REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga mieszkaniowa w PIT - do końca 2021 r. można wydać przychód z 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga mieszkaniowa w PIT - do końca 2021 r. można wydać przychód z 2018 r.
Ulga mieszkaniowa w PIT - do końca 2021 r. można wydać przychód z 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy uzyskali w 2018 r. przychody ze sprzedaży nieruchomości i chcą skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, będą mieli więcej czasu na wydanie tego przychodu na cele mieszkaniowe - do końca 2021 roku. Taką informację podało 11 grudnia 2020 r. Ministerstwo Finansów. Minister Tadeusz Kościński wyda rozporządzenie w tej sprawie.

Ulga mieszkaniowa w PIT - do końca 2021 roku można wydać przychód uzyskany w 2018 roku

Ministerstwo podało w informacji przekazanej PAP, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński podjął decyzję o wydaniu rozporządzenia, które przedłuży do 31 grudnia 2021 r. termin na wydanie na własne cele mieszkaniowe przychodu uzyskanego w 2018 r. ze sprzedaży nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Resort przypomina, że podatnicy podatku PIT, którzy sprzedali nieruchomość w 2018 r., żeby skorzystać z tzw. ulgi mieszkaniowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy PIT, muszą wydać uzyskane przychody na własne cele mieszkaniowe najpóźniej do końca 2-letniego okresu. Liczony jest on od końca roku, w którym sprzedali nieruchomość, czyli do końca 2020 r.

Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują zmienione przepisy dot. ulgi mieszkaniowej. Okres na wydatkowanie przychodów został wydłużony z 2 lat do 3 lat. Oznacza to, że osoba, która sprzedała nieruchomość w 2019 r., ma czas na wydatkowanie przychodu uzyskanego z tej sprzedaży do końca 2022 r.

Jeszcze w piątek projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji zewnętrznych - informuje MF. Podkreśla, że zaplanowana zmiana to efekt stałej współpracy i kontaktu z obywatelami m.in. za pomocą aplikacji Głos Podatnika.

Głos podatnika

REKLAMA

„Od początku mojej pracy w Ministerstwie Finansów podkreślam, jak ważny jest dialog z podatnikami, naszymi klientami, a co za tym idzie, jak istotne jest wsłuchiwanie się w głosy płynące z zewnątrz. Dlatego utworzyliśmy +Głos podatnika+ – aplikację, która jest ważnym łącznikiem miedzy resortem finansów, a obywatelami. Wiele uwag czy inicjatyw, które tam się pojawiają jest brane pod uwagę podczas tworzenia lub odświeżania przepisów" - mówi, cytowany w informacji, minister Kościński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Przedłużenie terminu wydania przychodów ze sprzedaży mieszkań to również efekt naszego dialogu. To dowód, że taka forma współpracy jest bardzo potrzebna i potwierdzenie, że układa się ona bardzo dobrze" – dodaje.

Aplikacja "Głos podatnika" wystartowała w styczniu i jest dostępna na stronach podatki.gov.pl i twojglos.gov.pl. Ministerstwo wyjaśnia, że narzędzie to wykorzystywane jest do zbierania pomysłów i opinii, które mają usprawnić polski system podatkowy, aby stał się bardziej efektywny i lepiej odpowiadał na potrzeby obywateli. Przez aplikację tę do fiskusa docierały sygnały od podatników, którzy sprzedali nieruchomość w 2018 r., ale z uwagi na przedłużającą się pandemię mają problemy z wydatkowaniem przychodów do końca tego roku.

Zgodnie z informacjami MF, od udostępnienia usługi "Głos podatnika" fiskusowi zgłoszono ponad 350 pomysłów, które dotyczą różnych obszarów działalności Ministerstwa Finansów i Krajowej Administracji Skarbowej. "Na ponad 90 proc. zgłoszonych pomysłów odpowiedzieliśmy" - tłumaczy MF.

Początkowo usługa umożliwiała zgłaszanie pomysłów dla czterech kategorii: PIT, CIT, VAT i tzw. Inne. Obecnie jest 13 kategorii: PIT, CIT, VAT, Koronawirus, Akcyza, Cło, Ceny Transferowe, Podatki sektorowe, Ordynacja Podatkowa, Sprawozdania, Budżet, Dialog z biznesem i Inne.

Według resortu w początkowym okresie funkcjonowania usługi tematyka zgłaszanych pomysłów i zagadnień związana była głównie z COVID-19. Wnioski dotyczyły m.in. przesunięcia terminów realizacji poszczególnych zobowiązań podatkowych z uwagi na pandemię, czasowych zwolnień z podatków dla firm; zniesienia sankcji za niewywiązywanie się z terminów; wyprowadzenia 0 proc. stawki VAT dla darowizn dla środków ochrony osobistej.

Ministerstwo zapewnia, że wiele spośród zgłoszonych propozycji zostało zrealizowanych w ramach rządowych regulacji.

Dodano, że kolejna kategoria propozycji zgłaszanych przez obywateli dotyczy wprowadzenia możliwości korzystania z usług Urzędów Skarbowych z wykorzystaniem narzędzi elektronicznych bądź informatycznych. "Większość z postulatów z tym związanych będzie realizowana w projekcie e-Urząd Skarbowy, którego zakończenie planowane jest na 2022 r." - zapowiada MF.

Ponadto,poprzez portal zgłaszane są również problemy techniczne, sygnalizowana jest potrzeba wprowadzenia dodatkowych formularzy, które byłyby dostępne online w wersji edytowalnej. Jako przykład wskazano formularze DN1 i ZDN1, które zostały przygotowane i zamieszczone na stronie podatki.gov.pl. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA