REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT zero dla młodych – co oznaczają wprowadzone zmiany?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Plucińska
dyrektor zarządzający Randstad Payroll Solutions
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Pit zero dla młodych – co oznaczają wprowadzone zmiany? / fot. Shutterstock
Pit zero dla młodych – co oznaczają wprowadzone zmiany? / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 sierpnia 2019 roku zaczął obowiązywać tzw. PIT zero dla młodych. To nic innego jak zwolnienie z opodatkowania wynagrodzeń osób, które nie ukończyły 26. roku życia. Cel jest prosty – zachęcić młodych ludzi do podejmowania zatrudnienia, a tym samym wcześniejszego wchodzenia na rynek pracy. Czy jednak przepisy w przyjętym kształcie rzeczywiście temu sprzyjają?

Kto skorzysta na zmianach w prawie?

Zgodnie z przyjętym ustawodawstwem, zwolnienie z podatku obejmuje przychody ze stosunku pracy, stosunku służbowego, spółdzielczego stosunku pracy oraz z pracy nakładczej i umów zlecenie, uzyskane przez pracownika do ukończenia 26. roku życia i nieprzekraczające kwoty 85 528 złotych w danym roku podatkowym. Jeżeli przychody młodego pracownika przewyższą limit, nadwyżka będzie opodatkowana na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Co ważne, ulga nie zwalnia młodego pracownika z obowiązku zapłaty składek zdrowotnych do NFZ oraz składek emerytalnych i rentowych do ZUS, chyba że osoba jest ustawowo zwolniona, np. jeśli jest studentem i świadczy usługę w opraciu o umowę cywilnoprawną. Kłóci się to z pojawiającymi się w mediach komunikatami, które podkreślają „zerowy” charakter zwolnienia. Tymczasem, jak wynika z wyliczeń, w przypadku osób zatrudnionych na umowę o pracę blisko 10% wynagrodzenia trafi do NFZ na ubezpieczenie zdrowotne. Zerowy PIT nie oznacza więc, że młodzi pracownicy otrzymają o 18% wyższe wynagrodzenie – tyle bowiem wynosi podatek dochodowy od osób fizycznych (jeśli zarobek roczny nie przekroczył 85 528 zł). Odejmując obligatoryjne składki, faktyczny zysk wyniesie 8%.

Rzeczywiste korzyści finansowe dla młodego pracownika mogą okazać się mniejsze niż wynika to z zapowiedzi rządu. Jak alarmuje Krajowa Izba Gospodarcza, brak opodatkowania PIT może zachęcać pracodawców do wypłacania niższych wynagrodzeń brutto przy zachowaniu niezmienionej wysokości wynagrodzenia netto. Młodzi pracownicy na początku swej kariery zawodowej nie mają bowiem dużej przewagi negocjacyjnej. W praktyce więc mogą przystawać na propozycję niższego wynagrodzenia brutto w zamian za zatrudnienie.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

Pit zero nie dla wszystkich młodych

Ministerstwo Finansów szacuje, że ze zwolnienia skorzysta przeszło 2 miliony młodych pracowników. Jak jednak podkreślają eksperci, przyjęte zmiany mogą doprowadzić do nierównego traktowania. Nie wszystkie osoby, które mają mniej niż 26 lat, mogą bowiem skorzystać ze zwolnienia. Ustawodawca przekonuje, że wyłączenia są konieczne, by zapobiec nadużyciom, których trudno byłoby uniknąć, gdyby wprowadzone przepisy miały charakter powszechny. Kto i z jakich względów nie został objęty ulgą?

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą. Ustawodawca obawiał się, że zwolnienie z podatku PIT osób samozatrudnionych prowadziłoby do fikcyjnego przepisywania przedsiębiorstw przez rodziców na dzieci, co miałoby służyć ograniczeniu kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. Wyłączenie to zabija jednak przedsiębiorczość wśród młodych ludzi i promuje etatyzm.

Rządowe działania powinny mieć odwrotny skutek, tym bardziej że, jak wskazuje badanie Randstad Employer Brand Research, ponad 20% młodych ludzi (18-24 lata) jako formę zatrudnienia preferuje własną działalność gospodarczą. Oferuje ona bowiem podobne korzyści, które przyciągają młodych ludzi do pracy w start-upach – elastyczność, miłą atmosferę, interesującą pracę oraz otwarcie na różnorodność.

  1. Osoby zatrudnione na umowę o dzieło. Wyłączenie ma przyczyniać się do redukcji liczby młodych osób, które są zatrudniane w ramach tzw. „umów śmieciowych”. Tymczasem ogranicza to kreatywność. Wielu młodych twórców działa bowiem właśnie w oparciu o umowy o dzieło, a nie mogą oni skorzystać z przywileju podatkowego.
  2. Osoby zatrudnione na staż studencki lub w ramach praktyk absolwenckich. Ma to zapobiec sytuacji, w której te formy zatrudnienia byłyby stosowane częściej niż wynika to z ich nazwy. Jak jednak wskazują eksperci, pominięcie w katalogu zwolnień wynagrodzenia za staż i praktyki absolwenckiej jest po prostu niedopatrzeniem ustawodawcy. Czy zostanie to zrewidowane na korzyść studentów? Czas pokaże.
  3. Kobiety w ciąży. Zerowy podatek PIT nie dotyczy wypłat z ZUS, co sprawia, że kobiety w ciąży nie mogą być objęte zwolnieniem. Wyłączenie to jest jednak sprzeczne z polityką prorodzinną rządu.

Co ważne, ulgą nie są objęte także umowy cywilno-prawne do 200 złotych. Jeżeli więc młoda osoba wykonuje drobne, dorywcze zlecenia, co jest częstą praktyką w przypadku osób uczących się i studiujących, swym wynagrodzeniem musi podzielić się z fiskusem. Pojawia się wątpliwość, czy takie rozwiązanie rzeczywiście zachęca młodych ludzi do przedsiębiorczości.

Rynek pracy nie dla bardziej doświadczonych pracowników

REKLAMA

Jak przyznaje część komentatorów, obowiązujące od 1 sierpnia 2019 r. zmiany w prawie mogą mieć niekonstytucyjny charakter. Łamią bowiem zasadę zakazu dyskryminacji ze względu na wiek. Słusznie pojawiają się więc pytania, dlaczego to osoba do 26. roku życia ma być zwolniona z PIT-u, a nie osoba po 50-tce, skoro obie wykonują te same obowiązki i zarabiają tę samą kwotę.

Jest to również sprzeczne z rządowymi zapowiedziami dotyczącymi chęci aktywizacji osób starszych. Tej grupy osób zwolnienia z opodatkowania nie dotyczą, a przecież bardziej prawdopodobne jest to, że to właśnie one będą mieć większe problemy z odnalezieniem się na rynku pracy niż osoby młode, choćby przez wzgląd na wyobcowanie technologiczne, z którym osoby starsze niejednokrotnie muszą się borykać. Coraz wyraźniej słychać więc głosy, że wprowadzone zmiany nie rozwiązują rzeczywistych problemów gospodarczych, a stanowią próbę zdobycia przez partię rządzącą poparcia politycznego wśród młodego elektoratu.

Co w momencie, gdy zwolnienie przestanie obowiązywać?

Za negatywną stronę reformy uznaje się również szok poznawczy, jakiego mogą doznać młodzi ludzie osiągający 27. rok życia. Wówczas zwolnienie z opodatkowania przestanie im przysługiwać. Czy będą oni w stanie pogodzić się ze spadkiem dochodów, a może zdecydują się na emigrację zarobkową? Specjaliści przestrzegają, że zmiany w prawie mogą nasilić zjawisko drenażu mózgów. W efekcie wykwalifikowani pracownicy z doświadczeniem będą wyjeżdżać z Polski do krajów, które zaoferują im lepsze warunki zatrudnienia.

Zmiany w prawie oznaczają dla pracodawcy podwójne wyzwanie. Po pierwsze, przedsiębiorca musi łagodzić konflikty, które mogą pojawić się w firmie w związku z różnicą w wynagrodzeniu, jakie przysługuje osobom zajmującym to samo stanowisko. Po drugie, musi się on liczyć z tym, że po ukończeniu 26 lat pracownik zażąda podwyżki. Z dnia na dzień bowiem utraci prawo do ulgi, przez co będzie otrzymywał niższą pensję. Dlatego w przypadku pracodawców tak istotna jest umiejętność właściwego zarządzania oczekiwaniami pracowników.

Tym bardziej że, jak wskazują specjaliści, szok poznawczy związany z nagłym spadkiem wynagrodzenia pojawia się w najmniej dogodnym momencie, kiedy to młodzi ludzie chcą zakładać rodzinę lub decydują się na większy wydatek inwestycyjny, np. zakup mieszkania. Przewidywania, że zdobyte w ramach ulgi pieniądze będą oni w większości przeznaczać na oszczędzanie, nie zaś na bieżącą konsumpcję, wydają się nader optymistyczne.

Podsumowując, PIT zero dla młodych to kolejna zmiana w prawie, którą rząd przyjął w trybie natychmiastowym, oczekując od pracodawców równie szybkiego przystosowania się do wdrożonych modyfikacji. Tymczasem są oni nie tylko obciążeni zmianą systemów informatycznych w tym celu, ale i muszą poradzić sobie z ewentualnymi konfliktami pracowniczymi, które może wywołać przyjęta reforma.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA