REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków
Wyższy podatek od nieruchomości od części wspólnych budynków

REKLAMA

REKLAMA

W 2016 r. zmienione zostaną zasady opodatkowania części wspólnych budynków. Najmocniej skutki tego – sięgające nawet milionów złotych – odczują właściciele centrów handlowych. Więcej zapłacą też właściciele mieszkań w blokach, kamienicach i innych budynkach wielorodzinnych, w których wyodrębniono lokale. Jednak dla nich podwyżka nie będzie aż tak znacząca jak dla właścicieli budynków firmowych, w których doszło do podobnego wyodrębnienia.

Zobacz: Górne granice stawek podatku od nieruchomości w 2016 r.

REKLAMA

Autopromocja

Właściciele mieszkań zapłacą zaledwie kilka złotych podatku więcej w skali roku niż obecnie – zapewnił wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską (nr PL-LS.054.24.2015).

Zmianę przewiduje nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1045), w tym m.in. o podatkach i opłatach lokalnych, regulującej zasady opodatkowania nieruchomości – mieszkań, budynków i gruntów.

Co się zmieni

Niezależnie od tego, czy budynek jest mieszkalny, czy firmowy, po wyodrębnieniu lokali powstaje część wspólna (czyli np. korytarze, pralnie, suszarnie). Obecnie może ona być preferencyjnie opodatkowana. Właściciele wyodrębnionych lokali nie płacą podatku od całej powierzchni wspólnej, ale jedynie od jej części – w proporcji, w jakiej powierzchnia użytkowa lokalu jest do powierzchni użytkowej całego budynku. W praktyce prosty zabieg polegający na wyodrębnieniu lokali w budynku pozwala radykalnie obniżyć podatek.

Polecamy: Sprzedaż nieruchomości firmowej - rozliczenie podatkowe i ewidencja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowelizacja, która zacznie obowiązywać 1 stycznia 2016 r., likwiduje możliwość takiej optymalizacji. Wprawdzie współwłaściciele części wspólnych również będą liczyć proporcję, ale tak ustaloną, że w efekcie zapłacą podatek od całej powierzchni wspólnej.

O ile wzrosną obciążenia właścicieli mieszkań i firm – pokazują przykłady podane przez wiceministra Nenemana w odpowiedzi na interpelację.

PRZYKŁADY – ile stracą właściciele mieszkań, a ile firmy

MIESZKAŃCY

FIRMY

Mieszkańcy zapłacą niewiele więcej podatku niż obecnie. Jak wynika z wyliczeń przedstawionych przez wiceministra Nenemana, obciążenia zwiększą się zaledwie o kilka złotych rocznie.

W przykładach przyjęto, że w gminach obowiązują maksymalne stawki podatku od nieruchomości (każda gmina może je obniżać na swoim terenie). W przypadku mieszkań stawka ta wynosi obecnie 0,75 zł za 1 mkw. powierzchni użytkowej, a od gruntu pod budynkiem mieszkalnym – 0,47 zł za 1 mkw. powierzchni.

Przykład 1

Powierzchnia całego budynku mieszkalnego wynosi 30 870,1 mkw., a powierzchnia wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 50,5 mkw. Powierzchnia wszystkich części wspólnych wynosi 9155,4 mkw., ale trzeba od niej odjąć powierzchnię klatek schodowych i szybów dźwigowych, która wynosi 1270,5 mkw., co oznacza, że powierzchnia wspólna do opodatkowania wynosi 7884,9 mkw. Z kolei powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi stanowi 21 714,7 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 6289 mkw.

W 2015 r. proporcja, która jest niezbędna do ustalenia podatku od części wspólnej, wynosi 0,001636 (należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu – 50,5 mkw. – przez powierzchnię budynku – 30 870,1 mkw.).

Powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie więc 12,9 mkw. (wynik pomnożenia powierzchni wspólnej do opodatkowania przez proporcję). Biorąc pod uwagę stawkę podatku (0,75 zł), podatek wyniesie 9,68 zł.

Trzeba również policzyć podatek od gruntu. Znów mnożymy powierzchnię gruntu (6289 mkw.) przez powyższą proporcję, a następnie przez stawkę (0,47 zł), co daje 4,84 zł podatku do zapłaty.

W 2016 r. proporcję ustalamy inaczej – należy podzielić powierzchnię wyodrębnionego lokalu (50,5 mkw.) przez powierzchnię wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi. Proporcja wynosi więc 0,002326. Dalej postępujemy tak jak wyżej. W efekcie:

– powierzchnia części wspólnych do opodatkowania przez właściciela mieszkania wyniesie 18,34 mkw., a podatek od niej – 13,76 zł;

– podatek od gruntu – 6,88 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 6,12 zł więcej niż w tym roku.

Przykład 2

Powierzchnia budynku mieszkalnego wynosi 3585,3 mkw., a wyodrębnionego lokalu (mieszkania) – 88,8 mkw. Powierzchnia części wspólnych to 372 mkw., ale pomniejszamy ją o powierzchnię klatek schodowych i szybów windowych, czyli o 184 mkw. Powierzchnia wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami przynależnymi wynosi 3213,3 mkw., a powierzchnia działki, na której stoi budynek – 1385 mkw.

W 2015 r. proporcja wyniesie 0,024768.

Podatek: od części wspólnych wyniesie 3,5 zł; od gruntu 16,12 zł.

W 2016 r. proporcja wyniesie 0,027635.

Podatek: od części wspólnych 3,9 zł; od gruntu 17,99 zł.

W 2016 r. podatnik zapłaci więc od części wspólnej budynku i gruntu 2,27 zł więcej niż w tym roku.

Firmy dostaną mocno po kieszeni. Podmioty, które dotychczas korzystały z optymalizacji w podatku od nieruchomości, mogą spodziewać się nawet kilkukrotnie wyższych kwot do zapłaty. Nominalnie podatek może wzrosnąć nawet o kilka milionów złotych rocznie.

W przykładzie uwzględniono stawkę podatku od budynków związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej w wysokości 22,86 zł za 1 mkw.

Przykład

Powierzchnia budynku centrum handlowego wynosi 10 000 mkw., a firma wyodrębniła w nim dwa lokale o powierzchni 1000 mkw. każdy. Powierzchnia wspólna wynosi więc 8000 mkw.

W 2015 r. od wyodrębnionych lokali firma musi zapłacić 45 720 zł podatku (1000 mkw. x 22,86 zł = 22 860 zł x 2 lokale = 45 720 zł).

Proporcja wynosi 0,1 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię budynku – 10 000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 45 720 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 82 296 zł.

W 2016 r. od wyodrębnionych lokali firma zapłaci tyle samo – 45 720 zł.

Proporcja wyniesie 0,5 (powierzchnię lokalu – 1000 mkw. – dzielimy przez powierzchnię wszystkich wyodrębnionych lokali z pomieszczeniami przynależnymi – 2000 mkw.).

Podatek od części wspólnych wyniesie więc 182 880 zł. W sumie za lokale i części wspólne firma zapłaci 228 600 zł.

W 2016 r. firma zapłaci więc 146 304 zł więcej niż w 2015 r.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA