REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty przed rozpoczęciem działalności a koszty uzyskania przychodów

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, audyty, księgowość
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z założeniem firmy mogą być poniesione przed rozpoczęciem działalności. Czy takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Czy można odliczyć VAT?

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkami wymienionymi w ustawie. Katalog kosztów jest katalogiem otwartym, a więc kosztem może być wszystko co związane jest z naszą działalnością gospodarczą. Ważne, aby każdy koszt był odpowiednio uzasadniony oraz abyśmy potrafili wskazać związek przyczynowo – skutkowy między danym wydatkiem, a przychodem. Jeżeli chcemy zaliczyć dany wydatek do kosztów to musi on być również odpowiednio udokumentowany.

REKLAMA

Autopromocja

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – korzystna interpretacja podatkowa

Ustawodawca wprost nie zastrzega możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed założeniem działalności, praktyka taka wynika z korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej.

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem, stanowią koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. (…)” (sygn. IPTPB1/415-299/12-6/DS.)

Wątpliwością pozostaje w jaki sposób ująć takie wydatki w KPiR oraz na jakich zasadach rozliczać, powinniśmy trzymać się kilku prostych zasad.

Zakup towarów przed rozpoczęciem działalności. Jak zaksięgować?

Jeżeli przed rozpoczęciem działalności dokonasz zakupu towaru, powinieneś wskazać go w spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności. Koszty te rozliczysz dopiero w rozliczeniu rocznym jako różnice remanentowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki trwałe nabyte przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jak amortyzować?

Zasady dotyczące amortyzacji środków trwałych nabytych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej są takie same, jak tych, które zakupimy w czasie jej prowadzenia.

Środki trwałe o wartości poniżej 10 000 zł możesz zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli środek trwały jest droższy, należy amortyzować go na zasadach ogólnych, a kosztem uzyskania przychodów będą dokonywane odpisy amortyzacyjne. Pamiętaj o ustaleniu wartości początkowej środka trwałego, powinna być to cena rynkowa na dzień wprowadzenia do działalności, ale nie wyższa od ceny nabycia. Oznacza to, że możesz do działalności wprowadzić chociażby swój prywatny samochód i bez problemu w ten sposób “wrzucisz” go w koszty. Wystarczy sporządzić odpowiednie oświadczenie.

Wszystkie inne wydatki, które zostaną poniesione w związku z nową działalnością gospodarczą powinny być ujęte bezpośrednio w KPiR na dzień jej rozpoczęcia.

Zakup przed rozpoczęciem działalności a odliczenie VAT

Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów lub usług przysługuje, kiedy zakup ten służy do działalności opodatkowanej. Do skorzystania z tego prawa niezbędne jest zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT. Co prawda, w momencie zakupu, przed rozpoczęciem działalności nie jesteśmy zarejestrowani jako czynny podatnik VAT, nie oznacza to jednak, że pozbawia nas to prawa do odliczenia w przyszłości, po dokonaniu odpowiedniego zgłoszenia.

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktury zakupowej mamy w miesiącu, w którym faktura została wystawiona albo w następnych trzech okresach rozliczeniowych. Okresem rozliczeniowym, w tym przypadku, będą następujące po sobie trzy kolejne miesiące.

Dokumentacja wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności

Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest jego odpowiednie udokumentowanie. Dokumentem mogą być faktury imienne, rachunki, umowy kupna-sprzedaży, noty obciążeniowe czy nawet potwierdzenia przelewów. Oczywiście z dokumentu powinno wynikać czego dotyczy dany zakup i kto go nabył, w innym przypadku koszt może zostać zakwestionowany. Najbezpieczniejszym wyborem w takiej sytuacji będzie zbieranie faktur imiennych.

Agata Werecka, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA