REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach wpływające na rynek nieruchomości

EY
Firma EY jest światowym liderem rynku usług profesjonalnych obejmujących usługi audytorskie, doradztwo podatkowe, doradztwo biznesowe i doradztwo transakcyjne.
Zmiany w podatkach wpływające na rynek nieruchomości /Fot. Fotolia
Zmiany w podatkach wpływające na rynek nieruchomości /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poza zmianami podatkowymi dotykającymi wprost branży nieruchomości, wprowadzenie podatku bankowego czy też podatku od handlu również odbija się echem na tym rynku. Przedsiębiorcy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby być przygotowanym na nowe wymogi oraz narzędzia, dające aparatowi skarbowemu nowe możliwości - zauważa Tomasz Ożdziński, doradca podatkowy, dyrektor w Grupie Doradztwa Nieruchomości EY w Polsce.

REKLAMA

REKLAMA

Tematyka zmian w podatkach stanowiła część dyskusji, związanej z prezentacją najnowszego raportu dotyczącego branży nieruchomości - „Poland. The real state of real estate", przygotowanego przez EY. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski z tego raportu.

Rynek nieruchomości w Polsce cieszy się nieustającym zainteresowaniem inwestorów. Niskie koszty kredytów, atrakcyjne stopy kapitalizacji w porównaniu z Europą Zachodnią, przy jednocześnie dojrzałym i bezpiecznym rynku, jak również rozwijająca się gospodarka przyciągają polskich i zagranicznych inwestorów. Ogromne znaczenie mają także: stały rozwój infrastruktury, wpływ nowych technologii i rozwój e-commerce oraz centrów usług dla biznesu. Wszystko to złożyło się na rekordową wartość transakcji w 2015 roku, która przekroczyła 4 mld euro, lokując po raz kolejny Polskę na pozycji lidera regionu Europy Środkowej.

REKLAMA

Boom na biura

2015 rok był rekordowy, jeśli chodzi o aktywność najemców. W sumie wynajęto 1,5 mln m2 powierzchni biurowej. Do użytku oddano 643 tys. m2. Biorąc pod uwagę liczbę rozpoczętych inwestycji, w kolejnych latach trend wzrostowy powinien być kontynuowany. W 2016 roku najwięcej projektów będzie realizowanych w Warszawie, Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu. - Popyt na nowe biura generują zarówno polscy jak i zagraniczni przedsiębiorcy, centra usług dla biznesu, a także firmy z sektora publicznego, które coraz częściej są zainteresowane najmem nowoczesnej powierzchni w miejsce starych budynków własnościowych. Wysoka podaż nowych powierzchni biurowych w dużych miastach może wpłynąć na obniżkę stawek czynszów, zwłaszcza w centralnych lokalizacjach - mówi Anna Kicińska, Lider Grupy Doradztwa Nieruchomości EY w regionie CSE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdecydowanie największa podaż powierzchni biurowej jest w Warszawie. Na koniec 2015 roku wynosiła 4,6 mln m2. Szacuje się, że w 2016 roku zostanie oddanych kolejnych 400 tys. m2. Biura bez najemców stanowią w stolicy 12,3%. Według prognoz, w najbliższych latach ten odsetek będzie rósł, ponieważ starszym budynkom coraz trudniej będzie konkurować z nowymi inwestycjami.

Jak rozliczyć dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2016 r.

E-commerce napędza magazyny

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda na rynku magazynów, gdzie poziom pustostanów jest rekordowo niski i wynosi zaledwie 4,6%. Ogromny popyt i zainteresowanie inwestorów wynika między innymi z dynamicznego rozwoju sektora e-commerce. – W Polsce mamy nadal atrakcyjne ceny gruntów, stosunkowo niskie koszty pracy oraz dogodne położenie w centrum Europy. To, co przekłada się na dynamiczny rozwój magazynów w Polsce, to dostęp do coraz lepszej infrastruktury, a także otwartość i pomoc ze strony władz lokalnych w procesie realizowania inwestycji. Rozwój handlu w internecie dodatkowo napędza ten sektor rynku nieruchomości – mówi Anna Kicińska. W ubiegłym roku oddano do użytku 980 tys. m2 magazynów – nieco mniej niż w 2014 roku. Na krajowej mapie inwestycji na znaczeniu zyskują Rzeszów, Lublin, Bydgoszcz oraz Opole. W 2016 roku na rynkach lokalnych będzie coraz więcej transakcji typu „sale and leaseback”, w których właściciel sprzedaje powierzchnię a następnie ją wynajmuje. Coraz bardziej popularne są też projekty typu „build to suit”, czyli szyte na miarę.

W centrum zainteresowania inwestorów

W 2015 roku oddano do użytku 500 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej – to o 10% więcej niż przed rokiem. Największe oddane inwestycje to: SuperSam w Katowicach, Sukcesja w Łodzi, Zielone Arkady w Bydgoszczy, Tarasy Zamkowe w Lublinie, Galeria Neptun w Starogardzie Szczecińskim i Galeria Galena w Jaworznie. Duże zainteresowanie zarówno lokalnych jak i zagranicznych inwestorów na tym rynku zapowiada budowę kolejnych centrów handlowych. Obecnie ponad 560 tys. m2 jest w budowie. Większość zostanie oddana do użytku w 2016 i 2017 roku. - Obserwujemy dużą aktywność inwestorów także w małych i średnich miastach. Drugim trendem jest odświeżanie istniejących centrów handlowych i ich rozbudowa. Większość galerii powstała w Polsce przed 2004 rokiem, co oznacza konieczność modernizacji istniejących obiektów tak, żeby zachęcić nowych najemców – mówi Anna Kicińska. Mimo że inwestorzy nadal preferują formułę super- i hipermarketów, to coraz większą część centrów handlowych zajmują centra rozrywki, które rozbudowują się kosztem części spożywczych. Konsumenci szukają teraz sposobów na coraz szybsze i prostsze zakupy i centra handlowe muszą nadążać za tym trendem.

RE Guide2016_Total investments.jpg

Biznes i turystyka

Sektor hotelowy w Polsce także rozwija się dynamicznie. Pprzede wszystkim za sprawą rosnącej liczby turystów odwiedzających nasz kraj. Ważną rolę odgrywają również powstające w wielu miastach kolejne centra usług wspólnych. Według danych GUS, liczba skategoryzowanych hoteli w Polsce przekroczyła 2300 obiektów. Zaledwie 13% to hotele należące do sieci. Dla porównania w Europie jest to ok. 30%. Połowa hoteli sieciowych w Polsce to obiekty 5-gwiazdkowe. Najbardziej aktywne sieci pod względem nowych otwarć to Orbis/Accor, Hilton Hotels & Resorts, Best Western and Marriott Hotels & Resorts. Pojawiają się także nowi operatorzy,  między innymi  z Niemiec, rozważający otwarcia nowych hoteli.

Przekazanie nieruchomości wspólnikowi w zamian za udziały - skutki podatkowe

Deweloperzy biją rekordy

Miniony rok był rekordowy na rynku mieszkaniowym. Sprzedano 20% więcej lokali niż w 2014 roku. Według danych GUS, także liczba budów rozpoczętych przez deweloperów była najwyższa w historii i wyniosła prawie 86,5 tys. mieszkań. - To, co sprzyja rozwojowi tego rynku, to niskie, stabilne stopy procentowe, coraz szersza oferta mieszkań, ugruntowana pozycja deweloperów, a także program wspierania rynku mieszkaniowego „Mieszkanie dla młodych”. We wrześniu ubiegłego roku włączono do programu rynek wtórny a także zmieniono warunki dla większych rodzin, co znacząco zwiększyło zainteresowanie projektem. Będzie on kontynuowany do 2018 roku. Nie bez znaczenia pozostaje dynamiczny rozwój centrów usług wspólnych. Obecnie jest ich ponad 700 – przede wszystkim w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i Trójmieście – mówi Katarzyna Lubaś, ekspert w Grupie Rynku Nieruchomości EY.

Nowe trendy, nowe aktywa

To, co w kolejnych latach będzie miało coraz większy wpływ na rynek nieruchomości, to globalizacja, nowe technologie, demografia a także ekologia. Rozwój technologii wpływa na wszystkie rynki – handlowy (e-commerce, przenikanie się zakupów online i offline), magazynowy (e-commerce wymaga kolejnych magazynów w regionach), ale także biurowy (praca zdalna), czy wreszcie mieszkaniowy (ekologiczne rozwiązania, inteligentne systemy). W związku z tym, deweloperzy stają się coraz bardziej innowacyjni. – Zielone budynki biurowe oraz osiedla coraz lepiej dopasowane do oczekiwań mieszkańców i odpowiadające na ich indywidualne potrzeby to już niemal standard na rynku nieruchomości. Deweloperzy muszą uwzględniać nowe trendy w swoich inwestycjach, żeby utrzymać swoją konkurencyjną pozycję. Nabywcy coraz częściej są przedstawicielami pokolenia millenialsów – cyfrowego, dbającego o zdrowie, świadomego ekologicznie – tłumaczy Anna Kicińska. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się nowe typy aktywów – takie jak domy studenckie czy domy seniorów. Powszechniejsze staje się także ponadnarodowe podejście to inwestowania.

Podatki gorącym tematem

Na przestrzeni ostatnich miesięcy na niespotykaną dotąd skalę prowadzone są prace mające na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Ministerstwo Finansów podejmuje działania, mające na celu wyeliminowanie agresywnego planowania podatkowego. Są to m.in.:

  • wprowadzenie klauzuli przeciwko nadużyciom przy stosowaniu zwolnienia z podatku u źródła w przypadku dywidend wypłacanych przez spółki zależne ich spółkom dominującym
  • wprowadzenie regulacji dotyczących zagranicznych spółek kontrolowanych
  • zmianę przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji.

Nadal trwają dyskusje nad ogólną klauzulą dotyczącą unikania opodatkowania. Już niebawem zacznie obowiązywać tzw. jednolity plik kontrolny, który bezsprzecznie wpłynie na skuteczność kontroli poprzez ich większą automatyzację, dzięki konieczności przekazywania danych w ujednoliconej formie elektronicznej. Z ogłoszonego Krajowego Planu Działań Administracji Podatkowej na 2016 rok wynika, iż polskie władze skarbowe mogą pochylać się teraz częściej nad transakcjami z podmiotami powiązanymi dotyczącymi wartości lub usług niematerialnych, działalnością przedsiębiorców produkujących materiały budowlane czy też funkcjonujących na rynku nieruchomości. - Skala i dynamika zmian w prawie podatkowym nabiera zawrotnego tempa. Oprócz zmian dotykających wprost branżę nieruchomości, wprowadzenie podatku bankowego czy też podatku handlowego również bezsprzecznie odbija się echem na tym rynku. Przedsiębiorcy powinni zrobić wszystko, co w ich mocy, aby być przygotowanym na nowe wymogi oraz narzędzia, dające aparatowi skarbowemu nowe możliwości - dodaje Tomasz Ożdziński, doradca podatkowy, dyrektor w Grupie Doradztwa Nieruchomości EY w Polsce.

Skutki wprowadzenia podatku bankowego

Istotne zmiany w prawie

Nowy rok przyniósł wiele zmian oraz propozycji nowelizacji przepisów regulujących rynek obrotu nieruchomościami w Polsce. Do najważniejszych należą te dotyczące ochrony praw nabywców lokali w przypadku upadłości deweloperów. - W związku z wejściem w życie od 1 stycznia 2016 r. nowego prawa restrukturyzacyjnego, ustawodawca zdecydował się na poprawienie regulacji dotyczących skutków niewypłacalności deweloperów. Chodzi o doprecyzowanie kwestii pierwszeństwa zaspokojenia roszczeń pomiędzy nabywcami lokali a wierzycielem hipotecznym – bankiem finansującym inwestycję a także rozszerzenie skuteczności promesy banku na sprzedaż lokalu bez obciążenia hipoteką, należy uznać za zmiany bardzo korzystne dla nabywców lokali – mówi Piotr Woźniak, radca prawny w kancelarii EY Law. Druga zmiana dotyczy lokalizacji tzw. wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, które zgodnie z nowymi przepisami, mogą być budowane wyłącznie na terenach objętych ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które przewidują budowę danego obiektu. Z kolei to, co w kolejnych miesiącach może znacząco zmienić sytuację na rynku nieruchomości, to przepisy w zakresie obrotu gruntami rolnymi. Do najbardziej istotnych propozycji w tym zakresie należą m.in.: wprowadzenie 5-letniego moratorium na sprzedaż nieruchomości rolnych przez ANR, ograniczenia w możliwości nabywania nieruchomości przez spółki, rozszerzenie katalogu uprawnień ANR do nabycia nieruchomości rolnych z wykorzystaniem instytucji pierwokupu lub wykupu oraz umożliwienie ANR nabywania udziałów w spółkach będących właścicielami nieruchomości rolnych.

Źródło: EY

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA