REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dzierżawa gruntu rolnego pod instalację wiatrową a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Inwestowanie w odnawialne źródła energii opiera się obecnie w Polsce głównie na elektrowniach wiatrowych. Budowa parku wiatrowego wymaga jednak dysponowania obszarem o określonej wielkości i parametrach. Tereny, które spełniają te wymogi techniczne najczęściej znajdują się w posiadaniu rolników indywidualnych. Artykuł porusza problem dzierżawy ziemi rolnej pod instalację wiatrową od strony podatku VAT.

Dzierżawa gruntu stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i co do zasady podlega opodatkowaniu podstawową stawką VAT, czyli 22% (obecnie przejściowo 23%). Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniono od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze.

Tak więc o zwolnieniu dzierżawy gruntu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług decyduje przeznaczenie gruntu na cele rolnicze. Ponieważ przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „cele rolnicze”, organy podatkowe sięgają do pojęcia działalności rolniczej, zawartej w ustawie o VAT. Uznają na tej podstawie, że gruntem przeznaczonym na cele rolnicze jest grunt, który może i jest wykorzystywany przez dzierżawcę do działalności rolniczej. W efekcie gruntem przeznaczonym na cele rolnicze będzie grunt przeznaczony przez dzierżawcę do działalności rolniczej, zdefiniowanej w ustawie o VAT.

Świadczenia uzyskane w związku z dzierżawą gruntu pod instalacje wiatrowe nie mogą być natomiast zaliczone do działalności rolniczej, której definicję ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.

Wynika z niej bowiem, że za działalność rolniczą rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do działalności tej nie zalicza się żadnych innych działalności, które nie zostały wymienione w tym przepisie, a zatem również wynagrodzenia związanego z dzierżawą gruntu pod instalacje wiatrowe, nawet jeśli dzierżawa ta dotyczy gruntów rolnych. W efekcie dzierżawa gruntu pod instalację wiatrową nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ grunty takie nie są przeznaczone na cele rolnicze.

Opodatkowanie dzierżawy u rolnika ryczałtowego oraz u rolnika, będącego czynnym podatnikiem VAT będzie wyglądało podobnie.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisach ustawy o VAT. Prowadzenie przez rolnika innego rodzaju działalności, niż określona w ustawie o VAT nie uprawnia do zwolnienia przedmiotowego i co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności. Zatem rolnik ryczałtowy, który dzierżawi grunt na cele inne niż rolnicze nie świadczy usług rolniczych i w związku z tym, jako rolnik, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Świadczenie usług rolniczych - podatkowe problemy praktyczne

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu a podatek dochodowy PIT

 

Jednak rolnicy ryczałtowi świadczący usługi dzierżawy na cele inne niż rolnicze, mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do kwoty tej nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez rolnika działalności rolniczej.

Od tego typu działalności (dzierżawy na cele nierolnicze) rolnik podlegać będzie oczywiście opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, który może opłacać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub zasad ogólnych (według skali podatkowej lub podatku liniowego).

REKLAMA

Opodatkowanie dzierżawy gruntu rolnego pod instalację wiatrową przez rolnika-czynnego podatnika VAT będzie uzależnione od sposobu wypełnienia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Jeżeli rolnik zrezygnował ze zwolnienia jednocześnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 i art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (czyli w odniesieniu do działalności rolniczej i pozarolniczej) to dzierżawa taka będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT bez względu na wielkość osiągniętego obrotu. Rolnik będzie musiał wystawiać faktury sprzedaży ze stawką podstawową.

Jeżeli natomiast rolnik zrezygnował tylko ze zwolnienia przewidzianego z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, to w odniesieniu do dzierżawy może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej netto nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Co do opodatkowania podatkiem dochodowym, to zasady są takie same jak dla rolnika ryczałtowego.

REKLAMA

Ta swoista dwoistość rolnika wynika stąd, że jest to nieliczny przypadek możliwości łączenia przez jedną osobę pozarolniczej działalności gospodarczej z działalnością rolniczą, co prowadzi do wyjątkowej sytuacji na gruncie podatku od towarów i usług. Wyjątkowość ta wynika z tego, że jeden podmiot może łączyć dwa statusy - podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) w zakresie działalności rolniczej i jednocześnie podatnika VAT czynnego w zakresie pozarolniczej działalności.

Możliwa jest także odwrotna konfiguracja, czyli opodatkowanie podatkiem VAT działalności rolniczej i korzystanie ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w odniesieniu do pozarolniczej działalności gospodarczej. Cały problem polega na prawidłowym podziale, który przejaw działalności rolnika stanowi działalność rolniczą, a który powinien zostać zakwalifikowany jako działalność pozarolnicza.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA