Czy PIT-40 i PIT-11 za 2010 r. można wysłać mailem
REKLAMA
REKLAMA
Fiskus twierdził, że przekazanie zeznań rocznych i imiennych informacji pracownikowi powinno nastąpić w sposób nie budzący wątpliwości, że pracownik daną informację otrzymał, np. za pokwitowaniem odbioru, listem poleconym itp.
REKLAMA
Płatnik powinien posiadać potwierdzenie faktu przekazania informacji pracownikowi, aby nie narazić się na zarzut niedopełnienia tego obowiązku.
Polecamy: Najczęstsze błędy w PIT-ach
Polecamy: serwis PIT
Organ podatkowy stwierdził więc, że płatnik przekazując pracownikowi roczne obliczenie podatku, o którym mowa w art. 37 ust. 3 ustawy o PIT (PIT-40) lub imienną informację, o której mowa w art. 39 ust. 1 ustawy o PIT (PIT-11) za pomocą środków komunikacji elektronicznej, nie realizuje obowiązku przekazania pracownikowi stosownej informacji ze względu na brak zachowania warunków organizacyjno - technicznych doręczania dokumentów elektronicznych, tj. urzędowego poświadczenia odbioru dokumentów przez adresata, które stanowi dowód i potwierdzenie terminu złożenia deklaracji podatkowej.
WSA w Poznaniu nie zgodził się z tym uznając, że przepisy podatkowe nie regulują zasad przekazywania deklaracji podatnikom przez płatników. W odniesieniu do PIT-11 albo PIT-40 ustawodawca wprowadził jedynie wymóg ich przekazania podatnikowi.
Skoro tak, to ich doręczenie przez płatnika może nastąpić przez bezpośrednie doręczenie w sposób zwyczajowy przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata (np. w miejscu pracy), czy też za pośrednictwem poczty.
REKLAMA
Nie ma też przeszkód, aby uznać, że przekazanie PIT-11 albo PIT-40 podatnikowi przez płatnika może nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w sytuacji gdy wiadomość jest przesyłana w formie wiadomości elektronicznej z podpisem elektronicznym na adres podatnika (pracownika) pod warunkiem że zachowano wzór deklaracji.
Opatrzenie wiadomości bezpiecznym podpisem elektronicznym pozwala zweryfikować, czy została sporządzona przez upoważniony podmiot. Sąd podkreślił, że płatnika będzie obciążało udowodnienie doręczenia takiej deklaracji podatnikowi w przypadku zaistnienia w tym zakresie wątpliwości. W szczególności w celach dowodowych płatnik będzie mógł przedstawić elektroniczne potwierdzenie odbioru wiadomości elektronicznej, którą przesłano deklaracje.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat