REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu/ Fot. Fotolia
Restrukturyzacja działalności w celu uniknięcia podatku od handlu/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Ministerstwa Finansów, wobec zaproponowanych niskich stawek podatku od sprzedaży detalicznej, margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania. Ponadto, przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

REKLAMA

Autopromocja

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wpłynął do Sejmu RP w dniu 15 czerwca 2016 r., a w dniu 22 czerwca odbyło się jego pierwsze czytanie. Zdaniem szefa Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryka Kowalczyka, nowy podatek zacznie obowiązywać od 1 września 2016 r. Propozycja zakłada wprowadzenie dwóch stawek tego podatku - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie.

Szacuje się, że wprowadzenie podatku progresywnego od sprzedaży detalicznej wpłynie na wzrost cen, zwłaszcza w sieciach, również polskich, których miesięczne dochody przekroczą kwotę 17 mln złotych. Przedsiębiorcy zapłacą więc niższy podatek - 0,8 proc. - jeśli wykażą zarobki niższe niż 170 mln zł miesięcznie, z pewnością będą do tego dążyli. Jeśli zaś tę wartość przekroczą, zapłacą aż 1,4 proc. podatku. Intencja jest zrozumiała – kto zarabia więcej, ten płacić będzie wyższe podatki.

Zdaniem posła Grzegorza Furgo (zawartym w interpelacji nr 4003) pojawiają się w tym założeniu dwa potencjalne zagrożenia, które mogą być przyczyną osiągnięcia skutków przeciwnych do założonych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po pierwsze, duże sieci handlowe wzorem sklepów Media Markt i Saturn, wykorzystają możliwość zarejestrowania każdego ze sklepów sieci jako samodzielnego podmiotu działalności gospodarczej, unikną konsolidacji wpływów, przez co wykażą miesięczne wpływy opiewające na kwotę wolną od podatku, ponieważ nie przekroczą miesięcznego wpływu wysokości 17 mln zł lub zapłacą niższy podatek - 0,8 proc., ze względu na to, że z całą pewnością pojedynczy podmiot nie przekroczy kwoty 170 mln zł miesięcznie.

Po drugie, wprowadzenie podatku progresywnego od handlu detalicznego poskutkuje szukaniem innych rozwiązań zminimalizowania opodatkowanego przychodu, dlatego duże podmioty gospodarcze pośrednio wpłyną na podwyższenie cen rynkowych, oferując wyższe niż dotychczas ceny rynkowe producentom i hurtownikom, przez co mali sprzedawcy detaliczni będą musieli więcej płacić za kupowane produkty, co przełoży się na podniesienie poziomu wysokości cen w małych i średnich sklepach, w większości przynależącego do polskiego kapitału.

Rząd przyjął projekt podatku od sprzedaży detalicznej

Jaka stawka VAT na kebaby, hamburgery i frytki?

W związku z powyższym poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Finansów o udzielenie odpowiedzi na niżej postawione pytania:

1. Jakie narzędzie zapobiegawcze, zakłada ministerialny projekt, zapobiegające separatyzacji oddziałów sieci sprzedażowych na pojedyncze podmioty sprzedażowe?

2. Jakimi narzędziami posłuży się ministerstwo, aby wykluczyć hipotetyczne ryzyko podwyższenia cen produktów sprzedawanych hurtowo, co przełoży się na wysokość cen w sprzedaży detalicznej?

3. Jakie wpływy budżetowe w skali roku Ministerstwo zamierza osiągnąć wprowadzając progresywny podatek od handlu detalicznego?

Odpowiedź udzielił Wiesław Janczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, informując, co następuje.

Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej przewiduje, że podatnikami podatku będą sprzedawcy detaliczni, a przedmiotem opodatkowania przychód ze sprzedaży detalicznej. Podstawę opodatkowania stanowić będzie, co do zasady, osiągnięta w danym miesiącu nadwyżka przychodu ze sprzedaży detalicznej ponad kwotę 17 mln zł. Stawki podatku wyniosą:

- 0,8% podstawy opodatkowania - w części, w jakiej podstawa opodatkowania nie przekracza kwoty 170 mln zł,

- 1,4% nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę 170 mln zł - w części, w jakiej podstawa opodatkowania przekracza kwotę 170 mln zł.

W świetle projektowanych rozwiązań o wysokości zobowiązania decyduje osiągany przez podatnika w danym miesiącu przychód. Z tego względu istotne wpływy podatkowe wnosić będą podatnicy osiągające duże przychody. Na uwadze mieć należy, że zgodnie z zasadą swobody przedsiębiorczości prawem przedsiębiorcy jest decydowanie o skali swojej działalności i optymalnej formie jej organizacji. Na podstawie przepisów prawa podatkowego wywodzi się natomiast określone ustawami skutki podatkowe przejętych przez podatników rozwiązań. Nie jest zatem rolą Ministra Finansów narzucanie podatnikom rozwiązań organizacyjnych skutkujących maksymalizacją ich zobowiązań podatkowych, a jedynie skuteczne egzekwowanie ich obowiązków w ramach ustanowionego prawa.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)


REKLAMA

Niezależnie od powyższego pragnę zwrócić uwagę, że ewentualny podział przedsiębiorstwa podatnika i wyodrębnienie w ten sposób punktów sprzedaży osiągających odrębnie przychody opodatkowane niższą stawką lub mieszczące się w kwocie wolnej będzie rodził określone konsekwencje. Na skutek podziału każdy wyodrębniony podmiot będzie bowiem niezależnym podatnikiem nie tylko projektowanego podatku, ale również innych danin publicznych. Ewentualne korzyści w podatku od sprzedaży detalicznej mogą zatem zostać zniwelowane większym zobowiązaniem w innych podatkach, szczególnie podatku dochodowym, co w przypadku intensywnie rozwijających działalność sprzedawców detalicznych stanowić może barierę podejmowania takich praktyk. Podział działalności nie jest zatem oczywistym narzędziem optymalizacji, w szczególności w kontekście globalnej sumy zobowiązań podatkowych przedsiębiorcy.

Na uwadze ponadto mieć należy, że dotychczasowe formy działalności podatników wynikają ze skali działalności oraz odpowiadają relacjom z partnerami biznesowymi, klientami i organami podatkowymi. Wobec niskich stawek projektowanej daniny nie znajduje uzasadnienia obawa, że w celu minimalizacji tego obciążenia przedsiębiorcy o ugruntowanej pozycji rynkowej i formie organizacyjnej dopasowanej do profilu działalności będą masowo dzielili swoją działalność na niezależne, odrębnie rozliczające się podmioty w celu uniknięcia opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej.

W tym miejscu należy zauważyć, że stosownie do art. 119a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, p późn. zm.), który zacznie obowiązywać od 15 lipca br., czynność dokonana przede wszystkim w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej, nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej, jeżeli sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).

Klauzula nadużycia prawa w ustawie o VAT od 15 lipca 2016 r.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

W świetle powyższego, niezależnie od opinii, że wobec niskich stawek podatku margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji modelu dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania, wskazać należy, że przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.

Dodatkowo uprzejmie informuję, że wpływy brutto z tytułu podatku od przychodów ze sprzedaży detalicznej oszacowano na około 630,2 mln zł w 2016 r., przy założeniu, że podatek zacznie obowiązywać od sierpnia 2016 r., natomiast wpływy netto (tj. pomniejszone o ubytek dochodów z podatków dochodowych ze względu na kosztowy charakter podatku) oszacowano na 510,5 mln zł. Oznacza to, że w skali roku wpływy brutto należy oszacować na około 1890,6 mln zł, zaś wpływy netto na 1531,4 mln zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA