REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT na kebaby, hamburgery i frytki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jaka stawka VAT na kebaby, hamburgery i frytki?
Jaka stawka VAT na kebaby, hamburgery i frytki?

REKLAMA

REKLAMA

Posiłki przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji, czyli kebaby czy frytki, sprzedawane w punktach gastronomicznych, nie mogą być objęte 5-proc. podatkiem VAT - stwierdziło Ministerstwo Finansów. I opracowało interpretację ogólną, poświęconą kwestii opodatkowania posiłków w lokalach gastronomicznych.

Ostatnio pojawiło się sporo interpretacji podatkowych, które zezwalały osobom sprzedającym posiłki do natychmiastowej konsumpcji, na stosowanie 5-proc. stawki VAT. Interpretacje takie były wydawane przy założeniu, że przy sprzedaży frytek czy kebabu nie mamy do czynienia z usługą gastronomiczną – bo nie ma miejsca do jedzenia w lokalu albo sprzedaż następuje przez okienko – ale z dostawą towarów. Przeciwko takim wykładniom wystąpiło samo Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

Talerze nie decydują o stawce VAT

REKLAMA

W interpretacji ogólnej z 24 czerwca 2016 r. (sygnatura PT1.050.3.2016.156) resort finansów stwierdził, że o stawce podatku VAT nie może decydować to, czy w lokalu są talerze i widelce, czy też ich nie ma. Poza tym dla wysokości stawki podatkowej nie ma znaczenia także, czy mamy do czynienia ze dostawą towarów, czy też usługą. Unijne przepisy bowiem umożliwiają państwom członkowskim decydowanie o tym, czy należy stosować stawkę obniżoną, czy też nie, zarówno do posiłków oferowanych w restauracjach, jak i dań gotowych, traktowanych jako dostawa towarów.

Znaczenie ma – jak przypomniało Ministerstwo Finansów – klasyfikacja statystyczna. To do klasyfikacji odnoszą się przepisy. Więc faktycznie to PKWiU decyduje, jaką stawką dany towar czy usługa zostaną objęte.

Resort zaznaczył, że to producent czy usługodawca zalicza dany produkt do określonej kategorii w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. To wytwórca ma najlepsze informacje, konieczne do właściwej klasyfikacji. Jeśli producent czy usługodawca nie ma pewności, czy dokonał właściwego zaliczenia towaru czy usługi, może poprosić o pomoc organy statystyczne.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Niższy podatek na mrożonki i puszki

I właśnie ze względu na PKWiU kababy czy frytki sprzedawane na wynos nie mogą być objęte 5-proc. stawką VAT. Otóż gotowe posiłki i dania, które mogą korzystać z 5-proc. stawki, zaliczone są do klasy PKWiU 10.85 – Gotowe posiłki i dania, gdzie kluczowe jest, iż posiłek został zamrożony, zapakowany próżniowo, umieszczony w słoiku czy w puszce.

Tymczasem jest jeszcze dział 56 w klasyfikacji PKWiU, który obejmuje działalność usługową związaną z zapewnianiem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji, bez względu na to, czy w lokalu są miejsca do siedzenia.

A więc frytki, kanapki czy inne gotowe dania na wynos są zaliczane do działu 56, co oznacza, że nie mogą być objęte stawką 5-proc. W ich przypadku właściwa będzie stawka 8-proc.


Interpretacja wcale nie musi chronić

Ciekawe jest, że resort nie tylko zdecydował, że dania gotowe sprzedawane na wynos, ale do natychmiastowej konsumpcji, objęte są 8-proc. podatkiem VAT. Z interpretacji ogólnej wynika także, że za jednym zamachem Ministerstwo Finansów unieważniło interpretacje, zezwalające na 5-proc. stawkę. Urzędnicy resortu przypomnieli, że interpretacje są wydawane w oparciu o opisany stan faktyczny i obowiązują, jeśli stan rzeczywisty jest zgodny z opisem. Ale zastrzegli jednocześnie, że urzędnicy wydający interpretację nie są w stanie zweryfikować, czy podatnik właściwie przypisał symbol PKWiU do swojej usługi. Jeśli zrobił to niewłaściwie, to faktycznie nie opisał stanu rzeczywistego, a tym samym interpretacja wcale go nie chroni.

Marek Siudaj, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA