REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć podatkowo wniesienie nieruchomości do spółki jawnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
PIT 2011
PIT 2011

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą. Zamierzam wkrótce z kolegą założyć spółkę jawną. Obaj wnosimy do spółki wkłady w różnych wartościach i w ten sposób zostanie określona wysokość udziałów dla każdego z nas. Jeśli chodzi o mój wkład do spółki to będzie to zabudowana nieruchomość o wartości ok. 600 tys. zł. W związku z tym mam pytanie, czy wniesiony przeze mnie w ten sposób wkład w postaci nieruchomości do spółki będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym PIT?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienie aportu w postaci nieruchomości do spółki osobowej w rozumieniu przepisu 14 ust. 2 pkt 1 nie wiąże się z uzyskaniem przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wniesienie bowiem przez wspólnika aportu w postaci nieruchomości nie stanowi odpłatnego zbycia składnika majątku, (tj. przedmiotowej nieruchomości). W konsekwencji samo wniesienie nieruchomości (wkładu niepieniężnego) do spółki jawnej nie rodzi dla wspólnika spółki osobowej skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwracam jednak uwagę, że wyżej zaprezentowane stanowisko niestety nie jest jednolite. Albowiem w stanowiskach prezentowanych przez wiele organów podatkowych, a nawet utrzymywane, w niektórych wyrokach wojewódzkich sądów administracyjnych można znaleźć odmienne opinie co do opodatkowania przychodu z tytułu wnoszenia przez wspólników wkładów do spółki handlowej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 12 maja 2009 r. sygn. ITPB1/415-136a/09/MM stwierdził, cyt.: „Wniesienie do spółki osobowej wkładu w postaci nieruchomości stanowiącej środek trwały, wykorzystywany na potrzeby działalności gospodarczej wnoszącego wkład (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą) w zamian za udział kapitałowy spółki, stanowi odpłatne zbycie tej nieruchomości. Wartość nieruchomości określona w umowie spółki (stanowiąca podstawę do ustalenia udziału kapitałowego) stanowi w rozumieniu przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z działalności gospodarczej wnoszącego wkład do spółki”.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W interpretacji z 6 maja 2009 r., sygn. IPP-B1/415-94/09-2-ES Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał podobnie wniesienie wkładu w postaci nieruchomości jako jej zbycie i w konsekwencji opodatkowany przychód, cyt.: „wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu na spółkę. Wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy równy wartości wkładu określonego w umowie spółki (art. 50 kodeksu spółek handlowych), który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Zatem z punktu widzenia prawa cywilnego dochodzi do odpłatnego zbycia rzeczy lub prawa”.

W opiniach organów podatkowych wniesienie aportu do spółki nie stanowi przychodu z odpłatnego zbycia w sytuacji kiedy przedsiębiorca wnosi do spółki nieruchomość niewykorzystywaną wcześniej w działalności gospodarczej. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 13 maja 2009 r., sygn. ITB1/415-153a/09/MM.

W interpretacji tej przy wyłączeniu przychodu z tytułu wniesienia nieruchomości do spółki powołano się na art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT. Nadal jednak twierdząc, że wniesienie nieruchomości do spółki stanowi przychód przedsiębiorcy wnoszącego aport.

Podobne stanowisko do stanowiska Izby bydgoskiej zajęła Izba warszawska, sygn. PPB1/415-289/09-2/EC interpretacja z dnia 25 czerwca 2009 r. W podobnym tonie do powyższych opinii organów podatkowych orzekały sądy administracyjne w wyrokach: WSA w Gliwicach wyrok z 5 maja 2009 r., sygn. SA/Gl 1069/08, WSA w Krakowie wyrok z 21 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Kr 295/09, WSA w Bydgoszczy wyrok z 17 grudnia 2008 r., sygn. I SA/Bd 690/08 oraz WSA w Gliwicach wyrok z 22 stycznia 2009 r., sygn. I SA/Gl 1033/08.

Polecamy: Zwrot VAT za materiały budowlane - nowy wykaz materiałów budowlanych od 2011 roku

Na szczęście odmienne stanowiska, korzystne dla wnoszących wkłady do spółki, wydały sądy administracyjne w niektórych swoich orzeczeniach, tj. WSA w Kielcach wyrok z 29 kwietnia 2009 r., sygn. I SA/Ke 121/09, WSA w Warszawie wyrok z 14 kwietnia 2009 r., sygn. III SA/Wa 3103/08 oraz wyrok z 2 czerwca 2009 r., sygn. III SA/Wa346/09.

Sądy w powyższych wyrokach zauważyły słusznie, iż przychodem nie jest wniesienie samego wkładu do spółki, a opodatkowany winien być ewentualny dochód uzyskany przez przedsiębiorcę wskutek wniesionego do spółki wkładu niepieniężnego. Należy przy tym zauważyć, że przedsiębiorca wnosząc wkłady do spółki nosi się również z możliwością poniesienia straty, ale tylko dochód może być opodatkowany.

W związku z tak różną linią orzeczniczą, w powyższej kwestii, zarówno organów podatkowych jak i sądów administracyjnych, zdecydowanie rekomenduję złożenie do Dyrektora Izby Skarbowej wniosku o interpretację podatkową. We wniosku zalecam dokładne określenie stanu faktycznego, a w szczególności skonkretyzowanie wnoszonej do spółki nieruchomości, tj. określenie roli jaką spełniała przed wniesieniem jej do spółki i roli jaką będzie spełniała w działalności gospodarczej w spółce jawnej.

Warto też powołać się na korzystne wyroki sądów administracyjnych, bo powinny one być brane pod uwagę przez organy podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA