REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT
Sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego – koszty w PIT

REKLAMA

REKLAMA

Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego można zaliczyć jedynie te koszty, które zwiększyły wartość samego lokalu. Do tej kategorii nie można podciągnąć kosztów związanych z wykończeniem całego budynku, w którym znajduje się lokal.

Wynika to jednoznacznie z interpretacji przepisów prawa dokonanej 27 marca 2014 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

REKLAMA

Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Nabyty lokal był w stanie surowym. W trakcie posiadania przez wnioskodawczynię lokalu, trwały w nim prace wykończeniowe. Zostały one pokryte zaliczką, którą wnioskodawczyni dokonała na rzecz spółdzielni mieszkaniowej budującej tą nieruchomość. Jeszcze niewykończony lokal został przez wnioskodawczynię sprzedany. Dopiero po sprzedaży i zakończeniu robót Wnioskodawczyni wpłaciła:

- wkład budowlany w rozumieniu ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w wysokości 18 600 zł,

- kwotę 24 000 zł na poczet prac związanych z wykończeniem lokalu dokonywanych przez Spółdzielnię (w skład prac wchodził montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacja wodna, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów, prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek, wymiana więźby dachowej).

W związku z zaistniałą sytuacją pojawiły się wątpliwości co do tego, czy poniesione na rzecz ów lokalu nakłady pieniężne są wydatkami zmniejszającymi podstawę opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpłatne zbycie prawa majątkowego jako źródło przychodu

Ustawa z dnia 16 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa odpłatne zbycie jako jedno ze źródeł przychodów. Ustawa zastrzega, że dotyczy to także zbycia m.in. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego (art. 9 ust. 1 pkt 8 podpunkt b), o ile odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Koszty uzyskania przychodu – wkład budowlany i nakłady

Kosztami uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia są - w myśl art. 22 ust. 6C - udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Wysokość tych nakładów określa się na podstawie faktur VAT oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Stosując się do art. 171 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, należy stwierdzić, że spółdzielnia w umowie ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu zobowiązuje się oddać lokal do używania. Z prawem używania nierozerwalnie łączy się prawo jego posiadania oraz pobierania pożytków cywilnych uzyskiwanych na podstawie stosunku prawnego i prawo do dokonywania dyspozycji faktycznych. Natomiast druga strona umowy zobowiązuje się do wniesienia wkładu budowlanego. Taka konstrukcja przepisów pozwala wywnioskować, że wniesienie wkładu budowlanego jest kosztem związanym z nabyciem tego prawa, a tym samym stanowi koszt uzyskania przychodu.

Ustawa wskazuje, że do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu można także zaliczyć udokumentowane fakturami VAT rzeczywiście poniesione nakłady, związane z przeprowadzonymi pracami wykończeniowymi, zwiększające wartość tego lokalu, a które zostały poczynione w czasie jego posiadania. Można do nich zaliczyć wydatki poniesione na np.  montaż stolarki okiennej i drzwiowej, wylewanie posadzek, montaż instalacji elektrycznej oraz centralnego ogrzewania, instalacji wodnej, stawianie ścian działowych, tynkowanie, malowanie, wykończenie sufitów.

PIT-11 w 2015 r. w formie papierowej - składany do 31 stycznia

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Limity ulg i odliczeń w PIT 2013 / 2014


Z art. 22 ust. 6c jednoznacznie wynika, że koszt uzyskania przychodu stanowią nakłady poczynione w trakcie posiadania rzeczy lub prawa, zwiększające jego wartość. Przedmiotem sprzedaży w tym stanie faktycznym było spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. Zdaniem organu podatkowego, biorąc pod uwagę ów przepis, tylko nakłady poczynione na ten lokal (nie zaś na budynek, w którym znajduje się ten lokal) można uznać za koszt uzyskania przychodu. Taka konstrukcja kosztów uzyskania przychodu nie pozwala więc na zaliczenie do nich wydatków związanych z remontem budynku – np. wydatków na  prace dekarskie, nakładanie nowej papy oraz dachówek czy wymiany więźby dachowej.

Źródło: indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r. (nr ITPB2/415-1118/13/MN)

Opracowała Magda Dubiel

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA