REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uzyskać zwrot części PIT od wynagrodzenia refinansowanego ze środków Unii Europejskiej?

Katarzyna Broniszewska
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Środki pochodzące z bezzwrotnej instytucjonalnej pomocy zagranicznej są zwolnione z PIT. Dodatkowym warunkiem jest konieczność bezpośredniej realizacji przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jednak wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Powstaje pytanie dotyczące możliwości zwolnienia z obowiązku odprowadzenia tego podatku przez osobę zatrudnioną w instytucji, która bezpośrednio realizuje zadania związane z obsługą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca wykonuje je w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego realizowanego z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

Jakie warunki muszą być zrealizowane, aby zwolnienie od podatku nastąpiło?

Wymagane warunki wymienione są w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- dalej ustawa o PIT.

REKLAMA

Zgodnie z powyższym przepisem wolne od podatku  PIT są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)  pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)  podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja podatkowa

Kontrola podatkowa

Bezzwrotna pomoc pochodząca z organizacji międzynarodowych zwykle związana jest z realizacją konkretnych programów. Podmiot, który uzyskuje środki pomocowe, zazwyczaj posiłkuje się podwykonawcami. Podejmują oni działania zmierzające do osiągnięcia celu i są opłacani ze środków pomocowych.

Oba warunki - wymienione w punkcie a) i b) muszą być spełnione łącznie. Zwolnienie zatem nie będzie przysługiwało podwykonawcy, który jest zatrudniony przez bezpośredniego realizatora projektu.
Projekt (obok funduszy unijnych) może być tworzony dzięki innym środkom. W związku z tym zalecane jest odrębne rozliczanie księgowe wydatków finansowych ze środków programów pomocowych.

Czy pracownik zatrudniony w opisanej powyżej instytucji ma możliwość skorzystania z takiego zwolnienia?

Aby od otrzymanych dochodów nie odprowadzić podatku, muszą one pochodzić ze środków innych niż krajowe. Natomiast pracownik otrzymuje swoje wynagrodzenie z publicznych funduszy krajowych, które są jedynie refundowane z Unii Europejskiej. To instytucja, w której jest zatrudniony, jest odbiorcą przekazanych środków. Ona jest ich beneficjentem i to ona przeznacza je na określone cele.

Ponadto podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu, który jest finansowany przez UE. W przedstawionej sytuacji pracownik uczestniczy w wykonywaniu zadań związanych z osiągnięciem celu programu, ale w ramach swoich służbowych obowiązków.

Podmiotem, który bezpośrednio zmierza do wypełnienia programu jest instytucja, w której jest on zatrudniony. Pracownik - jako podatnik - nie realizuje bezpośrednio tego celu. Jest on osobą fizyczną, której zostało zlecone (w ramach umowy, na podstawie której wykonuje pracę) wykonanie ustalonych czynności.

W tym przypadku pracownika należy potraktować jako osobę, której podatnik bezpośrednio realizujący cel programu (czyli instytucja) zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (art. 21 ust.1 pkt 46 b) zdanie drugie ustawy o PIT). Użyte w przepisie sformułowanie „zleca” nie odnosi się tylko do stosunki prawnego jakim jest umowa zlecenia, ale ma także zastosowanie do innych form prawnych.

Za podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, może być uznany tylko taki podmiot, który ten cel realizuje pod względem i ekonomicznym,  finansowym i technicznym, organizacyjnym oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie. Pracownik nie ponosi takiej odpowiedzialności a swoje obowiązki wykonuje pod nadzorem pracodawcy.

W związku z tym pracownik nie spełnia żadnego z wymaganych warunków. Oznacza to, że nie będzie mógł zastosować zwolnienia określonego w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT i uzyskać zwrot zapłaconego podatku.

W orzecznictwie sądów można było spotkać się z różnymi poglądami w tej kwestii. Przeważa stanowisko odmawiające możliwości zwolnienia z podatku tych dochodów (orzeczenie WSA we Wrocławiu z dnia 30 stycznia 2008 r. (I SA/Wr 1571/07, LEX nr 493256), wyrok NSA z dnia 24 lutego 2006 r. (II FSK 397/05, LEX nr 222357), wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 września 2007 r. (III SA/Wa 959/07, LEX nr 461973)). 

Odmienne stanowisko zostało przedstawione m.in. w wyroku z dnia 13 czerwca 2007 r. (I SA/Kr 1555/06, LEX nr 272593) WSA w Krakowie : Oczywiście w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia korzystają konkretne osoby fizyczne powiązane umowami ze spółką wchodzącą w skład Konsorcjum, która jako osoba prawna, z natury rzeczy, nie może być bezpośrednim realizatorem celu, który realizują zaangażowane przez nią osoby fizyczne. W konsekwencji powyższych rozważań należy przyjąć, iż dochody skarżącego uzyskane w ramach realizacji kontraktu "Zarządzanie i Nadzór nad budową drugiej jezdni drogi krajowej nr (...) Odcinek (...)" podlegają zwolnieniu w części, w jakiej finansowane są ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

W obecnym stanie prawnym z przepisów jasno wynika, że wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Artykuł powstał na podstawie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2011 roku, sygnatura II FSK 278/10.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA