REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wakacyjny najem krótkoterminowy – ryczałt, czy PIT?

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Wakacyjny najem krótkoterminowy – opodatkowanie i formalności
Wakacyjny najem krótkoterminowy – opodatkowanie i formalności
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Planujący zyski z wynajmu mieszkań i pokoi latem powinni wcześniej wystąpić z wnioskiem o udzielenie interpretacji. Najlepiej jeszcze przed sezonem. Nie jest bowiem obecnie jasne, czy taka działalność może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czy po prostu podatkiem dochodowym (PIT).

Dotychczas, jeśli wynajem był okazjonalny i sporadyczny, opodatkowany był ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na poziomie 8.5 proc. Jednak na początku 2017 r. wydane zostały dwie interpretacje indywidualne Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 stycznia 2017 roku (0461-ITPB1.4511.897.2016.1.AK) i Izby Skarbowej w Katowicach z 3 stycznia 2017 roku (2461-IBPB-2-2.4511.918.2016.2.MZA), których brzmienie wskazuje wyraźnie, że stanowisko organów podatkowych w sprawie najmu krótkoterminowego uległo zmianie.

REKLAMA

Autopromocja

Teraz taka działalność może być uznana za gospodarczą i opodatkowana zgodnie ze skalą podatkową – 19 lub nawet 32 proc. Taką możliwość daje art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, który wymienia jako działalność gospodarczą m.in. działalność usługową, prowadzoną dla celów zarobkowych we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły.

Wątpliwości związane z zasadami opodatkowania najmu krótkoterminowego to niestety kolejny przykład niedoskonałości prawa podatkowego. Brak precyzyjnych przepisów może powodować poważne konsekwencje dla podatników. Pojęcia „sposób zorganizowany” i „ciągły” są nieostre, mogą więc powodować niepewność podatników. Dodatkowo nie ma tu znaczenia w jakim okresie odbywa się najem – dla stwierdzenia przez organy podatkowe, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą wystarczy, że do najmu będzie dochodziło w sposób cykliczny i okresowo powtarzalny.

Konsekwencje takiej interpretacji podatkowej to opodatkowanie zgodne ze skalą podatkową – 18 lub 32 proc. Opodatkowanie według liniowej stawki – w wysokości 19 proc. – byłoby możliwe wyłącznie w przypadku przedsiębiorców, którzy uprzednio wybrali tę formę.

Paradoksalnie, zaostrzenie przepisów może spowodować obniżenie wpływów podatkowych, bo wynajmujący mieszkania lub pokoje na krótkie okresy, z obawy przed zakwalifikowaniem ich przychodów, jako pochodzących z działalności gospodarczej, mogą  ograniczyć tego typu działalność lub nie zgłaszać jej do opodatkowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

W konsekwencji złego wyboru metody opodatkowania powstanie prawdopodobnie zaległość podatkowa, od której naliczane będą odsetki za zwłokę. Pojawić mogą się również inne obowiązki – jak np. konieczność dopełnienia obowiązku zarejestrowania działalności gospodarczej. Warto się więc zabezpieczyć. Osoby mające w planie wynajmowanie mieszkań lub pokoi w okresie letnim powinny rozważyć wystąpienie z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej przed rozpoczęciem wynajmowania mieszkań. A ze względu na trzymiesięczny okres rozpatrywania wniosków o udzielanie interpretacji indywidualnych, wnioski powinny je złożyć jak najszybciej.

Przemysław Rusak, księgowy w gdańskim biurze Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA