REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieczarki, grzyby, normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej
pieczarki, grzyby, normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej. Rozporządzenie określa normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, które będą obowiązywały w roku 2015.

Działy specjalne produkcji rolnej - normy szacunkowe dochodu na 2015 r.

Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z upoważnienia zawartego w art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem minister finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa ogłasza co roku w drodze rozporządzenia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej są corocznie zmieniane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS z 27 maja 2014 r. (M. P. z 2014 r. poz. 398), wskaźnik cen towarowej produkcji rolniczej w 2013 r. w stosunku do 2012 r. wyniósł 102,2 (wzrost cen o 2,2%). Dlatego też Minister Finansów uwzględniając ww. wskaźnik ogłoszony przez Prezesa GUS dokonał w ww. rozporządzeniu zmian wysokości norm szacunkowych dochodu.

Zobacz wskaźnik: Działy specjalne produkcji rolnej

REKLAMA

Projektowane rozporządzenie ministra finansów wejdzie w życie 1 stycznia 2015 r. i będzie miało zastosowanie do dochodów osiąganych w 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz projekt rozporządzenia: Normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, jakie będą obowiązywać w 2015 roku


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO NA ROK 2015

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

46

b) pozostałe

1 m2

4

63

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

85

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

28

b) pozostałe

1 m2

5

70

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

35

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

16

b) gęsi

1 sztuka

1

39

c) kaczki

1 sztuka

37

d) indyki

1 sztuka

90

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

54

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

96

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

95

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

65

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

52

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

60

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada
podstawowego

49

12

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

59

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

72

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

25

53

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

89

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

89

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

36

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

56

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

213

74

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

178

10

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

89

07

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

356

19

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

74

82

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

39

15

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

44

54

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

81

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

7

14

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

68

h) konie rzeźne

1 sztuka

534

33

i) konie hodowlane

1 sztuka stada
podstawowego

427

46

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

60

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

48

11

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

17

81


Działalność rolnicza - indywidualnie, czy w spółce


Poniża tabela przedstawia normy szacunkowe dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej obowiązujące w 2014 r., stanowiące załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. (poz. 1171)


TABELA RODZAJÓW I ROZMIARÓW DZIAŁÓW SPECJALNYCH PRODUKCJI ROLNEJ ORAZ NORM SZACUNKOWYCH DOCHODU ROCZNEGO W ROKU 2014

Lp.

Rodzaje upraw i produkcji

Jednostka powierzchni upraw lub rodzajów produkcji

Norma szacunkowa dochodu rocznego

gr

1

Uprawy w szklarniach ogrzewanych powyżej 25 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

12

19

b) pozostałe

1 m2

4

53

2

Uprawy w szklarniach nieogrzewanych powyżej 25 m2

1 m2

2

79

3

Uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m2:

a) rośliny ozdobne

1 m2

9

08

b) pozostałe

1 m2

5

58

4

Uprawy grzybów i ich grzybni - powyżej 25 m2 powierzchni uprawowej

1 m2

5

23

5

Drób rzeźny - powyżej 100 szt.:

a) kurczęta

1 sztuka

16

b) gęsi

1 sztuka

1

36

c) kaczki

1 sztuka

36

d) indyki

1 sztuka

88

6

Drób nieśny powyżej 80 szt.:

a) kury nieśne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

46

b) kury mięsne (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

2

90

c) gęsi (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

1

91

d) kaczki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

3

57

e) indyki (w stadzie reprodukcyjnym)

1 sztuka

15

19

f) kury (produkcja jaj konsumpcyjnych)

1 sztuka

2

54

7

Wylęgarnie drobiu:

a) kurczęta

1 sztuka

01

b) gęsi

1 sztuka

09

c) kaczki

1 sztuka

02

d) indyki

1 sztuka

09

8

Zwierzęta futerkowe:

a) lisy i jenoty

od 1 samicy stada
podstawowego

48

06

b) norki

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

21

13

c) tchórze

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

16

36

d) szynszyle

powyżej 2 szt. samic stada podstawowego

24

98

e) nutrie powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

f) króliki powyżej 50 sztuk samic stada podstawowego

od 1 samicy stada
podstawowego

5

76

9

Zwierzęta laboratoryjne:

a) szczury białe

1 sztuka

15

b) myszy białe

1 sztuka

02

10

Jedwabniki - produkcja kokonów

1 dm3

35

11

Pasieki powyżej 80 rodzin

1 rodzina

3

48

12

Uprawy roślin in vitro - powierzchnia półek

1 m2

209

14

13

Hodowla entomofagów - powierzchnia uprawy roślin żywicielskich

1 m2

174

27

14

Hodowla dżdżownic - powierzchnia łoża hodowlanego

1 m2

87

15

15

Hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym:

a) krowy powyżej 5 sztuk

1 sztuka

348

52

b) cielęta powyżej 10 sztuk

1 sztuka

73

21

c) bydło rzeźne powyżej 10 sztuk (z wyjątkiem opasów)

1 sztuka

38

31

d) tuczniki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

43

58

e) prosięta i warchlaki powyżej 50 sztuk

1 sztuka

17

43

f) chów i hodowla owiec powyżej 10 sztuk

od 1 matki

6

99

g) tucz owiec powyżej 15 sztuk

1 sztuka

10

45

h) konie rzeźne

1 sztuka

522

83

i) konie hodowlane

1 sztuka stada
podstawowego

418

26

j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi

1 dm3

1

57

k) hodowla psów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

47

07

l) hodowla kotów rasowych

1 sztuka stada
podstawowego

17

43

Działy specjalne produkcji rolnej

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.

Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT, działy specjalne produkcji rolnej są odrębnym źródłem przychodów.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej

Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14 ustawy o PIT (a więc zasad właściwych dla pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody.

O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku.

Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego.

Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w Załączniku nr 2.

Zatem, w zależności od dokonanego przez podatnika wyboru, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalany na dwa sposoby:

- metodą szacunkową;

- w oparciu o prowadzone przez podatnika księgi (podatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe).

Działy specjalne produkcji rolnej - kiedy księgi rachunkowe?

Stosownie do treści art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Ponadto, w myśl art. 24a ust. 2 pkt 2 ustawy, obowiązek prowadzenia księgi dotyczy również osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dwie ważne nowości w podatku od spadków i darowizn. Przywrócenie terminu do zwolnienia i zmiana przepisów dot. obowiązku podatkowego i złożenia zeznania

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i przesłała do Sejmu RP projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który przewiduje w szczególności ochronę spadkobierców przed utratą zwolnień podatkowych. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, nowe przepisy przewidują możliwość przywrócenia terminu, który będzie miał zastosowanie do wszystkich tytułów nabycia majątku podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. Ponadto przywrócenie terminu dotyczyć będzie poza zwolnieniem dla najbliższej rodziny, także zwolnienia nabycia przedsiębiorstw zmarłej osoby fizycznej, gdzie warunkiem zwolnienia jest również konieczność terminowego złożenia zgłoszenia. Dodatkowo nowe przepisy doprecyzują moment powstania obowiązku podatkowego przy nabyciu spadku i obowiązku złożenia zeznania podatkowego. Jest możliwe, że zmiany przepisów wejdą w życie jeszcze w 2025 roku.

API KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo interfejsu programistycznego

W dniu 15 października 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępniło środowisko przedprodukcyjne (Demo) interfejsu programistycznego API KSeF 2.0.Środowisko daje możliwość sprawdzenia systemów finansowo-księgowych z wykorzystaniem rzeczywistych metod uwierzytelniania. Resort finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego (Demo) pod adresem: podatki.gov.pl/formularz. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że integracja ze środowiskiem API KSeF 2.0 jest konieczna, aby zapewnić kompatybilność systemów finansowo-księgowych z obligatoryjną wersją systemu KSeF 2.0.

Od 2026 r. zmiany w księgowości podatników PIT. Nowe pliki JPK i rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 16 października 2025 r., że od 2026 r. wchodzą w życie nowe obowiązki dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą i rozliczających się w ramach podatku PIT. Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podlegające podatkowi PIT, które co miesiąc przekazują ewidencję JPK_V7M, będą zobowiązane do prowadzenia przy użyciu programów komputerowych ksiąg rachunkowych, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ewidencji przychodów. Ministerstwo Finansów udostępni bezpłatne narzędzia pozwalające na realizację obowiązków w zakresie przesyłania nowych obligatoryjnych plików JPK.

Rachunki nie muszą być w KSeF. Czy wrócą do łask?

Już od 2026 roku podatnicy będą zobowiązani do wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). System obejmie faktury ustrukturyzowane, natomiast nie dotyczy innych dokumentów, takich jak rachunki. Oznacza to, że przedsiębiorcy dokumentujący sprzedaż zwolnioną z VAT mogą wystawiać rachunki poza KSeF.

REKLAMA

Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA