REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Welsyng
Anna Welsyng
Radca prawny i doradca podatkowy. Prowadzi swoją kancelarię w Warszawie, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze podatkowo-księgowej firm i innych podatników. Autorka kilkuset publikacji o tematyce podatkowej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej można i trzeba nie tylko dokonać wyboru formy jej prowadzenia, ale również zasad rozliczania podatku dochodowego.

Formy opodatkowania

REKLAMA

Przedsiębiorcy mogą wybierać pomiędzy następującymi formami opodatkowania dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej:


Aopodatkowanie na zasadach ogólnych

- skala podatkowa

- stawka liniowa

Dalszy ciąg materiału pod wideo


B. opodatkowanie w formach zryczałtowanych

- ryczałt ewidencjonowany

- karta podatkowa

Ważne!

Niekiedy wybór określonej formy opodatkowania nie jest możliwy, gdyż wprost zabraniają tego obowiązujące przepisy. Ograniczenia dotyczą niektórych rodzajów działalności gospodarczej, które nie mogą być rozliczane w formach zryczałtowanych. Nie każdy też może wybrać podatek liniowy.


Wybór określonej formy opodatkowania skutkuje koniecznością prowadzenia odpowiednich ewidencji. Osoby decydujące się na opodatkowanie dochodów z działalności na zasadach ogólnych muszą rozstrzygnąć, czy będą prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów czy księgi rachunkowe.

Ci podatnicy mogą również wybrać, czy zaliczki na podatek dochodowy będą opłacać miesięcznie czy w okresach kwartalnych. Ta ostatnia możliwość dotyczy jednak tylko osób rozpoczynających działalność gospodarczą (w pierwszym roku jej prowadzenia) oraz tzw. małych podatników.

Ponadto osoby rozpoczynające działalność gospodarczą mogą skorzystać z tzw. kredytu podatkowego a osoby prowadzące działalność dłużej niż dwa lata mogą opłacać tzw. zaliczki uproszczone.


Co się bardziej opłaca – zasady ogólne czy formy zryczałtowane?


To jedno z podstawowych pytań, jakie zadają przedsiębiorcy – zarówno ci rozpoczynający dopiero prowadzenie działalności gospodarczej, jak i ci już działający na rynku, ale szukający sposobów obniżenia obciążeń podatkowych.

Wybór optymalnej formy opodatkowania pozwala na znaczne oszczędności finansowe, co istotnie zwiększa opłacalność prowadzenia działalności gospodarczej. Jednak nie można jednoznacznie opowiedzieć się za jedną z opisanych form, gdyż każdy przypadek wymaga indywidualnej i szczegółowej analizy. Można tu wskazać jedynie podstawowe czynniki, które powinny zostać uwzględnione przy dokonywaniu tego typu analizy.


Czy w ogóle mamy prawo wyboru


W pierwszej kolejności należy, zatem ocenić dopuszczalność wyboru poszczególnych form opodatkowania. Ustawodawca w stosunku do innych form niż opodatkowanie według skali podatkowej wprowadza szereg ograniczeń. W szczególności dotyczy to ryczałtu ewidencjonowanego oraz karty podatkowej, w stosunku do których wprowadzono szereg warunków, których tylko łączne spełnienie umożliwia opodatkowanie w jednej z tych form.


Konsekwencją zaś niespełnienia chociażby jednego z nich jest utrata prawa do opodatkowania w formie zryczałtowanej i konieczność „przejścia” na zasady ogólne, z czym wiąże się wymóg wykonania wielu dodatkowych czynności (jak np. założenie właściwych ksiąg) a niekiedy poniesienie dodatkowych wydatków w postaci np. odsetek za zwłokę.


Policzmy dokładnie


Po ustaleniu dopuszczalności zastosowania danej formy opodatkowania trzeba przeanalizować wysokość obciążeń podatkowych. Trzeba przy tym uwzględnić wszystkie uwarunkowania oraz wszystkie obecne i przyszłe źródła przychodów i kosztów.


Przykładowo rozważając opodatkowanie skalą podatkową bądź stawką liniową, musimy ocenić z jednej strony konieczność kumulacji dochodów z różnych źródeł, co może powodować „przejście” do wyższego progu podatkowego.


Z drugiej strony trzeba ocenić, czy nie będzie korzystniejsze wspólne opodatkowanie z małżonkiem albo samotnie wychowywanym dzieckiem oraz możliwość korzystania z ulg i odliczeń.


Trzeba również wziąć pod uwagę kwestie związane ze środkami trwałymi firmy – z jednej strony pamiętać o korzyściach z ich amortyzacji, ale z drugiej – o konieczności ewentualnego opodatkowania przychodów z ich sprzedaży.


Oceńmy stopień skomplikowania rozliczeń


Stopień skomplikowania ewidencji wymaganych przy danej formie opodatkowania też nie jest bez znaczenia. Im więcej dokumentów oraz im bardziej rozbudowane ewidencje, tym wyższy będzie koszt usług księgowych oraz wydatki związane z zabezpieczeniem oraz przechowywaniem dokumentacji za lata ubiegłe.


Z drugiej jednak strony im bardziej szczegółowe ewidencje, tym więcej danych umożliwiających dokładniejszą analizę kondycji firmy oraz wskaźników, które mogą się okazać przydatne np. przy wypełnianiu wniosku o kredyt. Dane te pozwalają też na dokładniejszą kontrolę pracowników.


Wybierając jedną ze zryczałtowanych form opodatkowania trzeba też uwzględnić planowany rozwój firmy, a tym samym liczyć się z utratą prawa do opodatkowania w tej formie – ze wszystkimi konsekwencjami tego faktu.


Ważne !

Błąd w wyborze formy opodatkowania może niepotrzebnie zwiększyć obciążenia podatkowe, znacząco obniżając opłacalność prowadzonej działalności gospodarczej.


Anna Welsyng

radca prawny,

doradca podatkowy

kancelaria www.welsyng.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA