REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skutki wprowadzenia podatku bankowego /Fot. Fotolia
Skutki wprowadzenia podatku bankowego /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia tzw. podatku bankowego wywołuje wiele pytań i wątpliwości. Od jakich instytucji finansowych jest on pobierany? Czy wpłynie to na równowagę rynku finansowego? Czy podniesie koszty kredytów i obniży depozytów? Czy nie doprowadzi do zwiększenia popularności usług tzw. pseudo-banków oraz kredytów udzielanych na nierynkowych zasadach?

Odpowiedzi na powyższe pytania udzieliło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 322 w sprawie wprowadzenia tzw. podatku bankowego.

REKLAMA

REKLAMA

Przypomnijmy, że z dniem 15 stycznia 2016 r. uchwalona została ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz. U z 2016 r. poz. 68). Projekt ustawy został zgłoszony przez posłów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.

Jak wyjaśnił Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, przedmiotowa ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem aktywów niektórych instytucji finansowych. Wśród podatników można wyróżnić: banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajowe zakłady ubezpieczeń, krajowe zakłady reasekuracji, oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji, główne oddziały zagranicznych zakładów ubezpieczeń i zagranicznych zakładów reasekuracji oraz instytucje pożyczkowe. Podstawę opodatkowania stanowi nadwyżka sumy wartości aktywów podatnika, wynikająca z zestawienia obrotów i sald, ustalonego na ostatni dzień miesiąca na podstawie zapisów na kontach księgi głównej ponad kwotę wolną. Podstawa opodatkowania ulega również obniżeniu, np. o wartość funduszy własnych. Stawka podatku wynosi 0,0366% podstawy opodatkowania miesięcznie.

Podatek należy obliczyć i wpłacać na rachunek właściwego urzędu skarbowego – za miesięczne okresy rozliczeniowe w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego podatek dotyczy. Podatek stanowić będzie dochód budżetu państwa.

REKLAMA

Wzór deklaracji w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych (FIN-1)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odnosząc się do ewentualnych obaw zachwiania rynku usług finansowych i spadku rentowności banków oraz firm ubezpieczeniowych, po wejściu w życie przedmiotowej ustawy, pragnę podkreślić, że każda regulacja wprowadzająca nowy podatek z reguły spotyka się z niechęcią podatników i w początkowym okresie funkcjonowania budzi kontrowersje, jednak sektor bankowy w Polsce jest dobrze rozwinięty i silny. Przykładowo zysk sektora bankowego w 2014 wyniósł 15,8 mld zł, a firm ubezpieczeniowych 6,6 mld zł. Dlatego też wprowadzenie nowego podatku nie powinno negatywnie wpłynąć na jego dobrą kondycję.

Należy również zauważyć, że podatek od niektórych instytucji finansowych nie jest ewenementem na skalę europejską. Podatek bankowy w różnych odmianach już funkcjonuje na Węgrzech, w Słowenii, Austrii, na Cyprze i na Słowacji, a także w Niemczech i Szwecji.

W kwestii obaw związanych ze wzrostem kosztów kredytów oraz spadkiem ilości depozytów, klienci banków nie powinni obawiać się zagrożenia w związku z wprowadzeniem przedmiotowego podatku, głównie dzięki istniejącej konkurencji w sektorze, która zmusza banki do intensyfikacji starań o każdego klienta. W Polsce rynek usług bankowych nie jest mocno zmonopolizowany, a obecne na nim największe podmioty będą musiały dołożyć starań by nie tylko utrzymać dotychczasowych, ale i zdobyć nowych klientów. Intensywna konkurencja na rynku (w Polsce funkcjonuje ponad 600 podmiotów objętych regulacjami nowej ustawy) spowoduje, że prosty scenariusz przekazania obciążeń na odbiorcę końcowego produktów bankowych szybko okaże się nieskuteczny i nieopłacalny. Klient mając do wyboru zróżnicowaną ofertę wybierze usługi mniej kosztowne, które spełnią jego oczekiwania.

Zasady pobierania podatku od instytucji finansowych

Ponadto zgodnie z art. 14. ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych wprowadzenie podatku nie może stanowić podstawy do zmiany warunków świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, co stanowi klauzulę chroniącą klientów przez tzw. przerzuceniem na nich „obciążenia podatkowego”.


Odnosząc się do pytania: Jaki jest przewidywany spadek procentowy ilości udzielanych kredytów w roku 2016 po wprowadzeniu podatku bankowego, warto podkreślić, że na ilość udzielanych kredytów przez banki mają wpływ różne czynniki. Przede wszystkim decydującą role odgrywa popyt warunkowany czynnikami makro i mikroekonomicznymi. Podkreślić należy, że na zmianę ilości udzielanych kredytów w podobnym stopniu może mieć wpływ recesja w gospodarce, brak inwestorów, zmiany na rynku walutowym, jak i szereg innych czynników. Dlatego też stawianie tezy, że przyczyną ewentualnego obniżenia ilości udzielanych kredytów jest wprowadzenie podatku od niektórych instytucji finansowych jest błędne i nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia.

Odpowiadając na pytanie: dlaczego ustawa pomija tzw. SKOK – i banki spółdzielcze?

Informuję, że zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych, podatnikami podatku będą m. in. banki, oddziały instytucji kredytowych, jak i spółdzielcze kasy oszczędnościowo – kredytowe (tzw. SKOK). Biorąc pod uwagę tzw. kwotę wolną od podatku oraz dodatkowe inne możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania należy uznać, iż znaczna część SKOK, czy banków spółdzielczych nie zapłaci podatku. Nie można się jednak zgodzić z tezą, że ustawa pomija SKOK oraz banki spółdzielcze. W przypadku osiągnięcia przez te podmioty odpowiedniego poziomu aktywów, będą one zobowiązane do uiszczenia podatku.

Podatek bankowy - Ministerstwo Finansów nie zgadza się z opinią EBC

W odpowiedzi na pytanie: czy wzrost cen usług bankowych oraz ewentualny spadek liczby udzielanych kredytów nie doprowadzi do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jak przedstawiono powyżej przedmiotowa ustawa nie powinna przyczynić się do wzrostu kosztów kredytów ze względu na dużą konkurencję w sektorze bankowym. Tym samym wprowadzona ustawa nie powinna doprowadzić do zwiększenia się udziału w banku tzw. „pseudo – banków” i firm udzielających kredytów na nierynkowych zasadach. Jednocześnie należy wskazać, iż w toku prac legislacyjnych, zakres przedmiotowy ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych został rozszerzony o instytucje pożyczkowe.

Niemniej jednak należy mieć na względzie, że i tak pewna część klientów będzie korzystała z usług tego typu podmiotów, ponieważ osoby te nie posiadały i nadal nie będą posiadały zdolności kredytowej, a w celu sfinansowania określonych potrzeb zdecydują się na zaciągnięcie wysokooprocentowanych krótkoterminowych pożyczek.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA