REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. zmienione zostaną zasady opodatkowania części wspólnych budynków. Najmocniej skutki tego – sięgające nawet milionów złotych – odczują właściciele centrów handlowych. Więcej zapłacą też właściciele mieszkań w blokach, kamienicach i innych budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębniono lokale. Jednak dla nich podwyżka nie będzie aż tak znacząca jak dla właścicieli budynków firmowych, w których doszło do podobnego wyodrębnienia.

Zobacz: Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele mieszkań zapłacą zaledwie kilka złotych podatku więcej w skali roku niż obecnie – zapewnił wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską (nr PL-LS.054.24.2015).

Zmianę przewiduje nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045), w tym m.in. o podatkach i opłatach lokalnych, regulującej zasady opodatkowania nieruchomości – mieszkań, budynków i gruntów.

Co się zmieni

Niezależnie od tego, czy budynek jest mieszkalny, czy firmowy, po wyodrębnieniu lokali powstaje część wspólna (czyli np. korytarze, pralnie, suszarnie). Obecnie może ona być preferencyjnie opodatkowana. Właściciele wyodrębnionych lokali nie płacą podatku od całej powierzchni wspólnej, ale jedynie od jej części – w proporcji, w jakiej powierzchnia użytkowa lokalu jest do powierzchni użytkowej całego budynku. W praktyce prosty zabieg polegający na wyodrębnieniu lokali w budynku pozwala radykalnie obniżyć podatek.

REKLAMA

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2016 r., likwiduje możliwość takiej optymalizacji. Wprawdzie współwłaściciele części wspólnych również będą liczyć proporcję, ale tak ustaloną, że w efekcie zapłacą podatek od całej powierzchni wspólnej.

O ile wzrosną obciążenia właścicieli mieszkań i firm – pokazują przykłady podane przez wiceministra Nenemana w odpowiedzi na interpelację.

PRZYKŁADY – ile stracą właściciele mieszkań, a ile firmy

MIESZKAŃCY

FIRMY

Mieszkańcy zapłacą niewiele więcej podatku niż obecnie. Jak wynika z wyliczeń przedstawionych przez wiceministra Nenemana, obciążenia zwiększą się zaledwie o kilka złotych rocznie.

W przykładach przyjęto, że w gminach obowiązują maksymalne stawki podatku od nieruchomości (każda gmina może je obniżać na swoim terenie). W przypadku mieszkań stawka ta wynosi obecnie 0,75 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej, a od gruntu pod budynkiem mieszkalnym – 0,47 zł za 1 mkw. powierzchni.

Przykład 1

Powierzchnia całego budynku mieszkalnego wynosi 30 870,1 mkw., a powierzchnia wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 50,5 mkw. Powierzchnia wszystkich części wspólnych wynosi 9155,4 mkw., ale trzeba od niej odjąć powierzchnię klatek schodowych i szybów dźwigowych, która wynosi 1270,5 mkw., co oznacza, że powierzchnia wspólna do opodatkowania wynosi 7884,9 mkw. Z kolei powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi stanowi 21 714,7 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 6289 mkw.

W 2015 r. proporcja, która jest niezbędna do ustalenia podatku od części wspólnej, wynosi 0,001636 (należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu – 50,5 mkw. – przez powierzchnię budynku – 30 870,1 mkw.).

Powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie więc 12,9 mkw. (wynik pomnożenia powierzchni wspólnej do opodatkowania przez proporcję). Biorąc pod uwagę stawkę podatku (0,75 zł), podatek wyniesie 9,68 zł.

Trzeba również policzyć podatek od gruntu. Znów mnożymy powierzchnię gruntu (6289 mkw.) przez powyższą proporcję, a następnie przez stawkę (0,47 zł), co daje 4,84 zł podatku do zapłaty.

W 2016 r. proporcję ustalamy inaczej – należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu (50,5 mkw.) przez powierzchnię wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Proporcja wynosi więc 0,002326. Dalej postępujemy tak jak wyżej. W efekcie:

– powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie 18,34 mkw., a podatek od niej – 13,76 zł;

– podatek od gruntu – 6,88 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 6,12 zł więcej niż w tym roku.

Przykład 2

Powierzchnia budynku mieszkalnego wynosi 3585,3 mkw., a wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 88,8 mkw. Powierzchnia części wspólnych to 372 mkw., ale pomniejszamy ją o powierzchnię klatek schodowych i szybów windowych, czyli o 184 mkw. Powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi wynosi 3213,3 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 1385 mkw.

W 2015 r. proporcja wyniesie 0,024768.

Podatek: od części wspólnych wyniesie 3,5 zł; od gruntu 16,12 zł.

W 2016 r. proporcja wyniesie 0,027635.

Podatek: od części wspólnych 3,9 zł; od gruntu 17,99 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 2,27 zł więcej niż w tym roku.

Firmy dostaną mocno po kieszeni. Podmioty, które dotychczas korzystały z optymalizacji w podatku od nieruchomości, mogą spodziewać się nawet kilkukrotnie wyższych kwot do zapłaty. Nominalnie podatek może wzrosnąć nawet o kilka milionów złotych rocznie.

W przykładzie uwzględniono stawkę podatku od budynków związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej w wysokości 22,86 zł za 1 mkw.

Przykład

Powierzchnia budynku centrum handlowego wynosi 10 000 mkw., a firma wyodrębniła w nim dwa lokale o powierzchni 1000 mkw. każdy. Powierzchnia wspólna wynosi więc 8000 mkw.

W 2015 r. od wyodrębnionych lokali firma musi zapłacić 45 720 zł podatku (1000 mkw. x 22,86 zł = 22 860 zł x 2 lokale = 45 720 zł).

Proporcja wynosi 0,1 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię budynku – 10 000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 45 720 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 82 296 zł.

W 2016 r. od wyodrębnionych lokali firma zapłaci tyle samo – 45 720 zł.

Proporcja wyniesie 0,5 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię wszystkich wyodrębnionych lokali z pomieszczeniami przynależnymi – 2000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 182 880 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 228 600 zł.

W 2016 r. firma zapłaci więc 146 304 zł więcej niż w 2015 r.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA