REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy influencer płaci podatki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Patrycja Majzner
Ekspert z zakresu rachunkowości i podatków, mediator sądowy
Czy influencer płaci podatki?
Czy influencer płaci podatki?

REKLAMA

REKLAMA

Media społecznościowe zawładnęły naszym codziennym życiem. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że na naszą podświadomość oddziałuje ogromna rzesza influencerów.

Kim są influencerzy

To osoby, które za pomocą mediów społecznościowych przedstawiają najróżniejsze produkty i usługi, dzielą się opiniami z osobami, które zgromadzili, jako swoich obserwujących. Prężnie działają w social mediach takich jak Facebook, Instagram, YouTube czy Snapchat. Bardzo często są oni także blogerami.

REKLAMA

Influencerzy dziają w oparciu o otrzymane od reklamodawcy produkty. Mogą otrzymać je od reklamodawcy na jeden z trzech sposobów:

  1. Produkt może zostać przekazany nieodpłatnie, jako prezent
  2. Produkt może zostać wymieniony na usługę świadczoną przez influencera (barterowa wymiana)
  3. Produkt może zostać sprzedany, z uwzględnieniem rabatu

Jednak każda z opcji wywołuje skutki podatkowe.

Polecamy: PIT 2019. Komentarz

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Influencer nie prowadzi działalności

REKLAMA

W przypadku otrzymania produktu o niskiej wartości, czyli do 200,00 zł. zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 68a ustawy o PIT nie są opodatkowane materiały przekazane przez reklamodawców w celach promocyjnych i reklamowych. Należy jednak zwrócić uwagę, że w tym wypadku znaczenie ma wartość brutto (z VAT) danego produktu. Jest jeszcze jeden warunek – produkt musi zostać podarowany bez uzależnienia od działań influencera. Oznacza to, że będzie on  mógł, a nie musiał, przedstawić produkt na swoim portalu. Jeśli jednak Urząd Skarbowy uzna, że produkt został przekazany wraz ze zobowiązaniem, wtedy zwolnienie nie będzie mogło być zastosowane.

W przypadku, kiedy produkt ma wartość wyższą niż 200,00 zł. nie można zastosować zwolnienia. Należy wówczas opodatkować całą wartość prezentu. Influencer powinien od reklamodawcy otrzymać PIT-8C i rozliczyć przychód w zeznaniu rocznym, jako inny przychód opodatkowany według skali podatkowej.

Inną możliwością jest wybór rozliczania ryczałtem od najmu powierzchni reklamowych. Influencer wynajmuje lub wydzierżawia część swojej strony internetowej reklamodawcom. Bardzo istotne w tym wypadku jest spisanie umowy najmu, która będzie dokładnie określała miejsce i wielkość wynajętej przestrzeni. Wysokość ryczałtu to 8,5%, a powyżej 100.000,00 zł. 12,5%. Można również przychody te rozliczać na zasadach ogólnych. W każdym z przypadków należy jednak obliczyć i zapłacić zaliczkę na podatek dochodowy, i złożyć zeznanie roczne (PIT-28 w przypadku ryczałtu lub PIT-36 przy zasadach ogólnych).

Influencer przedsiębiorca

W przypadku założenia działalności również można korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli prezent spełnia dwa warunki:

  1. Prezent ma charakter reklamowy lub promocyjny oraz
  2. Jego wartość nie przekracza 200,00 zł. brutto

Podatnik musi sam ocenić, czy prezent spełnia warunki. Jeśli nie spełnia – wówczas należy go ująć w przychodach podlegających opodatkowaniu.

Problematyczne dla influencera może być zakwalifikowanie kosztów. Wydatek musi być związany z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie może być wykluczony przez ustawę o PIT w art. 23 par 1.

REKLAMA

Do niedawna organy podatkowe były bardzo wyrozumiałe w stosunku do influencerów. To wszystko dzięki interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB1/4511-1035/15-2/AM z dnia 14.10.2015r. Zgodnie z interpretacją uzasadnione było zaliczenie w koszty uzyskania przychodów wydatków, które są bezpośrednio związane z tematyką bloga. Nic nie stało na przeszkodzie, aby zaliczyć jako koszt zakup ubrań, jedzenia, wyjść do kina, restauracji, wyjazdów do Spa

Niestety, stanowisko Ministerstwa Finansów zmieniło się radykalnie. W uzasadnieniu interpretacji Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8.12.2017r. nr 0014-KDIP3-1.4011.366.2017.1.ES czytamy, że dzielenie się spostrzeżeniami, opiniami, informacjami publikowanymi na blogu wskazuje na osobisty charakter wpisów tam zamieszczanych niemających bezpośredniego związku z działalnością gospodarczą. Wydatki związane z prowadzeniem bloga, związane są z realizacją osobistych potrzeb wnioskodawcy

Jaki jest zatem złoty środek dla influencerów? Być może wskazaniem będzie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, który w wyroku z dnia 10.07.2017r. (I SA/Gl 287/17) podkreślił, że wydatki blogerów są to wydatki, które autor musi ponieść, aby treść bloga była atrakcyjna i wiarygodna dla czytelników i aby w ten sposób docelowo dotrzeć do reklamodawców. Jednak jeśli charakter tych wydatków jest dominujący względem potrzeb, które wynikają z pisania bloga, wówczas wyklucza to ich rozliczenie w kosztach.

Patrycja Majzner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA