REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty za 2021 rok na podstawie PIT-11A

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty za 2021 rok na podstawie PIT-11A
Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty za 2021 rok na podstawie PIT-11A
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Emeryci i renciści w celu rozliczenia podatkowego dochodów uzyskanych w 2021 roku otrzymują od ZUS PIT-40A lub PIT-11A. ZUS wystawia PIT-40A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) nie wynika kwota nadpłaty. ZUS wystawia PIT-11A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) wynika kwota nadpłaty. Jak rozliczyć PIT za 2021 rok na podstawie PIT-11A?

Rozliczenie PIT za 2021 rok - na podstawie PIT-11A

ZUS wystawił PIT-11A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury wynika kwota nadpłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Osoby, które otrzymały z ZUS informację PIT-11A, mogą:

  • samodzielnie wypełnić i złożyć zeznanie roczne (PIT-37 albo PIT-36) do swojego urzędu skarbowego, albo
  • nic nie robić - a w takiej sytuacji 2 maja 2022 r. urząd skarbowy automatycznie zaakceptuje zeznanie PIT-37 za 2021 r., wygenerowane w usłudze Twój e-PIT. Automatyczna akceptacja oznacza, że dany podatnik jest rozliczony.

Jakie zeznanie złożyć - PIT-37, czy PIT-36?

Jeżeli podatnik otrzymał PIT-11A i nie miał innych dochodów albo uzyskał dochody z tytułu umowy o pracę, umowy zlecenia, umowy o dzieło lub z tytułu praw autorskich - to musi złożyć zeznanie PIT-37.

REKLAMA

Jeżeli podatnik otrzymał PIT-11A i poza dochodami uzyskanymi za pośrednictwem płatnika, uzyskał dochody zagranicą lub prowadzisz działalność nierejestrową, działy produkcji rolnej, działalność gospodarczą lub najem (na zasadach ogólnych) – to trzeba złożyć zeznanie PIT-36.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie PIT emeryta (rencisty) z małżonkiem

Jeżeli podatnik i jego małżonek w ciągu roku podatkowego:

  • nie podlegali opodatkowaniu podatkiem liniowym lub na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem przychodów z najmu/dzierżawy prowadzonych poza działalnością gospodarczą) – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń
  • nie podlegali opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy o podatku tonażowym lub ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych,

oraz

  • pozostawali w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy lub zawarli związek małżeński w trakcie roku podatkowego,
  • między nimi istnieje wspólność majątkowa przez cały rok podatkowy albo od dnia zawarcia związku małżeńskiego do ostatniego dnia roku podatkowego - w przypadku, gdy związek małżeński został zawarty w trakcie roku podatkowego, to

- to mogą złożyć wspólne zeznanie podatkowe.

Z jakich ulg można skorzystać

Emeryt lub rencista, który otrzymał PIT-11A możne skorzystać z następujących ulg podatkowych (odliczeń):

- ulga rehabilitacyjna,
- ulga na dziecko,
- ulga termomodernizacyjna,
- ulga abolicyjna,
- ulga na internet,
- odliczenie darowizn,
- wpłaty na IKZE.

Jak złożyć roczne zeznanie podatkowe PIT?

Zeznanie można złożyć w formie:

  • papierowej,
  • elektronicznej.

Papierowo

Roczne zeznanie podatkowe PIT w formie papierowej można złożyć w swoim urzędzie skarbowym.

Można też przesłać je pocztą - najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W takim przypadku trzeba zwrócić uwagę, aby zeznanie zostało nadane:

  • w placówce pocztowej operatora publicznego (Poczty Polskiej),
  • przed upływem terminu na złożenie tego zeznania.

Elektronicznie

Zeznanie w formie elektronicznej można złożyć:

Roczne zeznanie podatkowe PIT - gdzie złożyć?

Roczne zeznanie podatkowe PIT trzeba złożyć do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika w dniu składania zeznania.

Jeśli zmieniłeś miejsce zamieszkania przed złożeniem zeznania (stałeś się nierezydentem), złóż zeznanie do urzędu skarbowego właściwego według ostatniego miejsca zamieszkania na terytorium Polski.

Do kiedy trzeba złożyć PIT-a?

Roczne zeznanie podatkowe PIT trzeba złożyć w terminie od 15 lutego do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Jeżeli podatnik złoży zeznanie przed wyznaczonym terminem uznamy, że będzie ono złożone 15 lutego.

Jeżeli 30 kwietnia wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny, ostatnim dniem na złożenie zeznania jest pierwszy dzień roboczy następujący po dniu lub dniach wolnych.

Oznacza to, że zeznanie za 2021 rok można (i trzeba) złożyć najpóźniej 2 maja 2022 roku.

Jak podpisać zeznanie

Zeznanie składane w formie papierowej podatnik powinien podpisać własnoręcznie.

Jeśli podatnik składa zeznanie podatkowe elektronicznie poprzez usługę Twój e-PIT, musi zalogować się do serwisu e-Urząd Skarbowy przy użyciu:

  • login.gov.pl – czyli profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej;
  • danych podatkowych – są to dane podatnika, takie jak PESEL lub NIP i data urodzenia, kwota przychodu z rozliczenia za 2020 r., kwota przychodu z jednej informacji od płatników za 2021 r. (np. PIT-40A), które podatnik potwierdza kwotą nadpłaty lub do zapłaty z rozliczenia za 2020 r. Jeżeli chociaż jedna z tych kwot wynosi „0” (zero), można się zalogować do usługi Twój e-PIT przy użyciu login.gov.pl lub;
  • aplikacji mObywatel.

Po zalogowaniu, wysłanie zeznania przez usługę Twój e-PIT nie wymaga dodatkowej weryfikacji i podpisu.

Zeznania składane online przez formularz interaktywny w systemie e-Deklaracje można podpisać za pomocą:

  • kwalifikowanego podpisu elektronicznego - to płatny, elektroniczny podpis, który służy do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN,
  • „danych autoryzujących” – to bezpłatny podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracji i podań. Na takie dane autoryzujące składają się identyfikator PESEL lub NIP , imię (pierwsze), nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu. Kwota przychodu, którą podaje się przy autoryzacji, to kwota wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek, nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.

Zeznanie składane przez pełnomocnika

Jeśli podatnik nie chce (nie może) składać zeznania osobiście, może to zrobić za niego pełnomocnik. Zeznania składane przez pełnomocnika nie mogą być jednak podpisane „danymi autoryzującymi”.

Jeśli chcesz udzielić pełnomocnictwa do przesłania elektronicznego zeznania, wypełnij i dostarcz do urzędu skarbowego druk UPL-1. Możesz to zrobić:

  • papierowo – złóż go w swoim urzędzie skarbowym,
  • elektronicznie – przekaż przez ePUAP.

Jedno pełnomocnictwo wystarczy do składania deklaracji we wszystkich urzędach skarbowych.

Ważne!
Jeśli wysyłasz zeznanie w formie elektronicznej pamiętaj o wygenerowaniu i zachowaniu Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
Jest do dokument, który potwierdza, złożenie formularza w formie elektronicznej. Nie potrzebna jest tu żadna pieczątka urzędu skarbowego.

Rozliczenie PIT na podstawie PIT-11A - pytania i odpowiedzi

Skoro w moim PIT-37 znajdzie się OPP wskazana przeze mnie w ubiegłym roku to czy to oznacza, że jeśli niczego w tym roku nie zrobię (nie będę korzystał z ulg, nie będę zaglądał do swoich PIT-ów i ich potwierdzał), to do tej OPP z ubiegłego roku automatycznie trafi mój 1%?

Odpowiedź MF: W usłudze Twój e-PIT wygenerowane zostanie zeznanie PIT-37 i jeżeli nie zostanie ono przez Ciebie zaakceptowane albo odrzucone, czy też sam nie złożysz zeznania podatkowego, to zeznanie PIT-37 zostanie automatycznie zaakceptowane z upływem terminu do złożenia zeznania podatkowego. Dotyczy to sytuacji, kiedy nie zostaniesz rozliczony przez organ rentowy, tzn. otrzymałeś od organu rentowego PIT-11A albo kilka PIT-40A lub uzyskałeś dodatkowe dochody (np. z pracy wykazane w PIT-11) – wtedy musisz złożyć zeznanie podatkowe. W takiej sytuacji do udostępnionego PIT zostanie pobrana OPP z rozliczenia za rok poprzedni (albo z PIT-OP za rok poprzedni), o ile znajduje się ona nadal na Wykazie OPP.

Jestem emerytem. Zawsze rozliczał mnie ZUS. W tym roku otrzymałem PIT-11A. Czy muszę się rozliczyć sam? Czy w Twój e-PIT również będę mieć przygotowane zeznanie?

Odpowiedź MF:  Nie musisz rozliczać się sam. W usłudze Twój e-PIT także dla Ciebie jest przygotowane zeznanie PIT-37. Jeśli nie zrobisz nic - zeznanie zostanie automatycznie zatwierdzone 2 maja 2021 roku (gdyż 30 kwietnia wypada w 2022 roku w sobotę). Jednak jeśli chcesz, możesz rozliczyć się sam. Aby to zrobić, zaloguj się do usługi Twój e-PIT i np. uzupełnij zeznanie lub zaakceptuj je przed 2 maja.

Zwrot nadpłaty podatku

Jeśli zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane albo złożone elektronicznie - najłatwiej w usłudze Twój e-PIT, dostępnej w serwisie e-Urząd Skarbowy na podatki.gov.pl zwrot nadpłaty podatku trwa do 45. dni. W przypadku zeznań papierowych termin zwrotu wynosi do 3. miesięcy.

Ważne!
Aby uzyskać zwrot nadpłaty, trzeba zgłosić numer swojego rachunku bankowego do urzędu skarbowego – można to zrobić w zeznaniu podatkowym lub na formularzu ZAP-3. Jeżeli rachunek był zgłoszony wcześniej i jest aktualny, nie trzeba nic robić.

Przekazanie 1% na rzecz OPP

Jeśli podatnik otrzymał PIT-11A i chce przekazać 1% na tę samą organizację pożytku publicznego (OPP) co w ubiegłym roku, nie musi nic robić. Urząd skarbowy zrobi to za niego za pośrednictwem usługi Twój e-PIT w automatycznie zatwierdzonym zeznaniu podatkowym.

Jeżeli natomiast podatnik chce przekazać 1% podatku na rzecz innej OPP niż rok wcześniej, to wskazuje ją w rocznym zeznaniu PIT, które składa do swojego urzędu skarbowego.

Ważne!
Wskazana w ubiegłym roku OPP musi znajdować się w aktualnym Wykazie OPP.
Gdy w systemie znajduje się zeznanie – niezależnie od tego, czy złożysz je sam, czy zeznanie zostanie automatycznie zaakceptowane przez KAS – nie składaj PIT-OP.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA