REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika
Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C w sytuacji braku danych podatnika

REKLAMA

REKLAMA

Uzyskanie przez podatników dochodów m.in. w postaci przychodów z kapitałów pieniężnych wymaga dla celów podatkowych udokumentowania za pomocą informacji PIT-8C. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nie jest to możliwe, np. ze względu na brak danych odbiorcy. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydał 5 czerwca 2015 r. interpretację indywidualną, w której wyjaśnił, jak należy postępować w takich przypadkach.

Sprawa dotyczyła domu maklerskiego, na którym ciążył obowiązek wystawiania informacji PIT-8C w przypadku osiągnięcia przez podatnika przychodu z kapitałów pieniężnych, np. w związku z przymusowym wykupem papierów wartościowych, jak i transakcjami przymusowego ich zbycia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r., w sytuacji składania informacji dla więcej niż 5 podatników, należy to uczynić w formie elektronicznej. Zdarzały się sytuacje, w których dom maklerski nie miał możliwości pozyskania danych niektórych klientów takich jak NIP, PESEL, data urodzenia, które są wymagane do wysłania informacji PIT- 8C drogą elektroniczną. W celu wywiązania się z obowiązku złożenia informacji podatkowej, wystosowano do urzędu skarbowego pismo z załączonymi formularzami PIT-8C sporządzonymi w formie papierowej. Pismo wyjaśniało powód złożenia informacji PIT- 8 C w formie papierowej zamiast drogą elektroniczną.

Następnie wnioskodawca powziął informację, że wpisanie ciągu cyfr 9999999999 w polu identyfikatora PESEL/NIP jest odczytywane przez system jako brak takiego identyfikatora i umożliwia złożenie PIT- 8C drogą elektroniczną. Ze względu na fakt braku również takich danych podatnika jak data urodzenia i z tego względu oraz nie mając pewności czy złożone w formie papierowej PIT- 8C zostaną uznane za doręczone skutecznie, w celu dochowania należytej staranności, w polu „data urodzenia” wpisano kombinację cyfr 9999-09-09.

REKLAMA

Wnioskodawca zastosował powyższy ciąg cyfr jako zbliżony najbardziej do wskazanego w polu NIP/PESEL ciągu cyfr 9, odczytywanego przez system jako brak identyfikatora. Wprowadzenie wskazanych powyżej danych umożliwiło wysłanie informacji PIT- 8C do urzędu drogą elektroniczną. Wnioskodawca otrzymał jako dowód potwierdzenia nadania stosowne identyfikatory.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

W opinii wnioskodawcy w zaistniałej sytuacji podjął on wszelkie możliwe działania w celu dopełnienia ciążącego na nim obowiązku przekazania informacji PIT-8C: w pierwszej kolejności złożył je w formie papierowej, wysłał je także drogą elektroniczną przy zastosowaniu wskazanych powyżej ciągów cyfr oraz wystąpił z wnioskiem o interpretację indywidualną swojej sytuacji. W złożonym wniosku zapytał, czy istnieje możliwość zwolnienia go z obowiązku przekazywania informacji PIT-8C drogą elektroniczną w sytuacji niemożności złożenia informacji w ten sposób wobec braku danych podatników i czy istnieje możliwość złożenia informacji PIT-8C za 2014 r. w odniesieniu do grona podatników, co do których brak danych w postaci numeru PESEL/NIP i daty urodzenia w formie papierowej.

Organ podatkowy uznał stanowisko podatnika co do zasady za nieprawidłowe. Wskazał bowiem, że przepisy ustawy o PIT Nie przewidują żadnego zwolnienia z obowiązku złożenia informacji PIT-8C drogą elektroniczną przez podmioty do tego zobowiązane, także w przypadku istnienia przyczyn technicznych to uniemożliwiających.

Dyrektor IS wskazał jednocześnie, że nie może więc orzec w drodze interpretacji indywidualnej o zwolnieniu wnioskodawcy z obowiązku nałożonego ustawowo, ponieważ oznaczałoby to przekroczenie uprawnień. Jednocześnie jednak organ wskazał, że przesłanie przez wnioskodawcę informacji PIT-8C w przypadkach uzasadnionych w formie papierowej w terminie nie skutkuje wprawdzie wypełnieniem obowiązku podatkowego wynikającego z art. 45 ba ustawy o PIT, niemniej świadczy o dobrej woli i staraniach wnioskodawcy oraz o podjęciu wysiłku w celu wypełnienia obowiązku złożenia informacji, a dla urzędów skarbowych jest informacją o dochodzie podatników. Również przesłanie ich do końca lutego 2015 r. w formie elektronicznej z zastosowaniem określonego wzoru cyfr potwierdza tę tezę. Dyrektor uznał jednak, że oceny argumentów wnioskodawcy przemawiające za takim sposobem złożenia formularza PIT-8C mogą dokonać wyłącznie urzędy skarbowe w toku ewentualnego postępowania podatkowego.

(Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 czerwca 2015 r., IBPBII/2/4511-286/15/HS)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA