REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najpóźniej 6 lutego 2009 r. trzeba było złożyć wniosek abolicyjny

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 6 lutego 2009 r. można składać wnioski abolicyjne w odniesieniu do dochodów osiągniętych z pracy za granicą w latach 2003 – 2007. Odnośnie dochodów osiągniętych począwszy od 2008 roku podobny skutek zapewnia ulga abolicyjna.

Dochody z pracy za granicą osiągnięte w 2008 r. rozliczymy w zeznaniu rocznym składanym w terminie do 30 kwietnia 2009 r. na formularzu PIT-36, do którego musimy dołączyć załącznik PIT/ZG. Jeśli w zeznaniu rocznym składanym za 2008 r. będziemy rozliczać dochody zagraniczne metodą odliczenia proporcjonalnego, możemy skorzystać ze specjalnej ulgi abolicyjnej

REKLAMA

REKLAMA


Kto może złożyć wniosek o abolicję

Z dobrodziejstwa ustawy abolicyjnej mogą skorzystać wszyscy ci podatnicy, którzy w Polsce podlegali nieograniczonemu obowiązkowi podatkowaniu i którzy w latach 2002-2007 osiągali przychody z pracy za granicą w krajach, z którymi dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują metodę proporcjonalnego odliczenia .

Podleganie nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oznacza, że obowiązkiem podatkowym objęte są wszystkie dochody (przychody) podatnika bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.

REKLAMA


W latach, których dotyczy abolicja (czyli w latach 2002-2007) metoda proporcjonalnego odliczenia obowiązywała w umowach z następującymi krajami

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Armenią, Australią, Austrią - od 1 stycznia 2006 r.,
  • Belgią - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Chile - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Danią, Egiptem, Finlandią, Gruzją - od 1 stycznia 2007 r.,
  • Holandią - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Iranem - od 1 stycznia 2007 r.,
  • Islandią, Kazachstanem, Kirgistanem - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Koreą Południową, Macedonią, Malezją, Mołdową, Rosją, Stanami Zjednoczonymi, Syrią - od 1 stycznia 2004 r.,
  • Szwecją - do 1 stycznia 2006 r
  • Tadżykistanem - od 1 stycznia 2005 r.,
  • Uzbekistanem i Wielką Brytanią - do 1 stycznia 2007 r.

Ponieważ jednak metoda proporcjonalnego odliczenia ma również zastosowanie do dochodów osiąganych w krajach, z którymi Polska nie zawarła dwustronnej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, co do zasady takie dochody również mogą zostać objęte abolicją (np. Arabia Saudyjska, Libia, Afganistan, Brazylia).

Ustawa abolicyjna nie ma jednak zastosowania w odniesieniu do dochodówosiągniętych w krajach i na terytoriach stosujących szkodliwąkonkurencję podatkową (czyli w tzw. rajach podatkowych). Wykaz tychkrajów i terytoriów jest publikowany w rozporządzeniuMinistra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosującychszkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od osóbfizycznych z 16 maja 2005 r.


Abolicja nie dotyczy natomiast osób osiągających przychody z pracy w krajach, z którymi dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują metodę wyłączenia z progresją. W takim przypadku dochody są bowiem w Polsce zwolnione z opodatkowania, a w polskim rozliczeniu podatkowym są one uwzględniane tylko w celu wyliczenia stopy procentowej podatku, według której następnie opodatkowane są pozostałe dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce.

Tabela państw, z którymi Polska zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania ze wskazaniem metody unikania podwójnego opodatkowania:

Kraje od A do E
Kraje od F do Z


Wykaz i teksty umów o unikaniu podwójnego opodatkowania

(źródło: Ministerstwo Finansów)

Abolicja podatkowa nie dotyczy również tych podatników, którym wzwiązku z wyjazdem za granicę zmieniła się rezydencja podatkowa. Ichzagraniczne dochody z pracy podlegają w takim przypadku opodatkowaniu wkraju ich nowej rezydencji podatkowej.

W Polsce takie osoby są objęte ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to że mają obowiązek rozliczyć się tylko z dochodów osiąganych na jej terytorium.


Jakie dochody obejmuje abolicja

Ustawa abolicyjna ma zastosowanie wyłącznie do przychodów z pracy za granicą. Za „przychody z pracy za granicą” zostały uznane następujące rodzaje przychodów:

  • ze stosunku pracy lub/i
  • z działalności wykonywanej osobiście lub/i
  • z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych według skali podatkowej, 19% stawki podatku lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, lub/i
  • z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Polski działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi.

Oznacza to, że inne rodzaje dochodów osiągniętych za granicą nie mogą zostać objęte abolicją – np. dochody z zagranicznych odsetek, dywidend, funduszy inwestycyjnych.


W jakich formach można skorzystać z abolicji

W zależności od tego, czy przychody z pracy za granicą zostały rozliczone w Polsce, czy też zostały zatajone przed polskim fiskusem możliwe jest wystąpienie o zastosowanie jednej z następujących form abolicji:

  • umorzenie zaległości podatkowej w podatku dochodowym od osób fizycznych, powstałej za dany rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, w wysokości stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za ten rok podatkowy przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym, czyli metody wyłączenia z progresją (umorzenie zaległości), lub
  • zwrot kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za dany rok podatkowy, którego dotyczy wniosek, przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym (czyli metody wyłączenia z progresją) - w przypadku dokonania wpłaty podatku dochodowego należnego za ten rok podatkowy wynikającego ze złożonego zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego (zwrot), lub
  • umorzenie zaległości i dokonanie zwrotu za dany rok podatkowy - przy czym łączna kwota umorzenia zaległości i zwrotu nie może przekroczyć kwoty stanowiącej różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego, a kwotą odpowiadającą podatkowi obliczonemu za ten rok podatkowy przy zastosowaniu do przychodów z pracy zasad określonych w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym (czyli metody wyłączenia z progresją).

Umorzenie zaległości powoduje również umorzenie odsetek za zwłokę wtakiej części, w jakiej została umorzona zaległość, natomiast zwrotobejmuje również wpłacone odsetki za zwłokę, w części odpowiadającejkwocie zwrotu. Analogiczne reguły stosuje się do opłaty prolongacyjnej.

Warto zwrócić uwagę, że podatek należny wynikający z zeznania podatkowego albo z decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego to podatek obliczony zgodnie z obowiązującymi w danym roku przepisami prawa podatkowego.


Kiedy trzeba złożyć wniosek o abolicję

Termin składania wniosków abolicyjnych w odniesieniu do dochodów osiągniętych w latach 2003-2007 upływa 6 lutego 2009 r. Jest to termin materialnoprawny, a zatem niepodlegający przywróceniu w razie spóźnienia.

Termin złożenia wniosku abolicyjnego dotyczącego przychodówosiągniętych w roku 2002 upłynął 6 października 2008 r. Szczególnycharakter tego terminu wynikał z terminu przedawnienia zobowiązaniapodatkowego za ten rok. Dlatego decyzja dotycząca wniosków złożonych za2002 r. musiała zostać wydana do 30 listopada 2008 r.

Ponieważ ustawa abolicyjna w sprawach w niej nieuregulowanych nakazuje odpowiednie stosowanie przepisów Ordynacji podatkowej, to nie ma niebezpieczeństwa że w razie skierowania przed 6 lutego wniosku do niewłaściwego urzędu termin ten przepadnie.

W takim bowiem przypadku wniosek zostanie przekazany właściwemu urzędowi do rozpatrzenia, a za datę jego złożenia będzie uznana nie data przekazania wniosku do urzędu właściwego, lecz data jego pierwotnego złożenia w niewłaściwym urzędzie.


Jak złożyć wniosek o abolicję

Wnioski abolicyjne można składać osobiście w urzędzie skarbowym bądź nadać w polskim urzędzie pocztowym. W tym drugim przypadku data stempla pocztowego będzie datą złożenia wniosku. Taki sam skutek będzie miało złożenie wniosku za granicą w polskim urzędzie konsularnym. Tutaj również liczyć się będzie data złożenia wniosku.

Jeśli wniosek abolicyjny zostanie nadany za granicą na zagranicznejpoczcie, to za datę złożenia wniosku będzie uznana nie data jegonadania na takiej poczcie, lecz data wpływu listu z wnioskiem dopolskiego urzędu skarbowego.


Decydując się więc na złożenie wniosku spoza granic Polski „w ostatniej chwili” zachowamy termin tylko w przypadku przekazania wniosku za pośrednictwem polskiego urzędu konsularnego.


Co dalej po złożeniu wniosku

Prawidłowo wypełniony, terminowo złożony wniosek wraz z wszystkimi wymaganymi załącznikami jest podstawą do wydania przez naczelnika urzędu skarbowego decyzji określającej wysokość umarzanej zaległości podatkowej bądź zwracanego podatku. Na wydanie decyzji organ podatkowy ma sześć miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku. Wyjątek stanowiły ww. wnioski dotyczące roku 2002 – tutaj decyzje musiały zostać wydane do 30 listopada 2008 r. Zatem termin wydania tych decyzji już upłynął.

Jeśli decyzja nie zostanie wydana we wskazanym wyżej ustawowymterminie, to kwota podatku do zwrotu podlega oprocentowaniu. Odsetkiliczone są według stawki przewidzianej dla tzw. opłaty prolongacyjnej –czyli w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę od zaległościpodatkowych. Oprocentowanie ustala się według stawki obowiązującej wdniu, w którym upłynął termin wypłaty kwoty zwrotu podatku.

Powyższe oprocentowanie przysługuje za okres:

1) od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin na wydanie decyzji, do dnia wypłacenia kwoty zwrotu włącznie - w przypadku gdy decyzja określająca wysokość kwoty zwrotu nie została wydana w ustawowym terminie (dwu- bądź sześciomiesięcznym),

2) od dnia następującego po dniu, w którym upłynął termin wypłacenia kwoty zwrotu, do dnia jej wypłacenia włącznie - w przypadku gdy kwota zwrotu nie została wypłacona w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość tego zwrotu

- chyba że do opóźnienia w wydaniu decyzji lub w zwrocie kwoty przyczynił się podatnik, lub opóźnienie powstało z przyczyn niezależnych od organu podatkowego.

Zwrot podatku następuje

1) w gotówce;

2) na wskazany rachunek bankowy podatnika lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej

- w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji określającej wysokość kwoty zwrotu.

Kwota zwrotu wypłacana za pośrednictwem poczty na podstawie przekazu pocztowego jest pomniejszana o koszty jej przesłania.

Za dzień wypłaty zwrotu uważa się dzień:

· obciążenia rachunku bankowego organu podatkowego na podstawie polecenia przelewu;

· złożenia przekazu pocztowego;

· wypłacenia kwoty zwrotu przez organ podatkowy lub postawienia kwoty zwrotu do dyspozycji podatnika w kasie.

Kwota zwrotu nie podlega wypłacie, jeżeli posiadamy zaległościpodatkowe lub bieżące zobowiązania podatkowe. Wtedy kwota zwrotu jestzaliczana w pierwszej kolejności na ich poczet, a dopiero pozostałaróżnica (o ile taka wystąpi) jest nam zwracana.


Skutki skorzystania z abolicji

Najważniejszym skutkiem wystąpienia o zastosowanie abolicji jest niekaralność za przestępstwo lub wykroczenie skarbowe dotyczące niezapłaconego w terminie podatku, jeśli organ podatkowy dokona umorzenia zaległości podatkowej. Gdy umorzenie będzie tylko częściowe, to warunkiem niekaralności będzie zapłata pozostałej części zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.

Jeśli w sprawie zobowiązania podatkowego za rok podatkowy objęty złożonym wnioskiem abolicyjnym toczy się postępowanie podatkowe bądź postępowanie przed sądem administracyjnym, to postępowanie „abolicyjne” ulega zawieszeniu do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie w sprawie zobowiązania podatkowego stała się ostateczna bądź uprawomocniło się orzeczenie sądu.

Podobnie jest w przypadku, gdy zostało wszczęte postępowanie egzekucyjne bądź postępowanie karne skarbowe w sprawie zobowiązania podatkowego za rok podatkowy objęty złożonym wnioskiem abolicyjnym – w tym przypadku również te postępowania są zawieszane do dnia, w którym decyzja kończąca postępowanie w sprawie zobowiązania podatkowego stała się ostateczna bądź uprawomocniło się orzeczenie sądu.

Na podstawie art. 17 ustawy abolicyjnej nie podlegają wykonaniu orzeczone prawomocnie, przed wejściem w życie ustawy, niewykonane w całości lub w części kary za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, za czyn obejmujący przychody z pracy.

Nie podlegają również wykonaniu orzeczone prawomocnie a nieuiszczone w całości lub części opłaty i koszty postępowania w sprawie o taki czyn. Skazania za te przestępstwa skarbowe ulegają zatarciu, a wpis o skazaniu usuwa się z Krajowego Rejestru Karnego. Z tego rejestru usuwa się również wpis o warunkowym umorzeniu postępowania o te przestępstwa.

Jak wypełnić wniosek abolicyjny


Anna Welsyng

radca prawny, doradca podatkowy

kancelaria welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA