REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie przez podatników dochodów m.in. w postaci przychodów z kapitałów pieniężnych wymaga dla celów podatkowych udokumentowania za pomocą informacji PIT-8C. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie jest to możliwe, np. ze względu na brak danych odbiorcy. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 5 czerwca 2015 r. interpretację indywidualną, w której wyjaśnił, jak należy postępować w takich przypadkach.

Sprawa dotyczyła domu maklerskiego, na którym ciążył obowiązek wystawiania informacji PIT-8C w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodu z kapitałów pieniężnych, np. w związku z przymusowym wykupem papierów wartościowych, jak i transakcjami przymusowego ich zbycia.

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., w sytuacji składania informacji dla więcej niż 5 podatników, należy to uczynić w formie elektronicznej. Zdarzały się sytuacje, w których dom maklerski nie miał możliwości pozyskania danych niektórych klientów takich jak NIP, PESEL, data urodzenia, które są wymagane do wysłania informacji PIT- 8C drogą elektroniczną. W celu wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podatkowej, wystosowano do urzędu skarbowego pismo z załączonymi formularzami PIT-8C sporządzonymi w formie papierowej. Pismo wyjaśniało powód złożenia informacji PIT- 8 C w formie papierowej zamiast drogą elektroniczną.

Następnie wnioskodawca powziął informację, że wpisanie ciągu cyfr 9999999999 w polu identyfikatora PESEL/NIP jest odczytywane przez system jako brak takiego identyfikatora i umożliwia złożenie PIT- 8C drogą elektroniczną. Ze względu na fakt braku również takich danych podatnika jak data urodzenia i z tego względu oraz nie mając pewności czy złożone w formie papierowej PIT- 8C zostaną uznane za doręczone skutecznie, w celu dochowania należytej staranności, w polu „data urodzenia” wpisano kombinację cyfr 9999-09-09.

Wnioskodawca zastosował powyższy ciąg cyfr jako zbliżony najbardziej do wskazanego w polu NIP/PESEL ciągu cyfr 9, odczytywanego przez system jako brak identyfikatora. Wprowadzenie wskazanych powyżej danych umożliwiło wysłanie informacji PIT- 8C do urzędu drogą elektroniczną. Wnioskodawca otrzymał jako dowód potwierdzenia nadania stosowne identyfikatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W opinii wnioskodawcy w zaistniałej sytuacji podjął on wszelkie możliwe działania w celu dopełnienia ciążącego na nim obowiązku przekazania informacji PIT-8C: w pierwszej kolejności złożył je w formie papierowej, wysłał je także drogą elektroniczną przy zastosowaniu wskazanych powyżej ciągów cyfr oraz wystąpił z wnioskiem o interpretację indywidualną swojej sytuacji. W złożonym wniosku zapytał, czy istnieje możliwość zwolnienia go z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną w sytuacji niemożności złożenia informacji w ten sposób wobec braku danych podatników i czy istnieje możliwość złożenia informacji PIT-8C za 2014 r. w odniesieniu do grona podatników, co do których brak danych w postaci numeru PESEL/NIP i daty urodzenia w formie papierowej.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika co do zasady za nieprawidłowe. Wskazał bowiem, że przepisy ustawy o PIT Nie przewidują żadnego zwolnienia z obowiązku złożenia informacji PIT-8C drogą elektroniczną przez podmioty do tego zobowiązane, także w przypadku istnienia przyczyn technicznych to uniemożliwiających.

Dyrektor IS wskazał jednocześnie, że nie może więc orzec w drodze interpretacji indywidualnej o zwolnieniu wnioskodawcy z obowiązku nałożonego ustawowo, ponieważ oznaczałoby to przekroczenie uprawnień. Jednocześnie jednak organ wskazał, że przesłanie przez wnioskodawcę informacji PIT-8C w przypadkach uzasadnionych w formie papierowej w terminie nie skutkuje wprawdzie wypełnieniem obowiązku podatkowego wynikającego z art. 45 ba ustawy o PIT, niemniej świadczy o dobrej woli i staraniach wnioskodawcy oraz o podjęciu wysiłku w celu wypełnienia obowiązku złożenia informacji, a dla urzędów skarbowych jest informacją o dochodzie podatników. Również przesłanie ich do końca lutego 2015 r. w formie elektronicznej z zastosowaniem określonego wzoru cyfr potwierdza tę tezę. Dyrektor uznał jednak, że oceny argumentów wnioskodawcy przemawiające za takim sposobem złożenia formularza PIT-8C mogą dokonać wyłącznie urzędy skarbowe w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

(Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 czerwca 2015 r., IBPBII/2/4511-286/15/HS)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA