REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy influencer płaci podatki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Czy influencer płaci podatki?
Czy influencer płaci podatki?

REKLAMA

REKLAMA

Media społecznościowe zawładnęły naszym codziennym życiem. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że na naszą podświadomość oddziałuje ogromna rzesza influencerów.

Kim są influencerzy

To osoby, które za pomocą mediów społecznościowych przedstawiają najróżniejsze produkty i usługi, dzielą się opiniami z osobami, które zgromadzili, jako swoich obserwujących. Prężnie działają w social mediach takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy Snapchat. Bardzo często są oni także blogerami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Influencerzy dziają w oparciu o otrzymane od reklamodawcy produkty. Mogą otrzymać je od reklamodawcy na jeden z trzech sposobów:

  1. Produkt może zostać przekazany nieodpłatnie, jako prezent
  2. Produkt może zostać wymieniony na usługę świadczoną przez influencera (barterowa wymiana)
  3. Produkt może zostać sprzedany, z uwzględnieniem rabatu

Jednak każda z opcji wywołuje skutki podatkowe.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Influencer nie prowadzi działalności

W przypadku otrzymania produktu o niskiej wartości, czyli do 200,00 zł. zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 68a ustawy o PIT nie są opodatkowane materiały przekazane przez reklamodawców w celach promocyjnych i reklamowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w tym wypadku znaczenie ma wartość brutto (z VAT) danego produktu. Jest jeszcze jeden warunek – produkt musi zostać podarowany bez uzależnienia od działań influencera. Oznacza to, że będzie on  mógł, a nie musiał, przedstawić produkt na swoim portalu. Jeśli jednak Urząd Skarbowy uzna, że produkt został przekazany wraz ze zobowiązaniem, wtedy zwolnienie nie będzie mogło być zastosowane.

W przypadku, kiedy produkt ma wartość wyższą niż 200,00 zł. nie można zastosować zwolnienia. Należy wówczas opodatkować całą wartość prezentu. Influencer powinien od reklamodawcy otrzymać PIT-8C i rozliczyć przychód w zeznaniu rocznym, jako inny przychód opodatkowany według skali podatkowej.

Inną możliwością jest wybór rozliczania ryczałtem od najmu powierzchni reklamowych. Influencer wynajmuje lub wydzierżawia część swojej strony internetowej reklamodawcom. Bardzo istotne w tym wypadku jest spisanie umowy najmu, która będzie dokładnie określała miejsce i wielkość wynajętej przestrzeni. Wysokość ryczałtu to 8,5%, a powyżej 100.000,00 zł. 12,5%. Można również przychody te rozliczać na zasadach ogólnych. W każdym z przypadków należy jednak obliczyć i zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy, i złożyć zeznanie roczne (PIT-28 w przypadku ryczałtu lub PIT-36 przy zasadach ogólnych).

Influencer przedsiębiorca

W przypadku założenia działalności również można korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli prezent spełnia dwa warunki:

  1. Prezent ma charakter reklamowy lub promocyjny oraz
  2. Jego wartość nie przekracza 200,00 zł. brutto

Podatnik musi sam ocenić, czy prezent spełnia warunki. Jeśli nie spełnia – wówczas należy go ująć w przychodach podlegających opodatkowaniu.

Problematyczne dla influencera może być zakwalifikowanie kosztów. Wydatek musi być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie może być wykluczony przez ustawę o PIT w art. 23 par 1.

Do niedawna organy podatkowe były bardzo wyrozumiałe w stosunku do influencerów. To wszystko dzięki interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB1/4511-1035/15-2/AM z dnia 14.10.2015r. Zgodnie z interpretacją uzasadnione było zaliczenie w koszty uzyskania przychodów wydatków, które są bezpośrednio związane z tematyką bloga. Nic nie stało na przeszkodzie, aby zaliczyć jako koszt zakup ubrań, jedzenia, wyjść do kina, restauracji, wyjazdów do Spa

Niestety, stanowisko Ministerstwa Finansów zmieniło się radykalnie. W uzasadnieniu interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8.12.2017r. nr 0014-KDIP3-1.4011.366.2017.1.ES czytamy, że dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych niemających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. Wydatki związane z prowadzeniem bloga, związane są z realizacją osobistych potrzeb wnioskodawcy

Jaki jest zatem złoty środek dla influencerów? Być może wskazaniem będzie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który w wyroku z dnia 10.07.2017r. (I SA/Gl 287/17) podkreślił, że wydatki blogerów są to wydatki, które autor musi ponieść, aby treść bloga była atrakcyjna i wiarygodna dla czytelników i aby w ten sposób docelowo dotrzeć do reklamodawców. Jednak jeśli charakter tych wydatków jest dominujący względem potrzeb, które wynikają z pisania bloga, wówczas wyklucza to ich rozliczenie w kosztach.

Patrycja Majzner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA