REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie przez podatników dochodów m.in. w postaci przychodów z kapitałów pieniężnych wymaga dla celów podatkowych udokumentowania za pomocą informacji PIT-8C. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie jest to możliwe, np. ze względu na brak danych odbiorcy. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 5 czerwca 2015 r. interpretację indywidualną, w której wyjaśnił, jak należy postępować w takich przypadkach.

Sprawa dotyczyła domu maklerskiego, na którym ciążył obowiązek wystawiania informacji PIT-8C w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodu z kapitałów pieniężnych, np. w związku z przymusowym wykupem papierów wartościowych, jak i transakcjami przymusowego ich zbycia.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., w sytuacji składania informacji dla więcej niż 5 podatników, należy to uczynić w formie elektronicznej. Zdarzały się sytuacje, w których dom maklerski nie miał możliwości pozyskania danych niektórych klientów takich jak NIP, PESEL, data urodzenia, które są wymagane do wysłania informacji PIT- 8C drogą elektroniczną. W celu wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podatkowej, wystosowano do urzędu skarbowego pismo z załączonymi formularzami PIT-8C sporządzonymi w formie papierowej. Pismo wyjaśniało powód złożenia informacji PIT- 8 C w formie papierowej zamiast drogą elektroniczną.

Następnie wnioskodawca powziął informację, że wpisanie ciągu cyfr 9999999999 w polu identyfikatora PESEL/NIP jest odczytywane przez system jako brak takiego identyfikatora i umożliwia złożenie PIT- 8C drogą elektroniczną. Ze względu na fakt braku również takich danych podatnika jak data urodzenia i z tego względu oraz nie mając pewności czy złożone w formie papierowej PIT- 8C zostaną uznane za doręczone skutecznie, w celu dochowania należytej staranności, w polu „data urodzenia” wpisano kombinację cyfr 9999-09-09.

Wnioskodawca zastosował powyższy ciąg cyfr jako zbliżony najbardziej do wskazanego w polu NIP/PESEL ciągu cyfr 9, odczytywanego przez system jako brak identyfikatora. Wprowadzenie wskazanych powyżej danych umożliwiło wysłanie informacji PIT- 8C do urzędu drogą elektroniczną. Wnioskodawca otrzymał jako dowód potwierdzenia nadania stosowne identyfikatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

W opinii wnioskodawcy w zaistniałej sytuacji podjął on wszelkie możliwe działania w celu dopełnienia ciążącego na nim obowiązku przekazania informacji PIT-8C: w pierwszej kolejności złożył je w formie papierowej, wysłał je także drogą elektroniczną przy zastosowaniu wskazanych powyżej ciągów cyfr oraz wystąpił z wnioskiem o interpretację indywidualną swojej sytuacji. W złożonym wniosku zapytał, czy istnieje możliwość zwolnienia go z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną w sytuacji niemożności złożenia informacji w ten sposób wobec braku danych podatników i czy istnieje możliwość złożenia informacji PIT-8C za 2014 r. w odniesieniu do grona podatników, co do których brak danych w postaci numeru PESEL/NIP i daty urodzenia w formie papierowej.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika co do zasady za nieprawidłowe. Wskazał bowiem, że przepisy ustawy o PIT Nie przewidują żadnego zwolnienia z obowiązku złożenia informacji PIT-8C drogą elektroniczną przez podmioty do tego zobowiązane, także w przypadku istnienia przyczyn technicznych to uniemożliwiających.

Dyrektor IS wskazał jednocześnie, że nie może więc orzec w drodze interpretacji indywidualnej o zwolnieniu wnioskodawcy z obowiązku nałożonego ustawowo, ponieważ oznaczałoby to przekroczenie uprawnień. Jednocześnie jednak organ wskazał, że przesłanie przez wnioskodawcę informacji PIT-8C w przypadkach uzasadnionych w formie papierowej w terminie nie skutkuje wprawdzie wypełnieniem obowiązku podatkowego wynikającego z art. 45 ba ustawy o PIT, niemniej świadczy o dobrej woli i staraniach wnioskodawcy oraz o podjęciu wysiłku w celu wypełnienia obowiązku złożenia informacji, a dla urzędów skarbowych jest informacją o dochodzie podatników. Również przesłanie ich do końca lutego 2015 r. w formie elektronicznej z zastosowaniem określonego wzoru cyfr potwierdza tę tezę. Dyrektor uznał jednak, że oceny argumentów wnioskodawcy przemawiające za takim sposobem złożenia formularza PIT-8C mogą dokonać wyłącznie urzędy skarbowe w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

(Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 czerwca 2015 r., IBPBII/2/4511-286/15/HS)

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA