REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT

Klaudia Pastuszko
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek podatkowy wiąże się z koniecznością aktualizacji danych, będących w posiadaniu urzędu skarbowego. W większości przypadków aktualizacja następuje automatycznie. Kiedy jednak podatnik rozliczający PIT zobligowany jest do zaktualizowania swoich danych?

Obowiązek aktualizacji danych

Nie ulega wątpliwości, iż dane, w posiadaniu których znajduje się urząd skarbowy muszą być aktualne. Dzieje się tak chociażby ze względu na dążenie organów podatkowych do prawidłowego, szybkiego rozliczenia podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Większość danych aktualizowana jest w sposób automatyczny – dane aktualizuje sam urząd na podstawie danych przypisanych do numeru PESEL podatnika. Ma to miejsce w sytuacjach, w których podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęty podatkiem od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku ani składek na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Do danych które aktualizowane są automatycznie, należą:

- aktualne nazwisko i imiona,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nazwisko rodowe,

- poprzednie nazwiska i imiona,

- imiona i nazwiska rodowe rodziców,

- data i miejsce urodzenia,

- płeć,

- obywatelstwo,

- numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- stan cywilny,

- imię i nazwisko rodowe małżonka,

- data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- adres i data zameldowania na pobyt stały,

- poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,

- adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,

- stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,

- seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,

- data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził.

W związku z powyższym podatnik nie jest zobligowany do składania żadnego rodzaju deklaracji mających na celu zaktualizowanie wyżej wymienionych danych. Należy jednak zauważyć, iż ciąży na nim obowiązek posługiwania się w rocznym rozliczeniu PIT aktualnymi danymi – co oznacza, iż wypełniając formularz podatkowy należy wpisywać informacje, które są zgodne z obecnym stanem faktycznym.

Dane, które nie są automatycznie pobierane przez urząd to adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, numer osobistego rachunku bankowego lub rachunku SKOK, e-mail oraz numer telefonu. Obowiązek podania tych danych ciąży na podatniku.

Aktualizacja adresu zamieszkania

Zgodnie z przepisami zeznanie roczne PIT należy złożyć (wysłać tradycyjnie lub elektronicznie) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca faktycznego zamieszkania. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Oznacza to, że aktualizacja adresu zamieszkania w sytuacji, gdy jest on różny od adresu zameldowania odbywa się albo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, albo w dowolnym momencie przy pomocy specjalnego formularza, określonego aktualnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, i nosi nazwę zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Należy podkreślić, iż poprzez miejsce zamieszkania rozumie się każde miejsce, w którym adresat przebywa z zamiarem dłuższego, a nie krótkotrwałego tylko pobytu. Informacja o zamiarze pobytu jest w dyspozycji jedynie podatnika i właśnie z tego powodu nie może być ona aktualizowana automatycznie.

Aktualizacja adresu zamieszkania oraz adresu do korespondencji jest obligatoryjna.


Aktualizacja danych rachunku bankowego

W ramach wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających ZAP-3 możliwe jest także umieszczenie informacji na temat numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK.

Zamieszczenie owych danych ma charakter fakultatywny i zależy od woli podatnika. Umieścić numer rachunku oraz aktualizować go powinien podatnik, który zwrot podatku chce otrzymać przy pomocy przelewu bankowego. W wypadku braku deklaracji zawierającej numer konta kwota nadpłaty zostaje przekazana do zwrotu za pomocą przekazu pocztowego.

Jak zmienić dane w urzędzie skarbowym?

Dane mogą zostać zaktualizowane przy pomocy formularza ZAP-3. Złożyć można go w urzędzie skarbowym, przy pomocy operatora pocztowego, a także drogą elektroniczną po potwierdzeniu elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Złożenia formularza można dokonać w następujących sytuacjach:

- gdy nastąpiła zmiana adresu zamieszkania na inny niż adres zameldowania;

- gdy nastąpiła zmiana adresu korespondencyjnego w taki sposób, że różni się on od adresu zamieszkania;

- w celu otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku lub zwrotu podatku na osobisty rachunek bankowy (lub rachunek SKOK);

- w celu aktualizacji numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK;

- w celu rezygnacji z możliwości odbioru zwrotu podatku lub jego nadpłaty na rachunku bankowym lub rachunku w SKOK;

- w celu przekazania urzędowi danych kontaktowych;

- w celu aktualizacji danych kontaktowych.

Formularz ten może złożyć każda osoba objęta numerem PESEL, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęta podatkiem VAT, nie jest płatnikiem ani podatku, ani składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Wypełniając formularz ZAP-3 w części A wpisać należy dane identyfikacyjne naczelnika urzędu skarbowego, do którego adresowane jest zgłoszenie. W części B powinny znaleźć się dane składającego formularz. Kolejno będą to nazwisko i imię (imiona) w B.1., adres zamieszkania w części B.2., dane kontaktowe w części B.3. (których podanie nie jest obowiązkowe), adres elektroniczny w części B.3.1., adres do korespondencji w części B.3.2., dane rachunku bankowego lub rachunku SKOK w części B.4. W części C należy umieścić podpis podatnika lub jego pełnomocnika czy przedstawiciela.

Należy także pamiętać, że w sytuacji zmiany adresu złożenie powyższego formularza nie jest obowiązkowe – wystarczającym będzie wypełnienie zgodnie z obecnym stanem faktycznym zeznania podatkowego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie PIT w 2024 roku. Rekordowo szybkie zwroty podatku - średnio 15 dni od złożenia deklaracji

Krajowa Administracja Skarbowa podsumowała ostatni "sezon  PIT-owy", czyli rozliczenie podatkowe dochodów osób fizycznych uzyskanych w 2023 roku. 95%, czyli ponad 23 mln deklaracji podatkowych za 2023 r. podatnicy złożyli elektronicznie, z czego większość, bo aż 13,8 mln przez usługę Twój e-PIT. Tylko 1,4 mln zeznań wpłynęło w wersji papierowej. W tym roku urzędy skarbowe rekordowo szybko zwracały nadpłaty podatku – średnio w ciągu 15 dni. Pierwszy raz z usługi Twój e-PIT skorzystali przedsiębiorcy, którzy złożyli w ten sposób ponad 910 tys. dokumentów. OPP mogą w tym roku otrzymać rekordowa sumę 1,9 mld zł.

Kolejna wygrana podatnika w NSA: Organy podatkowe nie wykazały nienależytej staranności podatnika przy weryfikacji rzetelności dostawców przy odliczeniu VAT

W dniu 29 maja 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny (NSA), po dwukrotnym odraczaniu publikacji orzeczenia (pierwotna data rozprawy: 8 maja 2024 r.), uchylił zaskarżony przez podatnika wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku o sygn. akt I SA/Gd 703/19 z 29 października 2019 r., przyjmując że wbrew wydanemu wyrokowi WSA organy podatkowe nie zgromadziły wystarczających dowodów na podważenie dobrej wiary podatnika. W wyroku o sygn. akt I FSK 423/20 NSA nie zgodził się z sądem pierwszej instancji odnośnie wykazania przez organy zasadności pozbawienia podatnika prawa do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług. 

Podwyżka minimalnego wynagrodzenia od 2025 roku. 53% średniej płacy. Hojność na cudzy koszt. Wyższe koszty pracy podniosą ceny i będą przerzucone na konsumentów

W czwartek 13 czerwca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję podwyżki minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2025 roku do kwoty 4626 zł brutto (3 483,51 zł netto). Jednocześnie w przyszłym roku minimalna stawka godzinowa na zleceniu i podobnych umowach cywilnoprawnych wynosić ma 30,20 zł brutto. Te propozycje rządu skomentował nieprzychylnie Adam Abramowicz, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców. Publikujemy poniżej treść stanowiska Rzecznika MŚP w sprawie wzrostu płacy minimalnej od przyszłego roku.

Przedsiębiorcy MŚP: Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku

Zdaniem przedsiębiorców nowa pensja minimalna zabije sektor MŚP. "Stanowczo sprzeciwiamy się podniesieniu kwoty pensji minimalnej do ponad 4600 zł brutto od początku 2025 roku. Na negatywny wpływ znaczących wzrostów wysokości pensji minimalnej na działanie sektora MŚP zwracaliśmy uwagę już w 10 postulatach handlu dla nowego rządu" - piszą w komunikacie.

REKLAMA

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Najniższa krajowa 2025 - ile od stycznia? Jakie brutto w umowie, ile netto do wypłaty na rękę? Jakie koszty pracodawcy płacy minimalnej?

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę (zwane też najniższą krajową lub płacą minimalną) ma wynieść 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa dla umów zlecenia i podobnych umów cywilnoprawnych od 1 stycznia 2025 r. wynosić ma 30,20 zł brutto. Takie są propozycje Rady Ministrów przedstawione 13 czerwca 2024 r.

Błędna stawka VAT na paragonie z NIP nabywcy. Jak dokonać korekty i ująć w ewidencji i JPK V7M?

W praktyce zdarza się nie tak rzadko, że wystawiony paragon z NIP nabywcy zawiera błędną stawkę VAT. Czy i jak można skorygować taki paragon z błędną stawką VAT?

Fiskus dowie się, że prowadzisz działalność gospodarczą bez rejestracji. Zmiany od 1 lipca 2024 r. Co wynika z nowych przepisów?

W dniu 5 czerwca 2024 r. Senat przyjął bez poprawek rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, który implikuje unijną dyrektywę DAC7 uszczelniającą system podatkowy we wszystkich krajach UE. Jeśli Prezydent podpisze ustawę, zacznie ona obowiązywać już od 1 lipca br. Nowe przepisy związane są z wprowadzeniem obowiązku raportowania danych przez platformy sprzedażowe tj. Allegro, OLX czy Booking dotyczących ilości oraz wartości transakcji dokonywanych przez ich użytkowników

REKLAMA

Kiedy i w jakich okolicznościach pracodawca ma obowiązek zwiększyć wymiar urlopu wypoczynkowego? Czy każdy pracownik może na to liczyć?

W jakich sytuacjach i terminach pracownik nabywa prawo do zwiększonego wymiaru urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca ma obowiązek udzielić dodatkowych dni urlopu? Co wynika z przepisów?

Zwolnienie z VAT dla małych firm. Minister Finansów szykuje istotne zmiany w ustawie o VAT

Nowelizacja ustawy o VAT ma pozwolić na korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w VAT w Polsce przez małe firmy (do 200 tys. zł rocznej wartości sprzedaży) mające siedzibę w innym państwie członkowskim UE. A polskie małe firmy będą mogły również korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Tak wynika z założeń projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, które zostały opublikowane 12 czerwca 2024 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

REKLAMA