reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Podatki > PIT > PIT > Rozliczenia PIT-ów > PIT 2012 / 2013 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

PIT 2012 / 2013 - jak przygotować się do rozliczenia rocznego

O rozliczeniu PIT-a za dany rok na ogół zaczynamy myśleć dopiero w roku następnym. Przeważnie interesujemy się tym problemem bliżej 30 kwietnia. Jednak jest parę powodów, by pomyśleć o tym wcześniej i odpowiednio zadbać o swe interesy.

Często zdarza się, że obliczając wysokość należnego podatku chcielibyśmy skorzystać z możliwości jego obniżenia poprzez ulgi i odliczenia. W praktyce okazuje się że zapominamy o tym, iż to my sami musimy spełnić ileś tam warunków i formalności, by skorzystać z danej ulgi.

Nasza beztroska ma zatem konkretny wymiar finansowy. Tymczasem wystarczyłoby odpowiednio wcześnie zadbać o spełnienie tych warunków - w tym zwłaszcza o zgromadzenie odpowiednich dokumentów, aby zapłacić niższy podatek (bądź odzyskać wyższą nadpłatę).

Twoje dane w urzędzie - sprawdź, czy powinieneś je zaktualizować

Dotąd każdy rozliczający się urzędem skarbowym z podatków musiał posiadać Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP). Ale od 1 stycznia 2012 r. znosi się numer identyfikacji podatkowej nadany osobom fizycznym objętym rejestrem PESEL, nieprowadzącym działalności gospodarczej lub niebędącym zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2012 r. jedynym identyfikatorem podatkowym tych osób będzie numer PESEL.

Więcej na ten temat: Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Tak więc od rozliczenia za 2011 rok nie trzeba podawać NIP tylko PESEL.

Przedsiębiorcy mają nadal obowiązek każdorazowo posługiwać się NIP w kontaktach z organami podatkowymi. Podają go więc we wszystkich formularzach podatkowych.

Jako podatnicy posiadający NIP lub PESEL mamy określone przepisami obowiązki związane z aktualizacją danych. Jeśli bowiem ulegną zmianie nasze dane osobowe bądź adresowe, to mamy obowiązek w ustawowym terminie zawiadomić o tym fakcie właściwy urząd skarbowy (najczęściej będzie to termin 30 dni od dnia, w którym zaistniała zmiana danych). Od 2012 r. podatnicy nieprowadzący działalności gospodarczej będą musieli dokonywać aktualizacji jedynie w związku ze zmianą adresu miejsca zamieszkania. Aktualizacja tego adresu będzie dokonywana przez podatnika w składanej deklaracji lub każdym innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Ale jeżeli podatnik będzie chciał dokonać aktualizacji adresu miejsca zamieszkania w trakcie roku podatkowego, pomimo braku obowiązku do złożenia deklaracji lub innego dokumentu, będzie mógł zgłosić taki adres na formularzu, którego wzór określony zostanie rozporządzeniem ministra finansów (ZAP-3).

Jednocześnie jeżeli adres miejsca zamieszkania podatnika będzie taki sam, jak adres miejsca zameldowania, który znajduje się w rejestrze PESEL, podatnik, o którym mowa wyżej, nie będzie musiał zgłaszać tego adresu urzędowi skarbowemu. Na wzorze formularza ZAP-3 będzie można również zgłosić numer rachunku bankowego.

Co grozi podatnikom za niedopełnienie obowiązków identyfikacyjnych

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nowy JPK_VAT

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Majcherczak

Starszy Konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego i Prawnego w Mariański Group Kancelaria Prawno-Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama