REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód służbowy wykorzystywany do celów prywatnych

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzimy działalność gospodarczą i posiadamy samochody dostawcze. Każdy z naszych kierowców po pracy może wrócić autem do domu i z niego korzystać do własnych celów. Podobno korzystanie przez pracowników z samochodów firmowych dla prywatnych celów jest dla nich przychodem podlegającym PIT. Czy tak jest naprawdę i czy musimy prowadzić specjalną ewidencję takich przychodów?

Jeżeli samochód służbowy jest wykorzystywany przez pracownika wyłącznie do celów służbowych to żaden przychód nie wystąpi. Moim zdaniem dotyczy to także przejazdów z/do miejsca stałego parkowania auta (można ustalić, że będzie to miejsce zamieszkania pracownika), jeżeli te przejazdy nie służą prywatnym celom kierowców.. Takie dojazdy wypełniają cele służbowe: dbałość o powierzone mienie pracodawcy, utrzymanie gotowości samochodu do użytkowania i osiągania przychodów przy jego użyciu.

REKLAMA

Autopromocja

Zobacz ujednolicony tekst ustawy: USTAWA z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych

PIT od używania samochodów służbowych do celów prywatnych - zmiany od 2015 r.

Jeżeli natomiast, kierowca używa pojazdu firmowego ponad to co opisałem powyżej, to wówczas należałoby to uznać za przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ustawy o PIT, jako tzw. nieodpłatne (lub częściowo odpłatne) świadczenie.

Dlatego też każdorazowe wykorzystanie samochodu firmowego przez pracownika do celów prywatnych powinno skutkować doliczeniu do jego przychodów wartości takich świadczeń.
Może to również dotyczyć dojazdów z miejsca zamieszkania do pracy i odwrotnie – (należy mieć jednak na uwadze to o czym wspomniałem powyżej). Ponadto jeżeli pracodawca finansuje koszty tankowania paliwa, to do przychodu powinna być doliczona wartość paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak ustalić wartość takiego nieodpłatnego świadczenia. Otóż są trzy sposoby:
1. według cen stosowanych w stosunku do innych nabywców – jeżeli świadczone są usługi wchodzące w zakres działalności pracodawcy,
2. według cen zakupu – jeżeli świadczone są usługi zakupione od innych,
3. w innych przypadkach na podstawie cen rynkowych stosowanych do usług lub do rzeczy tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia, czasu i miejsca udostępnienia.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

Najczęściej wartość tego świadczenia ustala się:
- metodą nr 1 (tzw. kilometrówką): jako iloczyn stawki obowiązującej za 1 km przebiegu i liczby kilometrów przejechanych przez pracownika dla celów prywatnych oraz
- metodą nr 2: cena jaką stosują firmy zajmujące się wynajmem samochodów.

Druga metoda wydaje się szczególnie niekorzystna dla pracownika z uwagi na wysokie ceny takich usług na rynku ale właśnie ona jest zdaniem fiskusa właściwą metodą.

REKLAMA

Przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 czerwca 2008 r., (nr ILPB1/415-208/08-2/AMN), stwierdzono, że do rzetelnego określenia takiego przychodu potrzebne jest zaprowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu dla konkretnego pracownika. Tak ażeby można było szczegółowo określić w jakim zakresie korzysta on z samochodu dla celów prywatnych, a w jakim zakresie dla celów służbowych.

Metoda ta jest krytykowana z uwagi na fakt, że każdy najemca może wykorzystywać wynajęty pojazd w sposób swobodny i nieograniczony, czego nie ma w przypadku samochodu służbowego. Wydaje się niemożliwe w tym kontekście porównywanie stosunku pracy z umową najmu. Bardzo ważnym argumentem jest też to, że bardzo trudno jest określić w jakim zakresie i czy w ogóle pojazd służbowy był użytkowany przez pracownika do prywatnych celów jeżeli miejscem parkowania auta jest miejsce zamieszkania pracownika.

Problemem dla pracodawcy będzie również wybór metody obciążania pracownika wyliczoną wartością. W tym przypadku w praktyce istnieją również 2 metody: 1 metoda – polega na tym, że pracodawca wyliczoną wartość rynkową świadczenia dolicza do przychodu pracownika (skutek: wyższa zaliczka na PIT).
Natomiast 2 metoda – polega na tym, ze pracodawca będzie obciążał pracownika poprzez wystawienie faktury VAT, w której wykaże usługę najmu samochodu służbowego przez pracownika.

Warto oczywiście w tej niejednoznacznej kwestii, wystąpić o indywidualną interpretację w przedmiotowym zakresie, opisując szczegółowo stan faktyczny danej sprawy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA