REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pakiety medyczne dla pracowników – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

pakiety medyczne i imprezy integracyjne - wyjaśnienia Ministra Finansów
pakiety medyczne i imprezy integracyjne - wyjaśnienia Ministra Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów z satysfakcją przyjęło podjęcie przez Izbę Finansową Naczelnego Sądu Administracyjnego uchwały z 24 października 2011 r. (sygn. II FPS 7/10) w sprawie pakietów medycznych. Ministerstwo i organy podatkowe od dawna bowiem traktowały takie pakiety za nieodpłatne świadczenia opodatkowane PIT i oskładkowane, jak inne przychody ze stosunku pracy. Odpowiadając na pytanie naszej redakcji rzecznik resortu finansów zapewnił też, że w przypadku imprez integracyjnych nie osiągają przychodu ci pracownicy, którzy nie wzięli udziału w imprezie.

Na pytania redakcji mojafirma.infor.pl/biznes odpowiedzi udzieliła Małgorzata Brzoza  - Rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Biznes.wieszjak.pl: Jak Ministerstwo Finansów komentuje podjętą przez Izbę Finansową NSA uchwałę z 24 października 2011 r. w sprawie pakietów medycznych?

Małgorzata Brzoza: Podjęta w dniu 24 października 2011 r. uchwała podtrzymująca dotychczasowe stanowisko NSA wyrażone w uchwale siedmiu sędziów z dnia 24 maja 2010 r., sygn. akt II FSK 1/10, ostatecznie utrwali pogląd wielokrotnie prezentowany zarówno przez Ministra Finansów, jak i organy podatkowe, że wartość zindywidualizowanych abonamentów medycznych zakupionych przez pracodawcę dla pracowników jest przychodem ze stosunku pracy, podlegającym opodatkowaniu. Abonament medyczny stanowi bowiem nieodpłatne świadczenie, a przychód z tego tytułu powstaje w momencie otrzymania uprawnienia do korzystania z usług medycznych (abonamentu medycznego), a nie w momencie skorzystania z konkretnej usługi medycznej.

Podkreślenia wymaga, iż kwestia opodatkowania przychodu z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia w postaci abonamentu medycznego była m.in. przedmiotem odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie. Przykładowo, na stronie sejmowej w zakładce interpelacje i zapytania poselskie figuruje interpelacja Pana Posła Sławomira Kopycińskiego, który występował w sprawie „abonamentów medycznych” (odpowiedź na interpelację nr 17922) oraz odpowiedź Ministra Finansów udzielona po uchwale siedmiu sędziów z dnia 24 maja 2010 r., która nie straciła na aktualności.

Biznes.wieszjak.pl: Czy resort finansów planuje jakąś akcję informacyjną lub kontrolną odnośnie korygowania deklaracji podatkowych pracowników, którzy korzystali w ostatnich 5 latach z pakietów medycznych fundowanych przez pracodawców, a od wartości tych pakietów nie były odprowadzane zaliczki na PIT ani składki ubezpieczeniowe.

Małgorzata Brzoza: Ministerstwo Finansów nie planuje zintensyfikowanych kontroli podatkowych ani specjalnych akcji informacyjnych w tym zakresie. Organy podatkowe na bieżąco weryfikują wywiązywanie się przez podatników z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, a uchwała NSA potwierdza jedynie stanowisko od dawca prezentowane i praktykowane przez organy podatkowe.

Biznes.wieszjak.pl: Jak podatnicy mają obliczać wartość takich nieodpłatnych świadczeń (jak pakiety medyczne, czy imprezy integracyjne). Przykładowo w sytuacji ryczałtowej opłaty za pewną „hurtową” ilość tych abonamentów (np. 100 sztuk rocznie), gdy ilość pracowników w przeciągu roku ulega zmianom (np. fluktuuje od 80 do 90 pracowników uprawnionych do korzystania z takich pakietów). A jak np. ustalić przychód pracownika z imprezy integracyjnej, gdy wszyscy pracownicy mogli wziąć w niej udział ale obecność nie była obowiązkowa i przyszła np. połowa pracowników?

REKLAMA

Małgorzata Brzoza: Obowiązek prawidłowego obliczenia wartości przekazanego świadczenia ciąży na świadczeniodawcy, w tym przypadku pracodawcy finansującemu pracownikom pakiety medyczne bądź udział w imprezie integracyjnej. Pracodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych powinien doliczyć do przychodu podatnika ze stosunku pracy wartość otrzymanych przez pracownika nieodpłatnych świadczeń i od całości dochodu obliczyć i odprowadzić zaliczkę na podatek, na zasadach określonych w art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wartość tych świadczeń powinna zostać odzwierciedlona w przychodach ze stosunku pracy w informacji PIT-11 o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy za rok podatkowy, sporządzanej przez płatnika i przekazywanej podatnikowi i właściwemu dla jego miejsca zamieszkania urzędowi skarbowemu. Jeśli płatnik nie uwzględnił w informacjach PIT-11 za lata ubiegłe wartości świadczeń nieodpłatnych, winien sporządzić korekty tych informacji. Posłużą one podatnikom do sporządzenia korekt zeznań podatkowych za te lata.

Fakt „hurtowego” nabycia pakietów medycznych dla pracowników nie oznacza, że pracodawca nie ma wiedzy dla kogo je wykupił. Stąd też, fluktuacja kadr w firmie pozostaje bez wpływu na możliwość zidentyfikowania pracowników otrzymujących świadczenia nieodpłatne. Podkreślenia natomiast wymaga, iż w przypadku imprez integracyjnych otrzymanie świadczenia nieodpłatnego następuje poprzez uczestnictwo pracownika w takiej imprezie. Jeśli zatem część pracowników nie wzięła udziału w imprezie, to nie ma mowy o powstaniu po ich stronie przychodu.

Skoro ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zwalnia od podatku wartości świadczenia nieodpłatnego, np. z tytułu otrzymania pakietu medycznego lub uczestnictwa pracownika w imprezie integracyjnej, spółka jako płatnik winna dołożyć wszelkich starań, aby wywiązać się z obowiązków płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przedmiotowych świadczeń.

Zbieżne stanowisko zajął WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 23 marca 2009 r., sygn. akt I SA/Gl 1123/08 dotyczącym nieodpłatnych świadczeń z tytułu finansowania przez pracodawcę bezpłatnego dowozu pracowników do i z pracy, w którym stwierdził, iż „skoro organy podatkowe były w stanie ustalić ogólny koszt przewozów w danym miesiącu oraz dokładną ilość pracowników dojeżdżających do pracy w danym okresie rozliczeniowym, to za niewiarygodne należało uznać twierdzenie skarżącej spółki, jakoby nie miała ona możliwości prowadzenia ewidencji pozwalającej na określenie przychodu pracowników korzystających ze świadczeń przewozu.”

Z kolei, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. akt  II FSK 1460/09, który oddalił skargę kasacyjną od ww. wyroku WSA w Gliwicach przyznając rację temu sądowi, stwierdził natomiast, iż „(…)obowiązek ponoszenia przez spółkę kosztów dojazdu do pracy pracowników nie wynikał wprost z przepisów innych ustaw. Już zatem tylko wskazana okoliczność powinna była skłonić skarżącą spółkę do stworzenia takiego systemu ewidencji przychodów pracowników z tytułu pokrywania zwrotu części lub całości kosztów dojazdu do pracy, który umożliwiłby jednoznacznie precyzyjne określenie tych przychodów do opodatkowania w 2005 r.
Powoływanie się obecnie na braki w ewidencjonowaniu tych przychodów, co jak wynika z akt sprawy jest tylko częściowo uzasadnione, nie może zwolnić skarżącej spółki od obowiązków obciążających ją jako płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przedmiotowych świadczeń na rzecz pracowników spółki, w świetle art. 30 § 1 i 3 Ordynacji podatkowej w związku z art. 8 tej ustawy. Przerzucanie obowiązków w tym zakresie na organy podatkowe nie znajduje jakiegokolwiek uzasadnienia.”

Treść uchwały Izby Finansowej NSA z 24 października 2011 r. - sygn. II FPS 7/10

Czy ryczałtowo opłacane pakiety medyczne powodują powstanie przychodu w PIT?

Komentarz eksperta z PwC do uchwały NSA - skutki dla pracowników i firm

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA