REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja gospodarstwa jako czynnego podatnika VAT – problemy praktyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Pasieczna
Biegły rewident
 e-agropodatki.pl
Pierwszy w Polsce podatkowy serwis informacyjny dla rolników indywidualnych.
Rejestracja gospodarstwa jako czynnego podatnika VAT – problemy praktyczne
Rejestracja gospodarstwa jako czynnego podatnika VAT – problemy praktyczne

REKLAMA

REKLAMA

Szczególne procedury dla rolników przewidziane w ustawie o VAT miały ograniczyć wymogi formalne dla rolników, zwolnić ich z podstawowych obowiązków formalnych, obejmujących podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych a jednocześnie zapewnić zwrot podatku naliczonego zapłaconego przy zakupie środków produkcji. Te wszystkie zadania wypełnia ryczałtowy system zwrotu.

Niestety rolnicy chcący rozliczać się na zasadach ogólnych już na samym początku – w momencie rejestracji jako podatnik VAT czynny, czyli w momencie wypełniania i składania zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, mogą popełnić szereg błędów, których skutkiem będzie utrata prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. Największą pułapką jest art. 15 ust. 4 ustawy o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Wymieniony przepis wprowadza bowiem zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego skutkuje tym, że faktury dotyczące tego gospodarstwa będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych, bądź też usługodawcy przy świadczeniu usług rolniczych.

Tak sformułowany przepis stanowi dla podatników pułapkę podatkową co najmniej z dwóch powodów:

Po pierwsze organy podatkowe konsekwentnie stoją na stanowisku, że wystawienie faktury zakupu na drugiego współwłaściciela gospodarstwa, powoduje utratę prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego na takiej fakturze. Taka interpretacja przepisów jest niezgodna z duchem zasady neutralności podatku VAT i ogranicza prawa współmałżonków niezgłoszonych jako czynnych podatników VAT do prowadzenia spraw wspólnego gospodarstwa rolnego. Ustawodawca ewidentnie popełnił błąd regulując ten problem właśnie w ten sposób. Moim zdaniem powinno to być uregulowane na takich samych zasadach jak spółki cywilne. Gospodarstwo rolne jest bowiem prowadzone przez dwie osoby i prościej byłoby by w takich sytuacjach nadawany był odrębny numer NIP dla gospodarstwa jako własności wspólnej dwóch osób. Warto zauważyć, że sądownictwo administracyjne w tej sprawie stanęło po stronie podatników (wyrok NSA z dnia 24 lipca 2008 r. sygn. akt I FSK 818/07).

Po drugie ustawa o VAT nie definiuje w ogóle pojęcia: wspólne gospodarstwo rolne. Wbrew pozorom interpretacja tego pojęcia rodzi szereg problemów. Może się bowiem zdarzyć taka sytuacja, że dwie osoby (np. mąż i żona lub inni krewni) będą współwłaścicielami gospodarstwa rolnego oraz wyłącznymi właścicielami innych gospodarstw rolnych nabytych z majątku odrębnego (w przypadku małżonków). Zdarzają się przecież tego typu sytuacje, że jeden ze współmałżonków otrzymuje w darowiźnie do majątku odrębnego (np. od rodziców) gospodarstwo rolne oraz jest współwłaścicielem gospodarstwa rolnego nabytego w trakcie trwania małżeństwa w ramach ustawowego ustroju wspólności majątkowej. W takiej sytuacji taka osoba znajduje się w posiadaniu dwóch różnych gospodarstw rolnych: jednego – stanowiącego jego wyłączną własność i drugiego – objętego wspólnością majątkową małżeńską. W zależności od tego, który z małżonków złoży zgłoszenie rejestracyjne VAT-R skutek zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego obejmie tylko jedno bądź oba gospodarstwa rolne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

REKLAMA

Małżeństwo prowadzi wspólnie gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzą grunty nabyte przez męża do majątku odrębnego w drodze darowizny oraz nabyte wspólnie z żoną w tracie trwania małżeństwa. Rejestracji gospodarstwa rolnego jako czynnego podatnika VAT dokonuje żona, stając się jego przedstawicielem.

W świetle przepisów o VAT zgłoszenie się jako czynnego podatnika VAT powinno mieć skutek tylko w odniesieniu do gospodarstwa objętego ustrojem wspólności majątkowej, ponieważ żona nie miała podstaw prawnych do rozporządzania gospodarstwem stanowiącym majątek odrębny męża, ani do składania żadnych oświadczeń woli wiążących lub mających skutek prawny do takiej nieruchomości.

W efekcie to żona jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym podatek VAT ze wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego, ale tylko z tej części gospodarstwa rolnego, które stanowi ich własność na zasadach wspólności majątkowej.

Niestety organy podatkowe pojęcie „wspólne gospodarstwo rolne” próbują interpretować jako gospodarstwo rolne „wspólnie prowadzone” i rozciągać skutki rejestracji jednego gospodarstwa rolnego (np. objętego wspólnością majątkową) na wszystkie inne stanowiące własność odrębną małżonków.

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

REKLAMA

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA