REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.

Problem z definicją budowli

REKLAMA

W interpelacji z 28 czerwca 2017 r. poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o udzielenie wyjaśnień odnośnie braku precyzyjnych przepisów definiujących pojęcie budowli, na potrzeby prawa podatkowego.

Zdaniem posła w prawie podatkowym obowiązywać powinny podwyższone standardy jednoznaczności i określoności przepisów, a definicja budowli w prawie podatkowym wymaga szczegółowego zapisu, który uniemożliwi interpretowanie tychże na kanwie prawa budowlanego.

Jest to spory problem praktyczny, gdyż brak szczegółowej definicji powoduje liczne spory podatników z administracją skarbową głównie w zakresie podatku od nieruchomości, co utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w takich branżach jak górnictwo, telekomunikacja czy energetyka.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z definicją podatkową budowli trzeba poczekać na Kodeks urbanistyczno-budowlany

W imieniu Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił 13 lipca 2017 r. Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Minister poinformował, że w celu doprecyzowania definicji „ budowli” w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych poprzez nadanie tej definicji charakteru zamkniętego, zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego zawartymi w wyroku z 13 września 2011, podjęto prace legislacyjne.

11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w których przewidywano m.in. zmianę definicji pojęcia „budowla”.

W przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji, na podstawie ww. założeń, projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaproponowano doprecyzowanie pojęcia„ budowla” z wykorzystaniem Klasyfikacji Środków Trwałych. Jednak po skierowaniu projektu 24 kwietnia 2014 r. pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie zawierał on powyższej zmiany.

REKLAMA

Minister wskazał, że odstąpienie od procedowania nad definicją „budowla” wyniknęło z wielu poważnych wątpliwości prawnych i finansowych wobec projektowanych rozwiązań. Konsultacje społeczne i uzgodnienia resortowe ujawniły bowiem zasadnicze rozbieżności co do oceny proponowanych wówczas rozwiązań, w odniesieniu do ich wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a tym samym na przewidywane skutki finansowe ich wprowadzenia - zarówno dla podatników, jak i dla gmin, będących beneficjentami dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.

Niektóre gminy wykazywały, że skutkiem wprowadzenia projektowych rozwiązań będzie rozszerzenie przedmiotowego zakresu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, natomiast inne, że propozycją zmierza do ograniczenia zakresu przedmiotowego w tym podatku. Ponieważ zmiany definicji budowli wpłyną na opodatkowanie wszystkich segmentów gospodarki uznano, że potencjalne konsekwencje zostać precyzyjnie rozpoznane przed przyjęciem konkretnych rozwiązań legislacyjnych w celu wypracowania rozwiązania spełniającego konstytucyjne standardy w odniesieniu do stanowionego prawa podatkowego: wymóg precyzyjności regulacji prawnej, nakaz jasności przepisu oraz jego legislacyjnej poprawności.

Niezależnie od powyższego prace nad definicją budowli były kontynuowane przez konsultacje w 2015 r. z właściwymi resortami oraz partnerami społecznymi nowych propozycji rozwiązań w tym zakresie.

W 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa podjął pracę na wprowadzeniem kompleksowej regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego, tj. Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB). Pojęcie budowli, w projekcie ma być odmienna od tego, które jest w obecnej ustawie z 7 lipca 1994 Prawo budowlane.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów definicje pojęć: „budowli” i „urządzenia budowlanego”, jakie zaproponowane zostaną w projekcie ustawy KUB, w wersji wypracowanej na skutek uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i uzgodnień ze środowiskami branżowymi są niezbędne do zdefiniowania przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości w ustawie podatkowej.

Ponadto z informacji płynących z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że w przepisach wprowadzających Kodeks urbanistyczno–budowlany zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli”.


REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma przedstawić propozycje brzmienia definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości. Nie są znane aktualne propozycje co do brzmienia tych definicji. Ponieważ zdefiniowanie pojęcia „budowli” w ustawie podatkowej nie może nastąpić w całkowitym oderwaniu od regulacji Prawa budowlanego, prace nad definicją budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych są nieprzerwanie kontynuowane, niemniej kluczowe w tej sprawie będą rozwiązania zawarte w projekcie KUB i w ustawie wprowadzającej KUB.

W dniu 5 lipca 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski, podczas połączonego posiedzenia komisji sejmowych: Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poinformował, że projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego jest obecnie poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym. Zapowiedział jednocześnie, że zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r. tak, aby z początkiem roku 2018 KUB mógł zostać skierowany pod obrady Sejmu.

Prezentacja KUB

oprac. Joanna Mazurkiewicz, Paweł Huczko

Źródło: sejm.gov.pl, mib.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA