REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatek od sprzedaży detalicznej a kwota wolna od podatku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Blog Księgowy
Piszemy o finansach i podatkach
Podatek od sprzedaży detalicznej/ fot. Fotolia
Podatek od sprzedaży detalicznej/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatek od sprzedaży detalicznej w swoim założeniu miał uderzać w gigantów, stwarzając tym samym uczciwszą konkurencję względem mniejszych punktów handlowych. Czy biorąc pod uwagę ustaloną kwotę wolną od podatku takie założenia okażą się realne?

Podatek od sprzedaży detalicznej, czyli jakie zmiany czekają sprzedawców

Pod koniec maja 2016 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o przygotowywanym projekcie ustawy regulującej podatek od sprzedaży detalicznej. Z propozycji przedstawionej przez MF wynika, że ustawa nie uderzy nawet w średnie sklepy, a to za sprawą ustalonej kwoty wolnej od podatku w wysokości 17 mln złotych miesięcznie.

REKLAMA

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Trwające od początku lutego br. konsultacje społeczne przyczyniły się nie tylko do określenia wysokości kwoty wolnej od podatku, ale także skali progresywnej, obejmującej 2 stawki i progi podatkowe.

W wypracowanym projekcie zostało poruszonych kilka istotnych kwestii, które powinny rozwiać wątpliwości tych, którzy je nadal mają. Zaproponowano kilka rozwiązań:

  1. Przedmiotem opodatkowania będzie przychód ze sprzedaży dokonywanej na rzecz konsumentów.
  2. Przychód ze sprzedaży nie będzie obejmował należnego podatku VAT.
  3. Projekt nie dotyczy sprzedaży dokonywanej przez Internet.

Co istotne, podatnikami podatku będą sprzedawcy detaliczni, dokonujący zbycia towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota wolna od podatku i progi podatkowe

Kwota wolna od podatku została ustalona w wysokości 17 mln zł miesięcznie, co rocznie daje 204 mln złotych. Nadwyżka przychodu ze sprzedaży ponad tę kwotę będzie stanowiła podstawę opodatkowania w danym miesiącu.

W zakresie skali progresywnej ustalono dwa progi: 0,8% i 1,4%. Niższa stawka będzie dotyczyła sklepów o obrotach w przedziale od 17 do 170 mln złotych miesięcznie i będzie naliczana od postawy opodatkowania. Z kolei stawka wyższa będzie liczona od nadwyżki podstawy opodatkowania w przypadku obrotów przekraczających 170 mln złotych.

Nowością będą proponowane wyłączenia. Podatek od sprzedaży nie będzie naliczany w przypadku dostarczania konsumentom, m.in. gazu ziemnego, również przez sieć dystrybucyjną, węgla kamiennego, czy olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych.

Zwolnienie ma objąć także leki, wyroby medyczne, jak również środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego, czy towary zbywane w ramach usług gastronomicznych.

Podatek od sprzedaży detalicznej zapłacony przez sprzedawcę będzie stanowił u niego koszt w podatku dochodowym

Dla przypomnienia, celem tworzącej się ustawy było uderzenie w gigantów, a tym samym stworzenie bardziej uczciwej konkurencji względem mniejszych punktów handlowych. Większość handlowców obawiała się, że ustawa uderzy w ich interesy, ale jak się okazuje, były to trochę przesadne obawy. Podatek obejmie tylko te podmioty detaliczne, których obrót miesięczny dla klientów indywidualnych przekroczy 17 mln złotych.

Polecamy serwis: Podatek od sprzedaży detalicznej

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA