REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki podatkowe ustanowienia służebności przesyłu?

Sławomir Sasiński
podatki przy służebności przesyłu
podatki przy służebności przesyłu

REKLAMA

REKLAMA

Poniższa porada dotyczy sytuacji prawnej osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej, będącej jednocześnie właścicielem działki na której zostały (lub dopiero będą) posadowione przewody przesyłowe np. linie elektryczne, gazowe itp. Jak wskazuje analiza orzecznictwa, są to sytuacje najczęściej pojawiające się w praktyce.

Podatek od czynności cywilnoprawnych

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z punktu widzenia właściciela nieruchomości zarówno sądowe jak i umowne ustanowienie służebności przesyłu nie rodzi konsekwencji w podatku od czynności cywilnoprawnych. Nieodpłatne ustanowienie służebności nie podlega w ogóle regulacji ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej jako „u.p.c.c.”). 

Z kolei w przypadku odpłatnego ustanowienia służebności przesyłu, to przedsiębiorca przesyłowy, jako nabywający służebność będzie musiał rozliczyć podatek od czynności cywilnoprawnych jako jego podatnik. 

VAT

REKLAMA

Jednakże z uwagi na charakter prawny omawianej instytucji prawnej, rozważenia wymaga możliwość zakwalifikowania tej czynności z punktu widzenia ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (dalej jako „ustawa o VAT”).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można bowiem zapominać, że art. 2 pkt 4 u.p.c.c. przewiduje zwolnienie z konieczności zapłaty PCC, gdy jedna ze stron czynności jest opodatkowana podatkiem VAT albo od tego podatku zwolniona np. korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. 

W związku z tym trzeba zwrócić uwagę, że właściciel nieruchomości obciążonej służebnością przesyłu zobowiązuje się umożliwić korzystanie ze swojej rzeczy, zrzekając się za odpłatnością wykonywania pełni praw, które by mu przysługiwały, gdyby służebności nie ustanowiono (zobowiązanie do zaniechania).

W jego przypadku będziemy mieli do czynienia ze świadczeniem usługi polegającej na znoszeniu (tolerowaniu) korzystania przez przedsiębiorcę przesyłowego z jego nieruchomości. 

Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, także w razie ustanowienia służebności na drodze sądowej (art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT).
Jest tak ponieważ podatnikiem podatku VAT jest również osoba wykorzystująca towary, w tym nieruchomości, w sposób ciągły dla celów zarobkowych (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2008, Tom I, Wrocław 2008, s. 39 – 41, wyrok ETS w sprawie van Tiem, sygn. C-186/89 oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 16 grudnia 2010 roku, sygn. ITPP2/443-963/10/AK). 

Istotnym jest to, iż usługa ta będzie świadczona przez podatnika, działającego w takim charakterze, będzie dokonana odpłatnie, a ponadto będzie istniał podmiot, który jest bezpośrednim beneficjentem usługi. Właściciel nieruchomości może jednak w takich sytuacjach korzystać ze zwolnienia podmiotowego przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli wartość wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności nie przekroczy rocznie 150.000 złotych. 

Korzystając z powyżej opisanego zwolnienia, właściciel nieruchomości nie będzie musiał wystawiać faktury VAT dokumentującej świadczoną usługę, ponieważ nie będzie miał on charakteru „podatnika VAT czynnego”, a jedynie może, po dobrowolnej rejestracji, uzyskać status „podatnika VAT zwolnionego” (art. 96 ust. 4, art. 106 ust. 1 i 2 oraz § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług).

Zwolnienie określone w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie wyłącza jednak innych obowiązków przewidzianych przepisami prawa podatkowego jak np. obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży (art. 109 ust. 1 ustawy o VAT).

Pan Józef nie prowadzi działalności gospodarczej, nie rejestrował się jako podatnik podatku od towarów i usług ani nie dokonuje odpłatnie innych czynności wymienionych w art. 5 ustawy o VAT. Pan Józef podpisał 1 grudnia 2010 roku notarialną umowę ustanowienia służebności przesyłu, z tytułu której otrzymał jednorazowo wynagrodzenie w wysokości 120.000 złotych.

Pan Józef nie ma obowiązku zapłaty VAT z tytułu zawartej umowy, ponieważ wysokość jego rocznego obrotu nie przekroczy 150.000 złotych. Z kolei jego kontrahent „E” S.A. nie będzie musiał rozliczyć PCC z tytułu zawartej umowy.

PIT

Po dniu 1 stycznia 2009 roku na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych znaczenie ma tylko odpłatne ustanowienie służebności przesyłu. Wypłacone właścicielowi nieruchomości wynagrodzenie jest kwalifikowane jako przychód z tzw. innych źródeł, który należy rozliczyć wg skali w deklaracji rocznej. 

Wynagrodzenie należy rozliczyć do 30 kwietnia roku następnego, po roku w którym je faktycznie otrzymano (tak: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 grudnia 2010 roku, IPPB4/415-798/10-2/MP). 

Organy podatkowe identycznie kwalifikują wynagrodzenie (a nie jak można przypuszczać „odszkodowanie”) wypłacone właścicielowi nieruchomości w razie sądowego ustanowienia służebności przesyłu (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 maja 2010 roku, sygn. IBPBII/1/415–162/10/BD).

W dniu 1 grudnia 2010 roku Pan Władysław ustanowił umownie na rzecz „E” S.A. służebność przesyłu za wynagrodzeniem jednorazowym 160.000 złotych (wynagrodzenie z VAT). W dniu 20 grudnia wynagrodzenie zostało przelane na jego konto. Z tego tytułu Pan Józef będzie się musiał rozliczyć się z fiskusem składając odpowiednią deklarację PIT-36 terminie do 30 kwietnia 2011 roku, gdzie wykaże należny podatek z tytułu otrzymanego wynagrodzenia.

W tym wypadku wystąpi ponadto obowiązek zarejestrowania się przez Pana Władysława, jeszcze przed dniem ustanowienia służebności, jako podatnika VAT czynnego, zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu w terminie do 25 dnia po miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży. 

Warto pamiętać, że korzystający ze służebności nie ma obowiązku obliczyć oraz pobrać i wpłacić podatku od osób fizycznych z wypłacanego właścicielowi nieruchomości wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności.

Polecamy: VAT 2011

Kasy fiskalne 2011

Ma on jedynie obowiązek przesłać mu do końca lutego następującego po roku podatkowym PIT-8C, w którym wykaże kwotę wynagrodzenia (przychodu). Na tej podstawie podatnik - właściciel nieruchomości będzie dopiero rozliczał się w deklaracji rocznej, w związku z czym musi się on liczyć również z koniecznością zapłaty podatku w tym terminie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA