REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.

Problem z definicją budowli

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W interpelacji z 28 czerwca 2017 r. poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o udzielenie wyjaśnień odnośnie braku precyzyjnych przepisów definiujących pojęcie budowli, na potrzeby prawa podatkowego.

Zdaniem posła w prawie podatkowym obowiązywać powinny podwyższone standardy jednoznaczności i określoności przepisów, a definicja budowli w prawie podatkowym wymaga szczegółowego zapisu, który uniemożliwi interpretowanie tychże na kanwie prawa budowlanego.

Jest to spory problem praktyczny, gdyż brak szczegółowej definicji powoduje liczne spory podatników z administracją skarbową głównie w zakresie podatku od nieruchomości, co utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w takich branżach jak górnictwo, telekomunikacja czy energetyka.

REKLAMA

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z definicją podatkową budowli trzeba poczekać na Kodeks urbanistyczno-budowlany

W imieniu Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił 13 lipca 2017 r. Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Minister poinformował, że w celu doprecyzowania definicji „ budowli” w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych poprzez nadanie tej definicji charakteru zamkniętego, zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego zawartymi w wyroku z 13 września 2011, podjęto prace legislacyjne.

11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w których przewidywano m.in. zmianę definicji pojęcia „budowla”.

W przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji, na podstawie ww. założeń, projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaproponowano doprecyzowanie pojęcia„ budowla” z wykorzystaniem Klasyfikacji Środków Trwałych. Jednak po skierowaniu projektu 24 kwietnia 2014 r. pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie zawierał on powyższej zmiany.

Minister wskazał, że odstąpienie od procedowania nad definicją „budowla” wyniknęło z wielu poważnych wątpliwości prawnych i finansowych wobec projektowanych rozwiązań. Konsultacje społeczne i uzgodnienia resortowe ujawniły bowiem zasadnicze rozbieżności co do oceny proponowanych wówczas rozwiązań, w odniesieniu do ich wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a tym samym na przewidywane skutki finansowe ich wprowadzenia - zarówno dla podatników, jak i dla gmin, będących beneficjentami dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.

Niektóre gminy wykazywały, że skutkiem wprowadzenia projektowych rozwiązań będzie rozszerzenie przedmiotowego zakresu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, natomiast inne, że propozycją zmierza do ograniczenia zakresu przedmiotowego w tym podatku. Ponieważ zmiany definicji budowli wpłyną na opodatkowanie wszystkich segmentów gospodarki uznano, że potencjalne konsekwencje zostać precyzyjnie rozpoznane przed przyjęciem konkretnych rozwiązań legislacyjnych w celu wypracowania rozwiązania spełniającego konstytucyjne standardy w odniesieniu do stanowionego prawa podatkowego: wymóg precyzyjności regulacji prawnej, nakaz jasności przepisu oraz jego legislacyjnej poprawności.

Niezależnie od powyższego prace nad definicją budowli były kontynuowane przez konsultacje w 2015 r. z właściwymi resortami oraz partnerami społecznymi nowych propozycji rozwiązań w tym zakresie.

W 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa podjął pracę na wprowadzeniem kompleksowej regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego, tj. Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB). Pojęcie budowli, w projekcie ma być odmienna od tego, które jest w obecnej ustawie z 7 lipca 1994 Prawo budowlane.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów definicje pojęć: „budowli” i „urządzenia budowlanego”, jakie zaproponowane zostaną w projekcie ustawy KUB, w wersji wypracowanej na skutek uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i uzgodnień ze środowiskami branżowymi są niezbędne do zdefiniowania przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości w ustawie podatkowej.

Ponadto z informacji płynących z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że w przepisach wprowadzających Kodeks urbanistyczno–budowlany zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli”.


Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma przedstawić propozycje brzmienia definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości. Nie są znane aktualne propozycje co do brzmienia tych definicji. Ponieważ zdefiniowanie pojęcia „budowli” w ustawie podatkowej nie może nastąpić w całkowitym oderwaniu od regulacji Prawa budowlanego, prace nad definicją budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych są nieprzerwanie kontynuowane, niemniej kluczowe w tej sprawie będą rozwiązania zawarte w projekcie KUB i w ustawie wprowadzającej KUB.

W dniu 5 lipca 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski, podczas połączonego posiedzenia komisji sejmowych: Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poinformował, że projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego jest obecnie poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym. Zapowiedział jednocześnie, że zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r. tak, aby z początkiem roku 2018 KUB mógł zostać skierowany pod obrady Sejmu.

Prezentacja KUB

oprac. Joanna Mazurkiewicz, Paweł Huczko

Źródło: sejm.gov.pl, mib.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA