REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga na Internet - jak rozliczyć w rocznym PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
ulga na internet w podatku PIT
ulga na internet w podatku PIT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga na Internet jest przywilejem podatkowym wynikającym z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z początku była formą zachęty dla rozszerzania zasięgu globalnej sieci i modernizacji przedsiębiorstw. Zakres tej ulgi został w pewnym momencie znacząco ograniczony jednak w dalszym ciągu daje ona możliwość obniżenia kwoty podatku PIT należnemu fiskusowi.

Komu przysługuje ulga na Internet?

Ulgę na Internet można odliczyć od dochodu opodatkowanego według skali podatkowej lub od przychodu opodatkowanego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

REKLAMA

Autopromocja

Ile wynosi ulga na Internet?

Limit kwotowy ulgi na Internet jest stosunkowo niewielki – 760 zł w skali roku. Nie ma jednocześnie ograniczeń co do formy Internetu. Ulga przysługuje zarówno wobec „tradycyjnego” łącza w miejscu zamieszkania, jak i innych rodzajów połączenia z siecią (smartfon, przenośny modem podłączony do laptopa itd.).

Jak wygląda na Internet w przypadku małżonków rozliczających się wspólnie?

W przypadku małżonków rozliczających się wspólnie – kwota 760 zł dotyczy osobno każdego z małżonków. Maksymalny limit łączny dla obojga w takim przypadku jest równy 1520 zł. Niezależnie, czy małżonkowie rozliczają się oddzielnie, czy wspólnie – limit na osobę jest równy 760 zł.

Jak sprawdzić czy można skorzystać z ulgi na Internet?

Prawo do korzystania z ulgi na Internet jest ograniczone w specyficzny sposób – ten przywilej jest możliwy do zastosowania jedynie w dwóch następujących kolejno po sobie latach podatkowych.

Ulga na Internet za 2021 r. jest dostępna dla osób, które z niej skorzystały w 2020 r. oraz dla tych, którzy wcześniej z niej nie korzystali i chcą rozpocząć jej stosowanie w 2021 r. Wydatki na Internet mogą być odliczone tylko w roku, w którym opłacono zakupioną usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co jest potrzebne do odliczenia ulgi na Internet?

REKLAMA

W celu odliczenia  poniesionego wydatku z tytułu ulgi na Internet konieczne jest posiadanie dokumentu zawierającego minimalny zestaw danych, tzn. kwota zapłaty, rodzaj usługi, dane identyfikujące sprzedającego usługę (dostawca Internetu) oraz dane identyfikujące odbiorcę usługi.

Najbardziej „pewnym” dokumentem potwierdzającym wydatek na Internet jest faktura, jednak dopuszczalne są również inne dokumenty takie jak potwierdzenie przelewu bankowego, dowód wpłaty, lub potwierdzenie przekazu pocztowego.

W przypadku nabywania wielu usług od jednego podmiotu (np. Internet w pakiecie z telefonem i telewizją cyfrową), konieczne jest wyraźne rozgraniczenie jaka część opłaty dotyczy Internetu. Jeśli dokument od dostawcy nie zawiera takiego rozgraniczenia, to podatnik nie ma możliwości oszacowania we własnym zakresie. Należy się upewnić, czy dostawca usług nie ujmuje opłaty „zbiorczo”, bez szczegółowego wyliczenia kwot za różne świadczenia.

Należy zwrócić uwagę, że odliczeniu podlega jedynie „właściwa” opłata za Internet. Nie można odliczyć kosztów dodatkowych, np. wydatku na przenośny modem,  kosztów instalacji Internetu, zakupu programu antywirusowego czy oprogramowania fire wall lub naprawy albo konserwacji sieci informatycznej.

  • Ważne - w przypadku wystawienia faktury na jednego z małżonków i zapłaty dokonanej z konta drugiego małżonka, istnieje możliwość odliczenia, pod warunkiem wspólności majątkowej.

Jak wypełnić PIT - ulga na Internet?

W celu skorzystania z ulgi na Internet należy wypełnić odpowiedni formularz (PIT-28, PIT-36 lub PIT- 37). Należy ponadto pamiętać o załączniku PIT/O (informacja o ulgach).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA