REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

NIP

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Numer identyfikacji podatkowej

Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) to jeden z ważniejszych numerów identyfikacyjnych, jakim posługują się podmioty prawne w Polsce. Czym jest NIP? Kto musi go używać, a kto nie? Jakie informacje są zaszyfrowane w NIP?

Przedsiębiorca zagraniczny i jego oddział z jednym NIP

31 stycznia 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał korzystny dla podatników wyrok (sygn. akt II FSK 509/18) dotyczący Numeru Identyfikacji Podatkowej, którym powinny się posługiwać polskie oddziały przedsiębiorców zagranicznych. W ustnym uzasadnieniu do wyroku Sąd wskazał, że oddział zagranicznego podmiotu w Polsce nie jest zobowiązany do identyfikowania się odrębnym od spółki macierzystej Numerem Identyfikacji Podatkowej w celu pełnienia funkcji płatnika.

Aktualizacja NIP-2 po każdym otwarciu i zamknięciu rachunku bankowego

Podatnicy muszą informować o wszystkich otwieranych i zamykanych rachunkach bankowych. Także gdy zakładają je na jedną noc, mimo że na aktualizację NIP-2 w tym zakresie mają siedem dni. Zdaniem przedsiębiorców to kosztowny i niepotrzebny obowiązek. Tak samo uważają doradcy podatkowi. I apelują: czas zmienić niepraktyczne przepisy.

Zasady posługiwania się identyfikatorem podatkowym

Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?

REKLAMA

NIP po śmierci przedsiębiorcy – zmiany od 2018 roku

Minister Rozwoju i Finansów proponuje, aby przedsiębiorstwo osoby fizycznej po śmierci przedsiębiorcy mogło posługiwać się tym samym numerem NIP co zmarły przedsiębiorca w okresie od otwarcia spadku do wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Przy czym jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony, posługiwanie się tym samym NIP-em będzie możliwe tylko do upływu terminu do powołania zarządcy sukcesyjnego. Takie zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

Sprawdzenie poprawności NIP on-line na Portalu Podatkowym

Od 19 października 2015 r. na Portalu Podatkowym można weryfikować on-line identyfikator podatkowy NIP. To kolejna elektroniczna usługa Ministerstwa Finansów, która zwiększa bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Zasady dołączania pełnomocnictwa do zgłoszeń aktualizacyjnych NIP-2

Spółka nie postępuje prawidłowo traktując aktualizację informacji NIP-2 jak deklarację w myśl przepisów Ordynacji podatkowej i tym samym składając jedno pełnomocnictwo (wraz z jednorazowo dokonaną zapłatą za nie) do wielokrotnego podpisywania aktualizacji informacji na podstawie formularza NIP-2. W analizowanej sprawie pełnomocnik spółki ma bowiem obowiązek dołączania każdorazowo pełnomocnictwa do składanych zgłoszeń aktualizacyjnych (NIP-2).

Zgłoszenie aktualizujące NIP-2 a miejsce prowadzenia działalności

Zmiana jak również dodanie dodatkowego miejsca prowadzenia działalności wymaga od podatnika zgłoszenia aktualizującego NIP – 2.

REKLAMA

Outsourcing księgowości bez obowiązku składania NIP-2

Firmy coraz chętniej zlecają całość lub część obsługi księgowej do podmiotów zewnętrznych. W takiej sytuacji podatnik jest zobowiązany poinformować urząd skarbowy, czy dokumentacja rachunkowa jest prowadzona we własnym zakresie, czy przez zewnętrzny podmiot. Ale pojawiają się wątpliwości, czy trzeba jeszcze złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Nowe druki NIP-2, NIP-7 i ZAP-3 w 2014 roku

W Dzienniku Ustaw z 25 marca 2014 roku w pozycji 383 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 marca 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych.

ZAP-3 można już składać przez internet

Od 1 lipca 2013 r. zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3) można składać przez internet za pośrednictwem systemu e-Deklaracje.

Nowy druk NIP-2 2013 / 2014

Minister Finansów ustalił nowe wzory druków NIP-2 i NIP-D - formularze te będą obowiązywać już od 22 grudnia 2012 r. Do wyczerpania nakładu druków formularzy, jednak nie dłużej niż do dnia 31 marca 2014 r., mogą być stosowane dotychczasowe wzory tych druków (oprócz szkół i przedszkoli).

Termin potwierdzenia nadania NIP dla nowego przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, muszą wystąpić o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP). W zależności od przyczyny skutkującej koniecznością legitymowania się tym identyfikatorem, terminy przewidziane na złożenie stosownego wniosku mogą różnić się od siebie. Jednak zgodnie z nadrzędną zasadą, zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jeden raz, w terminie najwcześniejszym.

NIP 2012 – zmiany od A do Z

Czy wiesz co to jest identyfikator podatkowy? Kiedy trzeba posługiwać się NIP-em, a kiedy wystarczy PESEL? Do czego potrzebny jest formularz ZAP-3? Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają najważniejsze kwestie.

NIP 2012 - nowe druki

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązują nowe druki NIP. Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie muszą od 2012 roku posługiwać się NIP-em. Ale gdy chcą zmienić nr konta bankowego na które wpływać mają zwroty podatku muszą złożyć nowy druk ZAP-3.

Od 2012 roku NIP tylko dla firm, pojawi się druk ZAP-3

Minister Finansów udzielił obszernych informacji odnośnie zasad i skutków likwidacji obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej przez osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące podatnikami VAT, co dokonało się od 1 stycznia 2012 roku.

NIP 2012 – kto pożegna się z Numerem Informacji Podatkowej od 2012 roku?

1 września 2011 r. weszła w życie znaczna część przepisów nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016, dalej „nowelizacja”). Do najważniejszych zmian, które wprowadza nowelizacja należą: rozróżnienie identyfikatora podatkowego na NIP (dalej również „numer identyfikacji podatkowej”) i PESEL, zmiany w procedurze nadawania NIP oraz zniesienie z dniem 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania NIP-u przez osoby fizyczne spełniające ściśle określone warunki.

Kowalscy bez NIP od 1 stycznia 2012 r.

Sejm bez żadnego głosu przeciwnego uchwalił 1 lipca 2011 r. istotną nowelizację ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Najważniejszą zmianą, jaką niesie ta nowelizacja jest likwidacja od 1 stycznia 2012 r. obowiązku posiadania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Czy spółka cywilna zmieni NIP po wejściu do niej spadkobierców w miejsce zmarłego wspólnika

Czy wejście do spółki w miejsce zmarłego wspólnika jego spadkobiercy - co przewidziano w umowie spółki - gwarantuje, że nie zaistnieje rozwiązanie spółki cywilnej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Czy spółka cywilna zachowa ten sam numer NIP i będzie traktowana z punktu widzenia przepisów podatku VAT jako ten sam podmiot?

Czy podatnik może wybrać miesięczny lub kwartalny okres składania deklaracji?


Przepis art. 99 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne. Jedynie, mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej, oraz podatnicy wykonujący wyłącznie czynności wymienione w art. 43 ust. 3 mogą składać deklaracje podatkowe za okresy kwartalne po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego.

Jakim numerem NIP podatnik posługuje się w transakcjach unijnych


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego, którego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Który Naczelnik Urzędu Skarbowego na terenie Miasta Warszawy jest właściwy w zakresie identyfikacji podatkowej?


Odpowiadając na to pytanie , należy wskazać , że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. 2004 r. Nr 269 poz. 2681 ze zm.) tejże ewidencji dokonują naczelnicy urzędów skarbowych. W myśl art. 4 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, właściwymi naczelnikami urzędów skarbowych są dla podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku od towarów i usług.

Zasady posługiwania się NIP - czyli komu trzeba pokazać nasz numer identyfikacji podatkowej

Wszyscy podatnicy bądź płatnicy powinni podawać NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz innych niepodatkowych należności budżetowych (czyli np. składki ubezpieczeniowe), do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.

Złóż NIP przez internet

Zgłoszenia identyfikacyjne oraz zgłoszenia aktualizacyjne NIP mogą być teoretycznie składane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jednak na razie w tej formie można złożyć tylko zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3). 

Aktualizacja danych objętych zgłoszeniem NIP

Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Jak przebiega postępowanie w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej

Podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w odpowiednim terminie. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Który urząd powinien nadać podatnikowi NIP

W zależności od rodzaju podatnika różne urzędy skarbowe będą właściwe w sprawie nadania NIP.

Czy wszyscy podatnicy muszą mieć Numer Identyfikacji Podatkowej

Tak. Ustawa o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników zobowiązuje do posiadania i posługiwania się NIP-em wszystkich podatników.

Formularze NIP

REKLAMA