REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje przychód należny w PIT?

Subskrybuj nas na Youtube
Kiedy powstaje przychód należny w PIT?
Kiedy powstaje przychód należny w PIT?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Opodatkowaniu PIT podlega przychód należny, nawet jeśli nie został otrzymany – mówią przepisy podatkowe. Organy podatkowe interpretują to tak, że podatek należy zapłacić od kwoty zapisanej w umowie, nawet jeśli strony ustaliły, że płatność nastąpi w kolejnym roku. Sądy administracyjne jednak uważają, że należny znaczy wymagalny. Czyli taki, którego zapłaty podatnik może się domagać.

Dla podatników to spory problem, kiedy fiskus żąda podatku od kwot, których nie otrzymali. Wbrew pozorom, nie jest to zjawisko rzadkie. Często przy zakupie mieszkania strony decydują się na taką opóźnioną płatność. Jeszcze częstsze jest to w relacjach między podmiotami gospodarczymi, kiedy np. umowa zakłada przeniesienie własności towarów np. w grudniu, ale płatność zaplanowana jest już w styczniu. Tymczasem organy skarbowe uważają, że obowiązek podatkowy powstał już w grudniu.

REKLAMA

Kiedy podatek od sprzedaży akcji?

REKLAMA

Ta kwestia jest powodem sporów między podatnikami a fiskusem, które swój finał znajdują w sądach. Jedna z takich spraw została właśnie rozpatrzona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Sprawa dotyczyła interpretacji podatkowej, wydanej w marcu tego roku, w której podatnik pytał o to, kiedy powstaje obowiązek podatkowy. Mianowicie sprzedał w roku 2015 akcje, ale według umowy sprzedaży zapłatę miał otrzymać już w roku 2016. Podatnik uznał, że skoro zapłata stanie się należna w roku 2016, to w tym też roku powinien zapłacić podatek dochodowy – i to nawet jeśli pieniędzy za akcje nie dostanie.

Ale izba skarbowa w interpretacji uznała, że skoro w 2015 r. doszło do sprzedaży akcji i prawa i obowiązki, płynące z papierów udziałowych, zostały przekazane nowemu właścicielowi, to obowiązek podatkowy powstał w roku 2015. Fakt, że strony ustaliły późniejszy termin płatności, nie ma znaczeni, bo pieniądze już się podatnikowi należą. Innymi słowy – podatnik już wie, że je otrzyma.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Trzeba wziąć pod uwagę prawo cywilne

Sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu, który w wyroku z 4 sierpnia 2016 r. (sygnatura I SA/Wr 483/16) przyznał rację podatnikowi i uchylił interpretację. Sąd uznał, że izba skarbowa błędnie zastosowała słownikową wykładnię pojęcia „należne”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Sąd nie miał wątpliwości, że w tym przypadku trzeba się odwołać do prawa cywilnego – jako że umowa sprzedaży jest umową cywilnoprawną. Wg prawa cywilnego, strona ma prawo domagać się zapłaty, kiedy roszczenie staje się wymagalne – czyli kiedy minie termin wyznaczony na zapłatę. W danym przypadku podatnik mógł się domagać zapłaty dopiero w roku 2016, zaś do wcześniejszego roszczenia brakowało mu podstawy prawnej.

WSA przypomniał, że stanowisko, że świadczenie należne to świadczenie wymagalne, wynika z innych wyroków sądów administracyjnych. Przykładami mogą być wyroki  NSA z 17 września 2009 r., 20 września 2009 r. czy 16 listopada 2006 r. Podobne orzeczenia wydawały także wojewódzkie sądy administracyjne.

Zmiana przepisów potwierdziła błąd izby skarbowej

Poza tym wrocławski WSA zwrócił uwagę na fakt, że od początku 2016 r. zmieniły się przepisy. Według obecnego brzmienia art. 17 ust.1ab ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży akcji powstaje w momencie, kiedy następuje przeniesienie własności udziałów, akcji i papierów własnościowych.

Sąd uznał, że celem tej zmiany nie jest doprecyzowanie przepisów, ale wprowadza ona nową normę. Czyli poprzednia, w wersji sprzed 2016, mówiła, że przy sprzedaży akcji obowiązek podatkowy powstaje w momencie, gdy zapłata staje się wymagalna. Wg WSA, fakt, że doszło do zmiany przepisów, potwierdził, że interpretacja izby skarbowej była błędna.

Marek Siudaj, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA