REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu

Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu/ Fot. Fotolia
Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministerstwa Finansów, wobec zaproponowanych niskich stawek podatku od sprzedaży detalicznej, margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania. Ponadto, przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wpłynął do Sejmu RP w dniu 15 czerwca 2016 r., a w dniu 22 czerwca odbyło się jego pierwsze czytanie. Zdaniem szefa Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryka Kowalczyka, nowy podatek zacznie obowiązywać od 1 września 2016 r. Propozycja zakłada wprowadzenie dwóch stawek tego podatku - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie.

Szacuje się, że wprowadzenie podatku progresywnego od sprzedaży detalicznej wpłynie na wzrost cen, zwłaszcza w sieciach, również polskich, których miesięczne dochody przekroczą kwotę 17 mln złotych. Przedsiębiorcy zapłacą więc niższy podatek - 0,8 proc. - jeśli wykażą zarobki niższe niż 170 mln zł miesięcznie, z pewnością będą do tego dążyli. Jeśli zaś tę wartość przekroczą, zapłacą aż 1,4 proc. podatku. Intencja jest zrozumiała – kto zarabia więcej, ten płacić będzie wyższe podatki.

REKLAMA

Zdaniem posła Grzegorza Furgo (zawartym w interpelacji nr 4003) pojawiają się w tym założeniu dwa potencjalne zagrożenia, które mogą być przyczyną osiągnięcia skutków przeciwnych do założonych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po pierwsze, duże sieci handlowe wzorem sklepów Media Markt i Saturn, wykorzystają możliwość zarejestrowania każdego ze sklepów sieci jako samodzielnego podmiotu działalności gospodarczej, unikną konsolidacji wpływów, przez co wykażą miesięczne wpływy opiewające na kwotę wolną od podatku, ponieważ nie przekroczą miesięcznego wpływu wysokości 17 mln zł lub zapłacą niższy podatek - 0,8 proc., ze względu na to, że z całą pewnością pojedynczy podmiot nie przekroczy kwoty 170 mln zł miesięcznie.

Po drugie, wprowadzenie podatku progresywnego od handlu detalicznego poskutkuje szukaniem innych rozwiązań zminimalizowania opodatkowanego przychodu, dlatego duże podmioty gospodarcze pośrednio wpłyną na podwyższenie cen rynkowych, oferując wyższe niż dotychczas ceny rynkowe producentom i hurtownikom, przez co mali sprzedawcy detaliczni będą musieli więcej płacić za kupowane produkty, co przełoży się na podniesienie poziomu wysokości cen w małych i średnich sklepach, w większości przynależącego do polskiego kapitału.

Rząd przyjął projekt podatku od sprzedaży detalicznej

Jaka stawka VAT na kebaby, hamburgery i frytki?

W związku z powyższym poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Finansów o udzielenie odpowiedzi na niżej postawione pytania:

1. Jakie narzędzie zapobiegawcze, zakłada ministerialny projekt, zapobiegające separatyzacji oddziałów sieci sprzedażowych na pojedyncze podmioty sprzedażowe?

2. Jakimi narzędziami posłuży się ministerstwo, aby wykluczyć hipotetyczne ryzyko podwyższenia cen produktów sprzedawanych hurtowo, co przełoży się na wysokość cen w sprzedaży detalicznej?

3. Jakie wpływy budżetowe w skali roku Ministerstwo zamierza osiągnąć wprowadzając progresywny podatek od handlu detalicznego?

Odpowiedź udzielił Wiesław Janczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, informując, co następuje.

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej przewiduje, że podatnikami podatku będą sprzedawcy detaliczni, a przedmiotem opodatkowania przychód ze sprzedaży detalicznej. Podstawę opodatkowania stanowić będzie, co do zasady, osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodu ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 mln zł. Stawki podatku wyniosą:

- 0,8% podstawy opodatkowania - w części, w jakiej podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 170 mln zł,

- 1,4% nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł - w części, w jakiej podstawa opodatkowania przekracza kwotę 170 mln zł.

W świetle projektowanych rozwiązań o wysokości zobowiązania decyduje osiągany przez podatnika w danym miesiącu przychód. Z tego względu istotne wpływy podatkowe wnosić będą podatnicy osiągające duże przychody. Na uwadze mieć należy, że zgodnie z zasadą swobody przedsiębiorczości prawem przedsiębiorcy jest decydowanie o skali swojej działalności i optymalnej formie jej organizacji. Na podstawie przepisów prawa podatkowego wywodzi się natomiast określone ustawami skutki podatkowe przejętych przez podatników rozwiązań. Nie jest zatem rolą Ministra Finansów narzucanie podatnikom rozwiązań organizacyjnych skutkujących maksymalizacją ich zobowiązań podatkowych, a jedynie skuteczne egzekwowanie ich obowiązków w ramach ustanowionego prawa.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


Niezależnie od powyższego pragnę zwrócić uwagę, że ewentualny podział przedsiębiorstwa podatnika i wyodrębnienie w ten sposób punktów sprzedaży osiągających odrębnie przychody opodatkowane niższą stawką lub mieszczące się w kwocie wolnej będzie rodził określone konsekwencje. Na skutek podziału każdy wyodrębniony podmiot będzie bowiem niezależnym podatnikiem nie tylko projektowanego podatku, ale również innych danin publicznych. Ewentualne korzyści w podatku od sprzedaży detalicznej mogą zatem zostać zniwelowane większym zobowiązaniem w innych podatkach, szczególnie podatku dochodowym, co w przypadku intensywnie rozwijających działalność sprzedawców detalicznych stanowić może barierę podejmowania takich praktyk. Podział działalności nie jest zatem oczywistym narzędziem optymalizacji, w szczególności w kontekście globalnej sumy zobowiązań podatkowych przedsiębiorcy.

Na uwadze ponadto mieć należy, że dotychczasowe formy działalności podatników wynikają ze skali działalności oraz odpowiadają relacjom z partnerami biznesowymi, klientami i organami podatkowymi. Wobec niskich stawek projektowanej daniny nie znajduje uzasadnienia obawa, że w celu minimalizacji tego obciążenia przedsiębiorcy o ugruntowanej pozycji rynkowej i formie organizacyjnej dopasowanej do profilu działalności będą masowo dzielili swoją działalność na niezależne, odrębnie rozliczające się podmioty w celu uniknięcia opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do art. 119a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, p późn. zm.), który zacznie obowiązywać od 15 lipca br., czynność dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).

Klauzula nadużycia prawa w ustawie o VAT od 15 lipca 2016 r.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

W świetle powyższego, niezależnie od opinii, że wobec niskich stawek podatku margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji modelu dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania, wskazać należy, że przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

Dodatkowo uprzejmie informuję, że wpływy brutto z tytułu podatku od przychodów ze sprzedaży detalicznej oszacowano na około 630,2 mln zł w 2016 r., przy założeniu, że podatek zacznie obowiązywać od sierpnia 2016 r., natomiast wpływy netto (tj. pomniejszone o ubytek dochodów z podatków dochodowych ze względu na kosztowy charakter podatku) oszacowano na 510,5 mln zł. Oznacza to, że w skali roku wpływy brutto należy oszacować na około 1890,6 mln zł, zaś wpływy netto na 1531,4 mln zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA