REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego można zaliczyć jedynie te koszty, które zwiększyły wartość samego lokalu. Do tej kategorii nie można podciągnąć kosztów związanych z wykończeniem całego budynku, w którym znajduje się lokal.

Wynika to jednoznacznie z interpretacji przepisów prawa dokonanej 27 marca 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Nabyty lokal był w stanie surowym. W trakcie posiadania przez wnioskodawczynię lokalu, trwały w nim prace wykończeniowe. Zostały one pokryte zaliczką, którą wnioskodawczyni dokonała na rzecz spółdzielni mieszkaniowej budującej tą nieruchomość. Jeszcze niewykończony lokal został przez wnioskodawczynię sprzedany. Dopiero po sprzedaży i zakończeniu robót Wnioskodawczyni wpłaciła:

- wkład budowlany w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wysokości 18 600 zł,

- kwotę 24 000 zł na poczet prac związanych z wykończeniem lokalu dokonywanych przez Spółdzielnię (w skład prac wchodził montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacja wodna, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów, prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek, wymiana więźby dachowej).

REKLAMA

W związku z zaistniałą sytuacją pojawiły się wątpliwości co do tego, czy poniesione na rzecz ów lokalu nakłady pieniężne są wydatkami zmniejszającymi podstawę opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpłatne zbycie prawa majątkowego jako źródło przychodu

Ustawa z dnia 16 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa odpłatne zbycie jako jedno ze źródeł przychodów. Ustawa zastrzega, że dotyczy to także zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego (art. 9 ust. 1 pkt 8 podpunkt b), o ile odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu – wkład budowlany i nakłady

Kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia są - w myśl art. 22 ust. 6C - udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów określa się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosując się do art. 171 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, należy stwierdzić, że spółdzielnia w umowie ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązuje się oddać lokal do używania. Z prawem używania nierozerwalnie łączy się prawo jego posiadania oraz pobierania pożytków cywilnych uzyskiwanych na podstawie stosunku prawnego i prawo do dokonywania dyspozycji faktycznych. Natomiast druga strona umowy zobowiązuje się do wniesienia wkładu budowlanego. Taka konstrukcja przepisów pozwala wywnioskować, że wniesienie wkładu budowlanego jest kosztem związanym z nabyciem tego prawa, a tym samym stanowi koszt uzyskania przychodu.

Ustawa wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu można także zaliczyć udokumentowane fakturami VAT rzeczywiście poniesione nakłady, związane z przeprowadzonymi pracami wykończeniowymi, zwiększające wartość tego lokalu, a które zostały poczynione w czasie jego posiadania. Można do nich zaliczyć wydatki poniesione na np.  montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Limity ulg i odliczeń w PIT 2013 / 2014


Z art. 22 ust. 6c jednoznacznie wynika, że koszt uzyskania przychodu stanowią nakłady poczynione w trakcie posiadania rzeczy lub prawa, zwiększające jego wartość. Przedmiotem sprzedaży w tym stanie faktycznym było spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zdaniem organu podatkowego, biorąc pod uwagę ów przepis, tylko nakłady poczynione na ten lokal (nie zaś na budynek, w którym znajduje się ten lokal) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Taka konstrukcja kosztów uzyskania przychodu nie pozwala więc na zaliczenie do nich wydatków związanych z remontem budynku – np. wydatków na  prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek czy wymiany więźby dachowej.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r. (nr ITPB2/415-1118/13/MN)

Opracowała Magda Dubiel

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA