REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego można zaliczyć jedynie te koszty, które zwiększyły wartość samego lokalu. Do tej kategorii nie można podciągnąć kosztów związanych z wykończeniem całego budynku, w którym znajduje się lokal.

Wynika to jednoznacznie z interpretacji przepisów prawa dokonanej 27 marca 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA

Autopromocja

Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Nabyty lokal był w stanie surowym. W trakcie posiadania przez wnioskodawczynię lokalu, trwały w nim prace wykończeniowe. Zostały one pokryte zaliczką, którą wnioskodawczyni dokonała na rzecz spółdzielni mieszkaniowej budującej tą nieruchomość. Jeszcze niewykończony lokal został przez wnioskodawczynię sprzedany. Dopiero po sprzedaży i zakończeniu robót Wnioskodawczyni wpłaciła:

- wkład budowlany w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wysokości 18 600 zł,

- kwotę 24 000 zł na poczet prac związanych z wykończeniem lokalu dokonywanych przez Spółdzielnię (w skład prac wchodził montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacja wodna, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów, prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek, wymiana więźby dachowej).

W związku z zaistniałą sytuacją pojawiły się wątpliwości co do tego, czy poniesione na rzecz ów lokalu nakłady pieniężne są wydatkami zmniejszającymi podstawę opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpłatne zbycie prawa majątkowego jako źródło przychodu

Ustawa z dnia 16 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa odpłatne zbycie jako jedno ze źródeł przychodów. Ustawa zastrzega, że dotyczy to także zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego (art. 9 ust. 1 pkt 8 podpunkt b), o ile odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu – wkład budowlany i nakłady

Kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia są - w myśl art. 22 ust. 6C - udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów określa się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosując się do art. 171 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, należy stwierdzić, że spółdzielnia w umowie ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązuje się oddać lokal do używania. Z prawem używania nierozerwalnie łączy się prawo jego posiadania oraz pobierania pożytków cywilnych uzyskiwanych na podstawie stosunku prawnego i prawo do dokonywania dyspozycji faktycznych. Natomiast druga strona umowy zobowiązuje się do wniesienia wkładu budowlanego. Taka konstrukcja przepisów pozwala wywnioskować, że wniesienie wkładu budowlanego jest kosztem związanym z nabyciem tego prawa, a tym samym stanowi koszt uzyskania przychodu.

Ustawa wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu można także zaliczyć udokumentowane fakturami VAT rzeczywiście poniesione nakłady, związane z przeprowadzonymi pracami wykończeniowymi, zwiększające wartość tego lokalu, a które zostały poczynione w czasie jego posiadania. Można do nich zaliczyć wydatki poniesione na np.  montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Limity ulg i odliczeń w PIT 2013 / 2014


Z art. 22 ust. 6c jednoznacznie wynika, że koszt uzyskania przychodu stanowią nakłady poczynione w trakcie posiadania rzeczy lub prawa, zwiększające jego wartość. Przedmiotem sprzedaży w tym stanie faktycznym było spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zdaniem organu podatkowego, biorąc pod uwagę ów przepis, tylko nakłady poczynione na ten lokal (nie zaś na budynek, w którym znajduje się ten lokal) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Taka konstrukcja kosztów uzyskania przychodu nie pozwala więc na zaliczenie do nich wydatków związanych z remontem budynku – np. wydatków na  prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek czy wymiany więźby dachowej.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r. (nr ITPB2/415-1118/13/MN)

Opracowała Magda Dubiel

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA