REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spłata cudzego kredytu nie uprawnia do zwolnienia z PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Spłata cudzego kredytu nie uprawnia do zwolnienia z PIT
Spłata cudzego kredytu nie uprawnia do zwolnienia z PIT

REKLAMA

REKLAMA

Przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu na spłatę kredytu zaciągniętego przez inną osobę – nawet przez małżonka przed ślubem – nie stanowi wydatku na własne cele mieszkaniowe. Niemożliwe jest zatem z tego tytułu skorzystanie ze zwolnienia podatkowego. Prawo do niego ma jedynie ten, kto zawarł umowę kredytu.

Tak uznał 27 marca 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w indywidualnej interpretacji podatkowej.

REKLAMA

Autopromocja

Małżonkowie spłacają kredyt zaciągnięty przed ślubem

W przedmiotowej sprawie stan faktyczny przedstawiał się następująco: para zawarła małżeństwo pod koniec 2008 r. Wcześniej, bo w 2007 r., jeden z przyszłych małżonków zaciągnął na budowę domu kredyt mieszkaniowy budowlano-hipoteczny, który - dopiero po wstąpieniu w związek - zaczął być spłacany z majątku wspólnego.

Już w trakcie trwania małżeństwa para nabyła prawo własności mieszkania na warunkach lokatorskiego prawa spółdzielczego, by następnie dokonać jego zbycia.

Wnioskodawczyni miała wątpliwość, czy raty kredytu spłacone po dacie zawarcia małżeństwa mogą zostać zakwalifikowane do ustawowej kategorii wydatków na cele mieszkaniowe podlegających zwolnieniu z opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa opodatkowania

REKLAMA

Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych określa, że sprzedaż nieruchomości  (a także innych praw majątkowych w przepisie wymienionych), która nastąpiła w oderwaniu od działalności gospodarczej, jest źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tych nieruchomości lub praw [art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c)]. W takim wypadku podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Warto nadmienić, że podatnik ma obowiązek, przy sporządzaniu corocznego zeznania podatkowego, wykazać wszelkie swoje dochody. Jednak dochód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i innych praw majątkowych stanowi odrębną kategorię i nie należy go łączyć z dochodami z innych źródeł.

Wydatki na cele mieszkaniowe pozwalają uniknąć PIT od przychodów ze sprzedaży nieruchomości

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Wydatki mieszkaniowe – zwolnienie od opodatkowania

REKLAMA

Przepis art. 1 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy o PIT dokonuje wyłączenia od konieczności opłacenia podatku. Ów wyłączenie dotyczy dochodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i innych praw majątkowych w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Takie zwolnienie jest możliwe, o ile,  począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Ustawa zawiera enumeratywne wyliczenie wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania (art. 21 ust. 25). Jednym z tego rodzaju wydatków jest spłata kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika na własne cele mieszkaniowe przed dniem uzyskania przychodu (art. 21 ust. 25 pkt 2 lit. a).


Zaciągnięcie kredytu przez podatnika

Z analizy treści przepisu wynika więc, że spłacony kredyt musi spełniać wymagania, które ustawa ściśle określa. Już z literalnego brzmienia przepisu wynika, że ów kredyt musi być zaciągnięty przez podatnika na jego osobiste cele mieszkaniowe, które m.in. obejmują budowę własnego domu.

Podatnikiem jest zaś osoba, u której powstał z tytułu sprzedaży nieruchomości obowiązek podatkowy. Oznacza to, że o ile kredyt został zaciągnięty przez inną osobę, to jego spłata nie stanowi wydatku na własne cele mieszkaniowe.

W konsekwencji, wydatkowanie przychodu uzyskanego z dokonanej sprzedaży lokalu mieszkalnego na spłatę kredytu zaciągniętego wyłącznie przez małżonka nie uprawnia drugiego małżonka do skorzystania ze zwolnienia podatkowego od podatku dochodowego od osób fizycznych. Należne jest zatem opłacenie od tego dochodu 19% podatku dochodowego.

Źródło: pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 27 marca 2014 r. (nr ITPB2/415-2/14/IB)

Opracowała Magda Dubiel

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA