REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieczarki, grzyby, normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej
pieczarki, grzyby, normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Rozporządzenie określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w roku 2015.

Działy specjalne produkcji rolnej - normy szacunkowe dochodu na 2015 r.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem minister finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa ogłasza co roku w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z 27 maja 2014 r. (M. P. z 2014 r. poz. 398), wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2013 r. w stosunku do 2012 r. wyniósł 102,2 (wzrost cen o 2,2%). Dlatego też Minister Finansów uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS dokonał w ww. rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Zobacz wskaźnik: Działy specjalne produkcji rolnej

Projektowane rozporządzenie ministra finansów wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. i będzie miało zastosowanie do dochodów osiąganych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz projekt rozporządzenia: Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, jakie będą obowiązywać w 2015 roku


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO NA ROK 2015

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

46

b) pozostałe

1 m2

4

63

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

85

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

28

b) pozostałe

1 m2

5

70

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

35

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

16

b) gęsi

1 sztuka

1

39

c) kaczki

1 sztuka

37

d) indyki

1 sztuka

90

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

54

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

96

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

95

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

65

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

52

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

60

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada
podstawowego

49

12

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

59

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

72

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

25

53

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

89

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

89

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

36

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

56

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

213

74

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

178

10

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

89

07

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

356

19

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

74

82

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

39

15

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

44

54

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

81

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

7

14

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

68

h) konie rzeźne

1 sztuka

534

33

i) konie hodowlane

1 sztuka stada
podstawowego

427

46

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

60

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

48

11

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

17

81


Działalność rolnicza - indywidualnie, czy w spółce


Poniża tabela przedstawia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2014 r., stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. (poz. 1171)


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO W ROKU 2014

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

19

b) pozostałe

1 m2

4

53

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

79

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

08

b) pozostałe

1 m2

5

58

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

23

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

16

b) gęsi

1 sztuka

1

36

c) kaczki

1 sztuka

36

d) indyki

1 sztuka

88

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

46

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

90

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

91

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

57

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

19

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

54

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada
podstawowego

48

06

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

13

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

36

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

98

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

35

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

48

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

209

14

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

174

27

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

87

15

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

348

52

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

73

21

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

38

31

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

43

58

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

43

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

99

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

45

h) konie rzeźne

1 sztuka

522

83

i) konie hodowlane

1 sztuka stada
podstawowego

418

26

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

57

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

47

07

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

17

43

Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w Załączniku nr 2.

Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:

- metodą szacunkową;

- w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Stosownie do treści art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Ponadto, w myśl art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy, obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA