REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. zmienione zostaną zasady opodatkowania części wspólnych budynków. Najmocniej skutki tego – sięgające nawet milionów złotych – odczują właściciele centrów handlowych. Więcej zapłacą też właściciele mieszkań w blokach, kamienicach i innych budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębniono lokale. Jednak dla nich podwyżka nie będzie aż tak znacząca jak dla właścicieli budynków firmowych, w których doszło do podobnego wyodrębnienia.

Zobacz: Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

Właściciele mieszkań zapłacą zaledwie kilka złotych podatku więcej w skali roku niż obecnie – zapewnił wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską (nr PL-LS.054.24.2015).

Zmianę przewiduje nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045), w tym m.in. o podatkach i opłatach lokalnych, regulującej zasady opodatkowania nieruchomości – mieszkań, budynków i gruntów.

Co się zmieni

Niezależnie od tego, czy budynek jest mieszkalny, czy firmowy, po wyodrębnieniu lokali powstaje część wspólna (czyli np. korytarze, pralnie, suszarnie). Obecnie może ona być preferencyjnie opodatkowana. Właściciele wyodrębnionych lokali nie płacą podatku od całej powierzchni wspólnej, ale jedynie od jej części – w proporcji, w jakiej powierzchnia użytkowa lokalu jest do powierzchni użytkowej całego budynku. W praktyce prosty zabieg polegający na wyodrębnieniu lokali w budynku pozwala radykalnie obniżyć podatek.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2016 r., likwiduje możliwość takiej optymalizacji. Wprawdzie współwłaściciele części wspólnych również będą liczyć proporcję, ale tak ustaloną, że w efekcie zapłacą podatek od całej powierzchni wspólnej.

O ile wzrosną obciążenia właścicieli mieszkań i firm – pokazują przykłady podane przez wiceministra Nenemana w odpowiedzi na interpelację.

PRZYKŁADY – ile stracą właściciele mieszkań, a ile firmy

MIESZKAŃCY

FIRMY

Mieszkańcy zapłacą niewiele więcej podatku niż obecnie. Jak wynika z wyliczeń przedstawionych przez wiceministra Nenemana, obciążenia zwiększą się zaledwie o kilka złotych rocznie.

W przykładach przyjęto, że w gminach obowiązują maksymalne stawki podatku od nieruchomości (każda gmina może je obniżać na swoim terenie). W przypadku mieszkań stawka ta wynosi obecnie 0,75 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej, a od gruntu pod budynkiem mieszkalnym – 0,47 zł za 1 mkw. powierzchni.

Przykład 1

Powierzchnia całego budynku mieszkalnego wynosi 30 870,1 mkw., a powierzchnia wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 50,5 mkw. Powierzchnia wszystkich części wspólnych wynosi 9155,4 mkw., ale trzeba od niej odjąć powierzchnię klatek schodowych i szybów dźwigowych, która wynosi 1270,5 mkw., co oznacza, że powierzchnia wspólna do opodatkowania wynosi 7884,9 mkw. Z kolei powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi stanowi 21 714,7 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 6289 mkw.

W 2015 r. proporcja, która jest niezbędna do ustalenia podatku od części wspólnej, wynosi 0,001636 (należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu – 50,5 mkw. – przez powierzchnię budynku – 30 870,1 mkw.).

Powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie więc 12,9 mkw. (wynik pomnożenia powierzchni wspólnej do opodatkowania przez proporcję). Biorąc pod uwagę stawkę podatku (0,75 zł), podatek wyniesie 9,68 zł.

Trzeba również policzyć podatek od gruntu. Znów mnożymy powierzchnię gruntu (6289 mkw.) przez powyższą proporcję, a następnie przez stawkę (0,47 zł), co daje 4,84 zł podatku do zapłaty.

W 2016 r. proporcję ustalamy inaczej – należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu (50,5 mkw.) przez powierzchnię wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Proporcja wynosi więc 0,002326. Dalej postępujemy tak jak wyżej. W efekcie:

– powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie 18,34 mkw., a podatek od niej – 13,76 zł;

– podatek od gruntu – 6,88 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 6,12 zł więcej niż w tym roku.

Przykład 2

Powierzchnia budynku mieszkalnego wynosi 3585,3 mkw., a wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 88,8 mkw. Powierzchnia części wspólnych to 372 mkw., ale pomniejszamy ją o powierzchnię klatek schodowych i szybów windowych, czyli o 184 mkw. Powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi wynosi 3213,3 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 1385 mkw.

W 2015 r. proporcja wyniesie 0,024768.

Podatek: od części wspólnych wyniesie 3,5 zł; od gruntu 16,12 zł.

W 2016 r. proporcja wyniesie 0,027635.

Podatek: od części wspólnych 3,9 zł; od gruntu 17,99 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 2,27 zł więcej niż w tym roku.

Firmy dostaną mocno po kieszeni. Podmioty, które dotychczas korzystały z optymalizacji w podatku od nieruchomości, mogą spodziewać się nawet kilkukrotnie wyższych kwot do zapłaty. Nominalnie podatek może wzrosnąć nawet o kilka milionów złotych rocznie.

W przykładzie uwzględniono stawkę podatku od budynków związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej w wysokości 22,86 zł za 1 mkw.

Przykład

Powierzchnia budynku centrum handlowego wynosi 10 000 mkw., a firma wyodrębniła w nim dwa lokale o powierzchni 1000 mkw. każdy. Powierzchnia wspólna wynosi więc 8000 mkw.

W 2015 r. od wyodrębnionych lokali firma musi zapłacić 45 720 zł podatku (1000 mkw. x 22,86 zł = 22 860 zł x 2 lokale = 45 720 zł).

Proporcja wynosi 0,1 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię budynku – 10 000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 45 720 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 82 296 zł.

W 2016 r. od wyodrębnionych lokali firma zapłaci tyle samo – 45 720 zł.

Proporcja wyniesie 0,5 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię wszystkich wyodrębnionych lokali z pomieszczeniami przynależnymi – 2000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 182 880 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 228 600 zł.

W 2016 r. firma zapłaci więc 146 304 zł więcej niż w 2015 r.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

REKLAMA

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

REKLAMA