REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nowy Polski Ład oznacza niższe podatki?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy nowy Polski Ład oznacza niższe podatki?
Czy nowy Polski Ład oznacza niższe podatki?

REKLAMA

REKLAMA

Polski Ład - podatki. Zmiany zaproponowane przez ustawodawcę będą miały wpływ na portfele wszystkich podatników, w tym przedsiębiorców. Kto skorzysta, a kto straci na Polski Ładzie? Kto zapłaci niższe podatki?

Kwota wolna od podatku - najważniejsze zmiany wprowadzone przez Polski Ład

Kwota wolna od podatku zostanie podwyższona do 30 tys. zł - takie rozwiązanie zawiera ustawa podatkowa Polskiego Ładu, czyli rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, nad którym trwają ocenie prace w Sejmie. Projektowana ustawa co do zasady ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

REKLAMA

Autopromocja

Obok wprowadzenia wyższej kwoty wolnej od podatku ustawodawca, w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaproponował także m.in.:

- podwyższenie do 120 tys. zł progu dochodów, po przekroczeniu którego ma zastosowanie 32% stawka podatku,

- wprowadzenie ulgi dla klasy średniej,

- zmianę zasad ustalania podstawy wymiaru składki zdrowotnej  dla przedsiębiorców oraz likwidacji możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z propozycją wysokość kwoty wolnej od podatku zostanie podwyższona dla wszystkich podatników do poziomu 30 tys. zł, poprzez podwyższenie kwoty zmniejszającej podatek do wysokości 5 100 zł (30 000 zł x 17% minus 5 100 zł = 0 zł).

Kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł będzie stosowana już przy obliczaniu zaliczek na podatek poprzez odliczenie od podatku kwoty w wysokości 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (1/12 z kwoty 5 100 zł). Dotyczy to zaliczek obliczanych w sposób narastający, czyli z uwzględnieniem dochodów uzyskanych od początku roku.

Jeżeli zmiany wejdą w życie, to osoby rozliczające się na zasadach ogólnych, czyli pracownicy, przedsiębiorcy emeryci i renciści, będą mogli skorzystać z podniesienia kwoty wolnej od podatku do 30 tys. zł, a także podniesienia progu podatkowego do 120 tys zł.

Podatek przychodowy - kto go zapłaci po wprowadzeniu Polskiego Ładu?

Wprowadzenie minimalnej stawki podatku CIT od przychodów (tzw. podatek przychodowy) to jedna z propozycji Polskiego Ładu w ramach zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 

Nowy podatek obejmie spółki będące podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (rezydentów), a także podatkowe grupy kapitałowe, które:

- ponoszą straty ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo

REKLAMA

- wykazują określony niski wskaźnik dochodowości w ramach działalności operacyjnej wynikający ze stosunku przychodów do kosztów uzyskania przychodów (tj. udział dochodów, określony zgodnie z art. 7 ust. 1, w przychodach stanowiący nie więcej niż 1% podstawy opodatkowania).

Podatek przychodowy, jak wynika z założeń do projektu, znajdzie zastosowanie również do podatników w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy o CIT (nierezydentów) prowadzących działalność poprzez położony w Polsce zagraniczny zakład, w zakresie w jakim osiągane przychody i ponoszone straty związane są z działalnością tego zakładu.

Ponieważ celem wprowadzanego rozwiązania jest ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszaniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego, niektóre kategorie podmiotów zostały wyłączone spod jurysdykcji tego opodatkowania. Należą do nich: podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności (start-up’y w pierwszych 3 latach), przedsiębiorstwa finansowe (enumeratywny katalog podmiotów określony w art. 15c ust. 16 ustawy o CIT), podatnicy, którzy wykazali określony (30%) spadek przychodów w stosunku do przychodów roku poprzedniego, a także podmioty funkcjonujące w prostej strukturze organizacyjnej, bez powiązań mogących skutkować działaniami optymalizacyjnymi (np. w przypadku, gdy osoba fizyczna jest jedynym udziałowcem/akcjonariuszem/wspólnikiem spółki).

Polecamy: Polski Ład – tabela planowanych zmian w podatkach (PDF)

Podatki po Polskim Ładzie - wysokość podatku przychodowego

Podatek przychodowy ma wynosić 10% podstawy opodatkowania. Przy czym podstawa opodatkowania będzie, co do zasady, sumą określonych w przepisach wielkości, na którą mogą się składać:

- 4% wartości przychodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych;

- poniesione na rzecz podmiotów powiązanych koszty finansowania dłużnego,

- odroczony podatek dochodowy skutkujący zwiększeniem zysku brutto/zmniejszeniem straty netto,

- a także poniesione na rzecz podmiotów powiązanych (podmiotów z państwa lub terytorium stosującego szkodliwą konkurencję podatkową) koszty nabycia określonych usług lub praw niematerialnych.

Natomiast wartościami zmniejszającymi podstawę opodatkowania będą:

- wszelkie odliczenia zmniejszające podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 18, z wyłączeniem jednak pomniejszeń z art. 18f, przy jednoczesnym zastrzeżeniu odpowiedniego stosowania art. 27 ust. 4a ustawy o CIT (w przypadku otrzymania zwrotu, w całości lub w części, dokonanych uprzednio przez podatnika odliczeń, podatnik ten dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot), a także

- dochody, które są uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a (działalność w PSI), u podatnika korzystającego ze zwolnień podatkowych, o których mowa w tych przepisach.

Podatki dla liniowców i ryczałtowców - czy tutaj coś się zmieni?

Nowe propozycje podatkowe zawarte w Polskim Ładzie obejmują także przedsiębiorców opłacających podatek w sposób liniowy (tzw. liniowców) oraz opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (tzw. ryczałtowców). Zmiany dotyczą rozliczania składki zdrowotnej.

Ustawodawca zakłada likwidację możliwości odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne od podatku oraz zmiany w zakresie wysokości odprowadzanej składki.

Wiceminister finansów Jan Sarnowski poinformował w dniu 8 września 2021 r. o nowej propozycji dotyczącej zasad rozliczania składki zdrowotnej w pakiecie zmian podatkowych Polskiego Ładu. Zmiany dotyczą wysokości odprowadzanej składki m.in. dla ryczałtowców i liniowców.

I tak, w stosunku do konsultowanych propozycji, wysokość składki zdrowotnej od liniowców zmieni się znacznie - od 2022 roku będzie wynosić 4,9 proc., wobec pierwotnie proponowanych 9 proc. Składka minimalna będzie wynosić 9 proc. od minimalnego wynagrodzenia, czyli około 270 zł.

Tabela. Polski Ład - pakiet podatkowy po konsultacjach - składka zdrowotna a podatek liniowy

W przypadku ryczałtowców, tj. dla firm o rocznych przychodach do 60 tys zł. składa zdrowotna wynosić będzie 9 proc. od 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Z kolei dla przychodów między 60 a 300 tys. zł będzie liczona od 100 proc. (przeciętnego wynagrodzenia), a dla wyższych - od 180 proc. przeciętnego wynagrodzenia.

Ponadto, ustawodawca proponuje ujednolicenie dotyczące terminu rozliczeń składek przez przedsiębiorców, by płatnicy mieli na to więcej czasu - termin wydłużono do 20. dnia miesiąca.

Polski Ład - kalkulator

Polecamy kalkulator wynagrodzeń Polski Ład. Kalkulator oblicza wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne. Istnieje możliwość uwzględniania wysokości wynagrodzenia brutto w ciągu roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA