REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego można zaliczyć jedynie te koszty, które zwiększyły wartość samego lokalu. Do tej kategorii nie można podciągnąć kosztów związanych z wykończeniem całego budynku, w którym znajduje się lokal.

Wynika to jednoznacznie z interpretacji przepisów prawa dokonanej 27 marca 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA

REKLAMA

Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Nabyty lokal był w stanie surowym. W trakcie posiadania przez wnioskodawczynię lokalu, trwały w nim prace wykończeniowe. Zostały one pokryte zaliczką, którą wnioskodawczyni dokonała na rzecz spółdzielni mieszkaniowej budującej tą nieruchomość. Jeszcze niewykończony lokal został przez wnioskodawczynię sprzedany. Dopiero po sprzedaży i zakończeniu robót Wnioskodawczyni wpłaciła:

- wkład budowlany w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wysokości 18 600 zł,

- kwotę 24 000 zł na poczet prac związanych z wykończeniem lokalu dokonywanych przez Spółdzielnię (w skład prac wchodził montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacja wodna, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów, prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek, wymiana więźby dachowej).

REKLAMA

W związku z zaistniałą sytuacją pojawiły się wątpliwości co do tego, czy poniesione na rzecz ów lokalu nakłady pieniężne są wydatkami zmniejszającymi podstawę opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpłatne zbycie prawa majątkowego jako źródło przychodu

Ustawa z dnia 16 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa odpłatne zbycie jako jedno ze źródeł przychodów. Ustawa zastrzega, że dotyczy to także zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego (art. 9 ust. 1 pkt 8 podpunkt b), o ile odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu – wkład budowlany i nakłady

Kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia są - w myśl art. 22 ust. 6C - udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów określa się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosując się do art. 171 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, należy stwierdzić, że spółdzielnia w umowie ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązuje się oddać lokal do używania. Z prawem używania nierozerwalnie łączy się prawo jego posiadania oraz pobierania pożytków cywilnych uzyskiwanych na podstawie stosunku prawnego i prawo do dokonywania dyspozycji faktycznych. Natomiast druga strona umowy zobowiązuje się do wniesienia wkładu budowlanego. Taka konstrukcja przepisów pozwala wywnioskować, że wniesienie wkładu budowlanego jest kosztem związanym z nabyciem tego prawa, a tym samym stanowi koszt uzyskania przychodu.

Ustawa wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu można także zaliczyć udokumentowane fakturami VAT rzeczywiście poniesione nakłady, związane z przeprowadzonymi pracami wykończeniowymi, zwiększające wartość tego lokalu, a które zostały poczynione w czasie jego posiadania. Można do nich zaliczyć wydatki poniesione na np.  montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Limity ulg i odliczeń w PIT 2013 / 2014


Z art. 22 ust. 6c jednoznacznie wynika, że koszt uzyskania przychodu stanowią nakłady poczynione w trakcie posiadania rzeczy lub prawa, zwiększające jego wartość. Przedmiotem sprzedaży w tym stanie faktycznym było spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zdaniem organu podatkowego, biorąc pod uwagę ów przepis, tylko nakłady poczynione na ten lokal (nie zaś na budynek, w którym znajduje się ten lokal) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Taka konstrukcja kosztów uzyskania przychodu nie pozwala więc na zaliczenie do nich wydatków związanych z remontem budynku – np. wydatków na  prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek czy wymiany więźby dachowej.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r. (nr ITPB2/415-1118/13/MN)

Opracowała Magda Dubiel

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA