REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja
Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polegają rozliczenia podatkowe i amortyzacja w przypadku najmu mieszkań w 2023 roku (zarówno w przypadku najmu prywatnego jak i najmu w działalności gospodarczej)? 

Polski Ład wprowadził duże zmiany dotyczące podatku od najmu oraz amortyzacji środków.  Jedną ze zmian jest obowiązek rozliczania najmu ryczałtem przez osobą fizyczną posiadającą nieruchomość gospodarczą w środkach trwałych, jednakże wyłącznie, wtedy, gdy będzie to tzw. najem prywatny.  
Od 1 stycznia 2023 roku nie ma natomiast możliwości zaliczania kosztów najmu budynków i lokali mieszkalnych realizowanego w ramach działalności gospodarczej do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych od takich budynków i lokali. 

REKLAMA

Autopromocja

Najem prywatny, a zmiany podatkowe 2023. Najem prywatny opodatkowany wyłącznie ryczałtem 

Podatnik, który osiąga dochody z tzw. najmu prywatnego opodatkowuje je w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, co wynika z art. 9a ust. 6 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT” lub „Ustawa” ). Obowiązek rozliczania najmu ryczałtem dotyczy wyłącznie osób fizycznych.

Najem w ramach działalności, a zmiany podatkowe od 2023 r. 

Przepisy art. 22c pkt 2 Ustawy o PIT będą przydatną wskazówką dla podatników prowadzących najem w ramach działalności gospodarczej budynków lub lokali mieszkalnych. Zgodnie z treścią artykułu - amortyzacji nie podlegają budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy. 

Zatem od 2023 roku nie jest możliwe zaliczanie do kosztów podatkowych, dotyczących takich budynków i lokali odpisów amortyzacyjnych w przypadku najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej

Rozliczanie wspólne małżonków, a zmiany podatkowe 2023 

Zagadnienia dotyczące wspólnego rozliczania się małżonków regulują m.in. przepisy art. 6 ust. 2-3a Ustawy o PIT, które umożliwiają małżonkom prawo do dokonania rozliczenia we wspólnym zeznaniu podatkowym, także, gdy jeden z nich uzyskuje przychody z najmu prywatnego opodatkowane ryczałtem. Zatem, podatnik, który rozlicza najem prywatny w formie ryczałtu – nie traci możliwości wspólnego rozliczania się z małżonkiem.

Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych wcześniej

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT podatnicy, którzy przyjmują do prowadzonej działalności gospodarczej składniki majątku, nabyte przed rozpoczęciem prowadzonej działalności gospodarczej, wprowadzają je po cenie nabycia, z kolei gdy były  używane przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i nie zostały  wcześniej amortyzowane, to  wprowadza je się po cenie nabycia, nie wyższej jednak od ich wartości rynkowej. 

Jeżeli podatnicy nie są w stanie ustalić ceny nabycia czy kosztu wytworzenia danego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, to wówczas powinni opierać się na wysokości określonej z uwzględnieniem cen rynkowych przez biegłego. 

Częstym pytaniem pojawiającym się u przedsiębiorców jest wysokość ceny rynkowej. Cenę rynkową ustala się w oparciu o porównywalne rzeczy i przedmioty o tożsamych parametrach technicznych oraz cechach charakterystycznych. W razie kontroli przedsiębiorca powinien posiadać dane, na podstawie których ustalił cenę rynkową danego środka trwałego. W przypadku istnienia dalszych wątpliwości dotyczących ceny zaleca się przedsiębiorcy skorzystanie z usług rzeczoznawcy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja w działalności gospodarczej - zmiany 2023 

Począwszy od 1 stycznia 2023 r. jest możliwa amortyzacja w odniesieniu do wskazanych środków trwałych, takich jak: maszyny, urządzenia i środki transportu, budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością oraz innych przedmiotów mające przewidywany okres używania dłuższy niż rok oraz oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 Ustawy o PIT przez podatnika lub  wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą

Niezależnie od przewidywanego okresu używania amortyzacji podlegają również budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,  przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, tabor transportu morskiego w budowie (PKWiU ex 30.11),  składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 23a pkt 1 Ustawy, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników, jeżeli odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.  

Ważne

Zmiana wprowadzona wraz z 1 stycznia 2023 r. skutkuje brakiem możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych w przypadku budynków mieszkalnych wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami ani lokali mieszkalnych przypadku środków trwałych

Podsumowując, podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą nie maja możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od budynków mieszkalnych wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego oraz praw do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Zatem przedsiębiorca posiadający budynek mieszkalny z przeznaczeniem na cele prowadzonej działalności gospodarczej nie ma już możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych w koszty uzyskania przychodu. 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA