wypadku nie jest koniecznie dołączanie odpowiednich rachunków. Warto jednak przechowywać je w domu, aby móc je przedłożyć w przypadku zapytania ze strony Urzędu Skarbowego. Inaczej wygląda to w przypadku tzw. usług blisko związanych z prowadzeniem domu (haushaltsnahe Dienstleistungen), gdzie należy dostarczyć rachunki w oryginale.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Przeciętny czas oczekiwania na wydanie decyzji wynosi 3-6 miesięcy. Zdarzają się przypadki, że decyzje wydawane są szybciej, ale zależy to od Urzędu Skarbowego. Urzędnicy niemieckich Urzędów Skarbowych rozpatrują deklaracje podatkowe zaczynając od tych, które dotarły najwcześniej. Deklaracje wysłane drogą elektroniczną są rozpatrywane priorytetowo.

W wielu przypadkach Finanzamty zaczynają rozpatrywać rozliczenia podatkowe dopiero w marcu. Wynika to z faktu, iż na początku roku systemy komputerowe urzędów muszą zostać zaktualizowane, aby były zgodne z aktualnym orzecznictwem prawa podatkowego. Poza tym urzędy niejednokrotnie muszą czekać na dane przesyłane przez podmioty trzecie, np. pracodawców lub ubezpieczalni. Pracodawcy i ubezpieczyciele mają obowiązek dostarczania dodatkowych informacji do urzędu maksymalnie do 28. lutego.

Autopromocja
Tax-Pol
Firma Tax-Pol jest jedną z najdłużej działających firm na rynku, zajmujących się odzyskiwaniem podatku z pracy za granicą. Naszą działalność rozpoczęliśmy w 2001 roku.

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

REKLAMA

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA

Podatek PIT - część 3
Zapraszamy do rozwiązania quizu o podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to trzeci quiz dotyczący tej problematyki, który zawiera dziesięć pytań a tylko jedna odpowiedź jest właściwa.
Podatek PIT - część 2
Oto quiz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to drugi quiz dotyczący tej problematyki. Składa się z dziewięciu pytań i tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

REKLAMA