REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
PIT 2011
PIT 2011

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienie aportu w postaci nieruchomości do spółki osobowej w rozumieniu przepisu 14 ust. 2 pkt 1 nie wiąże się z uzyskaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Wniesienie bowiem przez wspólnika aportu w postaci nieruchomości nie stanowi odpłatnego zbycia składnika majątku, (tj. przedmiotowej nieruchomości). W konsekwencji samo wniesienie nieruchomości (wkładu niepieniężnego) do spółki jawnej nie rodzi dla wspólnika spółki osobowej skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwracam jednak uwagę, że wyżej zaprezentowane stanowisko niestety nie jest jednolite. Albowiem w stanowiskach prezentowanych przez wiele organów podatkowych, a nawet utrzymywane, w niektórych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych można znaleźć odmienne opinie co do opodatkowania przychodu z tytułu wnoszenia przez wspólników wkładów do spółki handlowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 12 maja 2009 r. sygn. ITPB1/415-136a/09/MM stwierdził, cyt.: „Wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci nieruchomości stanowiącej środek trwały, wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej wnoszącego wkład (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) w zamian za udział kapitałowy spółki, stanowi odpłatne zbycie tej nieruchomości. Wartość nieruchomości określona w umowie spółki (stanowiąca podstawę do ustalenia udziału kapitałowego) stanowi w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działalności gospodarczej wnoszącego wkład do spółki”.

REKLAMA

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W interpretacji z 6 maja 2009 r., sygn. IPP-B1/415-94/09-2-ES Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał podobnie wniesienie wkładu w postaci nieruchomości jako jej zbycie i w konsekwencji opodatkowany przychód, cyt.: „wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu na spółkę. Wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy równy wartości wkładu określonego w umowie spółki (art. 50 kodeksu spółek handlowych), który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Zatem z punktu widzenia prawa cywilnego dochodzi do odpłatnego zbycia rzeczy lub prawa”.

W opiniach organów podatkowych wniesienie aportu do spółki nie stanowi przychodu z odpłatnego zbycia w sytuacji kiedy przedsiębiorca wnosi do spółki nieruchomość niewykorzystywaną wcześniej w działalności gospodarczej. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 13 maja 2009 r., sygn. ITB1/415-153a/09/MM.

W interpretacji tej przy wyłączeniu przychodu z tytułu wniesienia nieruchomości do spółki powołano się na art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Nadal jednak twierdząc, że wniesienie nieruchomości do spółki stanowi przychód przedsiębiorcy wnoszącego aport.

Podobne stanowisko do stanowiska Izby bydgoskiej zajęła Izba warszawska, sygn. PPB1/415-289/09-2/EC interpretacja z dnia 25 czerwca 2009 r. W podobnym tonie do powyższych opinii organów podatkowych orzekały sądy administracyjne w wyrokach: WSA w Gliwicach wyrok z 5 maja 2009 r., sygn. SA/Gl 1069/08, WSA w Krakowie wyrok z 21 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Kr 295/09, WSA w Bydgoszczy wyrok z 17 grudnia 2008 r., sygn. I SA/Bd 690/08 oraz WSA w Gliwicach wyrok z 22 stycznia 2009 r., sygn. I SA/Gl 1033/08.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Na szczęście odmienne stanowiska, korzystne dla wnoszących wkłady do spółki, wydały sądy administracyjne w niektórych swoich orzeczeniach, tj. WSA w Kielcach wyrok z 29 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Ke 121/09, WSA w Warszawie wyrok z 14 kwietnia 2009 r., sygn. III SA/Wa 3103/08 oraz wyrok z 2 czerwca 2009 r., sygn. III SA/Wa346/09.

Sądy w powyższych wyrokach zauważyły słusznie, iż przychodem nie jest wniesienie samego wkładu do spółki, a opodatkowany winien być ewentualny dochód uzyskany przez przedsiębiorcę wskutek wniesionego do spółki wkładu niepieniężnego. Należy przy tym zauważyć, że przedsiębiorca wnosząc wkłady do spółki nosi się również z możliwością poniesienia straty, ale tylko dochód może być opodatkowany.

W związku z tak różną linią orzeczniczą, w powyższej kwestii, zarówno organów podatkowych jak i sądów administracyjnych, zdecydowanie rekomenduję złożenie do Dyrektora Izby Skarbowej wniosku o interpretację podatkową. We wniosku zalecam dokładne określenie stanu faktycznego, a w szczególności skonkretyzowanie wnoszonej do spółki nieruchomości, tj. określenie roli jaką spełniała przed wniesieniem jej do spółki i roli jaką będzie spełniała w działalności gospodarczej w spółce jawnej.

Warto też powołać się na korzystne wyroki sądów administracyjnych, bo powinny one być brane pod uwagę przez organy podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA