REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpóźniej 6 lutego 2009 r. trzeba było złożyć wniosek abolicyjny

Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 6 lutego 2009 r. można składać wnioski abolicyjne w odniesieniu do dochodów osiągniętych z pracy za granicą w latach 2003 – 2007. Odnośnie dochodów osiągniętych począwszy od 2008 roku podobny skutek zapewnia ulga abolicyjna.

Dochody z pracy za granicą osiągnięte w 2008 r. rozliczymy w zeznaniu rocznym składanym w terminie do 30 kwietnia 2009 r. na formularzu PIT-36, do którego musimy dołączyć załącznik PIT/ZG. Jeśli w zeznaniu rocznym składanym za 2008 r. będziemy rozliczać dochody zagraniczne metodą odliczenia proporcjonalnego, możemy skorzystać ze specjalnej ulgi abolicyjnej

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Kto może złożyć wniosek o abolicję

Z dobrodziejstwa ustawy abolicyjnej mogą skorzystać wszyscy ci podatnicy, którzy w Polsce podlegali nieograniczonemu obowiązkowi podatkowaniu i którzy w latach 2002-2007 osiągali przychody z pracy za granicą w krajach, z którymi dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują metodę proporcjonalnego odliczenia .

Podleganie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oznacza, że obowiązkiem podatkowym objęte są wszystkie dochody (przychody) podatnika bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

REKLAMA


W latach, których dotyczy abolicja (czyli w latach 2002-2007) metoda proporcjonalnego odliczenia obowiązywała w umowach z następującymi krajami

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Armenią, Australią, Austrią - od 1 stycznia 2006 r.,
  • Belgią - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Chile - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Danią, Egiptem, Finlandią, Gruzją - od 1 stycznia 2007 r.,
  • Holandią - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Iranem - od 1 stycznia 2007 r.,
  • Islandią, Kazachstanem, Kirgistanem - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Koreą Południową, Macedonią, Malezją, Mołdową, Rosją, Stanami Zjednoczonymi, Syrią - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Szwecją - do 1 stycznia 2006 r
  • Tadżykistanem - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Uzbekistanem i Wielką Brytanią - do 1 stycznia 2007 r.

Ponieważ jednak metoda proporcjonalnego odliczenia ma również zastosowanie do dochodów osiąganych w krajach, z którymi Polska nie zawarła dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, co do zasady takie dochody również mogą zostać objęte abolicją (np. Arabia Saudyjska, Libia, Afganistan, Brazylia).

Ustawa abolicyjna nie ma jednak zastosowania w odniesieniu do dochodówosiągniętych w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwąkonkurencję podatkową (czyli w tzw. rajach podatkowych). Wykaz tychkrajów i terytoriów jest publikowany w rozporządzeniuMinistra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosującychszkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osóbfizycznych z 16 maja 2005 r.


Abolicja nie dotyczy natomiast osób osiągających przychody z pracy w krajach, z którymi dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują metodę wyłączenia z progresją. W takim przypadku dochody są bowiem w Polsce zwolnione z opodatkowania, a w polskim rozliczeniu podatkowym są one uwzględniane tylko w celu wyliczenia stopy procentowej podatku, według której następnie opodatkowane są pozostałe dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Tabela państw, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania ze wskazaniem metody unikania podwójnego opodatkowania:

Kraje od A do E
Kraje od F do Z


Wykaz i teksty umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

(źródło: Ministerstwo Finansów)

Abolicja podatkowa nie dotyczy również tych podatników, którym wzwiązku z wyjazdem za granicę zmieniła się rezydencja podatkowa. Ichzagraniczne dochody z pracy podlegają w takim przypadku opodatkowaniu wkraju ich nowej rezydencji podatkowej.

W Polsce takie osoby są objęte ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to że mają obowiązek rozliczyć się tylko z dochodów osiąganych na jej terytorium.


Jakie dochody obejmuje abolicja

Ustawa abolicyjna ma zastosowanie wyłącznie do przychodów z pracy za granicą. Za „przychody z pracy za granicą” zostały uznane następujące rodzaje przychodów:

  • ze stosunku pracy lub/i
  • z działalności wykonywanej osobiście lub/i
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej, 19% stawki podatku lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, lub/i
  • z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Polski działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi.

Oznacza to, że inne rodzaje dochodów osiągniętych za granicą nie mogą zostać objęte abolicją – np. dochody z zagranicznych odsetek, dywidend, funduszy inwestycyjnych.


W jakich formach można skorzystać z abolicji

W zależności od tego, czy przychody z pracy za granicą zostały rozliczone w Polsce, czy też zostały zatajone przed polskim fiskusem możliwe jest wystąpienie o zastosowanie jednej z następujących form abolicji:

  • umorzenie zaległości podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych, powstałej za dany rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, w wysokości stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za ten rok podatkowy przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym, czyli metody wyłączenia z progresją (umorzenie zaległości), lub
  • zwrot kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za dany rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym (czyli metody wyłączenia z progresją) - w przypadku dokonania wpłaty podatku dochodowego należnego za ten rok podatkowy wynikającego ze złożonego zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego (zwrot), lub
  • umorzenie zaległości i dokonanie zwrotu za dany rok podatkowy - przy czym łączna kwota umorzenia zaległości i zwrotu nie może przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za ten rok podatkowy przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym (czyli metody wyłączenia z progresją).

Umorzenie zaległości powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę wtakiej części, w jakiej została umorzona zaległość, natomiast zwrotobejmuje również wpłacone odsetki za zwłokę, w części odpowiadającejkwocie zwrotu. Analogiczne reguły stosuje się do opłaty prolongacyjnej.

Warto zwrócić uwagę, że podatek należny wynikający z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego to podatek obliczony zgodnie z obowiązującymi w danym roku przepisami prawa podatkowego.


Kiedy trzeba złożyć wniosek o abolicję

Termin składania wniosków abolicyjnych w odniesieniu do dochodów osiągniętych w latach 2003-2007 upływa 6 lutego 2009 r. Jest to termin materialnoprawny, a zatem niepodlegający przywróceniu w razie spóźnienia.

Termin złożenia wniosku abolicyjnego dotyczącego przychodówosiągniętych w roku 2002 upłynął 6 października 2008 r. Szczególnycharakter tego terminu wynikał z terminu przedawnienia zobowiązaniapodatkowego za ten rok. Dlatego decyzja dotycząca wniosków złożonych za2002 r. musiała zostać wydana do 30 listopada 2008 r.

Ponieważ ustawa abolicyjna w sprawach w niej nieuregulowanych nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej, to nie ma niebezpieczeństwa że w razie skierowania przed 6 lutego wniosku do niewłaściwego urzędu termin ten przepadnie.

W takim bowiem przypadku wniosek zostanie przekazany właściwemu urzędowi do rozpatrzenia, a za datę jego złożenia będzie uznana nie data przekazania wniosku do urzędu właściwego, lecz data jego pierwotnego złożenia w niewłaściwym urzędzie.


Jak złożyć wniosek o abolicję

Wnioski abolicyjne można składać osobiście w urzędzie skarbowym bądź nadać w polskim urzędzie pocztowym. W tym drugim przypadku data stempla pocztowego będzie datą złożenia wniosku. Taki sam skutek będzie miało złożenie wniosku za granicą w polskim urzędzie konsularnym. Tutaj również liczyć się będzie data złożenia wniosku.

Jeśli wniosek abolicyjny zostanie nadany za granicą na zagranicznejpoczcie, to za datę złożenia wniosku będzie uznana nie data jegonadania na takiej poczcie, lecz data wpływu listu z wnioskiem dopolskiego urzędu skarbowego.


Decydując się więc na złożenie wniosku spoza granic Polski „w ostatniej chwili” zachowamy termin tylko w przypadku przekazania wniosku za pośrednictwem polskiego urzędu konsularnego.


Co dalej po złożeniu wniosku

Prawidłowo wypełniony, terminowo złożony wniosek wraz z wszystkimi wymaganymi załącznikami jest podstawą do wydania przez naczelnika urzędu skarbowego decyzji określającej wysokość umarzanej zaległości podatkowej bądź zwracanego podatku. Na wydanie decyzji organ podatkowy ma sześć miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku. Wyjątek stanowiły ww. wnioski dotyczące roku 2002 – tutaj decyzje musiały zostać wydane do 30 listopada 2008 r. Zatem termin wydania tych decyzji już upłynął.

Jeśli decyzja nie zostanie wydana we wskazanym wyżej ustawowymterminie, to kwota podatku do zwrotu podlega oprocentowaniu. Odsetkiliczone są według stawki przewidzianej dla tzw. opłaty prolongacyjnej –czyli w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległościpodatkowych. Oprocentowanie ustala się według stawki obowiązującej wdniu, w którym upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu podatku.

Powyższe oprocentowanie przysługuje za okres:

1) od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin na wydanie decyzji, do dnia wypłacenia kwoty zwrotu włącznie - w przypadku gdy decyzja określająca wysokość kwoty zwrotu nie została wydana w ustawowym terminie (dwu- bądź sześciomiesięcznym),

2) od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin wypłacenia kwoty zwrotu, do dnia jej wypłacenia włącznie - w przypadku gdy kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość tego zwrotu

- chyba że do opóźnienia w wydaniu decyzji lub w zwrocie kwoty przyczynił się podatnik, lub opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od organu podatkowego.

Zwrot podatku następuje

1) w gotówce;

2) na wskazany rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej

- w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość kwoty zwrotu.

Kwota zwrotu wypłacana za pośrednictwem poczty na podstawie przekazu pocztowego jest pomniejszana o koszty jej przesłania.

Za dzień wypłaty zwrotu uważa się dzień:

· obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego na podstawie polecenia przelewu;

· złożenia przekazu pocztowego;

· wypłacenia kwoty zwrotu przez organ podatkowy lub postawienia kwoty zwrotu do dyspozycji podatnika w kasie.

Kwota zwrotu nie podlega wypłacie, jeżeli posiadamy zaległościpodatkowe lub bieżące zobowiązania podatkowe. Wtedy kwota zwrotu jestzaliczana w pierwszej kolejności na ich poczet, a dopiero pozostałaróżnica (o ile taka wystąpi) jest nam zwracana.


Skutki skorzystania z abolicji

Najważniejszym skutkiem wystąpienia o zastosowanie abolicji jest niekaralność za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe dotyczące niezapłaconego w terminie podatku, jeśli organ podatkowy dokona umorzenia zaległości podatkowej. Gdy umorzenie będzie tylko częściowe, to warunkiem niekaralności będzie zapłata pozostałej części zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

Jeśli w sprawie zobowiązania podatkowego za rok podatkowy objęty złożonym wnioskiem abolicyjnym toczy się postępowanie podatkowe bądź postępowanie przed sądem administracyjnym, to postępowanie „abolicyjne” ulega zawieszeniu do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie w sprawie zobowiązania podatkowego stała się ostateczna bądź uprawomocniło się orzeczenie sądu.

Podobnie jest w przypadku, gdy zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne bądź postępowanie karne skarbowe w sprawie zobowiązania podatkowego za rok podatkowy objęty złożonym wnioskiem abolicyjnym – w tym przypadku również te postępowania są zawieszane do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie w sprawie zobowiązania podatkowego stała się ostateczna bądź uprawomocniło się orzeczenie sądu.

Na podstawie art. 17 ustawy abolicyjnej nie podlegają wykonaniu orzeczone prawomocnie, przed wejściem w życie ustawy, niewykonane w całości lub w części kary za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, za czyn obejmujący przychody z pracy.

Nie podlegają również wykonaniu orzeczone prawomocnie a nieuiszczone w całości lub części opłaty i koszty postępowania w sprawie o taki czyn. Skazania za te przestępstwa skarbowe ulegają zatarciu, a wpis o skazaniu usuwa się z Krajowego Rejestru Karnego. Z tego rejestru usuwa się również wpis o warunkowym umorzeniu postępowania o te przestępstwa.

Jak wypełnić wniosek abolicyjny


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

kancelaria welsyng.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom prawo rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA