REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można uzyskać zwrot części PIT od wynagrodzenia refinansowanego ze środków Unii Europejskiej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Broniszewska
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym
Wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym

REKLAMA

REKLAMA

Środki pochodzące z bezzwrotnej instytucjonalnej pomocy zagranicznej są zwolnione z PIT. Dodatkowym warunkiem jest konieczność bezpośredniej realizacji przez podatnika celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Jednak wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Powstaje pytanie dotyczące możliwości zwolnienia z obowiązku odprowadzenia tego podatku przez osobę zatrudnioną w instytucji, która bezpośrednio realizuje zadania związane z obsługą funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca wykonuje je w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego realizowanego z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej.

Jakie warunki muszą być zrealizowane, aby zwolnienie od podatku nastąpiło?

Wymagane warunki wymienione są w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- dalej ustawa o PIT.

REKLAMA

Zgodnie z powyższym przepisem wolne od podatku  PIT są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)  pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)  podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Amortyzacja podatkowa

Kontrola podatkowa

Bezzwrotna pomoc pochodząca z organizacji międzynarodowych zwykle związana jest z realizacją konkretnych programów. Podmiot, który uzyskuje środki pomocowe, zazwyczaj posiłkuje się podwykonawcami. Podejmują oni działania zmierzające do osiągnięcia celu i są opłacani ze środków pomocowych.

Oba warunki - wymienione w punkcie a) i b) muszą być spełnione łącznie. Zwolnienie zatem nie będzie przysługiwało podwykonawcy, który jest zatrudniony przez bezpośredniego realizatora projektu.
Projekt (obok funduszy unijnych) może być tworzony dzięki innym środkom. W związku z tym zalecane jest odrębne rozliczanie księgowe wydatków finansowych ze środków programów pomocowych.

Czy pracownik zatrudniony w opisanej powyżej instytucji ma możliwość skorzystania z takiego zwolnienia?

Aby od otrzymanych dochodów nie odprowadzić podatku, muszą one pochodzić ze środków innych niż krajowe. Natomiast pracownik otrzymuje swoje wynagrodzenie z publicznych funduszy krajowych, które są jedynie refundowane z Unii Europejskiej. To instytucja, w której jest zatrudniony, jest odbiorcą przekazanych środków. Ona jest ich beneficjentem i to ona przeznacza je na określone cele.

Ponadto podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu, który jest finansowany przez UE. W przedstawionej sytuacji pracownik uczestniczy w wykonywaniu zadań związanych z osiągnięciem celu programu, ale w ramach swoich służbowych obowiązków.

Podmiotem, który bezpośrednio zmierza do wypełnienia programu jest instytucja, w której jest on zatrudniony. Pracownik - jako podatnik - nie realizuje bezpośrednio tego celu. Jest on osobą fizyczną, której zostało zlecone (w ramach umowy, na podstawie której wykonuje pracę) wykonanie ustalonych czynności.

W tym przypadku pracownika należy potraktować jako osobę, której podatnik bezpośrednio realizujący cel programu (czyli instytucja) zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem (art. 21 ust.1 pkt 46 b) zdanie drugie ustawy o PIT). Użyte w przepisie sformułowanie „zleca” nie odnosi się tylko do stosunki prawnego jakim jest umowa zlecenia, ale ma także zastosowanie do innych form prawnych.

Za podatnika, który bezpośrednio realizuje cel programu, może być uznany tylko taki podmiot, który ten cel realizuje pod względem i ekonomicznym,  finansowym i technicznym, organizacyjnym oraz ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie. Pracownik nie ponosi takiej odpowiedzialności a swoje obowiązki wykonuje pod nadzorem pracodawcy.

W związku z tym pracownik nie spełnia żadnego z wymaganych warunków. Oznacza to, że nie będzie mógł zastosować zwolnienia określonego w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o PIT i uzyskać zwrot zapłaconego podatku.

W orzecznictwie sądów można było spotkać się z różnymi poglądami w tej kwestii. Przeważa stanowisko odmawiające możliwości zwolnienia z podatku tych dochodów (orzeczenie WSA we Wrocławiu z dnia 30 stycznia 2008 r. (I SA/Wr 1571/07, LEX nr 493256), wyrok NSA z dnia 24 lutego 2006 r. (II FSK 397/05, LEX nr 222357), wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 września 2007 r. (III SA/Wa 959/07, LEX nr 461973)). 

Odmienne stanowisko zostało przedstawione m.in. w wyroku z dnia 13 czerwca 2007 r. (I SA/Kr 1555/06, LEX nr 272593) WSA w Krakowie : Oczywiście w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia korzystają konkretne osoby fizyczne powiązane umowami ze spółką wchodzącą w skład Konsorcjum, która jako osoba prawna, z natury rzeczy, nie może być bezpośrednim realizatorem celu, który realizują zaangażowane przez nią osoby fizyczne. W konsekwencji powyższych rozważań należy przyjąć, iż dochody skarżącego uzyskane w ramach realizacji kontraktu "Zarządzanie i Nadzór nad budową drugiej jezdni drogi krajowej nr (...) Odcinek (...)" podlegają zwolnieniu w części, w jakiej finansowane są ze środków unijnych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

W obecnym stanie prawnym z przepisów jasno wynika, że wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków europejskich nie są objęte zwolnieniem podatkowym.

Artykuł powstał na podstawie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 czerwca 2011 roku, sygnatura II FSK 278/10.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA