REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy gastronomii?

Podatek od sprzedaży detalicznej nie dotyczy gastronomii
Podatek od sprzedaży detalicznej nie dotyczy gastronomii

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku podatku od sprzedaży detalicznej rodzaj prowadzonej działalności handlowej nie ma znaczenia. Istotne jest czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych na rzecz konsumentów i osiąga z tego tytułu przychód. Miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł określono jako kwotę wolną, co pozwala na nieobejmowanie podatkiem podmiotów, dla których w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny. Odmienne normowanie prowadziłoby do nadużyć. Działalność prowadzona wyłącznie w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Takie stanowisko przedstawił wiceminister Wiesław Janczyk 4 sierpnia 2016 r. w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego w ustawie o podatku od sprzedaży detalicznej nie ma wyłączenia dla usług gastronomicznych

6 lipca 2016 r. Sejm RP uchwalił ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej. Wejdzie ona w życie 1 września 2016 r. W trakcie prac parlamentarnych sektor gastronomiczny wskazywał na ryzyko, iż zostanie on objęty nową daniną, co wywodził z nieprecyzyjnych przepisów. Jednocześnie, z projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej oraz informacji przekazywanych przez Ministerstwo Finansów w trakcie prac legislacyjnych wynika, że intencją MF było wyłączenie przychodów z działalności gastronomicznej z podatku od sprzedaży detalicznej. By wyjaśnić te wątpliwości przedsiębiorców, 21 lipca 2016 r. poseł Adam Abramowicz wystąpił z interpelacją do ministra finansów, zadając następujące pytania:

Czy przedsiębiorcy dobrze zrozumieli, iż Ministerstwo Finansów uznaje działalność gastronomiczną obejmującą przygotowywanie i podawanie posiłków, napojów i deserów przez sprzedawcę jako działalność usługową, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej (i z tej też przyczyny, Ministerstwo Finansów nie widzi konieczności wprowadzania dodatkowych wyłączeń dla tego typu sprzedaży, bo i tak nie wchodzi ona w zakres opodatkowania)?

Czy branża gastronomiczna, która prowadzi działalność w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, zasadnie obawia się, że taka działalność stanie się przedmiotem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej?

Czy sprzedaż posiłków, napojów i deserów przygotowywanych i podawanych przez sprzedawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej, bo nie jest sprzedażą rzeczy ruchomych lub ich części, lecz faktycznie jest sprzedażą usługi przygotowania i podania produktu gastronomicznego (klasyfikacja dla celów VAT nie ma w tym zakresie znaczenia)?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy sprzedaży towarów a nie usług

Odpowiedzi na pytania udzielił 4 sierpnia 2016 r. (w imieniu ministra finansów) wiceminister Wiesław Janczyk.

REKLAMA

Minister Janczyk przypomniał, że zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. poz.1155), przedmiotem opodatkowania jest przychód ze sprzedaży detalicznej, natomiast sprzedażą detaliczną, stosownie do definicji zawartej w art. 3 pkt 5 ustawy jest dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827, z późn. zm.) i poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 tej ustawy – także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej. Przepis art. 3 ust. 6 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej stanowi natomiast, że za towary uważa się rzeczy ruchome lub ich części. Rzeczami ruchomymi, w ujęciu prawa cywilnego, są wszelkie przedmioty materialne, które nie są nieruchomościami.

Zamiarem Rady Ministrów nie było opodatkowanie jakiejkolwiek działalności, w tym także gastronomicznej, a jedynie opodatkowanie sprzedaży detalicznej we wskazanym wyżej rozumieniu. Przedmiotem opodatkowania nie będzie zatem konkretna działalność gospodarcza (np. handlowa, usługowa, produkcyjna). Także rodzaj tej działalności, określany według Polskiej Klasyfikacji Działalności dla konkretnego podmiotu, jest w świetle przepisów ustawy, bez znaczenia. Istotny, z punktu widzenia podatku, jest jedynie fakt, czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych i osiąga z tego tytułu przychód. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem będzie podlegał przychód osiągany w ramach działalności gospodarczej zbywcy, pochodzący z odpłatnego zbywania rzeczy ruchomych lub ich części, na rzecz konsumentów.

Zgodnie z konstytucyjną zasadą równości podmiotów i równego ich traktowania w analogicznych stanach faktycznych, każdy podmiot, który uzyskuje przychód z czynności wskazanych w ustawie, jest podatnikiem podatku. A zatem, podmiot dokonujący sprzedaży detalicznej staje się potencjalnym podatnikiem podatku. Uwzględniając te okoliczności projektodawca wskazał miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł, jako kwotę wolną, której osiągnięcie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, a w konsekwencji zapłaty podatku. Pozwala to na nieobejmowanie podatkiem tych podmiotów, dla których, w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny.

Minister Janczyk podkreślił, że odmienne, bardziej korzystne traktowanie podmiotów, dokonujących sprzedaży detalicznej w ramach prowadzenia działalności gastronomicznej, mogłoby doprowadzić do omijania przepisów podatkowych przez inne podmioty, których głównym przedmiotem działalności jest handel detaliczny, a które dla zmniejszenia swoich obciążeń poszerzałyby ją o uboczną działalność gastronomiczną. W takiej sytuacji przychód z łączonej sprzedaży nie podlegałby opodatkowaniu, a podmiot prowadzący głównie sprzedaż towarów mógłby nie płacić podatku.

Zatem zdaniem ministra finansów działalność w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży posiłków, napojów i deserów nie podlega opodatkowaniu, jeżeli jest sprzedażą usługi przygotowania i podania produktu gastronomicznego.Podobnie jak każdy inny przychód z tytułu świadczenia usług, za wyjątkiem świadczenia usług, towarzyszących zbywaniu towarów, odrębnie niezaewidencjonowanych.

Opracowała Iga Kucharska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA