REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w podatkach, które weszły w życie z początkiem 2021 r.

Biuro rachunkowe EFEKTA
Pełna księgowość dla małych, średnich i dużych firm
Zmiany w podatkach, które weszły w życie z początkiem 2021 r.
Zmiany w podatkach, które weszły w życie z początkiem 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z dniem 1 stycznia 2021 roku zaczęło obowiązywać szereg zmian w prawie podatkowym. Najwięcej z nich dotyczy kwestii podatku dochodowego. Wiele nowych zasad wprowadzono jednak także w przepisach regulujących rozliczenia w zakresie podatku VAT.

Podatek dochodowy

REKLAMA

REKLAMA

  • ograniczenie ujmowania transgranicznych płatności jako kosztów uzyskania przychodów przepisy, które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku ograniczają możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych, wydatków związanych z istniejącymi powiązaniami pomiędzy podmiotami lub powstałych na skutek uzgodnień strukturalnych. Ma to zapobiec sytuacjom, gdy dokonywane jest odliczenie wydatku od podstawy opodatkowani w jednym państwie, podczas gdy nie następuje jednoczesne ujęcie go w podstawie opodatkowania w drugim państwie. Celem zmiany jest także uniemożliwienie odliczania wydatku w więcej niż jednym państwie.
  • preferencyjne warunki dla działalności inwestycyjnej – zmiana przepisów pozwala na zastosowanie dwóch alternatywnych wariantów opodatkowania. Pierwszym z nich jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych nazywany CIT-em estońskim. Dzięki znaczącej modyfikacji podstawowych zasad opodatkowania pozwala on na powiązanie dochodu podlegającego opodatkowaniu z kategoriami prawa bilansowego. Stawka ryczałtu wynosi 15% w przypadku małego podatnika i 25% w przypadku pozostałych. Może zostać obniżona w przypadku poniesienia nakładów inwestycyjnych przez spółkę. Aby podmiot mógł skorzystać z tej formy opodatkowania musi złożyć stosowne oświadczenie w urzędzie skarbowym, do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego, w którym ma być ona stosowana. Drugim możliwym wariantem prowadzenia rozliczeń dotyczących działalności inwestycyjnej jest specjalny fundusz inwestycyjny umożliwiający szybsze rozliczenie amortyzacji środków trwałych w kosztach podatkowych.  Przepisy zaczęły obowiązywać z dniem 1 stycznia 2021 r.
  • poszerzenie zakresu podmiotowego ustawy o CIT – zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia 2021 roku podatkiem dochodowym od osób prawnych objęte zostały spółki komandytowe mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski. CIT będą musiały odprowadzać także spółki jawne, których wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne, jeśli podatnicy partycypujący w ich zyskach pozostali nieujawnieni. Komplementariusze mają przy tym prawo do odliczenia zapłaconego przez spółkę CIT-u od swojego podatku dochodowego proporcjonalnie do posiadanych udziałów. Komandytariusze mogą skorzystać z 50% zwolnienia przychodów uzyskany z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej. Nie może być ono jednak wyższe niż 60 000 zł .
  • zakres stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych został rozszerzony – z dniem 1 stycznia 2021 roku podwyższony został limit przychodów warunkujący wybór opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z 250 tys. euro do 2 mln  euro. Rozszerzony został  także katalog przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wprowadzono też preferencyjne stawki podatkowe.
  • limit odliczenia z tytułu ulgi abolicyjnej – z początkiem nowego roku w życie weszły przepisy ograniczające możliwość stosowania odliczeń z tytułu ulgi abolicyjnej. Zgodnie z nowymi zasadami można stosować odliczenie w wysokości nieprzekraczającej kwoty zmniejszającej podatek, określonej dla podatników, których podstawa odliczenia podatku nie przekroczyła kwoty 8 000 zł w roku podatkowym.
  • określenie szacunkowych norm dla dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej – przepisy obowiązują od 1 stycznia 2021 r.
  •  modyfikacja zasad prowadzenia ewidencji przychodów – od początku stycznia 2021 roku obwiązywać zaczął wzór ewidencji przychodów prowadzonej na potrzeby zryczałtowanego podatku dochodowego. Uwzględnia on nowe stawiki oraz zasady ewidencji w systemie teleinformatycznym.
  • wydłużenie terminu wydatkowania na własne cele mieszkaniowe przychodu uzyskanego w 2018 roku – termin wykorzystanie przychodu uzyskanego w 2018 roku z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych został wydłużony do 31 grudnia 2021 r.
  • wydłużenie okresu, w którym pobieranie podatku PIT od dochodu z tytułu niektórych stypendiów będzie zaniechane – do 31 grudnia 2021 roku przedłużono termin zaniechania poboru podatku PIT z tytułu niektórych stypendiów i innych środków finansowych przyznanych Przez Narodowe Centrum Nauki.
  • nowe zasady dokumentacji cen transferowych – przepisy, które zaczęły obowiązywać z dniem 1 stycznia 2021 roku rozszerzają zakres elementów wymaganych w lokalnej dokumentacji cen transferowych. Konieczne będzie uzasadnienie gospodarcze transakcji, w celu wyjaśnienia przyczyn, dla których podmiot podjął decyzję o przeprowadzeniu jej z jednostką mającą siedzibę w tzw. raju podatkwym.
  • zmiany w informacjach o cenach transferowych – nowe przepisy uszczegóławiają zakres informacji dotyczących cen transferowych. Należy w niej zawrzeć kategorie transakcji kontrolowanych wraz ze wskazaniem przedmiotu tych transakcji, państwo lub terytorium miejsca zamieszkania, siedzibę lub zarządu kontrahenta oraz wskaźnik finansowy umożliwiający weryfikację ceny transferowej. Trzeba także podać informację o  wyborze kryteriów selekcji danych porównawczych.

Akcyza

  • nowe zasady obliczania limitu produkcji piwa dla zwolnienia od podatku akcyzowego – według nowych przepisów podatnicy rozlewający piwo przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia i będą uwzględniali piwa wytworzonego przez innych producentów ani przemieszczonego od nich.
  • zmiana warunków zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku zniszczenia piwa z powodu przekroczenia jego terminu przydatności do spożycia podatnik, który zniszczy piwo z przekroczonym terminem przydatności do końca pierwszego miesiąca, następnego po miesiącu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego spowodowanego wirusem SASR-CoV-2 będzie mógł obniżyć kwotę akcyzy do zapłaty, której jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od zwróconego, a następnie zniszczonego piwa.
  • stawki zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2021 roku – stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, wykorzystanego podczas produkcji rolnej wyniesie 1,00 zł na 1 litr tego paliwa.
  • utrzymanie zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych – do 31 grudnia 2022 r. przedłużono zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych, w stosunku do których przewidziano taki wymóg.

Ordynacja podatkowa

REKLAMA

  • ustanowienie  Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Olsztynie organem właściwym w sprawach związanych z nadawaniem numeru schematu podatkowego (NSP)
  • nowe właściwości niektórych organów podatkowych –  Od początku 2021 r. ustalono wyspecjalizowany urząd skarbowy dla każdego województwa, którego naczelnik będzie obsługiwał podatników i płatników w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, który jest pobierany przez płatników od nierezydentów.
  • ustalenie struktury wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – określone zostały także kategorie podatników, w odniesieniu do których będą miały zastosowanie zadania wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo.
  • określenie  organów Krajowej Administracji Skarbowej do wykonywania niektórych zadań.

VAT

Z dniem 1 stycznia 2021 roku zaczął obowiązywać pakiet zmian określany jako SLIM VAT. Najważniejsze zmiany, które wprowadzała to:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • wydłużenie terminy odliczania VAT bez obowiązku korekty do trzech miesięcy następujących po miesiącu, w których powstało prawo do zastosowania odliczenia,
  • obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności odnośnie do płatności przekraczających kwotę  15.000 zł,
  • obowiązek korygowania podstawy opodatkowania „in plus” w przypadku sprzedaży krajowej lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna zwieszenia podstawy opodatkowania,
  • likwidacja obowiązki uzyskiwania potwierdzeń odbioru faktury korygującej „in minus”,
  • zwiększenie limitu dla nieewidencjonowanych prezentów małej wartość,
  • likwidacja zwolnienia podmiotowego dla podatników prowadzonych sprzedaż akcesoriów do pojazdów samochodowych i motocykli,
  • wydłużenie do 6 miesięcy terminu wywozu towarów dla których zastosowano stawkę 0% przy opodatkowaniu zaliczek związanych z eksportem towarów,
  • prawo do odliczenia VAT od usług noclegowych nabytych w celu dalszej odsprzedaży,
  • wspólny kurs walut dla podatku VAT, PIT i CIT,
  • wprowadzenie obowiązku stosowania kas rejestrujących online dla podmiotów prowadzących sprzedaż TAX FREE oraz elektronicznego systemu obiegu dokumentów w procedurze zwrotu podatku VAT dla podróżnych,
  • ograniczenie ważności WIS do 5 lat oraz ograniczenie jej ochrony w sytuacji, gdy jej wykorzystanie będzie stanowiło nadużycie prawa,
  • zastosowanie klasyfikacji PKWiU 2015 dla potrzeb określania towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Biuro Rachunkowe EFEKTA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA