REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.

Problem z definicją budowli

REKLAMA

Autopromocja

W interpelacji z 28 czerwca 2017 r. poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o udzielenie wyjaśnień odnośnie braku precyzyjnych przepisów definiujących pojęcie budowli, na potrzeby prawa podatkowego.

Zdaniem posła w prawie podatkowym obowiązywać powinny podwyższone standardy jednoznaczności i określoności przepisów, a definicja budowli w prawie podatkowym wymaga szczegółowego zapisu, który uniemożliwi interpretowanie tychże na kanwie prawa budowlanego.

Jest to spory problem praktyczny, gdyż brak szczegółowej definicji powoduje liczne spory podatników z administracją skarbową głównie w zakresie podatku od nieruchomości, co utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w takich branżach jak górnictwo, telekomunikacja czy energetyka.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z definicją podatkową budowli trzeba poczekać na Kodeks urbanistyczno-budowlany

W imieniu Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił 13 lipca 2017 r. Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Minister poinformował, że w celu doprecyzowania definicji „ budowli” w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych poprzez nadanie tej definicji charakteru zamkniętego, zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego zawartymi w wyroku z 13 września 2011, podjęto prace legislacyjne.

11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w których przewidywano m.in. zmianę definicji pojęcia „budowla”.

W przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji, na podstawie ww. założeń, projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaproponowano doprecyzowanie pojęcia„ budowla” z wykorzystaniem Klasyfikacji Środków Trwałych. Jednak po skierowaniu projektu 24 kwietnia 2014 r. pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie zawierał on powyższej zmiany.

Minister wskazał, że odstąpienie od procedowania nad definicją „budowla” wyniknęło z wielu poważnych wątpliwości prawnych i finansowych wobec projektowanych rozwiązań. Konsultacje społeczne i uzgodnienia resortowe ujawniły bowiem zasadnicze rozbieżności co do oceny proponowanych wówczas rozwiązań, w odniesieniu do ich wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a tym samym na przewidywane skutki finansowe ich wprowadzenia - zarówno dla podatników, jak i dla gmin, będących beneficjentami dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.

Niektóre gminy wykazywały, że skutkiem wprowadzenia projektowych rozwiązań będzie rozszerzenie przedmiotowego zakresu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, natomiast inne, że propozycją zmierza do ograniczenia zakresu przedmiotowego w tym podatku. Ponieważ zmiany definicji budowli wpłyną na opodatkowanie wszystkich segmentów gospodarki uznano, że potencjalne konsekwencje zostać precyzyjnie rozpoznane przed przyjęciem konkretnych rozwiązań legislacyjnych w celu wypracowania rozwiązania spełniającego konstytucyjne standardy w odniesieniu do stanowionego prawa podatkowego: wymóg precyzyjności regulacji prawnej, nakaz jasności przepisu oraz jego legislacyjnej poprawności.

Niezależnie od powyższego prace nad definicją budowli były kontynuowane przez konsultacje w 2015 r. z właściwymi resortami oraz partnerami społecznymi nowych propozycji rozwiązań w tym zakresie.

W 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa podjął pracę na wprowadzeniem kompleksowej regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego, tj. Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB). Pojęcie budowli, w projekcie ma być odmienna od tego, które jest w obecnej ustawie z 7 lipca 1994 Prawo budowlane.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów definicje pojęć: „budowli” i „urządzenia budowlanego”, jakie zaproponowane zostaną w projekcie ustawy KUB, w wersji wypracowanej na skutek uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i uzgodnień ze środowiskami branżowymi są niezbędne do zdefiniowania przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości w ustawie podatkowej.

Ponadto z informacji płynących z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że w przepisach wprowadzających Kodeks urbanistyczno–budowlany zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli”.


Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma przedstawić propozycje brzmienia definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości. Nie są znane aktualne propozycje co do brzmienia tych definicji. Ponieważ zdefiniowanie pojęcia „budowli” w ustawie podatkowej nie może nastąpić w całkowitym oderwaniu od regulacji Prawa budowlanego, prace nad definicją budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych są nieprzerwanie kontynuowane, niemniej kluczowe w tej sprawie będą rozwiązania zawarte w projekcie KUB i w ustawie wprowadzającej KUB.

W dniu 5 lipca 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski, podczas połączonego posiedzenia komisji sejmowych: Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poinformował, że projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego jest obecnie poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym. Zapowiedział jednocześnie, że zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r. tak, aby z początkiem roku 2018 KUB mógł zostać skierowany pod obrady Sejmu.

Prezentacja KUB

oprac. Joanna Mazurkiewicz, Paweł Huczko

Źródło: sejm.gov.pl, mib.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

REKLAMA

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA