REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zryczałtowany zwrot kosztów za odstrzał sanitarny dzikich zwierząt jest opodatkowany PIT

Ryczałt za odstrzał sanitarny dzikich zwierząt (np. dzików) jest opodatkowany PIT - nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego
Ryczałt za odstrzał sanitarny dzikich zwierząt (np. dzików) jest opodatkowany PIT - nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego

REKLAMA

REKLAMA

Wypłacone myśliwym środki pieniężne stanowiące zwrot w formie ryczałtowej kosztów za każdą sztukę odstrzelonego zwierzęcia (np. dzików) w trakcie odstrzału sanitarnego są opodatkowane PIT (jako przychody z tzw. innych źródeł) i nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku. Wypłacający myśliwym ten ryczałt Polski Związek Łowiecki nie musi pobierać zaliczek na podatek ale ma obowiązek sporządzenia odrębnie dla każdego podatnika (myśliwego) informacji PIT-11. Te informacje PZŁ musi przekazać urzędowi skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (myśliwego) do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, a samym podatnikom - do końca lutego następnego roku podatkowego.

Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z 19 lutego 2020 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.108.2019.2.DJ).

O interpretację wystąpił Polski Związek Łowiecki, który zgodnie z Prawem łowieckim jest zrzeszeniem osób fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt łownych. Zarówno Polski Związek Łowiecki jak i poszczególne koła łowieckie (które są podstawowymi jednostkami organizacyjnymi PZŁ) posiadają osobowość prawną.

REKLAMA

Autopromocja

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Odstrzał sanitarny dzikich zwierząt a podatek od ryczałtu

PZŁ wykonuje zadania publiczne w tym w szczególności zadania powierzone mu przez ministra właściwego do spraw ochrony środowiska. Jednym z tych zadań może być odstrzał sanitarny zwierząt wolno żyjących (dzikich) realizowany na podstawie art. 45 ust. 1 pkt 8 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz dalszych rozporządzeń wykonawczych. W tym celu PZŁ może zlecić myśliwemu (zarówno swojemu pracownikowi, jak i myśliwemu niezatrudnionemu w PZŁ) dokonanie odstrzału.

Zgodnie z art. 47a ust. 2-4 ustawy o ochronie zdrowia zwierząt i zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, podmiotowi, który poniósł koszty związane z realizacją nakazu odstrzału sanitarnego zwierząt - przysługuje ze środków budżetu państwa zryczałtowany zwrot kosztów za każdą sztukę odstrzelonego zwierzęcia, zwany dalej w ustawie „ryczałtem”. Ryczałt ten przysługuje:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- myśliwemu wykonującemu odstrzał sanitarny zwierząt - w wysokości 80% ryczałtu;
- dzierżawcy albo zarządcy obwodu łowieckiego, na obszarze którego dokonano odstrzału sanitarnego zwierząt, albo Polskiemu Związkowi Łowieckiemu w przypadkach, o których mowa w ust. 1 - w wysokości 20% kwoty ryczałtu.

Przykładowo: wysokość ryczałtu za wykonanie odstrzału sanitarnego dzików wynika z rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 15 listopada 2018 r. – Dz. U. z 2018 poz. 2194. Z tego rozporządzenia wynika, że ryczałt za każdą odstrzeloną sanitarnie samicę przelatkę lub dorosłą samicę dzika wynosi 650 zł oraz 300 zł za każdego innego dzika.

Kwotę „ryczałtu” ustala i wypłaca PZŁ powiatowy lekarz weterynarii na podstawie faktury wystawionej przez PZŁ albo dzierżawcę albo zarządcę obwodu łowieckiego.

Po otrzymaniu tego ryczałtu PZŁ ma obowiązek przekazać myśliwemu 80% kwoty tego ryczałtu.

I tu pojawiły się w PZŁ wątpliwości:

1) czy ww. ryczałt jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT)?

2) jeżeli ryczałt jest opodatkowany PIT, to jakie obowiązki (w szczególności obowiązki płatnika i obowiązki dokumentacyjne) ciążą z tego tytułu na PZŁ?

Zdaniem PZŁ ten ryczałt podlega, co do zasady, opodatkowaniu PIT ale korzysta ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT.

Przychody z tzw. innych źródeł

Jednak Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z tezą PZŁ.

REKLAMA

Zdaniem organu podatkowego faktycznie omawiany ryczałt za sanitarny odstrzał dzikich zwierząt (np. dzików) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychody z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1  ustawy o PIT. W opinii Dyrektora KIS wskazany w art. 20 ust. 1 ustawy o PIT katalog przychodów zaliczanych do tzw. przychodów z innych źródeł jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”. Dlatego do tego źródła należy zaliczyć wszystkie inne przychody, które nie mogą być zakwalifikowane do pozostałych kategorii źródeł przychodów, wymienionych w treści art. 10 ust. 1 ustawy o PIT.

Dyrektor KIS podkreślił, że podkreślić, że na gruncie ustawy o PIT jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Świadczenia z tytułu sanitarnego odstrzału dzikich zwierząt (rekompensaty, ryczałt), które są wypłacane myśliwym (tak będącym, jak i niebędącym pracownikami PZŁ) nie są zdaniem Dyrektora KIS:

- świadczeniami otrzymywanymi przez myśliwych w związku z wykonywaniem czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich (o których mowa w art. 13 ust. 5 ustawy o PIT),

- przychodami osób (myśliwych), którym organ władzy lub administracji państwowej lub samorządowej, sąd lub prokurator na podstawie właściwych przepisów zlecił wykonanie określonych czynności;

- przychodami biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników (z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 ustawy o PIT) i inkasentów należności publicznoprawnych, a także

- przychodami z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej lub samorządowej (o których mowa w art. 13 ust. 6 ustawy o PIT).

Dlatego ww. ryczałtu  nie można zakwalifikować do źródła przychodów wskazanych w art. 13 ust. 5, czy też w art. 13 ust. 6 ustawy o PIT – co sugerował PZŁ.

Jako, że ww. ryczałt jest przychodem z tzw. innych źródeł, wypłacający te środki PZŁ nie jest zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych myśliwym (zarówno pracownikom, jak i osobom, niebędącym pracownikami PZŁ) kwot ryczałtu. Natomiast obowiązkiem PZŁ będzie sporządzenie odrębnie dla każdego podatnika (myśliwego) informacji PIT-11 i do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przekazania jej urzędowi skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego podatnikowi (myśliwemu).

Nie ma zwolnienia z PIT

Ponadto Dyrektor KIS uznał, że omawiane przychody z tytułu ryczałtu za wykonanie odstrzału sanitarnego zwierząt nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT (ani żadnego innego zwolnienia). Dlatego PZŁ nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-R dla myśliwych, którzy otrzymali ryczałt.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 3000 zł.

Dyrektor KIS wskazał w tym kontekście na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97, gdzie rozstrzygano zakres pojęciowy zwolnienia zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o PIT. Z tego wyroku a także z doktryny wynika, że to zwolnienie może być stosowane tylko do diet lub zwrotu kosztów uzyskiwanych przez posłów i senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, składów inspekcji Państwowej Komisji Wyborczej i inspekcji wojewódzkich komisarzy wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych – wykonujących obowiązki obywatelskie i społeczne. Zwolnienie to może dotyczyć także osób pełniących określone funkcje społeczne w organizacjach pozarządowych np. w instytucjach reprezentujących daną społeczność zawodową.

W podsumowaniu omawianej interpretacji z 19 lutego 2020 r. Dyrektor KIS stwierdził, że:
Reasumując, wypłacane przez Wnioskodawcę środki pieniężne (rekompensata, ryczałt) stanowiące zwrot w formie ryczałtowej kosztów za każdą sztukę odstrzelonego zwierzęcia osobom wykonującym te czynności (tj. myśliwym będącym pracownikami Wnioskodawcy oraz myśliwym niebędącym pracownikami Wnioskodawcy) będą stanowiły przychód myśliwego w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. przychód z innych źródeł) i nie będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy – zatem Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania informacji PIT-R. Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych myśliwym (zarówno pracownikom, jak i osobom, niebędącym pracownikami Wnioskodawcy) kwot ryczałtu (rekompensat). Natomiast na Wnioskodawcy ciążył będzie obowiązek sporządzenia odrębnie dla każdego podatnika (myśliwego) informacji PIT-11 i do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przekazania jej urzędowi skarbowemu, właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazania jej podatnikowi (myśliwemu) – stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

Podatnicy poszkodowani w powodzi zapłacą tegoroczne podatki w 2025 roku [projekt rozporządzenia Ministra Finansów]

W dniu 18 września 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku ze stanem klęski żywiołowej. Rozporządzenie to ma pomóc przedsiębiorcom poszkodowanym we wrześniu br. powodzią na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego - poprzez odroczenie terminów zapłaty podatków i zaliczek na podatki. 

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

REKLAMA

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

REKLAMA

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

REKLAMA