Badania techniczne pojazdów: Nowe stawki już od 19 września! Zobacz tabelę

REKLAMA
REKLAMA
Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.
Podwyżka po ponad 20 latach – dlaczego teraz i jakie są główne powody zmiany?
REKLAMA
19 września wejdą w życie nowe stawki za badania techniczne pojazdów, które – jak podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak – zostały przygotowane w taki sposób, aby były zbalansowane i sprawiedliwe zarówno dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów, jak i dla samych kierowców. To pierwsza tak duża zmiana od ponad dwóch dekad, co oznacza, że przez 20 lat obowiązywały w Polsce jedne z najniższych opłat w całej Europie.
REKLAMA
Resort infrastruktury w swoim komunikacie wskazał, że decyzja o podwyżce była nieunikniona. W tym czasie znacząco wzrosły koszty prowadzenia działalności gospodarczej – od wynagrodzeń pracowników, przez utrzymanie nieruchomości i mediów, aż po eksploatację i legalizację urządzeń diagnostycznych. Jednocześnie w ciągu ostatnich 20 lat zaszła ogromna zmiana technologiczna w motoryzacji – na rynku pojawiły się pojazdy hybrydowe, elektryczne i naszpikowane elektroniką, co sprawia, że przegląd techniczny wymaga dziś większych kompetencji i nowocześniejszego zaplecza niż jeszcze kilkanaście lat temu.
Minister Klimczak podczas wizyty w Łomży wyjaśniał, że aktualizacja opłat została zaplanowana w taki sposób, aby z jednej strony zapewnić stacjom kontroli stabilność finansową, a z drugiej – by kierowcy nie odczuli jej boleśnie w domowym budżecie.
Ile wyniosą nowe stawki? Konkretne kwoty dla wszystkich rodzajów pojazdów
Najważniejsza zmiana dotyczy samochodów osobowych. Od 19 września koszt badania technicznego wzrośnie o 51 zł i będzie wynosił 149 zł. Jak zapewnia resort, nawet po tej podwyżce Polska nadal utrzyma się w gronie krajów o najniższych stawkach w Europie.
Jednak zmiana obejmuje także inne pojazdy. Pełna lista nowych opłat przedstawia się następująco:
- samochód osobowy – 149 zł (wzrost o 51 zł),
- motocykl i ciągnik rolniczy – 94 zł,
- motorower – 76 zł,
- samochody ciężarowe i specjalne, ciągniki siodłowe o DMC 3,5–16 t – 234 zł,
- samochody ciężarowe i specjalne, ciągniki siodłowe powyżej 16 t – 269 zł,
- przyczepy ciężarowe i specjalne do 3,5 t – 119 zł,
- pojazdy z instalacją gazową – dodatkowe badanie specjalistyczne 96 zł, co w przypadku auta osobowego daje łącznie 245 zł.
Zmiany te zostały już opublikowane w Dzienniku Ustaw, co oznacza, że mają moc prawną i nie są jedynie zapowiedzią. Zobacz: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 września 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów
Dlaczego podwyżka była konieczna i co oznacza dla stacji kontroli pojazdów?
REKLAMA
Przez ponad 20 lat stawki za badania techniczne pozostawały praktycznie niezmienne, co sprawiło, że Polska miała jedne z najtańszych przeglądów w całej Europie. Choć mogło to cieszyć kierowców, dla stacji kontroli pojazdów oznaczało coraz większe problemy finansowe. Wzrost kosztów utrzymania nieruchomości, rosnące rachunki za energię, a także konieczność legalizacji i naprawy nowoczesnych urządzeń diagnostycznych powodowały, że wiele firm balansowało na granicy opłacalności.
Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki zostały oparte na wskaźniku cen towarów i usług od 2020 roku, co ma odzwierciedlać realne warunki gospodarcze i pozwalać przedsiębiorcom prowadzić działalność w sposób zrównoważony. W praktyce oznacza to, że stacje kontroli pojazdów będą mogły inwestować w unowocześnianie sprzętu, a także zapewniać diagnostom lepsze wynagrodzenia, co ma bezpośrednio przełożyć się na wyższą jakość przeprowadzanych badań.
Głos ministra Klimczaka: sprawiedliwość i równowaga kluczem do reformy
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, wielokrotnie podkreślał, że decyzja o podwyżce była podejmowana w sposób wyważony. Z jednej strony chodziło o zabezpieczenie interesów przedsiębiorców, którzy inwestują w stacje kontroli pojazdów i utrzymują z nich swoje rodziny, a z drugiej – o to, by kierowcy nie mieli poczucia, że są obciążani nadmiernymi kosztami.
Według ministra, nawet po podwyżce stawki w Polsce nadal należą do najniższych w Europie, a nowy poziom opłat jest dobrym kompromisem pomiędzy potrzebami rynku a możliwościami finansowymi obywateli.
W Łomży Klimczak mówił także o zmianach w technologii samochodów – dziś są to często pojazdy wyposażone w rozbudowaną elektronikę, systemy bezpieczeństwa, a także coraz częściej w silniki hybrydowe lub elektryczne. To sprawia, że sam proces diagnostyczny jest bardziej skomplikowany i wymaga wyższego poziomu kompetencji oraz lepszego sprzętu.
Co podwyżka oznacza dla kierowców w praktyce?
Na pierwszy rzut oka wzrost opłaty o 51 zł za badanie samochodu osobowego może wydawać się znaczący, jednak w perspektywie rocznej nie jest to kwota, która mocno obciąży budżet przeciętnego kierowcy. Warto zauważyć, że badanie techniczne wykonuje się raz w roku, a jego koszt to nadal mniej niż koszt pojedynczego tankowania auta.
Dzięki podwyżce właściciele pojazdów mogą zyskać lepszą jakość usług. Lepsze wynagrodzenia diagnostów oraz modernizacja sprzętu w stacjach kontroli pojazdów przełożą się na dokładniejsze badania, wyższą wiarygodność wyników i większe bezpieczeństwo na drogach.
Warto też pamiętać, że brak ważnego badania technicznego niesie za sobą poważne konsekwencje: mandat, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, a nawet problemy z wypłatą odszkodowania w razie wypadku. W tym kontekście dopłata 51 zł rocznie wydaje się stosunkowo niewielką ceną za pewność, że auto spełnia wszystkie normy bezpieczeństwa.
Modernizacja, prestiż zawodu diagnosty i zmiana pokoleniowa
Prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Jolanta Źródłowska, zwróciła uwagę, że urealnienie opłat otwiera drogę do inwestycji w nowoczesne urządzenia diagnostyczne. To z kolei pozwoli unowocześnić cały proces badania, uczynić go bardziej dokładnym, a jednocześnie przyjaznym dla klienta.
Źródłowska podkreśliła również, że podwyżka jest szansą na podniesienie prestiżu zawodu diagnosty. Obecnie branża zmaga się z brakiem młodych specjalistów, którzy chcieliby związać swoją karierę z tą profesją. Brak zmiany pokoleniowej wśród diagnostów może w przyszłości okazać się poważnym problemem, dlatego podniesienie wynagrodzeń i zwiększenie atrakcyjności tej ścieżki zawodowej jest kluczowe.
Co czeka kierowców po 19 września?
Od 19 września każdy kierowca musi liczyć się z tym, że za badanie techniczne zapłaci więcej. Najbardziej odczują to właściciele samochodów osobowych, którzy za coroczny przegląd wydadzą 149 zł, a w przypadku aut z instalacją gazową – 245 zł. Wzrost obejmie jednak wszystkie kategorie pojazdów.
Podwyżka ma dwa główne cele:
- zapewnienie stacjom kontroli pojazdów środków na rozwój i utrzymanie wysokiej jakości usług,
- poprawę bezpieczeństwa na drogach dzięki bardziej rzetelnym i nowoczesnym badaniom technicznym.
Resort infrastruktury, eksperci i przedstawiciele branży są zgodni, że zmiany były nieuniknione i potrzebne. W perspektywie długofalowej kierowcy mogą na nich zyskać – nie tylko w postaci lepszej jakości usług, ale także zwiększonego bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Wyważona decyzja, która zmieni rynek badań technicznych
Podwyżka stawek za badania techniczne pojazdów, która wejdzie w życie 19 września, to jedna z najważniejszych zmian w branży motoryzacyjnej od ponad 20 lat. Ministerstwo infrastruktury zapewnia, że stawki są zbalansowane, sprawiedliwe i nadal jedne z najniższych w Europie. Dzięki temu stacje kontroli pojazdów zyskają możliwość stabilnego funkcjonowania i rozwoju, a kierowcy – lepszą jakość badań.
Choć wzrost cen nigdy nie jest dla obywateli łatwy do przyjęcia, w tym przypadku wydaje się, że korzyści przewyższają koszty. Kierowcy mogą być spokojni – przegląd nadal pozostanie stosunkowo tani w porównaniu do innych wydatków związanych z utrzymaniem auta, a dodatkowo przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i modernizacji całej branży diagnostycznej.
Tabela: Opłaty za badania techniczne pojazdów
Poniżej tabela opłat za badania techniczne pojazdów. Zgodnie z załącznikiem do nowego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2025 r. (Dz. U. poz. 1223).
Lp. | Wyszczególnienie | Opłata w zł (zawiera podatek od towarów i usług VAT) |
1 | 2 | 3 |
1 | Okresowe badanie techniczne: | |
1.1 | motocykl, ciągnik rolniczy | 94,00 |
1.2 | samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w.1) | 149,00 |
1.3 | samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. | 234,00 |
1.4 | samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c., ciągnik samochodowy balastowy | 269,00 |
1.5 | autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą1) | 304,00 |
1.6 | przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5 t d.m.c. | 61,00 |
1.7 | przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5 t do 6 t d.m.c | 76,00 |
1.8 | przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6 t d.m.c. | 107,00 |
1.9 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna do 3,5 t d.m.c. | 119,00 |
1.10 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c. | 249,00 |
1.11 | przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 16 t d.m.c. | 270,00 |
1.12 | pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) | 96,00 |
1.13 | tramwaj - wagon silnikowy | 504,00 |
1.14 | tramwaj - wagon przegubowy | 604,00 |
1.15 | tramwaj - wagon doczepny czynny | 382,00 |
1.16 | tramwaj - wagon doczepny bierny | 168,00 |
1.17 | trolejbus - badania elektryczne2) | 175,00 |
1.18 | motorower | 76,00 |
1.19 | pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej | 94,00 |
2 | Ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojeździe, w którym stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych w zakresie: | |
2.1 | skuteczności i równomierności działania hamulców | 30,00 |
2.2 | skuteczności działania hamulców tramwaju | 183,00 |
2.3 | skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego trolejbusu | 76,00 |
2.4 | ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania | 21,00 |
2.5 | połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu | 30,00 |
2.6 | toksyczności spalin | 21,00 |
2.7 | poziomu hałasu | 30,00 |
2.8 | geometrii kół jednej osi | 55,00 |
2.9 | działania amortyzatorów jednej osi | 21,00 |
2.10 | wszystkich innych usterek łącznie | 30,00 |
3 | Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: | |
3.1 | określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu)3) | 30,00 |
3.2 | po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne)4) | 143,00 |
3.3 | dane techniczne niezgodne ze stanem faktycznym | 78,00 |
4 | Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska: | |
4.1 | co do którego zachodzi podejrzenie, że nie spełnia określonych warunków technicznych3) | 30,00 |
4.2 | po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne)4) | 143,00 |
5 | Pozostałe dodatkowe badania techniczne pojazdu: | |
5.1 | który ma być używany jako taksówka (za warunki dodatkowe)5) | 64,00 |
5.2 | który ma być używany jako uprzywilejowany (za warunki dodatkowe)5) | 76,00 |
5.3 | który ma być używany do przewozu materiałów niebezpiecznych (za badanie specjalistyczne) | 130,00 |
5.4 | autobusu, który może poruszać się po drogach z prędkością 100 km/h (za badanie specjalistyczne) | 192,00 | |
5.5 | do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu państwowego (za warunki dodatkowe)5) | 73,00 | |
5.6 | w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym4) | 125,00 | |
5.7 | o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym | 76,00 | |
5.8 | skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu | w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji | 91,00 |
jeżeli z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, że uczestniczył on w wypadku drogowym4), lub narusza wymagania ochrony środowiska | 143,00 | ||
5.9 | w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenia elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego4) | 143,00 | |
5.10 | pojazd, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym | 76,00 | |
5.11 | dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego | 183,00 | |
5.12 | o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (za każde stanowisko kierującego)5) | 76,00 | |
6 | Sprawdzenie spełniania dodatkowych warunków technicznych dla niektórych pojazdów oraz pozostałe czynności przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów: | ||
6.1 | prawidłowości przystosowania pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy1) | 53,00 | |
6.2 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym dla pojazdów przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze5) | 32,00 | |
6.3 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób5) | 73,00 |
6.4 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej5) | 62,00 |
6.5 | czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu szkolnego5) | 62,00 |
6.6 | wykonanie numeru nadwozia | 74,00 |
6.7 | wykonanie tabliczki i jej umieszczenie | 55,00 |
6.8 | sporządzenie opinii (na wniosek właściciela pojazdu) do wniosku o odstępstwo od warunków technicznych | 125,00 |
Objaśnienia :
1) W przypadku pojazdu przedstawionego do okresowego badania technicznego z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o treści: „przystosowany do ciągnięcia przyczepy” lub „HAK” nie pobiera się opłaty określonej w lp. 6.1 tabeli.
2) Pozostałe badania jak dla autobusu.
3) W przypadku gdy opłata za badanie techniczne pojazdu powstała z połączenia opłat określonych w lp. 3.1 i 4.1 tabeli byłaby większa od opłaty, o której mowa w lp. 1 tabeli, pobiera się opłatę określoną w lp. 1 tabeli.
4) Obowiązuje łącznie z opłatą, o której mowa w lp. 1 tabeli.
5) Opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym.
Uwaga:
Użyte w tekście skróty oznaczają:
m.w. - masa własna pojazdu,
d.m.c. - dopuszczalna masa całkowita pojazdu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA