REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odliczenie wydatków na protezy w ramach ulgi rehabilitacyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Odliczenie wydatków na protezy w ramach ulgi rehabilitacyjnej /fot. Fotolia
Odliczenie wydatków na protezy w ramach ulgi rehabilitacyjnej /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sam zakup protezy można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej, natomiast zabieg jej wszczepienia już nie podlega odliczeniu. W związku z tym jeżeli podatnik dysponuje fakturą, w której podana jest jedna cena, obejmująca i protezę, i jej wszczepienie, wówczas nie odliczy już niczego. Konieczna jest zatem faktura na zakup protezy, by móc ją odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Ulga rehabilitacyjna daje możliwość odliczenia od podatku wydatków, związanych z leczeniem, rehabilitacją oraz zakupem koniecznych urządzeń czy leków. Jednym z największych problemów, jakie stwarza ta ulga, jest – co często przyznają urzędnicy fiskusa – brak definicji określenia „zabieg” i „rehabilitacja” oraz „rehabilitacja lecznicza” w przepisach podatkowych.

REKLAMA

Autopromocja

NSA pozwala odliczać wydatki na zabiegi

REKLAMA

Do Izby Skarbowej w Katowicach zwróciła się podatniczka, która musiała poddać się zabiegowi wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego. Choroba była tak zaawansowana, że kobieta nie mogła się poruszać, więc lekarze zalecili tego typu zabieg. Po jego przeprowadzeniu kobieta odzyskała pełną sprawność stawu biodrowego.

Jako że zabieg został przeprowadzony w prywatnej klinice, pacjentka zwróciła się do Izby Skarbowej z zapytaniem, czy będzie mogła odliczyć wydatki na zakup protezy oraz na zabieg jej wszczepienia od podatku w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Jej zdaniem, powinna móc odliczyć wydatek, gdyż wydatek poniesiony został tytułem zabiegu rehabilitacyjnego. Jak napisała we wniosku o interpretację indywidualną, wydatek ten został udokumentowany fakturą, na której jest jedna cena łączna, obejmująca koszt zakupu protezy i cenę zabiegu wszczepienia.

Ulga rehabilitacyjna - adaptacja budynku mieszkalnego a budowa chodnika

Wnioskująca swoje stanowisko uzasadniła cytatem z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 marca 2011 r. (sygnatura II FSK 1927/09), w którym potwierdził on wcześniejsze orzeczenie WSA w sprawie możliwości odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatku na zabieg wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego. Przedmiotem sprawy była interpretacja, w której fiskus uznał, że nie można odliczyć wydatków na zabieg, gdyż jest to zabieg operacyjny, a nie rehabilitacyjny. Oba sądy stwierdziły, że choć nie można co do zasady utożsamiać zabiegów chirurgicznych z zabiegami rehabilitacyjnymi, ale takie stanowisko nie może prowadzić do eliminowania możliwości odliczenia wydatków na operacje, które decydują o możliwości podjęcia jakiejkolwiek rehabilitacji i bez których rehabilitacja nie byłaby możliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Podatki 2015 - komplet

I choć przypadek podatniczki jest prawie identyczny z przypadkiem z interpretacji, która była przedmiotem wyroku NSA, to w wykładni przepisów podatkowych z 24 czerwca 2015 r. (sygnatura IBPBII/1/4511-232/15/MZ) Izba Skarbowa w Katowicach stwierdziła, że podatniczka nie może odliczyć wydatku na endoprotezę i zabieg jej wszczepienia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Fiskus szuka definicji

Jak napisali urzędnicy, w przepisach podatkowych nie ma definicji „rehabilitacji”, „zabiegu” i „zabiegu rehabilitacyjnego”, więc odwołali się do encyklopedii i słownika wyrazów obcych. I z tych źródeł zaczerpnęli informację, że „ <rehabilitacja> jest to przywrócenie choremu sprawności fizycznej i psychicznej poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów leczniczych, natomiast <rehabilitacja lecznicza> jest to połączenie leczenia z postępowaniem usprawniającym, które obejmuje zabiegi fizykoterapeutyczne, wodolecznictwo, światłolecznictwo, elektrolecznictwo, mechanoterapię i kinezyterapię”.

Ulga rehabilitacyjna – zakup komputera

I następnie stwierdzili, że choć wydatek na zakup endoprotezy bez wątpienia jest wydatkiem na cele rehabilitacyjne, to jednak podatniczka nie może do odliczyć, jako że dysponuje fakturą z jedną ceną, obejmującym i protezę, i sam zabieg jej wszczepienia. A tymczasem sam zabieg jest „typowym zabiegiem operacyjnym a nie zabiegiem fizykoterapeutycznym, wodoleczniczym, światłoleczniczym, itp. – czyli zabiegiem usprawniającym”. Tymczasem – wywodzą urzędnicy – ustawodawca wyraźnie zapisał w ustawie, że odliczeniu podlega wydatek na cele rehabilitacyjne. Gdyby wolą ustawodawcy było, ”aby każdego rodzaju działania medyczne (w tym operacje) uznać jako podstawę do odliczenia, to zapewne użyłby innego sformułowania” – czytamy w interpretacji.

Konieczna informacja o koszcie protezy

REKLAMA

Innymi słowy, urzędnik uznał, że zakup protezy stawu podlega odliczeniu, ale zabieg, który pozwala na skorzystanie z protezy – czyli jej wszczepienie – już nie, a ponieważ wszystko jest na fakturze objęte jedna ceną, odliczyć nie można niczego. I wszystko wbrew orzeczeniu NSA, który w sentencji wyroku mówi, że za zabieg rehabilitacyjny należy uznać taki, który tę rehabilitację umożliwia.

Dla podatników z interpretacji płynie ważny wniosek – że jeśli liczą się z koniecznością przejścia zabiegu wszczepienia protezy, powinni prosić o dwie faktury albo przynajmniej o wyszczególnienie na dokumencie informacji o tym, ile wynosi sam koszt protezy. Ten wydatek będą mogli odliczyć od razu i bez kłopotu.

Marek Siudaj, Tax Care

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA