Kategorie

Podatek od handlu

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od sprzedaży detalicznej. Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że polski podatek od sprzedaży detalicznej nie narusza prawa UE w dziedzinie pomocy państwa. Tym samym TSUE oddalił odwołanie Komisji Europejskiej w tej sprawie i utrzymał w mocy wcześniejszy wyrok Sądu UE.
Podatek od sprzedaży detalicznej (podatek od handlu, podatek od sklepów wielkopowierzchniowych) nie przełożył się istotnie na wzrost cen żywności. Tak wynika, zdaniem analityków, z danych podanych przez GUS.
Podatek od handlu to wsparcie dla małych, niezależnych placówek w walce konkurencyjnej z dyskontami - uważa Polska Izba Handlu. Obecnie polscy przedsiębiorcy - małe i średnie rodzinne firmy czekają na ostateczny wyrok TSUE w sprawie podatku od handlu i jego wejście w życie.
Pobór podatku od sprzedaży detalicznej (podatku handlowego) będzie zawieszony do 1 lipca 2020 roku. Tak zdecydował Sejm na posiedzeniu w dniu 12 grudnia br.
Zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej (podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, podatku od hipermarketów) zostanie przedłużone do 1 lipca 2020 r. Tak wynika z przyjętego przez Radę Ministrów projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Sejm zawiesił pobór podatku od sprzedaży detalicznej na kolejny rok, czyli do końca 2019 r. Przypomnijmy, że ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej zakłada dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie.
Od początku 2018 r. obowiązuje ustawa o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, zgodnie z którą miesięczne przychody przedsiębiorców przekraczające 17 mln zł zostaną objęte progresywną stawką opodatkowania od 1 stycznia 2019 r. Podatek handlowy został więc odłożony w czasie. Polska czeka na wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Sejm rozpatrywał projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, która przedłuża zawieszenie podatku od sprzedaży detalicznej na kolejny roku, czyli do końca 2018 roku. Żaden z klubów parlamentarnych nie sprzeciwił się dalszym pracom nad tym projektem.
Wiceminister finansów Wiesław Janczyk poinformował, że Polska zamierza zaskarżyć decyzję Komisji Europejskiej w sprawie podatku od handlu detalicznego. Dodał, że resort finansów nie opracowuje innego projektu, ale liczy na wyjaśnienie sprawy przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.
Prezydent RP podpisał ustawę o zawieszeniu podatku od sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2018 r. Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wprowadzała dwie stawki podatku od handlu: 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Kwotę wolną od podatku ustalono w skali roku w wysokości 204 mln zł.
Włączenie podatku od handlu detalicznego o stawce 1,2 proc. w roczne rozliczenie podatku PIT lub CIT - to nowy pomysł na podatek handlowy, który został przedstawiony przez parlamentarny Zespół ds. Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego.
Mimo wejścia w życie rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, podatnicy tego podatku powinni złożyć do urzędu skarbowego deklarację podatkową właściwą dla tego podatku, czyli PSD-1.
Potencjalni podatnicy podatku od sprzedaży detalicznej nie będą musieli składać deklaracji podatkowych o jego wysokości oraz obliczać i wpłacać tego podatku na rachunek urzędu skarbowego do końca 2017 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który wstrzymuje czasowo funkcjonowanie tego podatku.
Projekt nowelizacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej zakłada zawieszenie obowiązywania tej daniny do 1 stycznia 2018 r. - poinformował rzecznik Ministerstwa Finansów Waldemar Grzegorczyk.
Pod koniec września br. przedstawiono projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zaniechania poboru podatku od sprzedaży detalicznej, realizujący decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie. Zaniechanie poboru podatku tego podatku ma mieć zastosowanie do przychodów osiągniętych od 1 września do 31 grudnia 2016 r.
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce we wrześniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu procedury cywilnej, prawa pracy, materialnego prawa cywilnego oraz podatku od sprzedaży detalicznej.
Minister finansów Paweł Szałamacha poinformował, że pobór podatku od handlu detalicznego w obecnej formie zostanie zawieszony. Ministerstwo Finansów przedstawi projekt ustawy o podatku od handlu wielkopowierzchniowego według innej formuły; podatek ten będzie wprowadzony 1 stycznia 2017 r.
Komisja Europejska wszczęła postępowanie o naruszenie prawa Unii Europejskiej przez Polskę w związku z wprowadzeniem podatku handlowego. Zdaniem Brukseli jego konstrukcja może faworyzować mniejsze sklepy, co może być uznane za pomoc publiczną.
Od początku września br. obowiązuje nowy podatek – podatek od sprzedaży detalicznej. Podatnicy, którzy zostali nim objęci, zobowiązani są do składania comiesięcznych deklaracji podatkowych PSD-1. Podajemy wzór deklaracji oraz informacje niezbędne do prawidłowego jej wypełnienia i złożenia.
W dniu 1 września weszła w życie ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek handlowy). Rząd zakłada, że w 2017 r. podatek ten przyniesie budżetowi 1,6 mld zł. wpływów.
1 września zaczyna obowiązywać nowy podatek od sprzedaży detalicznej. Konfederacja Lewiatan apeluje do ministerstwa finansów o szybkie wydanie interpretacji ogólnej dotyczącej tego podatku. Wzbudza on nadal wiele wątpliwości, np. czy jest zgodny z dyrektywą VAT.
Zdaniem pracodawców zrzeszonych w Konfederacji Lewiatan podatek od sprzedaży detalicznej, który ma wejść w życie od 1 września 2016 r. wykazuje wiele podobieństw do podatku VAT. W tym kontekście powstaje wątpliwość, czy podatek od sprzedaży detalicznej jest zgodny z unijną dyrektywą w sprawie VAT. Zdaniem Konfederacji Lewiatan Minister Finansów powinien wyjaśnić kilka kwestii w interpretacji ogólnej poświęconej podatkowi od sprzedaży detalicznej.
Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wejdzie w życie 1 września 2016 r. W artykule wyjaśniamy którzy podatnicy są nim objęci, jaka jest podstawa opodatkowania, kiedy powstaje obowiązek podatkowy, a także w jaki sposób uiszczać podatek.
Do dnia 25 października 2016 r. część firm będzie musiała złożyć pierwsze deklaracje uwzględniające podatek od sprzedaży detalicznej. Podatkiem zostanie objętych około 200 podmiotów, z czego ponad 90 proc. stanowią firmy zagraniczne.
Niniejsze opracowanie zawiera niezbędne informacje dotyczące nowego podatku od sprzedaży detalicznej, wyjaśniamy m.in. kto jest zobowiązany do odprowadzania podatku, jaka jest podstawa opodatkowania, jakie są stawki podatku, jaka sprzedaż nie podlega opodatkowaniu, jak odprowadzać podatek. W poradniku znajduje się również wzór deklaracji o wysokości podatku od sprzedaży detalicznej (PSD-1).
Podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od handlu), który zacznie obowiązywać od 1 września 2016 roku, najmocniej uderzy w hipermarkety, ale także małe indywidualne sklepy kupieckie - uważa Maria Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Podatek może zostać zaskarżony do Trybunału Sprawiedliwości UE przez organizację EuroCommerce.
Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej wejdzie w życie 1 września 2016 r. Ustawa wprowadza dwie stawki podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie. Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych).
Zdaniem Ministerstwa Finansów, wobec zaproponowanych niskich stawek podatku od sprzedaży detalicznej, margines na osiągnięcie przez podatników korzyści ekonomicznych z restrukturyzacji dotychczasowej działalności nie wydaje się uzasadniać podjęcia tego działania. Ponadto, przepisy podatkowe dają narzędzie przeciwdziałania takiej praktyce, jeżeli jedynym jej celem miałoby być unikanie opodatkowania.
Wprowadzenie dwóch stawek tego podatku od sprzedaży detalicznej - 0,8 proc. od przychodu między 17 mln zł a 170 mln zł miesięcznie i 1,4 proc. od przychodu powyżej 170 mln zł miesięcznie - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, przyjęty przez rząd 14 czerwca.
Podatek od hipermarketów będzie miał dwie stawki, 0,8 proc. i 1,4 proc. oraz 17 mln zł kwoty wolnej od podatku - poinformowało Ministerstwo Finansów. Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej wysłano na Komitet Stały Rady Ministrów.
Podatek detaliczny według liniowej stawki wraz z wysoką kwotą wolną od podatku jest rozwiązaniem lepszym niż opodatkowanie według skali progresywnej – uważa Marek Czachor z Erste Securities Polska. Dzięki niemu mniejsze polskie firmy zyskałyby przewagę nad zagranicznymi przedsiębiorstwami. Problemem jest natomiast opodatkowanie handlu internetowego. Zwolnione mają być z niego podmioty zagraniczne. Tworzy to ryzyko, że polskie firmy będą przenosiły się poza obszar naszego kraju.
Podatek od sprzedaży detalicznej nie zostanie opodatkowany handel internetowy, nowy podatek nie będzie też obejmować sieci franczyzowych, a płatnicy będą identyfikowani na podstawie NIP - powiedział wiceminister finansów Wiesław Janczyk.
Trzy progresywne stawki podatku od sprzedaży detalicznej, czyli 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln i 17 mln zł, 0,8 proc. od przychodu między 17 mln i 170 mln zł oraz 1,4 proc. od przychodu miesięcznego ponad 170 mln zł - takie rozwiązanie zakłada nowa wersja projektu w zakresie podatku od handlu.
Nowa propozycja podatku od sprzedaży detalicznej ma być przedstawiona jeszcze w kwietniu i tym razem, jak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha, przepisy mają nie objąć e-handlu. Pierwsza wersja projektu opublikowana na początku lutego wywołała protesty całej branży. Według prof. Krzysztofa Opolskiego z Uniwersytetu Warszawskiego podatek od handlu powinien zostać wprowadzony, jednak w takim kształcie, by nie zaszkodził mniejszym sklepom.
Ministerstwa Finansów zaproponuje dwie wersje podatku od sprzedaży detalicznej. Projekty będą się różnić m.in. tym, że w wersji poselskiej będzie jedna stawka podatku (0,9 proc.), a kwota wolna w wysokości 200 mln zł; nie będzie też odmiennych stawek w weekendy. Natomiast druga wersja będzie dopuszczać progresję i będzie zbliżona do dotychczasowej propozycji Ministerstwa Finansów.
Poza zmianami podatkowymi dotykającymi wprost branży nieruchomości, wprowadzenie podatku bankowego czy też podatku od handlu również odbija się echem na tym rynku. Przedsiębiorcy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby być przygotowanym na nowe wymogi oraz narzędzia, dające aparatowi skarbowemu nowe możliwości - zauważa Tomasz Ożdziński, doradca podatkowy, dyrektor w Grupie Doradztwa Nieruchomości EY w Polsce.
Ustawa o podatku od od sprzedaży detalicznej będzie zgodna z regulacjami Unii Europejskiej; opracowując ją, Ministerstwo Finansów bierze pod uwagę doświadczenia Węgier - powiedział wiceszef resortu finansów Leszek Skiba.
Planowany podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od marketów) prawdopodobnie nie przyniesie wpływów do budżetu w wysokości 2 mld zł. Bierzemy to poważnie pod uwagę – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki i rozwoju wiceminister finansów Leszek Skiba.
Stawka podatku od sprzedaży detalicznej powinna być liniowa i nie wyższa niż 0,4 proc., należy zrezygnować z łącznego opodatkowania „sieci handlowych", zbyt krótkie jest też vacatio legis. Poza tym zaproponowane rozwiązania są niezgodne z prawem Unii Europejskiej - tak uważa Konfederacja Lewiatan oceniając projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.
Podatek od sprzedaży detalicznej daje jeszcze więcej możliwości, niż podatek bankowy, do omijania tej daniny; ma on przynieść budżetowi stosunkowo niewiele, około 2 mld zł, czy warto w związku z tym ryzykować, "czy ta skórka jest warta wyprawki" - mówi prof. Ryszard Bugaj. Jego zdaniem sklepy przerzucą koszty podatku od sprzedaży detalicznej na konsumentów.
Minister finansów Paweł Szałamacha na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego w dniu 18 lutego zapowiedział przygotowanie nowej wersji projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Nowa wersja projektu ma być gotowa za 7-10 dni.
Jeremi Mordasewicz, Doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan, skomentował propozycję wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej. W swojej opinii przedstawił 9 powodów, dla których Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej jest szkodliwa dla gospodarki.
Rząd nie zamierza zrezygnować z wprowadzenia opodatkowania handlu detalicznego. Kolejny projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej został 2 lutego br. skierowany do uzgodnień międzyresortowych. Ministerstwa mają kilka dni na wniesienie uwag. Zaproponowane w projekcie rozwiązania budzą jednak liczne wątpliwości.
Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który w dniu 2 lutego br. trafił do uzgodnień międzyresortowych, zakłada wprowadzenie nowego podatku o charakterze przychodowym od sprzedaży detalicznej obciążającego sprzedawców detalicznych i sieci handlowe o obrotach przekraczających 1,5 mln zł miesięcznie (kwota zwolniona od podatku). Ustawodawca zaproponował zróżnicowanie stawek podatku w zależności od wysokości przychodu tj.: 0,7% do wartości 300 mln zł i 1,3% od nadwyżki przychodu powyżej 300 mln zł. Ponadto, wyższe stawki podatku odpowiednio 1,3% i 1,9% będą obowiązywały od przychodu osiągniętego w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Podatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów w podatkach dochodowych.
Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień, że podatnikami nowego podatku od sprzedaży detalicznej mają być wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni (w tym internetowi), którzy uzyskają przychód ze sprzedaży towarów w wysokości powyżej 18 mln zł netto rocznie. Podatnicy, którzy nie przekroczą tej kwoty będą zwolnieni z podatku i nie będą obowiązani do składania deklaracji podatkowych. Kwota wolna dotyczy zarówno handlu pomiędzy poniedziałkiem a piątkiem jak i poniedziałkiem i niedzielą.
Wprowadzenie dodatkowego podatku obrotowego płaconego przez wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawców detalicznych - zdaniem przedsiębiorców z Business Centre Club - stanowić będzie dla tego sektora nadmierne obciążenie finansowe i przyniesie szereg negatywnych skutków dla gospodarki i obywateli.