REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty przed rozpoczęciem działalności a koszty uzyskania przychodów

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, audyty, księgowość
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Wydatki związane z założeniem firmy mogą być poniesione przed rozpoczęciem działalności. Czy takie wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu? Czy można odliczyć VAT?

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkami wymienionymi w ustawie. Katalog kosztów jest katalogiem otwartym, a więc kosztem może być wszystko co związane jest z naszą działalnością gospodarczą. Ważne, aby każdy koszt był odpowiednio uzasadniony oraz abyśmy potrafili wskazać związek przyczynowo – skutkowy między danym wydatkiem, a przychodem. Jeżeli chcemy zaliczyć dany wydatek do kosztów to musi on być również odpowiednio udokumentowany.

Autopromocja

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – korzystna interpretacja podatkowa

Ustawodawca wprost nie zastrzega możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przed założeniem działalności, praktyka taka wynika z korzystnej dla podatników linii interpretacyjnej.

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, ale mające związek z uzyskiwanym później przychodem, stanowią koszty uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej. (…)” (sygn. IPTPB1/415-299/12-6/DS.)

Wątpliwością pozostaje w jaki sposób ująć takie wydatki w KPiR oraz na jakich zasadach rozliczać, powinniśmy trzymać się kilku prostych zasad.

Zakup towarów przed rozpoczęciem działalności. Jak zaksięgować?

Jeżeli przed rozpoczęciem działalności dokonasz zakupu towaru, powinieneś wskazać go w spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności. Koszty te rozliczysz dopiero w rozliczeniu rocznym jako różnice remanentowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki trwałe nabyte przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Jak amortyzować?

Zasady dotyczące amortyzacji środków trwałych nabytych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej są takie same, jak tych, które zakupimy w czasie jej prowadzenia.

Środki trwałe o wartości poniżej 10 000 zł możesz zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli środek trwały jest droższy, należy amortyzować go na zasadach ogólnych, a kosztem uzyskania przychodów będą dokonywane odpisy amortyzacyjne. Pamiętaj o ustaleniu wartości początkowej środka trwałego, powinna być to cena rynkowa na dzień wprowadzenia do działalności, ale nie wyższa od ceny nabycia. Oznacza to, że możesz do działalności wprowadzić chociażby swój prywatny samochód i bez problemu w ten sposób “wrzucisz” go w koszty. Wystarczy sporządzić odpowiednie oświadczenie.

Wszystkie inne wydatki, które zostaną poniesione w związku z nową działalnością gospodarczą powinny być ujęte bezpośrednio w KPiR na dzień jej rozpoczęcia.

Zakup przed rozpoczęciem działalności a odliczenie VAT

Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów lub usług przysługuje, kiedy zakup ten służy do działalności opodatkowanej. Do skorzystania z tego prawa niezbędne jest zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT. Co prawda, w momencie zakupu, przed rozpoczęciem działalności nie jesteśmy zarejestrowani jako czynny podatnik VAT, nie oznacza to jednak, że pozbawia nas to prawa do odliczenia w przyszłości, po dokonaniu odpowiedniego zgłoszenia.

Prawo do odliczenia podatku VAT z faktury zakupowej mamy w miesiącu, w którym faktura została wystawiona albo w następnych trzech okresach rozliczeniowych. Okresem rozliczeniowym, w tym przypadku, będą następujące po sobie trzy kolejne miesiące.

Dokumentacja wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności

Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest jego odpowiednie udokumentowanie. Dokumentem mogą być faktury imienne, rachunki, umowy kupna-sprzedaży, noty obciążeniowe czy nawet potwierdzenia przelewów. Oczywiście z dokumentu powinno wynikać czego dotyczy dany zakup i kto go nabył, w innym przypadku koszt może zostać zakwestionowany. Najbezpieczniejszym wyborem w takiej sytuacji będzie zbieranie faktur imiennych.

Agata Werecka, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA