Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek aktualizacji danych
Nie ulega wątpliwości, iż dane, w posiadaniu których znajduje się urząd skarbowy muszą być aktualne. Dzieje się tak chociażby ze względu na dążenie organów podatkowych do prawidłowego, szybkiego rozliczenia podatnika.
REKLAMA
Większość danych aktualizowana jest w sposób automatyczny – dane aktualizuje sam urząd na podstawie danych przypisanych do numeru PESEL podatnika. Ma to miejsce w sytuacjach, w których podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęty podatkiem od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku ani składek na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne.
NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!
Do danych które aktualizowane są automatycznie, należą:
- aktualne nazwisko i imiona,
- nazwisko rodowe,
- poprzednie nazwiska i imiona,
- imiona i nazwiska rodowe rodziców,
- data i miejsce urodzenia,
- płeć,
- obywatelstwo,
- numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,
- stan cywilny,
- imię i nazwisko rodowe małżonka,
- data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,
- adres i data zameldowania na pobyt stały,
- poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,
- adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,
- stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,
- seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,
- data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził.
W związku z powyższym podatnik nie jest zobligowany do składania żadnego rodzaju deklaracji mających na celu zaktualizowanie wyżej wymienionych danych. Należy jednak zauważyć, iż ciąży na nim obowiązek posługiwania się w rocznym rozliczeniu PIT aktualnymi danymi – co oznacza, iż wypełniając formularz podatkowy należy wpisywać informacje, które są zgodne z obecnym stanem faktycznym.
Dane, które nie są automatycznie pobierane przez urząd to adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, numer osobistego rachunku bankowego lub rachunku SKOK, e-mail oraz numer telefonu. Obowiązek podania tych danych ciąży na podatniku.
Aktualizacja adresu zamieszkania
Zgodnie z przepisami zeznanie roczne PIT należy złożyć (wysłać tradycyjnie lub elektronicznie) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca faktycznego zamieszkania. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.
Polecamy: PIT 2018. Komentarz
Oznacza to, że aktualizacja adresu zamieszkania w sytuacji, gdy jest on różny od adresu zameldowania odbywa się albo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, albo w dowolnym momencie przy pomocy specjalnego formularza, określonego aktualnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, i nosi nazwę zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).
Należy podkreślić, iż poprzez miejsce zamieszkania rozumie się każde miejsce, w którym adresat przebywa z zamiarem dłuższego, a nie krótkotrwałego tylko pobytu. Informacja o zamiarze pobytu jest w dyspozycji jedynie podatnika i właśnie z tego powodu nie może być ona aktualizowana automatycznie.
Aktualizacja adresu zamieszkania oraz adresu do korespondencji jest obligatoryjna.
Aktualizacja danych rachunku bankowego
W ramach wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających ZAP-3 możliwe jest także umieszczenie informacji na temat numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK.
Zamieszczenie owych danych ma charakter fakultatywny i zależy od woli podatnika. Umieścić numer rachunku oraz aktualizować go powinien podatnik, który zwrot podatku chce otrzymać przy pomocy przelewu bankowego. W wypadku braku deklaracji zawierającej numer konta kwota nadpłaty zostaje przekazana do zwrotu za pomocą przekazu pocztowego.
Jak zmienić dane w urzędzie skarbowym?
Dane mogą zostać zaktualizowane przy pomocy formularza ZAP-3. Złożyć można go w urzędzie skarbowym, przy pomocy operatora pocztowego, a także drogą elektroniczną po potwierdzeniu elektronicznym podpisem kwalifikowanym.
Złożenia formularza można dokonać w następujących sytuacjach:
- gdy nastąpiła zmiana adresu zamieszkania na inny niż adres zameldowania;
- gdy nastąpiła zmiana adresu korespondencyjnego w taki sposób, że różni się on od adresu zamieszkania;
- w celu otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku lub zwrotu podatku na osobisty rachunek bankowy (lub rachunek SKOK);
- w celu aktualizacji numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK;
- w celu rezygnacji z możliwości odbioru zwrotu podatku lub jego nadpłaty na rachunku bankowym lub rachunku w SKOK;
- w celu przekazania urzędowi danych kontaktowych;
- w celu aktualizacji danych kontaktowych.
Formularz ten może złożyć każda osoba objęta numerem PESEL, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęta podatkiem VAT, nie jest płatnikiem ani podatku, ani składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.
Wypełniając formularz ZAP-3 w części A wpisać należy dane identyfikacyjne naczelnika urzędu skarbowego, do którego adresowane jest zgłoszenie. W części B powinny znaleźć się dane składającego formularz. Kolejno będą to nazwisko i imię (imiona) w B.1., adres zamieszkania w części B.2., dane kontaktowe w części B.3. (których podanie nie jest obowiązkowe), adres elektroniczny w części B.3.1., adres do korespondencji w części B.3.2., dane rachunku bankowego lub rachunku SKOK w części B.4. W części C należy umieścić podpis podatnika lub jego pełnomocnika czy przedstawiciela.
Należy także pamiętać, że w sytuacji zmiany adresu złożenie powyższego formularza nie jest obowiązkowe – wystarczającym będzie wypełnienie zgodnie z obecnym stanem faktycznym zeznania podatkowego.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat