REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga rehabilitacyjna – zakup komputera

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga rehabilitacyjna – zakup komputera
Ulga rehabilitacyjna – zakup komputera

REKLAMA

REKLAMA

W ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczać m.in. wydatki związane z zakupem lub naprawą urządzeń ułatwiających wykonywania czynności życiowych, poniesione przez niepełnosprawnych lub osobę, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. W niektórych sytuacjach można odliczyć również wydatki na sprzęt komputerowy.

Odliczenie wydatków na komputer w zeznaniu PIT

W ramach ulgi rehabilitacyjnej osoby niepełnosprawne mogą odliczyć od dochodu przed opodatkowanie między innymi wydatki poniesione na zakup komputera. Jest to jednak obwarowane pewnymi warunkami, które dana osoba musi spełnić.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) warunkiem odliczenia wydatków jest posiadanie przez daną osobę, orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Prawo do ulgi zgodnie z treścią artykułu 26 ust.7a pkt 3 ustawy o PIT przysługuje „na zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego”.

Ulga rehabilitacyjna w PIT 2014 / 2015

Komputer może ułatwiać wykonywanie czynności życiowych

REKLAMA

Komputer nie jest typowym urządzeniem niezbędnym w rehabilitacji, ale idąc za nadal aktualną interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 czerwca 2009 r. (ITPB2/415-343/09/IL), dotyczącą możliwości odliczenia zakupu komputera przez osobę chorującą na stwardnienie rozsiane jest on narzędziem znacznie ułatwiającym codzienne życie wnioskodawcy, co ma bezpośredni wpływ na poprawę stanu zdrowia psychicznego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowsza interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 30 grudnia 2014 r. (IPTPB2/415-541/14-4/AU) wskazuje na możliwość odliczenia wydatków na komputer przez osobę niepełnosprawną od urodzenia (cierpiącą na dziecięce porażenie mózgowe – niedowidzenie oraz porażenie rąk i nóg), posiadającą II grupę niepełnosprawności. Komputer był tu przystosowany dla osoby niepełnosprawnej. Dzięki niemu niepełnosprawny może wykonywać pracę zawodową.

W tej interpretacji organ podatkowy wskazał m.in., że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej. W myśl art. 9 ust. 2 tej ustawy rehabilitacja społeczna realizowana jest przede wszystkim przez:

- wyrabianie zaradności osobistej i pobudzanie aktywności społecznej osoby niepełnosprawnej,

- wyrabianie umiejętności samodzielnego wypełniania ról społecznych,

- likwidację barier, w szczególności architektonicznych, urbanistycznych, transportowych, technicznych, w komunikowaniu się i dostępie do informacji,

- kształtowanie w społeczeństwie właściwych postaw i zachowań sprzyjających integracji z osobami niepełnosprawnymi.

Za kolejny przykład może posłużyć interpretacja Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi z 10 września 2014 r. (IPTPB2/415-354/14-4/Akr) odnosząca się również do osoby z orzeczonym na stałe znacznym stopniem niepełnosprawności wynikającej z niedowładu kończyn dolnych, prawostronnej mastektomii oraz zespołu post-polio objawiającego się postępującym osłabieniem mięśni, męczliwością, spadkiem wydolności fizycznej oraz bólami mięśni i stawów.

Tutaj również stwierdzono, że odliczenie ulgi na komputer jest jak najbardziej możliwe. Zakupiony laptop ułatwia osobie niepełnosprawnej samodzielne wykonywanie podstawowych czynności życiowych, takich jak: opłacanie rachunków, dokonywanie przez Internet podstawowych zakupów niezbędnych w codziennych funkcjonowaniu dostawą do mieszkania, rezerwacja wizyt u lekarzy specjalistów, dostęp do wyników badań.

Niepełnosprawna wykazała również, że zakupiony sprzęt ułatwia jej rehabilitację społeczną polegającą w jej przypadku na uczestnictwie w życiu społecznym, komunikację z otoczeniem. Zatem laptop jest jak najbardziej narzędziem pomocnym i ułatwiającym codzienne życie, jest również wykorzystywany tylko prze nią, a zatem posiada cechy indywidualnego sprzętu ułatwiającego wykonywanie czynności życiowych.

Formularze PIT 2014/2015

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Niezbędna jest opinia lekarza i udokumentowanie poniesienia wydatków

Właściwym do stwierdzenia czy dane urządzenie jest niezbędne w rehabilitacji oraz będzie ułatwiał wykonywanie czynności życiowych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, jest w szczególności lekarz specjalista, który biorąc pod uwagę stan zdrowia konkretnej osoby i potrzeby indywidualnej rehabilitacji może ten fakt potwierdzić.

Warunkiem uzyskania ulgi związanej z zakupem komputera jest posiadanie dokumentów stwierdzających poniesienie kosztów takich jak faktury VAT, potwierdzenia przelewu i inne rachunki.

Ponadto podatnik ma o prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu zakupu w/w sprzętu w ramach ulgi rehabilitacyjnej jeżeli wydatki na komputer nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-37 lub PIT-28, do którego dołącza się załącznik PIT/O przeznaczony dla podatników korzystających z odliczeń od dochodu (przychodu) lub od podatku. Należy tu pamiętać, że kwota, odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej w części, w jakiej nie znalazła pokrycia dochodach (przychodach) w danym roku podatkowym, nie podlega odliczeniu w przyszłych latach.

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Na koniec warto zaznaczyć, że ulga przysługuje również na naprawę urządzeń, których zakup uprawnia do odliczenia. W ramach ulgi rehabilitacyjnej nie można natomiast odliczyć kosztów materiałów eksploatacyjnych takich jak papier czy tusz.

Aneta Suchta

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA