REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki podatkowe ustanowienia służebności przesyłu?

Sławomir Sasiński
podatki przy służebności przesyłu
podatki przy służebności przesyłu

REKLAMA

REKLAMA

Poniższa porada dotyczy sytuacji prawnej osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, będącej jednocześnie właścicielem działki na której zostały (lub dopiero będą) posadowione przewody przesyłowe np. linie elektryczne, gazowe itp. Jak wskazuje analiza orzecznictwa, są to sytuacje najczęściej pojawiające się w praktyce.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

REKLAMA

Autopromocja

Z punktu widzenia właściciela nieruchomości zarówno sądowe jak i umowne ustanowienie służebności przesyłu nie rodzi konsekwencji w podatku od czynności cywilnoprawnych. Nieodpłatne ustanowienie służebności nie podlega w ogóle regulacji ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej jako „u.p.c.c.”). 

Z kolei w przypadku odpłatnego ustanowienia służebności przesyłu, to przedsiębiorca przesyłowy, jako nabywający służebność będzie musiał rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych jako jego podatnik. 

VAT

Jednakże z uwagi na charakter prawny omawianej instytucji prawnej, rozważenia wymaga możliwość zakwalifikowania tej czynności z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej jako „ustawa o VAT”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można bowiem zapominać, że art. 2 pkt 4 u.p.c.c. przewiduje zwolnienie z konieczności zapłaty PCC, gdy jedna ze stron czynności jest opodatkowana podatkiem VAT albo od tego podatku zwolniona np. korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. 

W związku z tym trzeba zwrócić uwagę, że właściciel nieruchomości obciążonej służebnością przesyłu zobowiązuje się umożliwić korzystanie ze swojej rzeczy, zrzekając się za odpłatnością wykonywania pełni praw, które by mu przysługiwały, gdyby służebności nie ustanowiono (zobowiązanie do zaniechania).

W jego przypadku będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem usługi polegającej na znoszeniu (tolerowaniu) korzystania przez przedsiębiorcę przesyłowego z jego nieruchomości. 

Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, także w razie ustanowienia służebności na drodze sądowej (art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).
Jest tak ponieważ podatnikiem podatku VAT jest również osoba wykorzystująca towary, w tym nieruchomości, w sposób ciągły dla celów zarobkowych (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2008, Tom I, Wrocław 2008, s. 39 – 41, wyrok ETS w sprawie van Tiem, sygn. C-186/89 oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 grudnia 2010 roku, sygn. ITPP2/443-963/10/AK). 

REKLAMA

Istotnym jest to, iż usługa ta będzie świadczona przez podatnika, działającego w takim charakterze, będzie dokonana odpłatnie, a ponadto będzie istniał podmiot, który jest bezpośrednim beneficjentem usługi. Właściciel nieruchomości może jednak w takich sytuacjach korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli wartość wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności nie przekroczy rocznie 150.000 złotych. 

Korzystając z powyżej opisanego zwolnienia, właściciel nieruchomości nie będzie musiał wystawiać faktury VAT dokumentującej świadczoną usługę, ponieważ nie będzie miał on charakteru „podatnika VAT czynnego”, a jedynie może, po dobrowolnej rejestracji, uzyskać status „podatnika VAT zwolnionego” (art. 96 ust. 4, art. 106 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie wyłącza jednak innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego jak np. obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży (art. 109 ust. 1 ustawy o VAT).

Pan Józef nie prowadzi działalności gospodarczej, nie rejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług ani nie dokonuje odpłatnie innych czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT. Pan Józef podpisał 1 grudnia 2010 roku notarialną umowę ustanowienia służebności przesyłu, z tytułu której otrzymał jednorazowo wynagrodzenie w wysokości 120.000 złotych.

Pan Józef nie ma obowiązku zapłaty VAT z tytułu zawartej umowy, ponieważ wysokość jego rocznego obrotu nie przekroczy 150.000 złotych. Z kolei jego kontrahent „E” S.A. nie będzie musiał rozliczyć PCC z tytułu zawartej umowy.

PIT

Po dniu 1 stycznia 2009 roku na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych znaczenie ma tylko odpłatne ustanowienie służebności przesyłu. Wypłacone właścicielowi nieruchomości wynagrodzenie jest kwalifikowane jako przychód z tzw. innych źródeł, który należy rozliczyć wg skali w deklaracji rocznej. 

Wynagrodzenie należy rozliczyć do 30 kwietnia roku następnego, po roku w którym je faktycznie otrzymano (tak: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2010 roku, IPPB4/415-798/10-2/MP). 

Organy podatkowe identycznie kwalifikują wynagrodzenie (a nie jak można przypuszczać „odszkodowanie”) wypłacone właścicielowi nieruchomości w razie sądowego ustanowienia służebności przesyłu (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 maja 2010 roku, sygn. IBPBII/1/415–162/10/BD).

W dniu 1 grudnia 2010 roku Pan Władysław ustanowił umownie na rzecz „E” S.A. służebność przesyłu za wynagrodzeniem jednorazowym 160.000 złotych (wynagrodzenie z VAT). W dniu 20 grudnia wynagrodzenie zostało przelane na jego konto. Z tego tytułu Pan Józef będzie się musiał rozliczyć się z fiskusem składając odpowiednią deklarację PIT-36 terminie do 30 kwietnia 2011 roku, gdzie wykaże należny podatek z tytułu otrzymanego wynagrodzenia.

W tym wypadku wystąpi ponadto obowiązek zarejestrowania się przez Pana Władysława, jeszcze przed dniem ustanowienia służebności, jako podatnika VAT czynnego, zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu w terminie do 25 dnia po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży. 

Warto pamiętać, że korzystający ze służebności nie ma obowiązku obliczyć oraz pobrać i wpłacić podatku od osób fizycznych z wypłacanego właścicielowi nieruchomości wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności.

Polecamy: VAT 2011

Kasy fiskalne 2011

Ma on jedynie obowiązek przesłać mu do końca lutego następującego po roku podatkowym PIT-8C, w którym wykaże kwotę wynagrodzenia (przychodu). Na tej podstawie podatnik - właściciel nieruchomości będzie dopiero rozliczał się w deklaracji rocznej, w związku z czym musi się on liczyć również z koniecznością zapłaty podatku w tym terminie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

Teraz kontrolerzy ZUS szczególnie upatrzyli sobie firmy z jednej branży, praktycznie żadna nie uniknie kontroli w najbliższym czasie. Co sprawdzają i dlaczego

W ciągu ostatniego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych wziął pod lupę polskie firmy transportowe i rozpoczął szczegółowe kontrole, które są odczuwalne przez branżę. Dla ekspertów nie jest to zaskoczeniem, bo to efekt rozpoznania przez ZUS trików stosowanych w firmach tej branży.

REKLAMA

Rząd szuka pieniędzy. Podatek cyfrowy coraz bliżej?

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad nowym podatkiem, który miałby objąć duże korporacje technologiczne działające w Polsce. Wicepremier Krzysztof Gawkowski zapowiada, że koncepcja podatku cyfrowego zostanie przedstawiona w ciągu kilku miesięcy, a wpływy z niego mogą sięgnąć miliardów złotych. Pomysł budzi jednak kontrowersje.

Wspólne rozliczenie PIT małżonków w 2025 r. za 2024 rok – kto i jak może to zrobić. Korzyści, warunki, jaki formularz wypełnić

Wspólne rozliczenie rocznego zeznania podatkowego PIT przez małżonków jest ważną preferencją podatkową w podatku dochodowym od osób fizycznych, dostępną dla podatników opodatkowanych na zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej. Rozliczenie wspólne jest korzystne zwłaszcza dla małżonków, których dochody roczne znacznie się różnią (znajdują się w różnych progach podatkowych), w tym w szczególności jeżeli jeden z małżonków nie osiągnął dochodu w danym roku. Kiedy małżonkowie mogą rozliczyć się wspólnie? Na czym polega wspólne rozliczenie PIT małżonków? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie ze zmarłym małżonkiem, po rozwodzie i w separacji? Czy jest możliwe wspólne rozliczenie małżonków w przypadku uzyskiwania przychodów z najmu prywatnego, działalności rolniczej, kapitałów pieniężnych, działalności nierejestrowanej? Jakie formy opodatkowania wykluczają wspólne rozliczenie małżonków? Odpowiadamy na te wszystkie pytania.

Będzie rewolucja w raportowaniu ESG po zmianach w dyrektywie CSRD? Obowiązki tylko dla największych firm. Pakiet Omnibus I Komisji Europejskiej

W lutym 2025 roku Komisja Europejska ogłosiła przełomowe zmiany w unijnym systemie raportowania zrównoważonego rozwoju, wywołując gorącą debatę wśród przedsiębiorców, prawników i ekspertów ESG. Propozycje zawarte w pakiecie Omnibus, obejmujące m.in. modyfikacje dyrektywy CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) i CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive), zdaniem wielu komentatorów stanowią próbę znalezienia równowagi między ambicjami klimatycznymi UE a realiami gospodarczymi. Wspólnie z dr Anną Partyką-Opielą, partnerką kancelarii Rymarz Zdort Maruta i laureatką rankingu Top 25 Women Lawyers in Business by Forbes 2024, analizujemy konsekwencje tych zmian dla europejskiego biznesu.

Biznes ma dość! Domaga się prostych i stabilnych podatków. Jest 100 postulatów

Chaos w podatkach, powolne sądy i drakońskie areszty gospodarcze – polscy przedsiębiorcy mają dość! Domagają się uproszczenia systemu podatkowego, rozszerzenia estońskiego CIT oraz stabilnych przepisów. Czy rząd posłucha biznesu, zanim firmy zaczną masowo uciekać za granicę?

REKLAMA

Lista ok. 40 zmian deregulacyjnych przepisów dla biznesu od 1 maja 2025 r. Kontrole firm, rzemiosło, mały ZUS plus, zamówienia publiczne i inne ułatwienia

W dniu 11 marca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Zmiany mają wejść w życie w większości od 1 maja 2025 roku

Wynagrodzenie brutto, a netto w 2025 roku. Jak obliczyć kwotę pensji do wypłaty? [Przykłady]

Jedną z podstawowych kwestii dla pracownika i pracodawcy jest ustalenie stawki wynagrodzenia, jaką pracownik będzie co miesiąc otrzymywał za wykonywanie swoich obowiązków służbowych. Pracownicy często mają wątpliwości dlaczego kwota netto, która dostają na konto, jest o tyle niższa niż ta zapisana w umowie. Kwota która podana jest na umowie o pracę to najczęściej kwota brutto, czyli całość wynagrodzenia, które zostaje pomniejszane o należne świadczenia publicznoprawne. Po odjęciu tych świadczeń pozostaje kwota netto, którą pracownik otrzymuje, tzw. „kwota na rękę”.

REKLAMA