REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga dla honorowych krwiodawców. Niższy PIT, dodatkowy urlop

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik, redaktor portalu Infor.pl
Ulga dla honorowych krwiodawców
Ulga dla honorowych krwiodawców
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Oddanie krwi może być bezcenne dla lokalnego szpitala, może również obniżyć należny urzędowi skarbowemu podatek PIT. Jakich formalności należy dopełnić, aby skorzystać z ulgi dla honorowych krwiodawców?

rozwiń >

Ulga dla honorowych krwiodawców (ulga na krew). Jaka kwota odliczenia?

Kwota odliczenia na podstawie ulgi dla honorowych krwiodawców jest określona  w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 lutego 2017 r. w sprawie określenia rzadkich grup krwi, rodzajów osocza i surowic diagnostycznych.  Zgodnie z §3 tego rozporządzenia:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rekompensata pieniężna przysługuje dawcy krwi:

1) rzadkiej grupy w wysokości:

a) za 1 litr pobranej krwi – 130 zł,

REKLAMA

b) za 1 mililitr krwi pobranej do celów diagnostycznych od dawców krwinek wzorcowych – 1 zł;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) który został poddany zabiegowi uodpornienia lub innym zabiegom poprzedzającym pobranie krwi lub jej składników w celu uzyskania surowic diagnostycznych lub osocza w wysokości:

a) za 1 litr krwi z wytworzonymi przeciwciałami w wyniku zabiegu uodpornienia – 200 zł,

b) za 1 litr osocza pobranego od dawcy poddanego zabiegowi uodpornienia lub innym zabiegom – 350 zł,

c) za zabieg uodpornienia dawcy, o którym mowa w lit. a i b:

– pierwszy – 50 zł,

– każdy kolejny – 25 zł,

c) za 1 mililitr krwi pobranej do uodpornienia – 1 zł,

d) za składniki krwi pobierane metodą aferezy – 130 zł (za cały zabieg).

Powyższy przepis wskazuje, że krew może mieć różną „wartość” w zależności od rodzaju. Należy ponadto wziąć pod uwagę maksymalne limity roczne pełnej krwi – 1,8 litra dla kobiet oraz 2,7 litra dla mężczyzn.

 

Ulga na krew – konieczne badania lekarskie

Przed oddaniem krwi konieczne jest wypełnienie kwestionariusza oraz przejście badań lekarskich, które obejmują m.in. prawidłowość tętna oraz temperaturę ciała. Następnie lekarz wydaje opinię która pozwala na oddanie krwi lub odmawia zgody na oddanie krwi. Lekarz orzekający bierze pod uwagę zarówno potencjalny wpływ zabiegu na zdrowie oddającego krew, jak i na zdrowie przyszłych biorców.

Ulga dla honorowych krwiodawców – jak wypełnić formularz PIT?

Ulgę na krew można odliczyć w ramach formularza PIT-37 (dedykowany dla umowy o pracę), PIT-36 (działalność gospodarcza na zasadach ogólnych) lub PIT-28 (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Należy pamiętać o załączniku PIT/O. Należy wpisać dane obdarowanego, jakim jest Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (prawidłowy adres to siedziba instytucji a nie miejsce pobrania krwi).

Komu nie przysługuje ulga dla honorowych krwiodawców?

Ulga dla honorowych krwiodawców nie jest dostępna dla podatników rozliczających się w formie podatku liniowego (PIT 36-L)  lub karty podatkowej.

Ulga dla honorowych krwiodawców – dodatkowe dni wolne od pracy

Honorowi dawcy krwi mogą skorzystać nie tylko z ulgi w ramach rocznego rozliczenia PIT. Dodatkowo przysługuje dzień wolny w dniu oddania krwi oraz w dniu następnym. Wcześniej przysługiwał tylko jeden dzień wolnego (a nie dwa jak obecnie) jednak regulacje zmieniły się z powodu epidemii.

Kim jest honorowy dawca krwi?

Jak podaje Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu „Dawcy, który chociaż raz oddał honorowo krew, przysługuje tytuł Honorowy Dawca Krwi”.

Jednocześnie honorowym dawcom krwi przysługują specjalne odznaczenia (występuje kilka stopni odznaczeń) po oddaniu określonych ilości krwi.

Uzyskanie brązowej odznaki „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi III stopnia” wymaga oddania kilku litrów krwi (5 litrów w przypadku kobiet, 6 litrów w przypadku mężczyzn). Odznaka srebrna „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi II stopnia” przysługuje osobom, które oddały dwukrotnie większą ilości krwi niż dla brązowej odznaki. Odznaka „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi I stopnia” w kolorze złotym wymaga oddania 15 litrów krwi w przypadku kobiet oraz 18 litrów w przypadku mężczyzn. Szczegółowe zasady w tej kwestii są zawarte w rozdziale drugim Ustawy o publicznej służbie krwi.

Jak uzyskać zaświadczenie uprawniające do ulgi na krew?

Oddanie krwi wiąże się z koniecznością przejścia przez rejestrację w centrum krwiodawstwa. Wszelkie zaświadczenia wydaje Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa (nie tylko o ilości oddanej krwi, również np. usprawiedliwienie nieobecności).

Dodatkowe korzyści dla honorowych krwiodawców 

Oddanie krwi może uprawniać do bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską jednak tą kwestię reguluje prawo poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, a nie ustawa. W praktyce każdy musi uzyskać taką informację w swojej miejscowości.

Jak podaje Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Poznaniu, „W Poznaniu przejazdy w komunikacji miejskiej są bezpłatne po oddaniu 18 litrów krwi przez mężczyzn i 15 litrów przez kobiety.”

Pewną niespodzianką związaną z oddawaniem krwi jest bezpłatne uzyskanie posiłku regeneracyjnego o wartości 4500 kalorii, zwykle w formie dziewięciu tabliczek czekolady.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA