REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki wprowadzenia podatku bankowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Uchacz
Skutki wprowadzenia podatku bankowego /Fot. Fotolia
Skutki wprowadzenia podatku bankowego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?

Odpowiedzi na powyższe pytania udzieliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 322 w sprawie wprowadzenia tzw. podatku bankowego.

REKLAMA

Przypomnijmy, że z dniem 15 stycznia 2016 r. uchwalona została ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U z 2016 r. poz. 68). Projekt ustawy został zgłoszony przez posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

REKLAMA

Jak wyjaśnił Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przedmiotowa ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych. Wśród podatników można wyróżnić: banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowe zakłady ubezpieczeń, krajowe zakłady reasekuracji, oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji, główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji oraz instytucje pożyczkowe. Podstawę opodatkowania stanowi nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej ponad kwotę wolną. Podstawa opodatkowania ulega również obniżeniu, np. o wartość funduszy własnych. Stawka podatku wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie.

Podatek należy obliczyć i wpłacać na rachunek właściwego urzędu skarbowego – za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Podatek stanowić będzie dochód budżetu państwa.

Wzór deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do ewentualnych obaw zachwiania rynku usług finansowych i spadku rentowności banków oraz firm ubezpieczeniowych, po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, pragnę podkreślić, że każda regulacja wprowadzająca nowy podatek z reguły spotyka się z niechęcią podatników i w początkowym okresie funkcjonowania budzi kontrowersje, jednak sektor bankowy w Polsce jest dobrze rozwinięty i silny. Przykładowo zysk sektora bankowego w 2014 wyniósł 15,8 mld zł, a firm ubezpieczeniowych 6,6 mld zł. Dlatego też wprowadzenie nowego podatku nie powinno negatywnie wpłynąć na jego dobrą kondycję.

REKLAMA

Należy również zauważyć, że podatek od niektórych instytucji finansowych nie jest ewenementem na skalę europejską. Podatek bankowy w różnych odmianach już funkcjonuje na Węgrzech, w Słowenii, Austrii, na Cyprze i na Słowacji, a także w Niemczech i Szwecji.

W kwestii obaw związanych ze wzrostem kosztów kredytów oraz spadkiem ilości depozytów, klienci banków nie powinni obawiać się zagrożenia w związku z wprowadzeniem przedmiotowego podatku, głównie dzięki istniejącej konkurencji w sektorze, która zmusza banki do intensyfikacji starań o każdego klienta. W Polsce rynek usług bankowych nie jest mocno zmonopolizowany, a obecne na nim największe podmioty będą musiały dołożyć starań by nie tylko utrzymać dotychczasowych, ale i zdobyć nowych klientów. Intensywna konkurencja na rynku (w Polsce funkcjonuje ponad 600 podmiotów objętych regulacjami nowej ustawy) spowoduje, że prosty scenariusz przekazania obciążeń na odbiorcę końcowego produktów bankowych szybko okaże się nieskuteczny i nieopłacalny. Klient mając do wyboru zróżnicowaną ofertę wybierze usługi mniej kosztowne, które spełnią jego oczekiwania.

Zasady pobierania podatku od instytucji finansowych

Ponadto zgodnie z art. 14. ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wprowadzenie podatku nie może stanowić podstawy do zmiany warunków świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, co stanowi klauzulę chroniącą klientów przez tzw. przerzuceniem na nich „obciążenia podatkowego”.


Odnosząc się do pytania: Jaki jest przewidywany spadek procentowy ilości udzielanych kredytów w roku 2016 po wprowadzeniu podatku bankowego, warto podkreślić, że na ilość udzielanych kredytów przez banki mają wpływ różne czynniki. Przede wszystkim decydującą role odgrywa popyt warunkowany czynnikami makro i mikroekonomicznymi. Podkreślić należy, że na zmianę ilości udzielanych kredytów w podobnym stopniu może mieć wpływ recesja w gospodarce, brak inwestorów, zmiany na rynku walutowym, jak i szereg innych czynników. Dlatego też stawianie tezy, że przyczyną ewentualnego obniżenia ilości udzielanych kredytów jest wprowadzenie podatku od niektórych instytucji finansowych jest błędne i nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia.

Odpowiadając na pytanie: dlaczego ustawa pomija tzw. SKOK – i banki spółdzielcze?

Informuję, że zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami podatku będą m. in. banki, oddziały instytucji kredytowych, jak i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (tzw. SKOK). Biorąc pod uwagę tzw. kwotę wolną od podatku oraz dodatkowe inne możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania należy uznać, iż znaczna część SKOK, czy banków spółdzielczych nie zapłaci podatku. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że ustawa pomija SKOK oraz banki spółdzielcze. W przypadku osiągnięcia przez te podmioty odpowiedniego poziomu aktywów, będą one zobowiązane do uiszczenia podatku.

Podatek bankowy - Ministerstwo Finansów nie zgadza się z opinią EBC

W odpowiedzi na pytanie: czy wzrost cen usług bankowych oraz ewentualny spadek liczby udzielanych kredytów nie doprowadzi do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jak przedstawiono powyżej przedmiotowa ustawa nie powinna przyczynić się do wzrostu kosztów kredytów ze względu na dużą konkurencję w sektorze bankowym. Tym samym wprowadzona ustawa nie powinna doprowadzić do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jednocześnie należy wskazać, iż w toku prac legislacyjnych, zakres przedmiotowy ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych został rozszerzony o instytucje pożyczkowe.

Niemniej jednak należy mieć na względzie, że i tak pewna część klientów będzie korzystała z usług tego typu podmiotów, ponieważ osoby te nie posiadały i nadal nie będą posiadały zdolności kredytowej, a w celu sfinansowania określonych potrzeb zdecydują się na zaciągnięcie wysokooprocentowanych krótkoterminowych pożyczek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zerowy PIT dla rodzin z dziećmi. Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice

Prezydent Karol Nawrocki realizuje pierwsze obietnice z "Planu 21". W Kolbuszowej podpisał projekt ustawy o zerowym PIT dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. „Polskie rodziny mogą liczyć na swojego prezydenta” – podkreślił. To odpowiedź na kryzys demograficzny i pierwszy krok w stronę realnego wsparcia klasy średniej.

Kiedy cudzoziemcy (np. obywatele Ukrainy) muszą płacić w Polsce podatek od spadków i darowizn?

W Polsce obecnie mieszka wielu cudzoziemców, przeważają obywatele Ukrainy, tutaj pracują, kształcą się, a także nabywają rzeczy m.in. w drodze darowizn otrzymywanych od swoich rodzin czy w drodze dziedziczenia. Warto zatem przybliżyć im zasady opodatkowania obowiązujące na terytorium RP, a przede wszystkim wyjaśnić w jakich sytuacjach ciąży na nich w naszym kraju obowiązek podatkowy.

KSeF zrewolucjonizuje pracę biur rachunkowych. Nadchodzi największa zmiana od lat

Już od kwietnia 2026 każdy przedsiębiorca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. To ogromne wyzwanie – ale też szansa – zwłaszcza dla biur rachunkowych. Dowiedz się, jak KSeF zmieni obieg dokumentów, rolę księgowych i co zrobić, by nie zostać w tyle w erze cyfrowej rewolucji.

Rozliczanie kilometrówek od aut elektrycznych: jest stanowisko Ministra Finansów i zapowiedź zmian w przepisach

Pieniądze, jakie pracodawca przekazuje pracownikowi tytułem zwrotu kosztów używania samochodu elektrycznego do celów służbowych, stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Wydatki takie nie są też kosztem przedsiębiorcy (pracodawcy). Takie jest stanowisko Ministra Finansów zaprezentowane w odpowiedzi wiceministra finansów Jarosława Nenemana na interpelację poselską. Jednocześnie w interpelacji poinformowano, że Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace nad zmianami w rozporządzeniu w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmiany te mają pozwolić na wprowadzenie możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zakończyć nadużycia z przedawnieniem podatków. Nowe zasady już w 2026 roku

W nowej wersji projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej Ministerstwo Finansów chce zlikwidować możliwość zawieszania biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego poprzez wszczęcie postępowania karnego skarbowego. O szczegółach zmian mówi wiceminister finansów Jarosław Neneman.

Stawki podatku od środków transportowych w 2026 roku: Nowe limity już opublikowane

Znamy już nowe górne granice stawek podatku od środków transportowych na 2026 rok. Większość limitów wzrosła o około 4,5% względem 2025 r. Sprawdź szczegółowe porównanie stawek, terminy płatności oraz zasady ustalania stawek przez gminy. To ważne dla przedsiębiorców i samorządów.

TSUE: Urzędy skarbowe nie mogą automatycznie wykreślać firm z rejestru VAT za zaległości

Przełomowy wyrok TSUE potwierdza, że wykreślenie firmy z rejestru VAT za brak zapłaty podatku nie może odbywać się automatycznie. Fiskus musi najpierw zbadać przyczyny zaległości i zachowanie przedsiębiorcy. Orzeczenie może uchronić tysiące firm przed nieproporcjonalnymi sankcjami i nieodwracalnymi stratami.

Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

REKLAMA

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

REKLAMA