Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość, bo mogą stanowić opodatkowany przychód

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość
Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość
W okresie świąteczno-noworocznym rozdajemy prezenty klientom. Prezenty mają formę paczek w skład , których wchodzą wyroby firmy. Ich wartość mieści się w przedziale od 100 zł do 300 zł. Czy otrzymany prezent trzeba uznać za nieodpłatne świadczenie od którego klient zapłaci podatek?

Może się tak zdarzyć. Warto więc przed wręczeniem prezentu upewnić się, czy obdarowany nie będzie miał problemów z organami podatkowymi w związku z niewykazaniem wszystkich przychodów do opodatkowania.

Taka sytuacja może skutecznie zniweczyć nasze starania o utrzymanie pozytywnych relacji z klientami

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady wszelkiego rodzaju dochody, oprócz tych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.

Przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Wśród przychodów z innych źródeł znajdziemy między innymi dopłaty, nagrody i nieodpłatne świadczenia oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Polecamy: Komplet podatki 2019

U kontrahenta kosze świąteczne powinny być (co do zasady) rozliczone jako przychód podlegający opodatkowaniu. Są to bowiem nieodpłatne świadczenie na jego rzecz.

Jednak zwróćmy uwagę, że ustawa o podatku dochodowym przewiduje szeroki katalog dochodów wolnych od opodatkowania, a więc takich dochodów, od których nie zapłacimy podatku.

Wolna od podatku dochodowego jest między innymi  wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienia nie stosuje się, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zwolnienie to ma zastosowanie najczęściej do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.

Zobacz także: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?

Zobacz także: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?

Ma ono również zastosowanie do okolicznościowych prezentów wręczanych klientom, kontrahentom, o ile przygotowując prezenty będziemy pamiętać o wymogu pozostawania ich w związku z promocją lub reklamą firmy.

Wymóg ten jest spełniony, gdy firma – tak jak w przedstawionej sytuacji – zamierza wręczyć w prezencie własne produkty. Możliwe byłoby również rozdzielanie innych drobnych przedmiotów, ale zaopatrzonych w logo albo inne znaki identyfikujące firmę.

Jeżeli wartość świadczenia reklamowego lub marketingowego na rzecz kontrahenta nie przekracza jednorazowo wartości 200 zł, wartość tych prezentów pozostaje zwolniona z podatku. Prezenty dla klientów przekraczające tę kwotę zobowiązują do wypełnienia deklaracji PIT-8C, w której wpisywane są dane obdarowanego i wartość prezentu.

Deklarację należy przekazać do końca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Wartość ta będzie doliczona do dochodu i opodatkowana.

Oznacza to, że w opisanej sytuacji podatnik inaczej rozliczy prezenty o wartości do 200 zł, które są wolne od podatku oraz prezenty przekraczające wartość 200 zł, które u obdarowanego powodują powstanie przychodu, a po stronie firmy wypełnienia deklaracji PIT-8C.

W przypadku prezentów przekazywanych innym firmom, ich wartość dolicza się do przychodów firmy otrzymującej.

Źródło: interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 października 2010 r. nr IBPBII/1/415-616/10/BJ.

Podstawa prawna: 

- art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,  art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68a.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nie trzeba mieć nr PESEL by zarejestrować spółkę w Polsce. Zmiany w KRS i KSH korzystne dla cudzoziemców

    Zniesienie obowiązku PESEL przy rejestracji spółki oraz obowiązek udostępniania przez Ministerstwo Sprawiedliwości wzorów umów spółek prawa handlowego w języku innym niż polski – to dwie wprowadzone w grudniu 2022 roku zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym i Kodeksie spółek handlowych (KSH), które mocno ułatwią cudzoziemcom zakładanie i rozwijanie biznesu w Polsce. Są wśród nich też takie, na które uwagę powinni zwrócić polscy przedsiębiorcy, a na tym nie koniec zmian – w przygotowaniu są już kolejne modyfikacje KSH, które mają na celu m.in. przyspieszenie cyfryzacji postępowań rejestrowych i działalności spółek. 

    Przeładunki w tranzycie dokonywane w Polsce - zmiany od 8 czerwca 2023 r. (system NCTS2 PLUS)

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów informuje, że w związku z planowanym wdrożeniem unijnej fazy 5 systemu NCTS (w Polsce system z funkcjonalnością fazy 5 będzie miał nazwę NCTS2 PLUS) nastąpią zmiany zasad dokonywania w Polsce przeładunków w tranzycie w ramach udzielonych pozwoleń na uproszczenia (decyzja dyrektora izby administracji skarbowej) lub zgód generalnych na przeładunki (decyzja naczelnika urzędu celno-skarbowego).

    Minimalne wynagrodzenie 2023. Kto powinien dostać wyższą wypłatę za styczeń?

    Od 1 stycznia 2023 roku nastąpiła podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i minimalnej stawki godzinowej. Jak wynika z danych GUS minimalne wynagrodzenie w Polsce otrzymuje 1,5 mln pracowników. Ale nie wszyscy z tych osób otrzymają wyższe wypłaty za styczeń. Obowiązkowa podwyżka dotyczy tylko tych osób, których pensje zasadnicze i wypłacane wraz z nim inne dodatki do wynagrodzeń (np. premie, nagrody) w sumie nie przekroczą minimum określonego w przepisach (3490,- zł lub 22,80 zł/h – są to kwoty brutto). Ilu pracowników zatem faktycznie dotyczy podwyżka? Trzeba też pamiętać, że od 1 lipca 2023 r. nastąpi kolejna podwyżka minimalnego wynagrodzenia – do 3600,- zł miesięczne i do 23,50 zł stawki godzinowej.

    Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach

    Ministerstwo Finansów omówiło z ekspertami przewidywane zmiany do przepisów wprowadzających Kqrajowy System e-Faktur (KSeF). Wiele wskazuje na to, że firmy będą miały dodatkowe pół roku na przygotowanie się. Planowany wcześniej obowiązek wystawiania faktury konsumentom będzie złagodzony lub, co bardziej prawdopodobne, faktury B2C zostaną wykluczone z KSeF co mocno wpływa na firmy z branży retail, szczególnie e-commerce.

    KSeF dopiero od 1 lipca 2024 r. i bez faktur konsumenckich. Jakie zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o VAT?

    Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 2 lutego 2023 r., że wprowadzenie obowiązkowego systemu e-fakturowania przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zostanie przesunięte na 1 lipca 2024 r. Ponadto w projekcie nowelizacji ustawy o VAT dot. wprowadzenia powszechnego obowiązku stosowania e-faktur zajdą inne zmiany - np. z KSeF zostaną wyłączone faktury konsumenckie, sankcje dot. KSeF będą stosowane dopiero od 2025 roku.

    Przemieszczanie wyrobów energetycznych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - zmiany od 13 lutego 2023 r. [Kody CN]

    Ministerstwo Finansów informuje, że od 13 lutego 2023 r. na podstawie e-SAD nie można przemieszczać wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 12 21 (benzyna lakiernicza), 2710 12 25 (benzyny specjalne z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych), 2710 19 29 (oleje średnie i preparaty, z ropy naftowej lub z minerałów bitumicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane) i 2710 20 90 (Oleje, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, zawierające biodiesel - z wył. olejów napędowych i opałowych), które znajdują się w opakowaniach jednostkowych o pojemności poniżej 210 litrów.  

    Minister finansów USA: Stanom Zjednoczonym grozi niewypłacalność. 31 bilionów USD zadłużenia

    Niewypłacalność techniczna USA, czyli niezdolność rządu do obsługi jego długu, do której może dojść, jeśli Kongres nie podniesie limitu zadłużenia rządu, byłaby "katastroficzna" i groźna dla całego świata - ostrzegła amerykańska minister finansów Janet Yellen. Eksperci uspokajają, że międzynarodowe konsekwencje byłyby ograniczone.

    W czwartym kwartale 2023 r. księgowi powinni być gotowi na KSeF. PODCAST

    Krajowy System e-Faktur a praca księgowych. “W czwartym kwartale 2023 roku księgowi już powinni być zaznajomieni z systemem KSeF” - wskazuje Krzysztof Pulkiewicz. PODCAST

    Delegacje zagraniczne a płatności w walutach obcych i rozliczanie wydatków. Karty wielowalutowe – korzyści, zasady, subkonta

    Nowa generacja kart wielowalutowych powinna zwrócić uwagę pracodawców wysyłających swoich pracowników w zagraniczne delegacje. Wygoda dla użytkownika, oszczędności dla właściciela, przejrzystość rozliczeń dla księgowego – czy z takimi cechami produkty te staną się podstawowym narzędziem do płatności w firmach działających na międzynarodową skalę?

    Ministerstwo Finansów: zbiórki na cele charytatywne bez podatku

    Przeprowadzona w Sejmie nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn podwyższa kwoty wolne od podatku. Jak informuje Ministerstwo Finansów wprowadzane w tej nowelizacji górne limity darowizn wolnych od podatku od kilku osób miały wyeliminować ewentualne nadużycia. Resort finansów zapewnia jednocześnie, że zmiany przepisów nie wpłyną w żaden sposób na zbiórki środków na cele charytatywne. MF pracuje nad doprecyzowaniem zapisów.

    Slim VAT 3 ułatwi rozliczanie podatku od towarów i usług

    SLIM VAT 3 to kolejny pakiet rozwiązań mający na celu ułatwienie w rozliczaniu podatku od towarów i usług. Ma on realizować wiele postulatów zgłaszanych przez przedsiębiorców i środowiska zajmujące się rozliczaniem podatków. Powyższe pozwoliło na wskazanie obszarów, które wymagają zmian i są pracochłonne i czasochłonne.  Jakie propozycje zawiera pakiet Slim VAT 3? W jaki sposób uprości rozliczanie podatku VAT?

    Firmy mają niecały rok na przygotowanie się do wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur!

    Krajowy System e-Faktur (KSeF). Od 1 stycznia 2024 roku wejdzie w życie obowiązek wystawiania faktur poprzez repozytorium Krajowej Administracji Skarbowej. Konsekwencją jego wprowadzenia będzie ściślejsza kontrola państwa nad ściągalnością podatków, ale też cyfryzacja firm, szybsze zwroty VAT-u i jednolity format faktur, co ułatwi ich zagregowanie i analizę w systemie. Na razie jednak wymagać będzie od firm dużych nakładów pracy, czasu i finansów.

    Podatek u źródła a klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania

    Klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Regulacje antyabuzywne, mające na celu zapobieganie unikaniu opodatkowania, dotyczą również kwestii poboru podatku u źródła. W praktyce umożliwiają one podważenie podjętej przez płatnika decyzji o niepobraniu tego podatku i w konsekwencji nałożenie na niego obowiązku jego zapłaty wraz z odsetkami, a nawet nałożenie kary na płatnika. Nie ma przy tym znaczenia czy w momencie poboru podatku płatnik otrzymał oświadczenie odbiorcy płatności o spełnieniu warunków zwolnienia, gdyż na to płatnika nałożono daleko idące obowiązki weryfikacyjne, których nieprawidłowa realizacja, pozwala organom podatkowym na obciążenie go odpowiedzialnością.

    Koszty uzyskania przychodu w 2023 roku a składki ZUS od pracowników – zasady, korekta – wyjaśnienia Ministra Finansów

    Pracodawca (podatnik PIT albo CIT), który w 2023 roku na zasadzie memoriału, zaliczył do kosztów uzyskania przychodów nieopłacone w terminie składki na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzeń pracowniczych (w części finansowanej przez płatnika), powinien dokonać „wstecz” korekty kosztów związanych z tymi składkami, tj. skorygować koszty miesiąca, w którym zaliczył, na zasadzie memoriału, składki do kosztów podatkowych. Składki te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów w miesiącu, w którym zostaną zapłacone. Takie jest stanowisko Ministra Finansów, przedstawione przez Artura Sobonia Sekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi z 25 stycznia 2023 r. na interpelację poselską.

    mTAX FREE PL - aplikacja mobilna dla podróżnych

    Ministerstwo Finansów informuje, że nowa aplikacja mobilna mTAX FREE PL jest kolejnym ułatwieniem w obsłudze dokumentów TAX FREE. Dzięki tej aplikacji podróżni mogą zarządzać własnymi dokumentami na swoim smartfonie w dowolnym czasie. Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty TAX FREE wystawione w Polsce są dostępne w aplikacji mobilnej.

    ZUS: 27 mln zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy w 2022 r.

    W 2022 r. zarejestrowano w kraju 27 mln zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy na łączną liczbę 288,8 mln dni absencji. Najczęstszą przyczyną absencji były choroby układu kostno-stawowego, mięśniowego i tkanki łącznej - wynika z najnowszych danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności za 2022 rok. Rekomendacje KSR 2023

    Komitet Standardów Rachunkowości opublikował 31 stycznia 2023 r. nowe rekomendacje dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z działalności za 2022 rok. Zdaniem Komitetu rekomendacje te są potrzebne zwłaszcza w obecnych szczególnych warunkach związanych z niepewnością otoczenia gospodarczego, spowodowaną w szczególności skutkami wojny na Ukrainie i kończącej się pandemii COVID-19, takimi jak inflacja, rosnące ceny surowców i energii, zmiany kursów walut obcych. Co rekomenduje KSR?

    Aktywni+ (plus) 2023 - wnioski od 1 lutego. Dofinansowanie projektów aktywizujących seniorów

    Od 1 lutego 2023 r. można składać wnioski do programu na rzecz osób starszych "Aktywni plus". Organizacje pozarządowe i instytucje prowadzące działalność pożytku publicznego mogą ubiegać się o dofinansowanie od 25 tys. do 250 tys. zł na projekty mające na celu zwiększenie uczestnictwa osób starszych we wszystkich dziedzinach życia społecznego.

    40% sklepów internetowych w Europie oszukuje klientów. Na czym polegają praktyki manipulacyjne w e-handlu?
    Komisja Europejska i krajowe organy ds. ochrony konsumentów z 23 państw członkowskich, Norwegii i Islandii opublikowały wyniki akcji kontrolnej stron internetowych związanych z handlem detalicznym. Kontrola objęła 399 sklepów internetowych. Manipulacyjne praktyki internetowe wykryto w 148.
    Premier: od 2015 r. dochody budżetu państwa podwoiły się dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego
    Dzięki uszczelnieniu systemu podatkowego i reformom fiskalnym rządu Prawa i Sprawiedliwości, dochody budżetu państwa od roku 2015 podwoiły się - poinformował we wtorek premier Mateusz Morawiecki.
    Wnioski do PFRON w 2023 roku

    Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) informuje, że od stycznia 2023 roku wnioski do PFRON w formie elektronicznej (przez internet / on-line) o dofinansowanie uczestnictwa w turnusach rehabilitacyjnych, zakupu sprzętu rehabilitacyjnego, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych oraz wniosków na likwidację barier technicznych, architektonicznych i barier w komunikowaniu się – trzeba składać w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) – platformie internetowej przygotowanej przez PFRON.

    Korekta amortyzacji środków trwałych. Na jakim dokumencie?

    Jakim dokumentem księgowym należy dokonać korekty amortyzacji środków trwałych?

    Import węgla do Polski 2023 – odprawa, procedury, dokumenty

    Aby zabezpieczyć w obecnym sezonie grzewczym potrzeby odbiorców indywidualnych i firm, Polska importuje węgiel z różnych regionów świata. Przy odprawie węgla obowiązują określone procedury. Co muszą wiedzieć spedytorzy, którzy obsługują importerów węgla?

    e-Doręczenia już od 1 lutego 2023 r. Kolejny etap cyfryzacji urzędów

    e-Doręczenia. Przedsiębiorcy zakładający działalność gospodarczą w CEIDG od 1 lutego 2023 r. będą musieli podać adres mailowy do e-Doręczeń korespondencji z urzędami.

    "Dotacje na innowacje - nowe możliwości i dobre praktyki” - konferencja 14 lutego 2023 r.

    W imieniu LPW Consulting mamy przyjemność zaprosić na śniadanie biznesowe połączone z wyjątkową konferencją pt. "Dotacje na innowacje - nowe możliwości i dobre praktyki”. Portal infor.pl jest patronem medialnym tej konferencji.