Prezenty dla klientów – uwaga na ich wartość, bo mogą stanowić opodatkowany przychód
REKLAMA
REKLAMA
Może się tak zdarzyć. Warto więc przed wręczeniem prezentu upewnić się, czy obdarowany nie będzie miał problemów z organami podatkowymi w związku z niewykazaniem wszystkich przychodów do opodatkowania.
REKLAMA
Taka sytuacja może skutecznie zniweczyć nasze starania o utrzymanie pozytywnych relacji z klientami
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają, co do zasady wszelkiego rodzaju dochody, oprócz tych wymienionych w ustawie o podatku dochodowym oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.
Przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Wśród przychodów z innych źródeł znajdziemy między innymi dopłaty, nagrody i nieodpłatne świadczenia oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Polecamy: Komplet podatki 2019
U kontrahenta kosze świąteczne powinny być (co do zasady) rozliczone jako przychód podlegający opodatkowaniu. Są to bowiem nieodpłatne świadczenie na jego rzecz.
Jednak zwróćmy uwagę, że ustawa o podatku dochodowym przewiduje szeroki katalog dochodów wolnych od opodatkowania, a więc takich dochodów, od których nie zapłacimy podatku.
Wolna od podatku dochodowego jest między innymi wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł. Zwolnienia nie stosuje się, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Zwolnienie to ma zastosowanie najczęściej do nieodpłatnych świadczeń otrzymywanych w ramach akcji promocyjno – reklamowych, w czasie których wręcza się drobne gadżety reklamowe i promocyjne, jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł.
Zobacz także: Jak rozliczyć przekazywanie prezentów o małej wartości?
Zobacz także: Czy wręczane klientom drobne upominki reklamowe są kosztem podatkowym?
Ma ono również zastosowanie do okolicznościowych prezentów wręczanych klientom, kontrahentom, o ile przygotowując prezenty będziemy pamiętać o wymogu pozostawania ich w związku z promocją lub reklamą firmy.
Wymóg ten jest spełniony, gdy firma – tak jak w przedstawionej sytuacji – zamierza wręczyć w prezencie własne produkty. Możliwe byłoby również rozdzielanie innych drobnych przedmiotów, ale zaopatrzonych w logo albo inne znaki identyfikujące firmę.
Jeżeli wartość świadczenia reklamowego lub marketingowego na rzecz kontrahenta nie przekracza jednorazowo wartości 200 zł, wartość tych prezentów pozostaje zwolniona z podatku. Prezenty dla klientów przekraczające tę kwotę zobowiązują do wypełnienia deklaracji PIT-8C, w której wpisywane są dane obdarowanego i wartość prezentu.
Deklarację należy przekazać do końca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Wartość ta będzie doliczona do dochodu i opodatkowana.
Oznacza to, że w opisanej sytuacji podatnik inaczej rozliczy prezenty o wartości do 200 zł, które są wolne od podatku oraz prezenty przekraczające wartość 200 zł, które u obdarowanego powodują powstanie przychodu, a po stronie firmy wypełnienia deklaracji PIT-8C.
W przypadku prezentów przekazywanych innym firmom, ich wartość dolicza się do przychodów firmy otrzymującej.
Źródło: interpretacja podatkowa Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 października 2010 r. nr IBPBII/1/415-616/10/BJ.
Podstawa prawna:
- art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 11 ust. 1, art. 20 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 68a.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat