REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja
Najem prywatny i wynajem w działalności gospodarczej w 2023 roku – rozliczenia podatkowe, amortyzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polegają rozliczenia podatkowe i amortyzacja w przypadku najmu mieszkań w 2023 roku (zarówno w przypadku najmu prywatnego jak i najmu w działalności gospodarczej)? 

Polski Ład wprowadził duże zmiany dotyczące podatku od najmu oraz amortyzacji środków.  Jedną ze zmian jest obowiązek rozliczania najmu ryczałtem przez osobą fizyczną posiadającą nieruchomość gospodarczą w środkach trwałych, jednakże wyłącznie, wtedy, gdy będzie to tzw. najem prywatny.  
Od 1 stycznia 2023 roku nie ma natomiast możliwości zaliczania kosztów najmu budynków i lokali mieszkalnych realizowanego w ramach działalności gospodarczej do kosztów podatkowych w formie odpisów amortyzacyjnych od takich budynków i lokali. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najem prywatny, a zmiany podatkowe 2023. Najem prywatny opodatkowany wyłącznie ryczałtem 

Podatnik, który osiąga dochody z tzw. najmu prywatnego opodatkowuje je w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, co wynika z art. 9a ust. 6 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT” lub „Ustawa” ). Obowiązek rozliczania najmu ryczałtem dotyczy wyłącznie osób fizycznych.

Najem w ramach działalności, a zmiany podatkowe od 2023 r. 

Przepisy art. 22c pkt 2 Ustawy o PIT będą przydatną wskazówką dla podatników prowadzących najem w ramach działalności gospodarczej budynków lub lokali mieszkalnych. Zgodnie z treścią artykułu - amortyzacji nie podlegają budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokale mieszkalne stanowiące odrębną nieruchomość, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, służące prowadzonej działalności gospodarczej lub wydzierżawiane albo wynajmowane na podstawie umowy. 

Zatem od 2023 roku nie jest możliwe zaliczanie do kosztów podatkowych, dotyczących takich budynków i lokali odpisów amortyzacyjnych w przypadku najmu prowadzonego w ramach działalności gospodarczej

Rozliczanie wspólne małżonków, a zmiany podatkowe 2023 

Zagadnienia dotyczące wspólnego rozliczania się małżonków regulują m.in. przepisy art. 6 ust. 2-3a Ustawy o PIT, które umożliwiają małżonkom prawo do dokonania rozliczenia we wspólnym zeznaniu podatkowym, także, gdy jeden z nich uzyskuje przychody z najmu prywatnego opodatkowane ryczałtem. Zatem, podatnik, który rozlicza najem prywatny w formie ryczałtu – nie traci możliwości wspólnego rozliczania się z małżonkiem.

REKLAMA

Amortyzacja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych wcześniej

Zgodnie z art. 22g ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT podatnicy, którzy przyjmują do prowadzonej działalności gospodarczej składniki majątku, nabyte przed rozpoczęciem prowadzonej działalności gospodarczej, wprowadzają je po cenie nabycia, z kolei gdy były  używane przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i nie zostały  wcześniej amortyzowane, to  wprowadza je się po cenie nabycia, nie wyższej jednak od ich wartości rynkowej. 

Jeżeli podatnicy nie są w stanie ustalić ceny nabycia czy kosztu wytworzenia danego środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, to wówczas powinni opierać się na wysokości określonej z uwzględnieniem cen rynkowych przez biegłego. 

Częstym pytaniem pojawiającym się u przedsiębiorców jest wysokość ceny rynkowej. Cenę rynkową ustala się w oparciu o porównywalne rzeczy i przedmioty o tożsamych parametrach technicznych oraz cechach charakterystycznych. W razie kontroli przedsiębiorca powinien posiadać dane, na podstawie których ustalił cenę rynkową danego środka trwałego. W przypadku istnienia dalszych wątpliwości dotyczących ceny zaleca się przedsiębiorcy skorzystanie z usług rzeczoznawcy.  

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja w działalności gospodarczej - zmiany 2023 

Począwszy od 1 stycznia 2023 r. jest możliwa amortyzacja w odniesieniu do wskazanych środków trwałych, takich jak: maszyny, urządzenia i środki transportu, budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością oraz innych przedmiotów mające przewidywany okres używania dłuższy niż rok oraz oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1 Ustawy o PIT przez podatnika lub  wykorzystywane na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą

Niezależnie od przewidywanego okresu używania amortyzacji podlegają również budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,  przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, tabor transportu morskiego w budowie (PKWiU ex 30.11),  składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością na podstawie umowy określonej w art. 23a pkt 1 Ustawy, zawartej z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników, jeżeli odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.  

Ważne

Zmiana wprowadzona wraz z 1 stycznia 2023 r. skutkuje brakiem możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych w przypadku budynków mieszkalnych wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami ani lokali mieszkalnych przypadku środków trwałych

Podsumowując, podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą nie maja możliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych od budynków mieszkalnych wraz ze znajdującymi się w nich dźwigami, lokali mieszkalnych stanowiących odrębną nieruchomość, spółdzielczych własnościowych praw do lokalu mieszkalnego oraz praw do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Zatem przedsiębiorca posiadający budynek mieszkalny z przeznaczeniem na cele prowadzonej działalności gospodarczej nie ma już możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych w koszty uzyskania przychodu. 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA