REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT 2013 – 50% kosztów nie dla bogatych twórców i wynalazców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
50% koszty uzyskania przychodów, PIT 2013
50% koszty uzyskania przychodów, PIT 2013
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie twórcom i wynalazcom uzyskującym przychody z praw (autorskich, pokrewnych, patentowych) do swoich utworów, czy wynalazków (np. zbycie, udzielenie licencji) przysługują w odniesieniu do wszystkich takich przychodów zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodu w podatku dochodowym. Od 2013 roku takie koszty nie będą mogły przekroczyć w danym roku podatkowym 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, czyli 42.764 zł. Ale jeżeli koszty faktyczne są wyższe, to nadal będzie można je uwzględnić, pamiętając o ich udokumentowaniu.

Jak jest teraz - koszty 50% bez limitu

Aktualnie, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 1-3 i pkt 10  ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT) koszty w wysokości 50% uzyskanego przychodu można zastosować do przychodów:

REKLAMA

REKLAMA

1. z tytułu zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego;

2. z tytułu opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną;

3. z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami – z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

REKLAMA

Ale też jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż 50% przychodu - koszty uzyskania przychodu przyjąć może w wysokości kosztów faktycznie poniesionych (art. 22 ust. 10 ustawy o PIT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ulgi w PIT – w 2012 r. po staremu, zmiany dopiero od 2013 r.

Kiedy pracownicy mają prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów

Jak ma być od 2013 roku - limit dla 50% kosztów

Zdaniem Ministra Finansów Po kilkudziesięciu latach funkcjonowania 50-procentowych kosztów uzyskania przychodu w przepisach dotyczących opodatkowania dochodów osobistych postanowiono dokonać pewnej weryfikacji tych przepisów w celu dostosowania do obecnych uwarunkowań społeczno-gospodarczych i technologicznych. Wprowadzona bowiem w latach 20. XX wieku zasada stosowania przez twórców zryczałtowanych 50-procentowych kosztów uzyskania przychodu związana była z zupełnie odmienną sytuacją społeczno-ekonomiczną, w jakiej znajdowała się ta grupa zawodowa.

 Przede wszystkim należy mieć na uwadze, iż zmiany w zakresie poziomu oraz dostępności wykształcenia Polaków wpłynęły na znaczące powiększenie kręgu odbiorców kultury. Ponadto nieznane w latach 20. technologie (telewizja, Internet itd.) wpłynęły na zwiększenie liczebności tej grupy, ale także stworzyły lepsze warunki do pracy samych twórców. Nowe technologie spowodowały także zmiany w zakresie podmiotowym samego pojęcia ˝twórca˝. Obecnie zatem artyści i pozostali twórcy mają niewątpliwie inne możliwości i warunki w porównaniu z istniejącymi w latach 20. XX wieku, które uzasadniały wprowadzenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów na poziomie 50% uzyskanych przychodów.

Dlatego zaprojektowana przez rząd nowelizacja ustawy o PIT zawiera propozycję ograniczenia stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, co realizuje zapowiedź z exposé prezesa Rady Ministrów wygłoszonego w dniu 18 listopada 2011 r.

Zmiana w omawianym zakresie sprowadza się (tylko i aż) do wprowadzenie rocznego limitu dla tych zryczałtowanych 50% kosztów.  Tym limitem jest 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. obecnie 42.764 zł.

Zatem od 2013 r. koszty 50% w roku podatkowym  nie będą mogły przekroczyć ww. limitu. A więc objąć tymi kosztami będzie można tylko przychody nie przekraczające pierwszego progu skali podatkowej (85.528 zł), pamiętając jednocześnie, że 50% zryczałtowane koszty oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Nowelizacja (o ile zostanie opublikowana do końca listopada 2012 r.) będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2013 r.


Limit ten będzie dotyczyć łącznych dochodów, do  których mają zastosowanie 50%  koszty  uzyskania  przychodów  uzyskanych  w  roku  podatkowym zarówno w ramach stosunku pracy jak i umów cywilnoprawnych. Bowiem ustawa o PIT daje prawo do zastosowania 50% kosztów przy każdym przychodzie z praw autorskich (praw pokrewnych), nie tylko w przypadku zbycia prawa majątkowego. Podatnik stosuje bowiem te koszty w odniesieniu do przychodów otrzymanych na podstawie każdego stosunku prawnego związanego ze stworzonym w przeszłości dziełem, każdorazowym wykonaniem lub tylko odtworzeniem utworu za pomocą środków masowego przekazu, przykładowo koszty te mają zastosowanie do tantiem.

Co ważne,  projekt nowelizacji ustawy o PIT nie przewiduje zmiany w zakresie postanowień art. 22 ust. 10 ustawy o PIT. Przepis ten umożliwia stosowanie przy obliczaniu wysokości dochodu do opodatkowania kosztów faktycznie poniesionych, jeżeli zryczałtowane 50% koszty uzyskania przychodów są niższe od faktycznych nakładów poniesionych przez twórcę, czy wynalazcę.

Zatem twórcy lub wynalazcy, o ile udowodnią, że poniesione koszty są wyższe niż 50% koszty uzyskania przychodów - mogą zastosować faktyczne koszty uzyskania przychodów odpowiadające np. 77% uzyskanego przychodu.

Płatnicy (w tym np. zakłady pracy)  przy  obliczaniu  zaliczki na PIT  nie będą stosować 50% kosztów  uzyskania  przychodów określonych w  art.  22  ust.  9  pkt  1-3 ustawy o PIT,  jeżeli  podatnik złoży płatnikowi  pisemne oświadczenie  o  rezygnacji  z  ich  stosowania.  Oświadczenie takie składa się odrębnie dla każdego roku podatkowego.

Kiedy można stosować 50% koszty uzyskania przychodów

Można odnieść wrażenie, że zabranie (w ustawie) 50% kosztów zamożniejszym twórcom nie jest rozwiązaniem systemowym, a politycznym – bo niby dlaczego ucinamy te koszty tym a nie wszystkim. Stąd chyba tak ogólnikowe uzasadnienie dla tej zmiany.

 Zmiana ta może się okazać jedynie „papierowa”, bo de facto twórcy będą mogli nadal wykazywać i wyższe koszty niż 50%, muszą się jedynie przygotować do ich udokumentowania i ew. sporów z fiskusem, czy dany wydatek może być kosztem.

Koszty uzyskania przychodów od A do Z

Źródło:

- odpowiedź z 19 kwietnia 2012 podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów Macieja Grabowskiego na interpelację poselską nr 3460

- Projekt nowelizacji ustawy o PIT i aktualny stan prac legislacyjnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA