Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karta podatkowa 2020 - stawki

Karta podatkowa 2020 - stawki
Karta podatkowa 2020 - stawki
Fotolia
Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju obwieścił stawki karty podatkowej na 2020 rok. Stawki wzrosną o ok. 2,1% w porównaniu do obowiązujących w 2019 roku - proporcjonalnie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Jak wiadomo ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tam znajdują się regulacje dot. karty podatkowej) przewiduje waloryzację stawek podatkowych w przypadku wzrostu tych cen. W tym samym obwieszczeniu zostały wskazane: kwota, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług, z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalne stawki ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy - obowiązujące w 2020 roku.

Obwieszczeniem z 5 listopada 2019 r. (opublikowanym w Monitorze Polskim z 27 listopada 2019 r. - poz. 1141) Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju ustalił obowiązujące w 2020 r.:

- stawki karty podatkowej,
- kwotę rocznego przychodu, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług z wyjątkiem świadczeń dla ludności (67 621 zł w 2020 roku).

Dla każdego podatnika rozliczającego się w tej formie stawki podatku płaconego w formie karty podatkowej ustala w decyzji właściwy naczelnik urzędu skarbowego:
- na podstawie danych przedstawionych przez podatnika we wniosku PIT-16 i
- kwot określonych w tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Wzrost stawek karty podatkowej trzeci rok z rzędu

Do 30 listopada danego roku minister właściwy ds finansów publicznych (5 listopada, tj. w dniu wydania ww. obwieszczenia, był to Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju; obecnie - od 15 listopada 2019 r. - znowu jest Minister Finansów) ma obowiązek obwieszczenia tych stawek na rok następny. Stawki w tym obwieszczeniu mają być podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.

W latach 2015, 2016, 2017 stawki karty podatkowej nie zmieniały się. Z uwagi na brak wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, nie mógł być w tych latach użyty mechanizm podwyższający (przepisy niestety nie przewidują obniżki stawek karty podatkowej w przypadku deflacji, która miała miejsce w poprzednich latach) stawki karty podatkowej, zapisany w art. 54 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W 2018 roku stawki karty podatkowej wzrosły o ok. 1,9% a w 2019 roku wzrosły o ok. 1,7%. Natomiast w 2020 roku stawki karty podatkowej wzrosną o ok. 2,1%.

Ceny w pierwszych trzech kwartałach 2019 roku wzrosły (o 2,1%) w porównaniu do takiego samego okresu roku poprzedniego, zatem i stawki karty podatkowej w 2019 roku wzrosną mniej więcej (z uwagi na zasady zaokrąglania kwot stawek nie zawsze będzie możliwy wzrost dokładnie o 2,1%) w takim samym stopniu.

Warto też wskazać, że Minister przy obliczaniu stawek karty podatkowej na rok następny (powiększając je o ww. wskaźnik inflacji) ma obowiązek zaokrąglać te stawki w ten sposób, że pomijane są końcówki wyrażone w groszach.
Jedynie przy obliczaniu stawek określonych w części I tabeli w zakresie usług parkingowych, części VI oraz częściach VIII–XI tabeli - stawki zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w ten sposób, że kwoty wynoszące:
1) mniej niż 5 groszy pomija się;
2) 5 i więcej groszy podwyższa się do pełnych dziesiątek groszy.

Wybrane stawki karty podatkowej na 2020 rok:

- szewc (naprawiający jedynie obuwie) bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2020 roku 126 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 124 zł, w 2018 roku płacił 122 zł, w 2017, 2016 r, 2015 r. i w 2014 r. płacił 120 zł, w 2013 r. płacił 119 zł, w 2012 r. płacił 115 zł, w 2011 r. płacił 111 zł);

- tapicer bez pracowników w miejscowości powyżej 50 tys. mieszkańców zapłaci w 2020 roku 298 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 292 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 288 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 283 zł, w 2013 r. płacił 281 zł, w 2012 r. płacił 271 zł, w 2011 r. płacił 261 zł);

- złotnik-jubiler bez pracowników świadczący usługi dla ludności w miejscowości powyżej 5 tys. mieszkańców (także powyżej 50 tys. mieszkańców) zapłaci w 2020 r. 495 zł miesięcznie (w 2019 r. płaci 485 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 477 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 469 zł, w 2013 r. płacił 465 zł, w 2012 r. płacił 448 zł, w 2011 r. płacił 430 zł);

- krawcowa bez pracowników w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2020 roku 147 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 144 zł miesięcznie, w 2018 roku płaciła 142 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płaciła 140 zł, w 2013 r. płaciła 139 zł, w 2012 r. płaciła 134 zł, w 2011 r. płaciła 129 zł);

- fryzjer damski w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem zapłaci w 2020 roku 384 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 377 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 365 zł, w 2013 r. płacił 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 r. płacił 335 zł);

- fryzjer męski w takiej samej miejscowości (5-50 tys. mieszkańców) i też z 1 pracownikiem zapłaci w 2020 roku 320 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 314 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 309 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płacił 304 zł, w 2013 r. płacił 301 zł, w 2012 r. płacił 290 zł, w 2011 r. płacił 279 zł);

- osoba świadcząca usługi kosmetyczne (z 1 pracownikiem) w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców zapłaci w 2020 roku 384 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 377 zł miesięcznie, w 2018 roku płaciła 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i w 2014 r. płaciła 365 zł, w 2013 r. płaciła 362 zł, w 2012 r. płaciła 349 zł, w 2011 r. płaciła 335 zł);

- ślusarz bez pracowników w miejscowości do 5 tys. mieszkańców zapłaci w 2020 roku 384 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 377 zł miesięcznie, w 2018 roku płacił 371 zł, w 2017 r., 2016 r., 2015 r. i 2014 r. płacił 365 zł, w 2013 r. płacił 362 zł, w 2012 r. płacił 349 zł, w 2011 płacił 335 zł);

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych z wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych - dla ludności (również przykładowo w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem) zapłaci w 2020 roku 630 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 618 zł miesięcznie, w 2018 roku płaciła 608 zł, w 2017 r., 2016 r. i 2015 r. płaciła 597 zł, w 2014 r. płaciła 596 zł, w 2013 r. płaciła 591 zł, w 2012 r. płaciła 569 zł, w 2011 płaciła 547 zł).

- osoba świadcząca usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego – dla ludności (w miejscowości zamieszkałej przez 5-50 tys. mieszkańców z jednym pracownikiem) - zapłaci w 2020 roku 924 zł miesięcznie (w 2019 roku płaci 905 zł miesięcznie).

ABC karty podatkowej

Załączniki do obwieszczenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 5 listopada 2019 r. (M.P. poz. 1141):

Załącznik nr 1

TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK PODATKU DOCHODOWEGO W FORMIE KARTY PODATKOWEJ na 2020 rok

Część I. Działalność usługowa oraz wytwórczo-usługowa

Lp.

Zakres działalności

Oznaczenie stawek

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

1

2

3

4

5

6

1

usługi ślusarskie

0

384

451

495

1

669

723

835

2

855

984

1119

3

1073

1230

1366

2

usługi w zakresie wyrobu i naprawy naczyń blaszanych

0

273

298

343

1

533

573

616

2

656

723

812

3

usługi rusznikarskie

0

190

215

231

1

361

427

474

4

usługi w zakresie złotnictwa - jubilerstwa

- dla ludności

0

451

495

495

1

770

883

883

2

1157

1292

1292

5

usługi grawerskie

0

402

451

513

1

748

855

966

6

usługi w zakresie wyrobu pieczątek

0

361

427

474

1

684

748

855

7

usługi pobielania kotłów i naczyń

0

812

812

812

1

1593

1593

1593

8

usługi kowalskie

0

190

215

231

1

384

451

495

2

533

573

616

3

588

643

697

9

usługi w zakresie elektromechaniki chłodniczej

0

402

474

513

1

748

855

966

2

1141

1302

1429

3

1429

1578

1717

10

usługi w zakresie kotlarstwa

0

361

427

474

1

656

723

812

11

usługi w zakresie mechaniki maszyn

0

320

361

402

1

588

630

684

2

748

855

966

3

901

1030

1157

4

1097

1250

1383

12

usługi w zakresie mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych

0

190

231

257

1

402

451

513

2

545

599

643

3

630

684

748

4

697

791

901

13

usługi w zakresie elektromechaniki sprzętu medycznego i laboratoryjnego

0

231

273

298

1

533

588

630

2

684

748

855

3

835

943

1073

14

usługi w zakresie mechaniki precyzyjnej

0

257

273

320

1

533

573

616

2

656

723

812

3

770

883

984

15

usługi w zakresie mechaniki maszyn biurowych

0

257

273

320

1

545

599

643

16

usługi w zakresie wyrobu i naprawy wag

0

320

361

402

1

616

669

723

17

usługi zegarmistrzowskie

0

190

231

257

1

427

474

533

2

561

616

656

3

643

712

791

18

usługi w zakresie antykorozyjnego zabezpieczania pojazdów

0

573

616

669

1

1119

1272

1397

2

1608

1768

1942

3

2062

2361

2660

19

usługi w zakresie mycia oraz smarowania samochodów i motocykli oraz inne usługi niezwiązane z ich naprawą

0

343

384

427

1

656

723

812

2

883

1010

1141

3

1157

1336

1448

4

1336

1479

1608

5

1557

1717

1880

20

usługi w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej

0

427

474

533

1

770

901

1010

2

1141

1316

1429

3

1366

1494

1642

21

naprawa i konserwacja urządzeń elektronicznych

0

273

320

361

1

573

616

669

2

712

812

924

22

usługi w zakresie tele- i radiomechaniki

0

273

298

343

1

545

599

643

2

684

748

855

3

901

1030

1157

4

1097

1250

1383

23

usługi w zakresie bieżnikowania opon

0

561

561

561

1

966

966

966

2

1292

1292

1292

3

1464

1464

1464

24

usługi wulkanizatorskie, z wyjątkiem bieżnikowania opon

0

384

451

495

1

684

748

855

2

966

1119

1250

3

1205

1353

1479

25

szklarstwo*

0

343

343

343

1

669

669

669

2

855

855

855

3

1030

1030

1030

26

witrażownictwo*

0

257

273

320

1

533

588

630

2

656

723

812

3

669

855

966

27

usługi stolarskie, z wyjątkiem wyrobu trumien

0

343

384

427

1

616

669

723

2

812

924

1051

3

1030

1157

1316

28

kołodziejstwo*

0

257

257

257

1

513

513

513

2

630

630

630

29

usługi w zakresie pozłotnictwa

0

215

257

273

1

451

513

561

2

573

616

669

3

630

684

748

30

usługi tapicerskie

0

231

273

298

1

533

588

630

2

669

723

835

3

770

901

1010

31

bednarstwo*

0

169

169

169

1

361

361

361

2

495

495

495

32

koszykarstwo*

0

427

427

495

1

984

984

984

2

1397

1397

1397

33

wytwarzanie mioteł, wyrobów z gałęzi i słomy*

0

231

231

231

1

513

513

513

34

gręplarstwo*

0

126

147

169

1

343

384

427

2

451

513

561

35

kilimiarstwo*

0

298

298

298

1

616

616

616

2

770

770

770

36

koronkarstwo, z wyjątkiem maszynowego*

0

147

147

147

1

343

343

343

37

usługi hafciarskie

0

215

231

231

1

427

474

474

2

573

616

616

3

656

712

712

4

712

791

791

38

dziewiarstwo na drutach i szydełkach*

0

82

82

82

1

231

231

231

2

320

320

320

39

repasacja pończoch

0

82

82

82

1

231

231

231

40

usługi w zakresie bieliźniarstwa

0

147

169

190

1

361

402

451

2

495

545

588

41

usługi w zakresie gorseciarstwa

0

147

169

190

1

361

402

451

2

495

545

588

42

czapnictwo i kapelusznictwo męskie*

0

231

231

231

1

474

474

474

2

599

599

599

43

modniarstwo*

0

257

257

257

1

513

513

513

2

643

643

643

44

usługi krawieckie

0

126

147

169

1

273

320

361

2

451

513

561

3

573

616

669

4

616

669

723

5

697

791

901

45

cerowanie i naprawa odzieży, obciąganie guzików, okrętkowanie, mereżkowanie, plisowanie

0

82

82

82

1

190

215

231

2

257

273

320

46

usługi w zakresie kożuszkarstwa

0

298

343

343

1

616

669

669

2

812

924

924

3

1073

1205

1205

47

cholewkarstwo*

0

190

190

190

1

427

427

427

2

573

573

573

48

szewstwo miarowe

0

215

257

273

1

495

545

588

2

616

669

723

3

697

770

883

49

szewstwo ortopedyczne*

0

147

169

190

1

384

451

495

2

533

573

616

3

616

669

723

50

szewstwo naprawkowe

0

103

126

147

1

273

298

343

2

384

451

495

51

odświeżanie i renowacja wyrobów skórzanych i futrzarskich, z wyjątkiem mechanicznego czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

215

257

273

1

427

474

533

2

573

616

669

3

643

712

791

52

usługi w zakresie mechanicznego czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

320

361

402

1

588

643

697

2

748

855

966

53

usługi w zakresie kuśnierstwa

0

320

361

361

1

630

684

684

2

855

966

966

3

1097

1230

1230

54

rymarstwo, z wyjątkiem produkcji plandek*

0

147

169

190

1

343

384

451

2

474

533

573

55

rękawicznictwo - wyrób rękawiczek skórzanych i skóropodobnych, z wyjątkiem roboczych, ochronnych i sportowych*

0

231

231

231

1

474

474

474

2

599

599

599

56

młynarstwo*

0

126

126

126

1

231

231

231

2

343

343

343

57

przemiał i przerób zbóż w wiatrakach oraz śrutowanie zboża*

0

82

82

82

1

103

103

103

2

169

169

169

58

wytwarzanie waty z cukru*, prażenie kukurydzy*

0

82

103

103

1

215

231

231

59

usługi w zakresie introligatorstwa

0

231

273

298

1

533

573

616

2

656

723

812

60

usługi w zakresie lutnictwa

0

190

215

231

1

361

427

474

2

533

573

616

61

usługi w zakresie organmistrzostwa

0

231

273

298

1

474

533

573

2

599

656

712

62

usługowy wyrób i naprawa instrumentów dętych

0

190

231

257

1

402

451

513

2

545

599

643

63

usługowy wyrób i naprawa instrumentów perkusyjnych

0

231

273

298

1

474

533

573

2

588

643

697

64

usługowy wyrób i naprawa instrumentów harmoniowych i fortepianowych

0

190

231

257

1

427

474

533

2

573

616

669

65

usługowy wyrób i naprawa instrumentów muzycznych elektrycznych i elektronicznych

0

231

273

298

1

513

561

599

66

ortopedyka*

0

103

103

126

1

231

273

298

2

361

402

451

3

402

451

513

67

usługi w zakresie lakiernictwa

0

273

273

273

1

588

588

588

68

usługowe wytwarzanie szyldów

0

231

273

298

1

533

573

616

2

656

723

812

69

konserwacja i naprawa przedmiotów zabytkowych i artystycznych

0

257

273

320

1

533

573

616

2

656

723

812

3

770

901

1010

70

usługi w zakresie robót budowlanych: murarskich, ciesielskich, dekarskich, posadzkarskich, malarskich, związanych z wykładaniem i tapetowaniem ścian, izolatorskich, związanych ze wznoszeniem i montażem konstrukcji stalowych

- dla ludności

0

343

384

427

1

588

630

684

2

812

924

1051

3

1141

1292

1429

4

1336

1464

1608

5

1544

1706

1864

71

usługi w zakresie sztukatorstwa

- dla ludności

0

257

273

320

1

451

513

561

2

599

656

712

3

712

812

924

72

usługi w zakresie odgrzybiania budynków

- dla ludności

0

343

384

427

1

588

630

684

73

usługi w zakresie cyklinowania

- dla ludności

0

257

273

320

1

533

573

616

74

usługi w zakresie zduństwa

- dla ludności

0

257

273

298

1

495

545

588

2

630

684

748

3

812

924

1051

75

usługi w zakresie robót budowlanych instalacyjnych związanych z zakładaniem instalacji: grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych, wodnokanalizacyjnych, gazowych, elektrycznych i osprzętu elektrycznego

- dla ludności

0

451

513

561

1

812

924

1051

2

1205

1353

1478

3

1429

1593

1738

76

studniarstwo, z wyjątkiem wiercenia studni o głębokości ponad 30 m

- dla ludności

0

427

427

427

1

545

545

545

2

1073

1073

1073

77

obsługa maszynowa produkcji rolniczej i ogrodniczej

0

451

451

451

1

748

748

748

2

1097

1097

1097

3

1353

1353

1353

78

usługi zwalczania szkodników roślin i zwierząt

0

231

231

231

1

495

495

495

79

usługi utrzymania i pielęgnacji zwierząt

0

384

384

384

1

697

697

697

z czego usługi w zakresie zbiorowego wypasu owiec w rejonach górskich w sezonie letnim

298

298

298

80

usługi w zakresie prania, prasowania i prężenia firanek

0

273

298

343

1

533

588

630

2

669

723

835

81

usługi w zakresie maglowania

0

103

126

147

1

273

298

343

2

361

427

474

82

usługi w zakresie chemicznego czyszczenia i farbowania, z wyjątkiem czyszczenia i farbowania wyrobów futrzarskich

0

257

273

320

1

513

561

599

2

630

684

748

3

770

791

901

4

812

901

1010

83

pranie pierza i puchu

0

190

231

257

1

427

474

533

2

573

616

669

84

kominiarstwo

0

169

190

215

1

402

451

513

2

545

599

643

85

usługi odkażania, tępienia owadów i odszczurzania

0

320

361

402

1

630

684

748

2

835

943

1073

86

usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt

0

126

147

169

1

343

384

427

2

474

533

573

3

573

616

669

4

616

669

723

5

748

855

966

87

usługi fryzjerskie dla mężczyzn i chłopców

0

126

126

147

1

273

320

361

2

427

474

533

3

533

573

616

4

545

599

643

5

684

748

855

88

usługi kosmetyczne

0

126

147

169

1

343

384

427

2

495

545

588

3

588

643

697

4

630

684

748

5

684

748

855

89

manicure, pedicure

0

82

103

103

1

215

231

231

2

257

273

320

3

361

427

474

4

402

451

513

5

545

599

643

90

usługi fotograficzne: świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów)

0

588

643

697

1

1157

1316

1429

2

1514

1674

1833

3

1706

1886

2104

usługi pozostałe

0

231

273

298

1

513

561

599

2

630

684

748

3

712

812

924

4

812

943

1048

91

wyświetlanie rysunków, planów i tekstów techniką kserografii i diazotypii

0

533

573

616

1

1030

1157

1316

92

sprzątanie wnętrz

0

231

273

298

1

474

533

573

2

599

656

712

93

ważenie osób

0

62

62

62

94

usługi w zakresie radiestezji

0

126

126

126

95

usługi świadczone w gospodarstwach domowych

0

231

273

298

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników,

- "4" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 4 pracowników,

- "5" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 5 pracowników.

2. Za pracowników nie uważa się osób wymienionych w art. 25 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej "ustawą".

3. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - wytwarzanie:

1) przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

2) przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

- jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

4. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 70-76 dopuszczalne jest - poza świadczeniami dla ludności - wykonywanie świadczeń dla innych odbiorców w rozmiarze nieprzekraczającym kwoty 67 621 zł przychodu rocznie.

5. Za świadczenia dla ludności uważa się opłacane ze środków pieniężnych ludności świadczenia określone w ust. 3 oraz usługi, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przez pojęcie "ludność" rozumie się osoby fizyczne i gospodarstwa domowe oraz inne podmioty, tj. indywidualne gospodarstwa rolne i ogrodnicze, zakłady wytwórcze, budowlane, handlowe i usługowe, prowadzone przez osoby fizyczne i spółki niemające osobowości prawnej, oraz zakłady prowadzone przez agentów. Pojęcie "ludność" obejmuje również organizacje wyznaniowe i zakonne, placówki państw obcych (wyłącznie w rozumieniu służb dyplomatycznych i konsularnych) oraz rady szkół i placówek, rady rodziców i inaczej nazwane reprezentacje rodziców.

6. Pojęcie świadczeń dla ludności nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (w tym półfabrykatów, elementów, części, obróbki elementów) przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odprzedaży oraz wykonywania robót budowlano-montażowych w ramach tzw. podwykonawstwa, jeżeli inwestorem są inne osoby i jednostki niż wymienione w ust. 5.

7. Zakres działalności oznaczonej w rubryce 2 tabeli symbolem "*" obejmuje działalność usługową i wytwórczo-usługową.

8. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w lp. 79 w zakresie zbiorowego wypasu owiec w rejonach górskich w sezonie letnim stawki określone w rubrykach 4-6 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 4 pracowników.

Usługi parkingowe

Objaśnienie: Stawki dotyczą działalności bez względu na stan zatrudnienia.

Lp.

Parkingi o liczbie stanowisk

Stawka

1

2

3

1

do 140

7,10 zł od każdego stanowiska

2

powyżej 140 do 180

994 zł + 10,60 zł od każdego stanowiska powyżej 140

3

powyżej 180

1418 zł + 12,60 zł od każdego stanowiska powyżej 180

Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione

Usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w złotych)

do 5000

ponad 5000
do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

3

4

5

6

7

2104

3514

2812

4217

3514

4922

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudniania pracowników (działalność prowadzona samodzielnie). Przez pracownika rozumie się w szczególności osoby zatrudnione jedynie przy sprzedaży wyrobów, przyjmowaniu zleceń na usługi, utrzymaniu czystości w zakładzie, prowadzeniu kasy i księgowości, kierowców i konwojentów.

2. Do usług innych, gdzie indziej w załączniku niewymienionych, nie stosuje się przepisów rozdziału 3 ustawy, w zakresie dotyczącym możliwości zwiększania stanu zatrudnienia lub niewliczania do stanu zatrudnienia pracowników.

3. Przez pojęcie usługi inne, gdzie indziej w załączniku niewymienione, rozumie się usługi w pojęciu PKWiU. W przypadku wymienienia usług w innym miejscu załącznika nr 3 do ustawy stosuje się zawsze stawki tam określone.

4. W razie wyłączenia danych usług z opodatkowania w formie karty podatkowej, zgodnie z ust. 5, nie stosuje się do tych usług przepisów rozdziału 3 ustawy, chyba że dany rodzaj usług został wymieniony w innej części załącznika nr 3 do ustawy.

5. Do usług innych, gdzie indziej w załączniku niewymienionych, nie zalicza się usług:

1) doradztwa w zakresie zarządzania lasem (PKWiU ex 02.40.10),

2) objętych grupowaniem "Pozostałe owoce i warzywa przetworzone i zakonserwowane" (PKWiU ex 10.39), związanych wyłącznie z łatwo psującymi się gotowymi potrawami z warzyw i owoców, takimi jak: sałatki, pakowane mieszanki sałatek, obrane lub pocięte warzywa, tofu (ser sojowy),

3) mieszania alkoholi destylowanych (PKWiU ex 11.01),

4) związanych z zakupem win luzem i ich mieszaniem, oczyszczaniem i butelkowaniem (PKWiU ex 11.02),

5) naprawy i konserwacji maszyn biurowych, księgujących oraz fotokopiarek (PKWiU ex 33.12.16.0),

6) objętych grupowaniem "Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych" (PKWiU dział 37),

7) związanych:

a) ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1),

b) ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2),

c) z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11.6),

d) ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1),

e) z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu (PKWiU 38.12.30.0),

f) z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia (PKWiU 38.21.10.0),

g) z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21.2),

h) z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22.19.0),

i) z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU ex 38.22.2), z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0),

8) związanych z rekultywacją i pozostałych usług związanych z gospodarką odpadami (PKWiU dział 39),

9) realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy lub przygotowania budynków mieszkalnych i niemieszkalnych do sprzedaży (PKWiU ex 41.00),

10) realizacji projektów inwestycyjnych na własny rachunek obejmujących przedsięwzięcia finansowe, techniczne i rzeczowe w celu budowy lub przygotowania obiektów inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU ex dział 42),

11) wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską (PKWiU ex 43.99),

12) w zakresie:

a) sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.1),

b) handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych (PKWiU 45.3),

c) sprzedaży hurtowej i detalicznej motocykli, ich naprawy i konserwacji oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej części i akcesoriów do nich (PKWiU ex 45.40), z wyjątkiem usług objętych grupowaniem "Usługi konserwacji i naprawy motocykli, włączając motorowery" (PKWiU 45.40.50.0),

13) objętych grupowaniem "Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu hurtowego pojazdami samochodowymi" (PKWiU dział 46),

14) w zakresie sprzedaży detalicznej paliw do pojazdów samochodowych (PKWiU 47.00.81.0),

15) objętych grupowaniem:

a) "Transport lądowy i rurociągowy" (PKWiU dział 49),

b) "Transport wodny" (PKWiU dział 50),

c) "Transport lotniczy" (PKWiU dział 51),

d) "Magazynowanie i usługi wspomagające transport" (PKWiU dział 52),

16) pocztowych objętych obowiązkiem świadczenia usług powszechnych (operatora publicznego) (PKWiU 53.10), pozostałych pocztowych i kurierskich (PKWiU ex 53.20), z wyłączeniem usług dostarczania zakupów żywności do domu (PKWiU 53.20.12.0) oraz pozostałych usług pocztowych i kurierskich w zakresie dostarczania przesyłek, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 53.20.19.0),

17) związanych z zakwaterowaniem i usług gastronomicznych (PKWiU sekcja I),

18) związanych z:

a) wydawaniem książek, periodyków i innych publikacji on-line, licencyjnych związanych z nabywaniem praw do książek, periodyków i innych publikacji (PKWiU ex 58.1),

b) wydawaniem oprogramowania (PKWiU 58.2), objętych grupowaniem "Pakiety pozostałego oprogramowania użytkowego" (PKWiU ex 58.29.29.0), dotyczących wyłącznie taśm magnetycznych z zapisem dźwiękowym i zapisem obrazu,

19) objętych grupowaniem:

a) "Usługi związane z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi" (PKWiU ex 59.1), z wyłączeniem usług związanych z projekcją filmów (PKWiU 59.14.10.0),

b) "Usługi w zakresie nagrywania dźwięku i wydarzeń na żywo; oryginały nagrań dźwiękowych" (PKWiU 59.20.1),

c) "Usługi związane z produkcją programów radiofonicznych; oryginały nagranych programów radiowych" (PKWiU 59.20.2),

20) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

21) telekomunikacyjnych (PKWiU dział 61),

22) związanych z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usług powiązanych, z wyłączeniem instalowania komputerów osobistych i sprzętu peryferyjnego (PKWiU ex dział 62),

23) w zakresie informacji (PKWiU dział 63),

24) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU ex sekcja K), z wyłączeniem usług holdingów finansowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 64.20.10.0,

25) związanych z obsługą rynku nieruchomości (PKWiU dział 68),

26) objętych grupowaniem "Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne" (PKWiU ex sekcja M), z wyłączeniem usług zarządzania rynkiem rybnym,

27) wynajmu i dzierżawy (PKWiU dział 77),

28) wyszukiwania osób do pracy stałej, z wyłączeniem wyszukiwania osób na stanowiska kierownicze - dotyczy wyłącznie usług biur i agencji castingowych (organizowanie obsady aktorskiej do filmów, programów telewizyjnych, sztuk teatralnych) (PKWiU ex 78.10.12.0),

29) świadczonych:

a) przez agentów i pośredników turystycznych w zakresie rezerwacji biletów (PKWiU 79.11.1),

b) przez agentów i pośredników turystycznych w zakresie rezerwacji zakwaterowania, rejsów wycieczkowych i wycieczek zorganizowanych (PKWiU 79.11.2),

c) przez organizatorów turystyki (PKWiU 79.12.1),

d) w zakresie informacji turystycznej (PKWiU ex 79.90.1),

e) przez pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (PKWiU 79.90.20.0),

f) w zakresie rezerwacji nieruchomości będących we współwłasności (PKWiU 79.90.31.0),

g) w zakresie rezerwacji centrów konferencyjnych i hal wystawienniczych (PKWiU 79.90.32.0),

h) w zakresie rezerwacji biletów wstępu na imprezy rekreacyjne, rozrywkowe i sportowe oraz pozostałych usług w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 79.90.39.0),

30) detektywistycznych i ochroniarskich, z wyłączeniem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem (PKWiU ex dział 80),

31) pomocniczych związanych z utrzymaniem porządku (PKWiU 81.10.10.0), sprzątania obiektów (PKWiU 81.2),

32) związanych z administracyjną obsługą biura i pozostałych usług wspomagających prowadzenie działalności gospodarczej (PKWiU dział 82),

33) objętych grupowaniem:

a) "Usługi administracji publicznej i obrony narodowej; usługi w zakresie obowiązkowych zabezpieczeń społecznych" (PKWiU dział 84),

b) "Usługi w zakresie edukacji" (PKWiU dział 85),

c) "Usługi w zakresie opieki zdrowotnej" (PKWiU dział 86),

d) "Usługi pomocy społecznej z zakwaterowaniem" (PKWiU dział 87),

34) pomocy społecznej bez zakwaterowania - w tym usług udzielania pomocy międzynarodowej ofiarom katastrof, uchodźcom i imigrantom, włącznie z udzielaniem schronienia (PKWiU dział 88),

35) kulturalnych, rozrywkowych, sportowych i rekreacyjnych (PKWiU dział 90-93),

36) świadczonych przez organizacje członkowskie, z wyłączeniem usług promujących komercyjne myślistwo i łowiectwo (PKWiU ex dział 94),

37) naprawy i konserwacji komputerów i urządzeń peryferyjnych (PKWiU 95.11.10.0),

38) objętych grupowaniem:

a) "Pozostałe usługi indywidualne" (PKWiU dział 96),

b) "Usługi świadczone przez organizacje i zespoły eksterytorialne" (PKWiU 99.00.10.0).

Część II. Usługi w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami

Lp.

Usługi w zakresie handlu detalicznego

W miejscowości o liczbie mieszkańców
(wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

3

4

5

6

7

8

9

1

żywnością, w tym owocami i warzywami, napojami i wyrobami tytoniowymi

0

384

588

533

723

588

924

1

533

723

588

924

723

1184

2

588

933

723

1184

924

1353

3

723

1184

924

1353

1247

1687

2

kwiatami

0

533

723

588

924

723

1184

1

588

933

723

1184

924

1353

2

723

1184

924

1353

1247

1687

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

3. W ramach detalicznej sprzedaży artykułów żywnościowych podatnicy mogą również dokonywać detalicznej sprzedaży wydawnictw prasowych (PKWiU 58.13.10.0, 58.14.11.0, 58.14.12.0, 58.14.19.0), biletów komunikacji miejskiej (PKWiU ex 58.19.19.0), opakowań z tworzyw sztucznych (toreb i torebek) (PKWiU ex 22.22.11.0, ex 22.22.12.0), zapałek (PKWiU 20.51.20.0), zapalniczek (PKWiU ex 32.99.41.0, ex 32.99.42.0) i papieru toaletowego (PKWiU ex 17.22.11.0).

4. W ramach detalicznej sprzedaży kwiatów podatnicy mogą również dokonywać detalicznej sprzedaży ziemi i odżywek do kwiatów (bez względu na symbol PKWiU), doniczek (bez względu na symbol PKWiU), kwiatów i wieńców sztucznych (PKWiU ex 32.99.55.0), nasion kwiatów (PKWiU 01.19.22.0), sadzonek roślin kwiatowych (PKWiU ex 01.30.10.0), zieleni ciętej spod szkła (PKWiU ex 01.19.21.0, ex 02.30.30.0), świec i zniczy (PKWiU ex 32.99.54), kart okolicznościowych (bez względu na symbol PKWiU) oraz maskotek (bez względu na symbol PKWiU).

Część III. Usługi w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi

Lp.

Działalność handlowa w zakresie sprzedaży detalicznej

W miejscowości o liczbie mieszkańców
(wysokość stawek w złotych)

do 5000

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

od

do

od

do

od

do

1

2

4

5

6

7

8

9

1

artykułów nieżywnościowych

0

533

1184

588

1353

723

2213

1

588

1353

723

2213

924

3280

2

712

1687

986

2974

1247

4355

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część IV. Gastronomia

Lp.

Prowadzenie działalności gastronomicznej bez sprzedaży napojów o zawartości powyżej 1,5% alkoholu

Oznaczenie stawek

Wysokość stawki w zł

1

2

4

1

w zakresie sprzedaży lodów z automatów

0

513-684

1

684-901

2

812-1030

3

943-1157

4

1272-1496

2

w zakresie pozostałej działalności gastronomicznej

0

427-599

1

599-835

2

712-943

3

855-1073

4

1152-1414

Objaśnienia:

1. Stawki oznaczone w rubryce 3:

- "0" dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników,

- "1" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 1 pracownika,

- "2" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 2 pracowników,

- "3" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 3 pracowników,

- "4" dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu 4 pracowników.

2. Za pracownika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część V. Usługi transportowe

Lp.

Rodzaj usługi

W miejscowości o liczbie mieszkańców
(wysokość stawek w zł)

do
25 000

powyżej 25 000
do 100 000

powyżej 100 000
do 500 000

powyżej 500 000

1

2

3

4

5

6

1

Usługi taksówkowe w zakresie przewozu osób

216

227

249

266

2

Usługi taksówkowe w zakresie przewozu ładunków

331

361

394

439

3

Przewozy pasażerskie z wykorzystaniem ludzkiej i zwierzęcej siły pociągowej

130

130

130

130

4

Usługi transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego i towarowego, z wyjątkiem przewozu jednostkami o napędzie mechanicznym

148

148

148

148

z czego:

usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich

62-103

62-103

62-103

62-103

Objaśnienia:

1. Stawki określone w lp. 1 i 2 mogą być podwyższone, jednak nie więcej niż o 50%, w razie wykonywania działalności ze zmiennikiem.

2. Za zmiennika uważa się również pełnoletniego członka rodziny, nie wyłączając małżonka.

3. Stawki określone w lp. 2 dotyczą działalności z użyciem samochodu ciężarowego o ładowności do 21.

4. Stawki określone w lp. 4 dotyczą działalności prowadzonej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 1 pracownika lub 1 pełnoletniego członka rodziny, z wyjątkiem małżonka.

Część VI. Usługi rozrywkowe

Lp.

Rodzaj świadczonych usług

Liczba urządzeń (samochodów)

Stawka

1

2

3

4

1

Automaty zręcznościowe, na których nie są prowadzone gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe (bilardy elektromechaniczne, gry telewizyjne, gry elektroniczne), zabawki bujane (ruchome figury) oraz szafy grające

do 2

45,60 zł od każdego urządzenia

powyżej 2 do 4

91,20 zł + 107,60 zł od każdego urządzenia ponad 2

powyżej 4 do 6

306,40 zł + 132,00 zł od każdego urządzenia ponad 4

powyżej 6 do 8

570,40 zł + 140,90 zł od każdego urządzenia ponad 6

powyżej 8 do 10

852,20 zł + 161,90 zł od każdego urządzenia ponad 8

powyżej 10

1176,00 zł + 184,60 zł od każdego urządzenia ponad 10

2

Karuzele o obrocie prostym (poziome z wiszącymi lub stojącymi sylwetkami dla dzieci, poziome gondolowe lub krzesełkowe, pionowe gondolowe) i o obrocie złożonym (elektrohydrauliczne gondolowe) dla dzieci - o liczbie miejsc:

do 16

1*

8,90 zł od każdego miejsca

powyżej 16

1*

142,40 zł + 8,90 zł od każdego miejsca ponad 16

3

Karuzele o obrocie złożonym (elektrohydrauliczne lub elektropneumatyczne gondolowe) - o liczbie miejsc:

do 24

1*

28,40 zł od każdego miejsca

powyżej 24

1*

681,60 zł + 22,90 zł od każdego miejsca ponad 24

4

Imprezy samochodowe (pawilony, tory, miasteczka samochodowe)
- o liczbie samochodów

do 6

105,60 zł od każdego samochodu

powyżej 6 do 12

633,60 zł + 165,20 zł od każdego samochodu ponad 6

powyżej 12 do 24

1624,80 zł + 211,00 zł od każdego samochodu ponad 12

powyżej 24

4156,80 zł + 263,90 zł od każdego samochodu ponad 24

5

Strzelnice

1

329,00 zł

2

668,40 zł

powyżej 2

668,40 zł + 668,40 zł od każdej strzelnicy ponad 2

6

Imprezy zręcznościowe inne:

a) rzuty różne, tasiemkarnie, tarcze obrotowe

1

86,40 zł

2

216,20 zł

3

506,60 zł

powyżej 3

506,60 zł + 348,60 zł od każdego urządzenia ponad 3

b) siłomierze, bajazzo, bilardy ręczne

do 4

22,90 zł od każdego urządzenia

powyżej 4 do 6

91,60 zł + 26,60 zł od każdego urządzenia ponad 4

powyżej 6

144,80 zł + 52,80 zł od każdego urządzenia ponad 6

7

Huśtawki
(wahadłowe i kołowe)

1

90,10 zł

2

461,00 zł

powyżej 2

461,00 zł + 461,00 zł od każdego urządzenia ponad 2

8

Kolejki torowe

1*

14,10 zł

9

Zjeżdżalnie:

a) zjeżdżalnie "Gigant"

1*

82,90 zł

b) zjeżdżalnie przewoźne

1*

54,40 zł

10

Imprezy pozostałe:

a) pałac strachów, labirynt

1*

1657,20 zł

b) ściana emocji

1*

1349,40 zł

c) ściana lalkowa

1*

461,00 zł

d) głowa medium, pokazy gadów

1*

267,20 zł

e) gabinet złudzeń, pokazy iluzjonistyczne

1*

114,50 zł

f) gabinet luster

1*

60,10 zł

g) hipodrom - kuce

1*

37,10 zł

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, z wyjątkiem małżonka.

2. Znak "*" oznacza, że w razie prowadzenia więcej niż jednego urządzenia stawkę karty podatkowej określa się dla każdego urządzenia oddzielnie, a następnie sumę tych stawek podwyższa się o 50%.

3. W razie świadczenia dwu lub więcej rodzajów usług, stawkę karty podatkowej określa się dla każdego rodzaju usług oddzielnie, a następnie sumę tych stawek podwyższa się o 30%, niezależnie od podwyżki określonej w ust. 2.

Część VII. Sprzedaż posiłków domowych w mieszkaniach

Lp.

Rodzaj wykonywanej czynności

W miejscowości o liczbie mieszkańców (wysokość stawek w zł)

do 25 000

powyżej 25 000

1

2

3

4

Sprzedaż śniadań, obiadów i kolacji w liczbie posiłków każdego rodzaju, licząc w skali średniej tygodniowej:

1

do 10 na dobę

391

409

2

do 20 na dobę

539

569

3

do 30 na dobę

619

-

Sprzedaż jednodaniowych posiłków i napojów bezalkoholowych na podstawie umowy zawartej z jednostką właściwą do prowadzenia działalności gastronomicznej lub turystycznej w liczbie:

4

do 50 posiłków na dobę

470

511

5

do 100 posiłków na dobę

619

683

Część VIII. Wolne zawody - świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego

Lp.

Rodzaj wykonywanego zawodu

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie

Stawka

1

2

3

4

1

Lekarz i lekarz stomatolog

do 48

15,70 zł za każdą godzinę

powyżej 48 do 96

753,60 zł + 20,90 zł za każdą godzinę ponad 48

powyżej 96

1756,80 zł

2

Felczer

4,70 zł za każdą godzinę

3

Technik dentystyczny

do 24

13,80 zł za każdą godzinę

powyżej 24 do 96

331,20 zł + 18,00 zł za każdą godzinę ponad 24

powyżej 96

1627,20 zł

4

Pielęgniarka, położna

1,60 zł za każdą godzinę

Objaśnienia:

1. Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

2. Stawka nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

Część IX. Wolne zawody - świadczenie usług weterynaryjnych

Zakres wykonywanego zawodu

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie zawodu miesięcznie

Stawka

1

2

3

Lekarz weterynarii:

a)

do 48

8,90 zł za każdą godzinę

powyżej 48 do 96

427,20 zł + 10,60 zł za każdą godzinę ponad 48

powyżej 96

936,00 zł

b)

-

457,50 zł

Objaśnienia:

1. Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.

2. Za pomoc fachową lub przyuczoną nie uważa się lekarza weterynarii.

3. Stawki nie dotyczą działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.

4. Stawka określona w lit. b dotyczy wyłącznie podatników, którzy wykonują usługi weterynaryjne i są równocześnie zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w służbie weterynaryjnej organów administracji publicznej.

Część X. Opieka domowa nad dziećmi i osobami chorymi

Liczba godzin przeznaczonych na wykonywanie usług miesięcznie

Stawka

1

2

do 48

1,60 zł za każdą godzinę

powyżej 48 do 96

76,80 zł + 3,50 zł za każdą godzinę ponad 48

powyżej 96

244,80 zł

Objaśnienie:

Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników, z wyjątkiem małżonka.

Część XI. Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny

Liczba godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie

Stawka

1

2

do 48

5,10 zł za każdą godzinę

powyżej 48 do 96

244,80 zł + 10,60 zł za każdą godzinę ponad 48

powyżej 96

753,60 zł

Objaśnienia:

1. Stawki dotyczą działalności prowadzonej bez zatrudnienia pracowników, nie wyłączając małżonka.

2. Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji.

Część XII. Usługi osób fizycznych, o których mowa w art. 23 ust. 1a ustawy

Lp.

Rodzaj usługi

W miejscowości o liczbie mieszkańców
(wysokość stawek w zł)

do
5000

powyżej 5000
do 20 000

powyżej
20 000

1

Usługi o charakterze agrotechnicznym i przewozowym, świadczone na rzecz kół łowieckich

34-47

47-64

64-75

2

Usługi polegające na przewozie mleka do punktów skupu, zrywce i wywózce drewna z lasu do punktów przeładunkowych oraz przewozie uczniów do szkoły

34-47

47-64

64-75

Sprzedaż piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego

89-118

103-131

118-148

4

Usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12

64-148

118-260

231-470

5

Usługi w zakresie wytwórczości ludowej i artystycznej

34-47

47-64

47-75

Objaśnienia:

1. Usługi wymienione w lp. 1-3 mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Stawki określone w lp. 2 dotyczą działalności wykonywanej przez rolnika osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. Stawki określone w lp. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.

2. Stawki określone w lp. 4 dotyczą działalności przy zatrudnieniu nie więcej niż 2 pracowników lub 2 pełnoletnich członków rodziny, nie wyłączając małżonka.

3. Stawki określone w lp. 5 dotyczą działalności gospodarczej wykonywanej osobiście lub z udziałem członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym. Działalność ta polega na wytwarzaniu i sprzedaży wyrobów lub świadczeniu usług w zakresie wytwórczości ludowej lub artystycznej, a także na wytwarzaniu wyrobów o tym charakterze z materiałów powierzonych oraz naprawie tych wyrobów.

4. Wytwórczością ludową i artystyczną jest działalność polegająca na wytwarzaniu wyłącznie w sposób rękodzielniczy, przy zastosowaniu obróbki maszynowej jedynie do wstępnej obróbki surowca, wyrobów zakwalifikowanych przez komisje etnograficzno-artystyczne Stowarzyszenia Twórców Ludowych, Fundacji "Cepelia" - Polska Sztuka i Rękodzieło oraz Fundacji Ochrony i Rozwoju Twórczości Ludowej, których wykaz stanowi załącznik nr 1 do ustawy.


Załącznik nr 2

KWARTALNE STAWKI RYCZAŁTU OD PRZYCHODÓW PROBOSZCZÓW w 2020 roku

Objaśnienie:

Liczbę mieszkańców przyjmuje się według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, za który opłacany jest ryczałt, według danych właściwych organów administracji miast i gmin, prowadzących ewidencje ludności.

W parafiach o liczbie mieszkańców

Wysokość stawek
w złotych

powyżej

do

1000

443

1000

2000

504

2000

3000

543

3000

4000

595

4000

5000

647

5000

6000

707

6000

7000

770

7000

8000

832

8000

9000

897

9000

10 000

974

10 000

12 000

1061

12 000

14 000

1150

14 000

16 000

1252

16 000

18 000

1356

18 000

20 000

1468

20 000

1591

Załącznik nr 3

KWARTALNE STAWKI RYCZAŁTU OD PRZYCHODÓW WIKARIUSZY w 2020 roku

Objaśnienie:

Liczbę mieszkańców przyjmuje się według stanu na dzień 31 grudnia roku poprzedzającego rok podatkowy, za który opłacany jest ryczałt, według danych właściwych organów administracji miast i gmin, prowadzących ewidencje ludności.

W parafiach o liczbie mieszkańców

Jeżeli siedziba parafii znajduje się

powyżej

do

na terenie gminy lub miasta o liczbie mieszkańców
do 5000

w mieście o liczbie mieszkańców

powyżej 5000
do 50 000

powyżej 50 000

wysokość stawek w złotych

1000

133

278

401

1000

3000

401

420

420

3000

5000

420

447

464

5000

8000

430

464

476

8000

10 000

447

487

502

10 000

464

502

513

Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!
Przygotuj się do stosowania nowych przepisów!

Poradnik prezentuje praktyczne wskazówki, w jaki sposób dostosować się do zmian w podatkach i wynagrodzeniach wprowadzanych nowelizacją Polskiego Ładu.

Tyko teraz książka + ebook w PREZENCIE
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Ordynacja podatkowa - część 1
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść:
    płatnika
    podatnika
    urzędu skarbowego
    budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca obywateli Ukrainy w Polsce a opodatkowanie PIT. Co trzeba wiedzieć po pół roku pobytu w Polsce
    Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę miliony (dosłownie) obywateli Ukrainy mniej lub bardziej tymczasowo przeniosło się do Polski, aby szukać schronienia przed wojną. W rezultacie albo rozpoczęli pracę zdalną w Polsce dla swojego pracodawcy z siedzibą na Ukrainie albo po prostu podjęli pracę w Polsce. Wykonują oni swoją pracę z polskiego adresu zamieszkania i to wkrótce zrodzi problem dotyczący opodatkowania dochodów z tej pracy omówiony poniżej.
    Slim VAT 3 - znaczące zmiany w VAT
    Slim VAT 3 trafił do konsultacji publicznych. Jest to kolejny pakiet uproszczeń w rozliczeniach VAT dla przedsiębiorców. Na czym będą polegać proponowane zmiany?
    Remanent likwidacyjny dla celów VAT - jak ustalić wartość towarów
    Podatnik będzie sporządzał spis z natury dla celów VAT przy likwidacji działalności gospodarczej. Na fakturach ze składnikami majątku obecne są również koszty przesyłki. Czy poniesiony koszt przesyłki/transportu należy doliczyć do wartości składnika majątku i rozliczyć od tej kwoty VAT?
    Wypłata czternastej emerytury - jaki termin?
    Pierwsze wypłaty czternastej emerytury rozpoczną się już 25 sierpnia; Nie jest konieczne składanie żadnego wniosku w tym zakresie - poinformowało w czwartek na stronach rządowych Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej.
    Dodatki do ogrzewania i taryfy z rekompensatą - opublikowano założenia ustawy
    W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowano 11 sierpnia 2022 r. założenia projektu ustawy "o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw". Ustawa ta ma wprowadzić m.in. jednorazowe dodatki finansowe dla ogrzewających swoje domy paliwem innym niż węgiel. Ustawa ta ma także ograniczyć podwyżki cen ciepła poprzez wprowadzenie taryf z rekompensatą.
    Sprzedaż napojów w restauracji - jakie stawki VAT
    Czy jest możliwość zastosowania stawki 0% VAT do napojów w restauracji? Sprzedaż dotyczy np. soku pomarańczowego, który kupowany jest w hurtowni ze stawką 0%. A co z herbatą z suszu owocowego, smoothie, shake'ami?
    Jak zostać biegłym rewidentem? Czy warto?
    Biegły rewident to osoba będąca ekspertem w dziedzinie finansów, w szczególności w zakresie rachunkowości i audytu finansowego. Z uwagi na zdobyte kompetencje i doświadczenie, a także wszechstronną wiedzę umiejętności biegłego rewidenta są niezwykle pożądane w biznesie. Wysoki prestiż zawodu wiąże się jednak z dużą odpowiedzialnością, a proces zdobywania uprawnień wymaga czasu i poświecenia. Czy rekompensują to zarobki?
    Nadpłata kredytu hipotecznego - czy to się opłaca
    W pierwszym półroczu 2022 roku Polacy nadpłacili prawie 25 miliardów złotych na złotowe kredyty mieszkaniowe. To najpewniej najwyższy wynik w historii. Dzięki nadpłacie kredytu kredytobiorca będzie musiał oddać bankowi mniej odsetek. Ale odpowiedź na pytanie, czy warto nadpłacać kredyt nie jest łatwa. Trzeba porównać oprocentowanie lokat i kredytów w perspektywie kilku, kilkunastu, czy nawet kilkudziesięciu lat - czyli w takim okresie w którym będziemy jeszcze (po nadpłacie) spłacać kredyt hipoteczny. Zatem dopiero po latach można dokładnie obliczyć, czy warto było nadpłacać kredyt.
    Sprzedaż miejsc pod reklamę (udostępnianie powierzchni reklamowych) - kod GTU
    Wydawnictwo sprzedaje miejsce pod reklamę zarówno w czasopismach papierowych, jak i w ich wersjach internetowych. Dodatkowo udostępniamy miejsce na reklamę na naszych budynkach. Czy sprzedaż takich miejsc pod reklamę należy oznaczać kodem GTU_12 jak usługi reklamowe?
    Wielu podatników płaci za wysoki podatek od nieruchomości, choć nie musi
    Podatek od nieruchomości jest nagminne zawyżany. Wynika to z rozbieżności interpretacyjnych co do kwalifikacji danego obiektu jako gruntu, budynku czy budowli, a w przypadku przedsiębiorców istotne jest też, czy nieruchomość służy prowadzeniu działalności gospodarczej. Należne podatnikom nadpłaty sięgają niekiedy nawet kilkuset tysięcy złotych, można je jednak odzyskać.
    Aplikacja e-Paragony Ministerstwa Finansów - do czego służy. Donosy na sprzedawców i planowanie domowego budżetu
    Podatnicy mogą już pobrać na telefon aplikację e-Paragony przygotowaną przez Ministerstwo Finansów. Ale – jak mówią eksperci – to program bardziej do planowania domowego budżetu i zgłaszania nieprawidłowości paragonowych fiskusowi. Podobnie zresztą reklamuje ją sam resort finansów. „To bezpłatna aplikacja, dzięki której możesz zarządzać wydatkami, sprawdzać paragony z kodem QR, a także zgłaszać nieprawidłowości” - czytamy na stronie podatki.gov.pl.
    Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych w czasie dużej inflacji - korzyści dla firm i państwa
    Firmy, które przed miesiącami czy latami wygrały przetargi, dziś muszą dokładać do interesu, bo wielu zamawiających nie chce podwyższyć im wynagrodzenia. To efekt chociażby rosnącej inflacji (w lipcu wyniosła 15,5 proc.) czy cen materiałów budowlanych. Teraz przedsiębiorcy dostali w końcu silny argument do ręki. Prokuratoria Generalna RP w opublikowanych właśnie wytycznych przekonuje, że waloryzacja tych kontraktów jest nie tylko dopuszczalna, ale często wręcz niezbędna. Także z perspektywy samych zamawiających czy też – szerzej – interesu publicznego. Prokuratoria Generalna RP zachęca do zmian w kontraktach o zamówienia publiczne, przekonując, że ostateczne koszty upadłości przedsiębiorców może ponieść sama administracja publiczna.
    Finansowanie społecznościowe (crowdfunding) - nowe przepisy od 29 lipca 2022 r.
    Co zmienia w polskim finansowaniu społecznościowym (crowdfundingu) wejście w życie ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych (...)? Co to jest crowdfunding udziałowy? Wyjaśniają eksperci CRIDO.
    VAT 2023: Faktura w walucie obcej - kurs przeliczeniowy dla faktury korygującej
    Od stycznia 2023 roku w ustawie o VAT zostaną uregulowane zasady stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadkach gdy pierwotna faktura została wystawiona w walucie obcej. Dotąd kwestia ta nie była objęta regulacją ustawy o VAT, co powodowało wątpliwości podatników przy korektach zmniejszających i zwiększających wartość transakcji. Przyjęte w projekcie nowelizacji ustawy o VAT (pakiet SLIM VAT 3) rozwiązanie stanowić ma uproszczenie dotychczasowej praktyki przyjmowanej w zakresie kursu przeliczenia waluty obcej w fakturach korygujących.
    Mały podatnik VAT 2023 - nowy limit 2 mln euro
    Od 1 stycznia 2023 r. zwiększy się (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) limit rocznego obrotu, uprawniającego do posiadania statusu małego podatnika VAT. Zmiana taka wynika z projektu nowelizacji ustawy o VAT zwanej potocznie (SLIM VAT 3), która ma wejść w życie od początku 2023 roku. Projekt ten aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym i uzgodnieniom międzyresortowym. Kim jest mały podatnik VAT? Jakie korzyści daje status małego podatnika VAT? Co to jest metoda kasowa w VAT?
    Odliczenie VAT z faktur sprzed rejestracji
    Podatnik można odliczyć VAT z faktur sprzed rejestracji działalności. Jakie warunki należy spełnić, by odzyskać VAT?
    SLIM VAT 3 od 2023 roku - najważniejsze zmiany
    Co do zasady (z pewnymi wyjątkami) od 1 stycznia 2023 r. wejdzie w życie pakiet zmian w ustawie o VAT określany przez Ministerstwo Finansów "SLIM VAT 3" (Simple Local And Modern VAT). Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i kilku innych ustaw wprowadzającej te zmiany. Projekt ten jest aktualnie w fazie konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jakie zmiany w VAT przewiduje ten projekt?
    Podatek od składki zdrowotnej - wyjaśnienia Ministra Finansów
    Podatnicy opodatkowani podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT) wg skali podatkowej nie mają od 1 stycznia 2022 r. prawa do odliczenia zapłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne - w przeciwieństwie do składek na ubezpieczenia społeczne. Czy oznacza to podwójne opodatkowanie tego samego dochodu i "podatek od podatku"? Minister Finansów odpowiedział 4 sierpnia 2022 r. Rzecznikowi Praw Obywatelskich na te wątpliwości.
    Outsourcing kadrowo-płacowy – korzyści dla pracodawców, pracowników i działów HR
    Ostatnie miesiące ubiegłego roku oraz początek 2022 r. stanowiły ogromne wyzwanie m.in. dla księgowych oraz działów kadrowo-płacowych. Zmiany i niejasność wprowadzanych aktów prawnych wprowadziły chaos, który bezpośrednio dotknął też pracowników w postaci nieprawidłowo naliczonych wynagrodzeń czy opóźnienia w ich wypłacie. Brak dostępności na rynku specjalistów od kadr i płac zmusił przedsiębiorców do poszukiwania rozwiązań usprawniających obsługę tych procesów.
    Digitalizacja w firmie - jakie korzyści. E-kancelaria
    Digitalizacja w przedsiębiorstwach nie jest procesem nowym. Transformacja cyfrowa w firmach dotyczy coraz większej ilości dokumentów i obejmuje obszary związane z bieżącą pracą. Trend ten uwypuklił się szczególnie w ostatnich dwóch latach, a wpływ na ten stan miała m.in. pandemia. Czy dziś digitalizacja jest nadal na topie? Czy przedsiębiorcy doceniają korzyści płynące z tej zmiany ? Czy są gotowi inicjować kolejne etapy transformacji cyfrowej, by jeszcze mocniej usprawniać pracę swoich firm?
    Rozliczenie używania prywatnych samochodów do celów służbowych - auta elektryczne, hybrydowe i napędzane wodorem
    Wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów prywatnych z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym, przewiduje projekt ustawy, który został opublikowany 8 sierpnia 2022 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Nowe przepisy mają być przyjęte przez rząd w trzecim kwartale 2022 roku.
    Dochody i wydatki budżetowe 2022/2023. Czy rządowi wystarczy pieniędzy na dodatki drożyźniane?
    Dodatki drożyźniane, które otrzymają obywatele w związku ze wzrostem cen ogrzewania (sam dodatek węglowy – a to dopiero początek – kosztować będzie prawie 12 mld zł.), wymagają radykalnego zwiększenia dochodów budżetu państwa. Rosnące niezadowolenie a przede wszystkim strach przed brakiem ogrzewania i najzwyklejszą biedą wraz z perspektywą podwójnych wyborów (Sejm i Senat oraz samorządu terytorialnego) uzasadniać będzie wypłatę obywatelom dodatkowych świadczeń, których jedynym źródłem jest kasa państwowa. Trzeba ją dodatkowo zasilić, bo inflacyjna premia fiskalna na pewno nie wystarczy – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.
    Spółka rodzinna – problemy związane z przekształceniem
    Przekształcenie jako jedna z transakcji restrukturyzacji spółki, zasadniczo nie wpływa na jej funkcjonowanie, zmieniając jedynie formę prawną prowadzonej działalności. Praktyka pokazuje jednak, że cała procedura może być zdecydowanie bardziej skomplikowana i znacząco wykraczać poza przygotowanie umowy przyszłej spółki, a sam plan przekształcenia uwzględniać szereg innych czynności, nie tylko z zakresu prawa. Dobrze widać to na przykładzie przekształcenia spółki rodzinnej, gdzie dodatkowym wyzwaniem może być udział małoletnich dzieci. Jakie wyzwania stoją przed prawnikami?
    PIT-36, PIT-36L, PIT-39 (i załączniki) za 2022 rok - nowe wzory formularzy podatkowych
    Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory formularzy rocznego zeznania podatkowego PIT-36 (wersja 30), PIT-36S (wersja 30), PIT-36L (wersja 19), PIT-36LS (wersja 19), PIT-39 (wersja 12) i załączników PIT/B (wersja 20), PIT/BR (wersja 6), PIT/IP (wersja 4), PIT/M (wersja 9), PIT/O (wersja 27) oraz PIT/Z (wersja11), które mają dotyczyć rozliczenia dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. oraz do odliczeń od dochodu (przychodu) i od podatku dokonanych w zeznaniu składanym za 2022 r. Konsultacje podatkowe tych wzorów rozpoczęły się 4 sierpnia 2022 r. i potrwają do 16 sierpnia 2022 r. Po zakończeniu tych konsultacji podatkowych, wzory formularzy, zostaną udostępnione do stosowania (opublikowane) w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Ministerstwa Finansów, zgodnie z art. 45b ustawy o PIT, w brzmieniu obwiązującym od 1 stycznia 2022 r. Formularze te nie będą ogłoszone w drodze rozporządzenia Ministra Finansów publikowanego w Dzienniku Ustaw.
    Dodatek na ogrzewanie - wniosek do 30 listopada 2022 roku
    Rząd przyjął założenia do ustawy o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa ta ma m.in. zapewnić wsparcie finansowe w postaci jednorazowego dodatku pieniężnego dla posiadaczy niektórych indywidualnych źródeł ciepła wspomoże te gospodarstwa domowe, dla których główne źródło ciepła zasilane jest: pelletem drzewnym, drewnem kawałkowym lub innym rodzajem biomasy albo skroplonym gazem LPG względnie olejem opałowym.