REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w PIT-ach przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych

Subskrybuj nas na Youtube
Najczęstsze błędy w PIT-ach przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych
Najczęstsze błędy w PIT-ach przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Okres kampanii rozliczania PIT-ów, to czas, kiedy niektórzy podatnicy PIT zostają wezwani do urzędów skarbowych. Główną przyczyną tych wezwań są błędy w formularzach PIT, których to błędów urzędnicy nie mają prawa sami usunąć. Takich błędów i zarazem „błahych" powodów wezwania podatników do urzędu jest sporo, a jedynym sposobem na ich wyeliminowanie jest uświadomienie sobie ich istnienia. W tym celu Izba Skarbowa w Białymstoku stworzyła zamieszczony poniżej informator o najczęściej popełnianych błędach przez przedsiębiorców rozliczających na zasadach ogólnych.

Błędne wykazywanie zaliczek w PIT-36 i PIT-36L

Nie należy mylić zaliczek wpłaconych w ciągu roku z zaliczkami należnymi za dany rok podatkowy. W części K formularza PIT-36 (w PIT-36L część J) należy wpisywać sumę zaliczek faktycznie wpłaconych przez podatnika, natomiast w części D i części J formularza PIT-36 (w PIT-36L część D i I) sumę zaliczek należnych. Natomiast w części N formularza PIT-36 (części M w PIT-36L) należy wpisywać zaliczki należne za poszczególne miesiące roku podatkowego. Przed wpisaniem do zeznania wartości wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy należy przeanalizować np. dowody wpłat lub przelewów i ustalić właściwe kwoty. W przypadku wątpliwości należy porównać z wysokością kwot zaliczek zaksięgowanych w urzędzie skarbowym.

REKLAMA

Autopromocja

Rozlicz szybko PITY 2015 z płytą CD

Błędne odliczanie strat z lat ubiegłych

Nie zapominajmy, że straty z lat ubiegłych mogą być odliczane tylko od dochodu z tego samego źródła z którego powstały, a wysokość tego odliczenia nie może przekroczyć w danym roku 50% poniesionej straty.

Brak załączników do zeznania (PIT/D, PIT/O, PIT/B, PIT/UZ)

Przedsiębiorcy mający zarejestrowaną działalność gospodarczą, bez względu na fakt uzyskania przychodów, mają obowiązek złożenia zeznania podatkowego i dołączenia do niego załącznika PIT/B. Jeżeli korzystają z odliczeń należy również wraz z zeznaniem złożyć odpowiednie załączniki oraz zaznaczyć w zeznaniu ich rodzaje i ilości. Jeżeli małżonkowie rozliczają się odrębnie i oboje chcą skorzystać z ulgi mieszkaniowej, dołączają PIT/D wypełniony na obojga małżonków z zaznaczeniem w złożonych odrębnie zeznaniach, do którego z nich został on dołączony.

Brak podpisu podatnika

Pamiętajmy, że zeznanie podatkowe to dokument, który musi być podpisany, ponieważ bez tego nie wywołuje żadnych skutków prawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Błędny identyfikator podatkowy

Problem dotyczy rubryk z numerami 1 i 2. Prowadząc działalność gospodarczą wpisujemy zawsze NIP. W przypadku gdy rozliczamy się wspólnie z małżonkiem nie prowadzącym działalności gospodarczej, nasz małżonek posługuje się PESEL-em.

Zła kolejność małżonków

Dbajmy o raz wybraną kolejność podawania informacji dot. małżonków. Zdarza się, że małżonkowie rozliczający się wspólnie, w dalszych częściach zeznania zapominają o zachowaniu kolejności ustalonej na początku zeznania. W części B1 formularza wpisywany jest „podatnik", a w części B2 jego „małżonek" i zgodnie z tą kolejnością należy wypełniać dane liczbowe dotyczące uzyskanych przychodów i dochodów w kolejnych częściach formularza.

Stosowanie nieaktualnych druków

Ważną rzeczą jest, by w danym roku rozliczać się na obowiązujących formularzach. Mimo, że na stronie głównej sami wpisujemy w puste kratki informację, za który rok składamy zeznanie, trzeba pamiętać, że formularze co roku się zmieniają i nie można ich „wziąć na zapas".

Formularze PIT 2014/2015

Niejednolite adresy

Wypełniając zeznanie roczne należy wpisać aktualny adres zamieszkania a nie zameldowania i złożyć je w urzędzie skarbowym właściwym wg miejsca zamieszkania w ostatnim dniu roku podatkowego. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą aktualizację danych, w tym również aktualizację adresów dokonują na wniosku CEIDG-1 w tzw. jednym okienku prowadzonym w jednostkach samorządu terytorialnego.

Brak oznaczenia celu złożenia formularza

Nie zapominajmy o rubryce zawierającej pytanie o cel złożenia zeznania, w której wystarczy tylko postawić krzyżyk. Osoby, które w danym roku składają pierwsze zeznanie powinni zaznaczyć kratkę „złożenie zeznania". Ci, którzy w złożonym już przez siebie zeznaniu znaleźli błędy, powinni złożyć korektę zeznania i wtedy zaznaczyć kratkę „korekta zeznania" dołączając do niej wyczerpujące wyjaśnienie z jakiego powodu składana jest ta korekta.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Brak zaznaczenia wyboru sposobu opodatkowania

Zaznaczenie jednego ze sposobów opodatkowania jest bardzo ważną sprawą. Ma przede wszystkim znaczenie przy opodatkowaniu wspólnym małżonków oraz osób samotnie wychowujących dzieci.

Nieuwaga przy przenoszeniu danych

Nasza nieuwaga może spowodować nieprawidłowe przeniesienie kwot z załączników dołączonych do zeznania, w szczególności PIT-B, oraz z informacji PIT-11, PIT-11A lub z rozliczenia dokonanego przez płatnika PIT-40, PIT-40A. Szczególne dotyczy to sytuacji gdy zamiast kwoty podatku należnego wynikającego z rozliczeń PIT-40 i PIT-40A przenosimy kwoty zaliczek na podatek dochodowy, co w przypadku pobierania np. emerytury przez okres krótszy niż rok daje dużą rozbieżność w wysokości tych kwot.

Nieuwaga przy przenoszeniu kwoty ulgi mieszkaniowej

Jeżeli kontynuujemy odliczenia z tytułu tzw. ulgi mieszkaniowej, to poza złożeniem załącznika PIT/D musimy dołożyć starań, by prawidłowo przenieść kwotę ulgi do realizacji na lata następne wynikającą z zeznania podatkowego złożonego rok wcześniej.

Brak zaokrąglenia lub nieprawidłowe zaokrąglenie podstawy obliczenia podatku oraz podatku należnego

Zarówno podstawę obliczenia podatku, jak również sam podatek należny zaokrąglamy do pełnego złotego (kwoty wynoszące: mniej niż 50 groszy pomijamy, a 50 i więcej groszy podwyższamy do pełnych złotych).

Sumy odliczeń przewyższają obliczony podatek

Zdarza się, że sumy odliczeń od podatku wykazane w załączniku PIT/O które są następnie odliczane w zeznaniach PIT-36 od podatku, przewyższają kwoty obliczonego podatku dochodowego pomniejszonego o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Należy pamiętać aby w takim przypadku nie wpisywać pełnej kwoty odliczeń a jedynie kwotę nie przekraczającą należnego podatku.

Odliczenia przewyższają dochód

Jeżeli wydatki podlegające odliczeniu od dochodu przewyższają nasz dochód, to zarówno w załączniku PIT/O i we właściwej rubryce zeznania wpisujemy jedynie kwotę równą wysokości dochodu. Ponadto należy pamiętać, że prawo do odliczeń od dochodu mają tylko podatnicy uzyskujący dochód.


Małżonkowie rozliczają się wspólnie nie mając do tego prawa

Nie wszyscy mamy prawo do wspólnego opodatkowania z małżonkami, lub jako osoby samotnie wychowujące dzieci. Nie jest możliwe wspólne opodatkowanie małżonków, jeżeli chociaż jeden z nich prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tzw. podatkiem liniowym, kartą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym (bez względu na to, czy uzyskał dochody z tej działalności, czy też nie). Dzieje się tak nawet w sytuacji zawieszenia działalności. Prawo do wspólnego rozliczenia nie przysługuje także podatnikom, którzy w trakcie roku podatkowego zawarli związek małżeński lub w stosunku do których orzeczono separację lub zawarli oni umowę wyłączającą wspólność majątkową.

Nieprawidłowo ustalony dochód

Czasami zdarza się, że dochód nie odpowiada różnicy między kwotą przychodu a kosztami ich uzyskania. Taki błąd popełniają najczęściej osoby, które w roku podatkowym uzyskały przychody od kilku płatników i nieprawidłowo zsumowały ich wysokość wynikającą z otrzymanych informacji PIT-11 oraz błędnie ustaliły wysokość kosztów uzyskania przychodów, a co za tym idzie również wysokość dochodu.

Brak rozliczenia się z dochodów uzyskanych poza granicami Polski

Pamiętajmy o tym, że osoby zamieszkujące na terytorium RP, podlegają w Polsce, obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce położenia ich źródeł. Natomiast obowiązek składania zeznań i sposób obliczania podatku realizowany jest z zastosowaniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartymi przez Polskę z poszczególnymi państwami.

Nieprawidłowo obliczony podatek dochodowy

Najczęściej dotyczy przypadków błędnego zastosowania obowiązującej skali podatkowej. Ponadto należy pamiętać o kwocie wolnej od podatku oraz o podzieleniu dochodu na połowę przy obliczaniu podatku w zeznaniu wspólnym małżonków a następnie pomożeniu podatku przez dwa.

Błędne wypełnienie rubryk dotyczących przekazania 1% podatku na rzecz wybranej OPP

Jeżeli chcemy przekazać 1% swojego podatku, zwracajmy uwagę by kwoty te zaokrąglać do 10 groszy i wpisywać numer KRS organizacji pożytku publicznego, umieszczonej w aktualnym wykazie prowadzonym przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Należy też pamiętać, że składając zeznanie po terminie, tracimy możliwość dysponowania tą częścią podatku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Błędy przy elektronicznym wysyłaniu zeznań podatkowych

Miejmy na uwadze, by poza prawidłowym wypełnieniem formularzy zeznań podatkowych upewnić się, że zeznanie zostało wysłane do właściwego urzędu skarbowego i pobrać tzw. UPO (urzędowe potwierdzenie odbioru), które jest dowodem złożenia zeznania podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA