REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uzyskać zwrot części PIT od wynagrodzenia refinansowanego ze środków Unii Europejskiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Środki pochodzące z bezzwrotnej instytucjonalnej pomocy zagranicznej są zwolnione z PIT. Dodatkowym warunkiem jest konieczność bezpośredniej realizacji przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jednak wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Powstaje pytanie dotyczące możliwości zwolnienia z obowiązku odprowadzenia tego podatku przez osobę zatrudnioną w instytucji, która bezpośrednio realizuje zadania związane z obsługą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

REKLAMA

Pracodawca wykonuje je w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego realizowanego z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

Jakie warunki muszą być zrealizowane, aby zwolnienie od podatku nastąpiło?

Wymagane warunki wymienione są w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- dalej ustawa o PIT.

Zgodnie z powyższym przepisem wolne od podatku  PIT są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)  pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)  podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja podatkowa

Kontrola podatkowa

REKLAMA

Bezzwrotna pomoc pochodząca z organizacji międzynarodowych zwykle związana jest z realizacją konkretnych programów. Podmiot, który uzyskuje środki pomocowe, zazwyczaj posiłkuje się podwykonawcami. Podejmują oni działania zmierzające do osiągnięcia celu i są opłacani ze środków pomocowych.

Oba warunki - wymienione w punkcie a) i b) muszą być spełnione łącznie. Zwolnienie zatem nie będzie przysługiwało podwykonawcy, który jest zatrudniony przez bezpośredniego realizatora projektu.
Projekt (obok funduszy unijnych) może być tworzony dzięki innym środkom. W związku z tym zalecane jest odrębne rozliczanie księgowe wydatków finansowych ze środków programów pomocowych.

Czy pracownik zatrudniony w opisanej powyżej instytucji ma możliwość skorzystania z takiego zwolnienia?

Aby od otrzymanych dochodów nie odprowadzić podatku, muszą one pochodzić ze środków innych niż krajowe. Natomiast pracownik otrzymuje swoje wynagrodzenie z publicznych funduszy krajowych, które są jedynie refundowane z Unii Europejskiej. To instytucja, w której jest zatrudniony, jest odbiorcą przekazanych środków. Ona jest ich beneficjentem i to ona przeznacza je na określone cele.

REKLAMA

Ponadto podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu, który jest finansowany przez UE. W przedstawionej sytuacji pracownik uczestniczy w wykonywaniu zadań związanych z osiągnięciem celu programu, ale w ramach swoich służbowych obowiązków.

Podmiotem, który bezpośrednio zmierza do wypełnienia programu jest instytucja, w której jest on zatrudniony. Pracownik - jako podatnik - nie realizuje bezpośrednio tego celu. Jest on osobą fizyczną, której zostało zlecone (w ramach umowy, na podstawie której wykonuje pracę) wykonanie ustalonych czynności.

W tym przypadku pracownika należy potraktować jako osobę, której podatnik bezpośrednio realizujący cel programu (czyli instytucja) zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (art. 21 ust.1 pkt 46 b) zdanie drugie ustawy o PIT). Użyte w przepisie sformułowanie „zleca” nie odnosi się tylko do stosunki prawnego jakim jest umowa zlecenia, ale ma także zastosowanie do innych form prawnych.

Za podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, może być uznany tylko taki podmiot, który ten cel realizuje pod względem i ekonomicznym,  finansowym i technicznym, organizacyjnym oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie. Pracownik nie ponosi takiej odpowiedzialności a swoje obowiązki wykonuje pod nadzorem pracodawcy.

W związku z tym pracownik nie spełnia żadnego z wymaganych warunków. Oznacza to, że nie będzie mógł zastosować zwolnienia określonego w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT i uzyskać zwrot zapłaconego podatku.

W orzecznictwie sądów można było spotkać się z różnymi poglądami w tej kwestii. Przeważa stanowisko odmawiające możliwości zwolnienia z podatku tych dochodów (orzeczenie WSA we Wrocławiu z dnia 30 stycznia 2008 r. (I SA/Wr 1571/07, LEX nr 493256), wyrok NSA z dnia 24 lutego 2006 r. (II FSK 397/05, LEX nr 222357), wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 września 2007 r. (III SA/Wa 959/07, LEX nr 461973)). 

Odmienne stanowisko zostało przedstawione m.in. w wyroku z dnia 13 czerwca 2007 r. (I SA/Kr 1555/06, LEX nr 272593) WSA w Krakowie : Oczywiście w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia korzystają konkretne osoby fizyczne powiązane umowami ze spółką wchodzącą w skład Konsorcjum, która jako osoba prawna, z natury rzeczy, nie może być bezpośrednim realizatorem celu, który realizują zaangażowane przez nią osoby fizyczne. W konsekwencji powyższych rozważań należy przyjąć, iż dochody skarżącego uzyskane w ramach realizacji kontraktu "Zarządzanie i Nadzór nad budową drugiej jezdni drogi krajowej nr (...) Odcinek (...)" podlegają zwolnieniu w części, w jakiej finansowane są ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

W obecnym stanie prawnym z przepisów jasno wynika, że wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Artykuł powstał na podstawie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2011 roku, sygnatura II FSK 278/10.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA