REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na powrót w PIT – czyli jak stracić 342 112 złotych wolnych od podatku

Ulga na powrót w PIT – czyli jak stracić 342 112 złotych wolnych od podatku. Problem z datą powrotu do Polski
Ulga na powrót w PIT – czyli jak stracić 342 112 złotych wolnych od podatku. Problem z datą powrotu do Polski

REKLAMA

REKLAMA

Od 2022 roku obowiązuje zwolnienie podatkowe (tzw. ulga na powrót) dla osób wracających na stałe do Polski po przynajmniej trzyletnim stałym zamieszkaniu za granicą. Ulga ta jest bardzo korzystna dla podatników. Ma jednak istotny "haczyk" - ważna jest m.in. faktyczna data powrotu do Polski.

Ulga na powrót - warunki

Ulga na powrót, to potoczna nazwa preferencji (a konkretnie zwolnienia podatkowego) zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT. Obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Jest ona dedykowana osobom, które przez minimum trzy lata mieszkały i pracowały za granicą i które decydują się na powrót i zmianę rezydencji podatkowej na polską. Ulgą są objęte dochody do wysokości ok. 85 528 zł w roku podatkowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednoznacznie zmianę tę można ocenić jako pozytywną, ponieważ katalog potencjalnych odbiorców ulgi jest szeroki, gdyż dotyczy dochodów:

- z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),

- z umów zlecenia,

REKLAMA

- z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

osiągniętych w czterech następujących po sobie latach.

Zwolnienie, przysługuje pod warunkiem, że:

1) w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz

2) podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:

a) trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

b) okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

3) podatnik:

a) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub

b) miał miejsce zamieszkania:

– nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub

– na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz

4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz

5) nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ulga na powrót. Gdzie leży problem? Powrót do Polski musiał mieć miejsce w 2022 roku

Załóżmy, że miała miejsce taka oto sytuacja: Pan Mateusz wrócił do Polski 31 grudnia 2021 roku samolotem z Islandii na stałe po 10 latach przebywania za granicą. W Islandii był cenionym hydraulikiem, ale stwierdził, że to już czas na powrót do ojczyzny. Posiada certyfikaty rezydencji za trzy ostatnie lata, w Islandii był położony jego ośrodek interesów życiowych. Porozumiał się przez Internet z właścicielem nieruchomości, którą zamierzał wynająć i jeszcze tego samego dnia po przylocie zamieszkał w Polsce, – przypominając - było to 31 grudnia 2021 r. Z kolei 4 stycznia 2022 r. rozpoczął pracę jako hydraulik w polskiej firmie.

Kolega pana Mateusza, pan Jacek również planowo miał pojawić się 31 grudnia 2021 r. w Polsce i osiedlić się w niej na stałe po 10 latach mieszkania w Islandii. Pech chciał, że w drodze na lotnisko autokar, którym podróżował doznał awarii i nie zdążył na planowany lot. Przez co musiał lecieć następnego dnia tj. 1 stycznia 2022 r. Przez ostatnie lata jego ośrodek interesów życiowych był położony w Islandii i posiada także certyfikaty rezydencji za 3 ostatnie lata. Pan Jacek to również hydraulik i zaczyna zatrudnienie w polskiej firmie 4 stycznia 2022 r.

Co różni bohaterów tej historii? Brak prawa do skorzystania z ulgi na powrót u jednego z nich.

Przedstawiona historia jest wprawdzie mocno przejaskrawiona, ale ma to na celu uwypuklenie pewnego problemu.

W realiach przedstawionej historii tylko jeden z powracających będzie mieć prawo skorzystania z ulgi na powrót, będzie to pan Jacek, który spóźnił się na samolot i ostatecznie pojawił się w Polsce z zamiarem stałego pobytu w 2022 r. i w tym samym roku czasie podjął pracę.

Premier Mateusz Morawiecki jeszcze 2 czerwca 2021 roku przedstawiając Polski Lad zapraszał Polaków do powrotu do Polski, mówiąc „chcemy aby jak najwięcej z nich wróciło do Polski. To są specjaliści, to są także ludzie, którzy mogą tutaj odnaleźć na powrót swój dom”.  Tym samym Polonia otrzymała jasny przekaz, że przygotowywana jest preferencja podatkowa dla tych, którzy zdecydują się na powrót.

Uchwalone przepisy zostały jednak skonstruowane w ten sposób, że jeżeli ktoś zmienił miejsce zamieszkania na Polskę jeszcze w końcówce 2021 roku, a pracę podjął w 2022 roku to w ten sposób sam sobie zaszkodził i utracił potencjalne 342 112 złotych wolnych od podatku, które łącznie przysługiwałyby tej osobie w okresie 4 kolejnych lat.

Pojawiły się nawet już pierwsze interpretacje indywidualne w tym zakresie. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2022 r. znak 0115-KDIT2.4011.27.2022.1.ENB ze stanu faktycznego dowiadujemy się, że wnioskodawczyni 1 września 2021 r. zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Organ uznał, że „niezależnie od spełnienia pozostałych przesłanek nie przysługuje Pani prawo do skorzystania w latach podatkowych 2022-2025 z ulgi, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W Pani przypadku zmiana miejsca zamieszkania nie nastąpiła bowiem po dniu wskazanym w art. 53 ustawy zmieniającej, tj. po 31 grudnia 2021 r.

Zatem w takim stanie rzeczy część podatników zamiast być przywitana ulgą, została przywitana podatkowym psikusem. Sytuacja komplikuje się o tyle, że rozpoczynając pracę w 2022 roku wielu podatników zaczęło korzystać z ulgi (już w zaliczkach na podatek). Skutkiem czego w zeznaniu rocznym niektórych może czekać przykra niespodzianka i wysoka dopłata podatku. Rozsądnym jest zatem rozważenie czy na pewno danemu podatnikowi ulga na powrót faktycznie przysługuje i jeżeli uprzednio złożono u pracodawcy oświadczenie o ograniczeniu poboru zaliczek, to należałoby takie oświadczenie wycofać.

Szymon Dembowski, Konsultant podatkowy, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA