REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Aktualizacja danych do celów rozliczenia PIT /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek podatkowy wiąże się z koniecznością aktualizacji danych, będących w posiadaniu urzędu skarbowego. W większości przypadków aktualizacja następuje automatycznie. Kiedy jednak podatnik rozliczający PIT zobligowany jest do zaktualizowania swoich danych?

Obowiązek aktualizacji danych

Nie ulega wątpliwości, iż dane, w posiadaniu których znajduje się urząd skarbowy muszą być aktualne. Dzieje się tak chociażby ze względu na dążenie organów podatkowych do prawidłowego, szybkiego rozliczenia podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

Większość danych aktualizowana jest w sposób automatyczny – dane aktualizuje sam urząd na podstawie danych przypisanych do numeru PESEL podatnika. Ma to miejsce w sytuacjach, w których podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęty podatkiem od towarów i usług, nie jest płatnikiem podatku ani składek na ubezpieczenie społeczne czy zdrowotne.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Do danych które aktualizowane są automatycznie, należą:

- aktualne nazwisko i imiona,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- nazwisko rodowe,

- poprzednie nazwiska i imiona,

- imiona i nazwiska rodowe rodziców,

- data i miejsce urodzenia,

- płeć,

- obywatelstwo,

- numer aktu urodzenia i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- stan cywilny,

- imię i nazwisko rodowe małżonka,

- data zawarcia związku małżeńskiego, numer aktu małżeństwa i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził, data rozwiązania związku małżeńskiego, sygnatura akt i oznaczenie sądu, który rozwiązał małżeństwo, data zgonu małżonka, numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który ten akt sporządził,

- adres i data zameldowania na pobyt stały,

- poprzednie adresy zameldowania na pobyt stały wraz z określeniem okresu zameldowania, tryb wymeldowania,

- adres zameldowania na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące wraz z określeniem okresu zameldowania,

- stopień wojskowy, nazwa, seria i numer wojskowego dokumentu osobistego,

- seria i numer aktualnego dowodu osobistego oraz serie i numery poprzednich dowodów osobistych oraz daty ich wydania, daty ważności, oznaczenie organów wydających,

- data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził.

REKLAMA

W związku z powyższym podatnik nie jest zobligowany do składania żadnego rodzaju deklaracji mających na celu zaktualizowanie wyżej wymienionych danych. Należy jednak zauważyć, iż ciąży na nim obowiązek posługiwania się w rocznym rozliczeniu PIT aktualnymi danymi – co oznacza, iż wypełniając formularz podatkowy należy wpisywać informacje, które są zgodne z obecnym stanem faktycznym.

Dane, które nie są automatycznie pobierane przez urząd to adres zamieszkania inny niż adres zameldowania, numer osobistego rachunku bankowego lub rachunku SKOK, e-mail oraz numer telefonu. Obowiązek podania tych danych ciąży na podatniku.

Aktualizacja adresu zamieszkania

Zgodnie z przepisami zeznanie roczne PIT należy złożyć (wysłać tradycyjnie lub elektronicznie) do urzędu skarbowego właściwego według miejsca faktycznego zamieszkania. W przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL, nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym.

Polecamy: PIT 2018. Komentarz

Oznacza to, że aktualizacja adresu zamieszkania w sytuacji, gdy jest on różny od adresu zameldowania odbywa się albo w rocznym zeznaniu podatkowym PIT, albo w dowolnym momencie przy pomocy specjalnego formularza, określonego aktualnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2014 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających, i nosi nazwę zgłoszenia aktualizacyjnego osoby fizycznej będącej podatnikiem (ZAP-3).

Należy podkreślić, iż poprzez miejsce zamieszkania rozumie się każde miejsce, w którym adresat przebywa z zamiarem dłuższego, a nie krótkotrwałego tylko pobytu. Informacja o zamiarze pobytu jest w dyspozycji jedynie podatnika i właśnie z tego powodu nie może być ona aktualizowana automatycznie.

Aktualizacja adresu zamieszkania oraz adresu do korespondencji jest obligatoryjna.


Aktualizacja danych rachunku bankowego

W ramach wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych i zgłoszeń aktualizacyjnych oraz zgłoszeń w zakresie danych uzupełniających ZAP-3 możliwe jest także umieszczenie informacji na temat numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK.

Zamieszczenie owych danych ma charakter fakultatywny i zależy od woli podatnika. Umieścić numer rachunku oraz aktualizować go powinien podatnik, który zwrot podatku chce otrzymać przy pomocy przelewu bankowego. W wypadku braku deklaracji zawierającej numer konta kwota nadpłaty zostaje przekazana do zwrotu za pomocą przekazu pocztowego.

Jak zmienić dane w urzędzie skarbowym?

Dane mogą zostać zaktualizowane przy pomocy formularza ZAP-3. Złożyć można go w urzędzie skarbowym, przy pomocy operatora pocztowego, a także drogą elektroniczną po potwierdzeniu elektronicznym podpisem kwalifikowanym.

Złożenia formularza można dokonać w następujących sytuacjach:

- gdy nastąpiła zmiana adresu zamieszkania na inny niż adres zameldowania;

- gdy nastąpiła zmiana adresu korespondencyjnego w taki sposób, że różni się on od adresu zamieszkania;

- w celu otrzymywania zwrotu nadpłaty podatku lub zwrotu podatku na osobisty rachunek bankowy (lub rachunek SKOK);

- w celu aktualizacji numeru rachunku bankowego lub rachunku SKOK;

- w celu rezygnacji z możliwości odbioru zwrotu podatku lub jego nadpłaty na rachunku bankowym lub rachunku w SKOK;

- w celu przekazania urzędowi danych kontaktowych;

- w celu aktualizacji danych kontaktowych.

Formularz ten może złożyć każda osoba objęta numerem PESEL, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest objęta podatkiem VAT, nie jest płatnikiem ani podatku, ani składek na ubezpieczenia społeczne oraz zdrowotne.

Wypełniając formularz ZAP-3 w części A wpisać należy dane identyfikacyjne naczelnika urzędu skarbowego, do którego adresowane jest zgłoszenie. W części B powinny znaleźć się dane składającego formularz. Kolejno będą to nazwisko i imię (imiona) w B.1., adres zamieszkania w części B.2., dane kontaktowe w części B.3. (których podanie nie jest obowiązkowe), adres elektroniczny w części B.3.1., adres do korespondencji w części B.3.2., dane rachunku bankowego lub rachunku SKOK w części B.4. W części C należy umieścić podpis podatnika lub jego pełnomocnika czy przedstawiciela.

Należy także pamiętać, że w sytuacji zmiany adresu złożenie powyższego formularza nie jest obowiązkowe – wystarczającym będzie wypełnienie zgodnie z obecnym stanem faktycznym zeznania podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA