REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy gastronomii?

Subskrybuj nas na Youtube
Podatek od sprzedaży detalicznej nie dotyczy gastronomii
Podatek od sprzedaży detalicznej nie dotyczy gastronomii

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku podatku od sprzedaży detalicznej rodzaj prowadzonej działalności handlowej nie ma znaczenia. Istotne jest czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych na rzecz konsumentów i osiąga z tego tytułu przychód. Miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł określono jako kwotę wolną, co pozwala na nieobejmowanie podatkiem podmiotów, dla których w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny. Odmienne normowanie prowadziłoby do nadużyć. Działalność prowadzona wyłącznie w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej.

Takie stanowisko przedstawił wiceminister Wiesław Janczyk 4 sierpnia 2016 r. w odpowiedzi na interpelację poselską.

REKLAMA

Autopromocja

Dlaczego w ustawie o podatku od sprzedaży detalicznej nie ma wyłączenia dla usług gastronomicznych

6 lipca 2016 r. Sejm RP uchwalił ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej. Wejdzie ona w życie 1 września 2016 r. W trakcie prac parlamentarnych sektor gastronomiczny wskazywał na ryzyko, iż zostanie on objęty nową daniną, co wywodził z nieprecyzyjnych przepisów. Jednocześnie, z projektu ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej oraz informacji przekazywanych przez Ministerstwo Finansów w trakcie prac legislacyjnych wynika, że intencją MF było wyłączenie przychodów z działalności gastronomicznej z podatku od sprzedaży detalicznej. By wyjaśnić te wątpliwości przedsiębiorców, 21 lipca 2016 r. poseł Adam Abramowicz wystąpił z interpelacją do ministra finansów, zadając następujące pytania:

Czy przedsiębiorcy dobrze zrozumieli, iż Ministerstwo Finansów uznaje działalność gastronomiczną obejmującą przygotowywanie i podawanie posiłków, napojów i deserów przez sprzedawcę jako działalność usługową, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej (i z tej też przyczyny, Ministerstwo Finansów nie widzi konieczności wprowadzania dodatkowych wyłączeń dla tego typu sprzedaży, bo i tak nie wchodzi ona w zakres opodatkowania)?

Czy branża gastronomiczna, która prowadzi działalność w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, zasadnie obawia się, że taka działalność stanie się przedmiotem opodatkowania podatkiem od sprzedaży detalicznej?

Czy sprzedaż posiłków, napojów i deserów przygotowywanych i podawanych przez sprzedawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od sprzedaży detalicznej, bo nie jest sprzedażą rzeczy ruchomych lub ich części, lecz faktycznie jest sprzedażą usługi przygotowania i podania produktu gastronomicznego (klasyfikacja dla celów VAT nie ma w tym zakresie znaczenia)?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Podatek od sprzedaży detalicznej dotyczy sprzedaży towarów a nie usług

Odpowiedzi na pytania udzielił 4 sierpnia 2016 r. (w imieniu ministra finansów) wiceminister Wiesław Janczyk.

Minister Janczyk przypomniał, że zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o podatku od sprzedaży detalicznej (Dz. U. poz.1155), przedmiotem opodatkowania jest przychód ze sprzedaży detalicznej, natomiast sprzedażą detaliczną, stosownie do definicji zawartej w art. 3 pkt 5 ustawy jest dokonywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w ramach działalności gospodarczej zbywcy, odpłatnego zbywania towarów konsumentom na podstawie umowy zawartej w lokalu przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827, z późn. zm.) i poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 tej ustawy – także w przypadku, gdy zbywaniu towaru towarzyszy świadczenie usługi odrębnie niezaewidencjonowanej. Przepis art. 3 ust. 6 ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej stanowi natomiast, że za towary uważa się rzeczy ruchome lub ich części. Rzeczami ruchomymi, w ujęciu prawa cywilnego, są wszelkie przedmioty materialne, które nie są nieruchomościami.

Zamiarem Rady Ministrów nie było opodatkowanie jakiejkolwiek działalności, w tym także gastronomicznej, a jedynie opodatkowanie sprzedaży detalicznej we wskazanym wyżej rozumieniu. Przedmiotem opodatkowania nie będzie zatem konkretna działalność gospodarcza (np. handlowa, usługowa, produkcyjna). Także rodzaj tej działalności, określany według Polskiej Klasyfikacji Działalności dla konkretnego podmiotu, jest w świetle przepisów ustawy, bez znaczenia. Istotny, z punktu widzenia podatku, jest jedynie fakt, czy podmiot dokonuje sprzedaży detalicznej rzeczy ruchomych i osiąga z tego tytułu przychód. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem będzie podlegał przychód osiągany w ramach działalności gospodarczej zbywcy, pochodzący z odpłatnego zbywania rzeczy ruchomych lub ich części, na rzecz konsumentów.

Zgodnie z konstytucyjną zasadą równości podmiotów i równego ich traktowania w analogicznych stanach faktycznych, każdy podmiot, który uzyskuje przychód z czynności wskazanych w ustawie, jest podatnikiem podatku. A zatem, podmiot dokonujący sprzedaży detalicznej staje się potencjalnym podatnikiem podatku. Uwzględniając te okoliczności projektodawca wskazał miesięczny limit przychodu z tytułu sprzedaży detalicznej w wysokości 17 mln zł, jako kwotę wolną, której osiągnięcie nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, a w konsekwencji zapłaty podatku. Pozwala to na nieobejmowanie podatkiem tych podmiotów, dla których, w ramach prowadzonej przez nich działalności (np. gastronomicznej), sprzedaż towarów ma charakter marginalny.

Minister Janczyk podkreślił, że odmienne, bardziej korzystne traktowanie podmiotów, dokonujących sprzedaży detalicznej w ramach prowadzenia działalności gastronomicznej, mogłoby doprowadzić do omijania przepisów podatkowych przez inne podmioty, których głównym przedmiotem działalności jest handel detaliczny, a które dla zmniejszenia swoich obciążeń poszerzałyby ją o uboczną działalność gastronomiczną. W takiej sytuacji przychód z łączonej sprzedaży nie podlegałby opodatkowaniu, a podmiot prowadzący głównie sprzedaż towarów mógłby nie płacić podatku.

Zatem zdaniem ministra finansów działalność w zakresie przygotowywania i podawania posiłków, napojów i deserów, która jest wykonywana w ramach świadczenia usługi gastronomicznej nie jest objęta zakresem regulacji ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej. Oznacza to, że przychód ze sprzedaży posiłków, napojów i deserów nie podlega opodatkowaniu, jeżeli jest sprzedażą usługi przygotowania i podania produktu gastronomicznego.Podobnie jak każdy inny przychód z tytułu świadczenia usług, za wyjątkiem świadczenia usług, towarzyszących zbywaniu towarów, odrębnie niezaewidencjonowanych.

Opracowała Iga Kucharska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA