REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku
Nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości od 2018 roku

REKLAMA

REKLAMA

Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.

Problem z definicją budowli

REKLAMA

Autopromocja

W interpelacji z 28 czerwca 2017 r. poseł Grzegorz Furgo zwrócił się do Ministra Rozwoju i Finansów z prośbą o udzielenie wyjaśnień odnośnie braku precyzyjnych przepisów definiujących pojęcie budowli, na potrzeby prawa podatkowego.

Zdaniem posła w prawie podatkowym obowiązywać powinny podwyższone standardy jednoznaczności i określoności przepisów, a definicja budowli w prawie podatkowym wymaga szczegółowego zapisu, który uniemożliwi interpretowanie tychże na kanwie prawa budowlanego.

Jest to spory problem praktyczny, gdyż brak szczegółowej definicji powoduje liczne spory podatników z administracją skarbową głównie w zakresie podatku od nieruchomości, co utrudnia prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w takich branżach jak górnictwo, telekomunikacja czy energetyka.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z definicją podatkową budowli trzeba poczekać na Kodeks urbanistyczno-budowlany

W imieniu Ministra Rozwoju i Finansów odpowiedzi na interpelację udzielił 13 lipca 2017 r. Wiesław Janczyk, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów.

Minister poinformował, że w celu doprecyzowania definicji „ budowli” w ustawie z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych poprzez nadanie tej definicji charakteru zamkniętego, zgodnie z zaleceniami Trybunału Konstytucyjnego zawartymi w wyroku z 13 września 2011, podjęto prace legislacyjne.

11 czerwca 2013 r. Rada Ministrów przyjęła założenia projektu ustawy o poprawie funkcjonowania i organizacji wykonywania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, w których przewidywano m.in. zmianę definicji pojęcia „budowla”.

W przygotowanym przez Rządowe Centrum Legislacji, na podstawie ww. założeń, projekcie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw zaproponowano doprecyzowanie pojęcia„ budowla” z wykorzystaniem Klasyfikacji Środków Trwałych. Jednak po skierowaniu projektu 24 kwietnia 2014 r. pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie zawierał on powyższej zmiany.

Minister wskazał, że odstąpienie od procedowania nad definicją „budowla” wyniknęło z wielu poważnych wątpliwości prawnych i finansowych wobec projektowanych rozwiązań. Konsultacje społeczne i uzgodnienia resortowe ujawniły bowiem zasadnicze rozbieżności co do oceny proponowanych wówczas rozwiązań, w odniesieniu do ich wpływu na zakres opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a tym samym na przewidywane skutki finansowe ich wprowadzenia - zarówno dla podatników, jak i dla gmin, będących beneficjentami dochodów z tytułu podatku od nieruchomości.

Niektóre gminy wykazywały, że skutkiem wprowadzenia projektowych rozwiązań będzie rozszerzenie przedmiotowego zakresu opodatkowania podatkiem od nieruchomości, natomiast inne, że propozycją zmierza do ograniczenia zakresu przedmiotowego w tym podatku. Ponieważ zmiany definicji budowli wpłyną na opodatkowanie wszystkich segmentów gospodarki uznano, że potencjalne konsekwencje zostać precyzyjnie rozpoznane przed przyjęciem konkretnych rozwiązań legislacyjnych w celu wypracowania rozwiązania spełniającego konstytucyjne standardy w odniesieniu do stanowionego prawa podatkowego: wymóg precyzyjności regulacji prawnej, nakaz jasności przepisu oraz jego legislacyjnej poprawności.

Niezależnie od powyższego prace nad definicją budowli były kontynuowane przez konsultacje w 2015 r. z właściwymi resortami oraz partnerami społecznymi nowych propozycji rozwiązań w tym zakresie.

W 2016 r. Minister Infrastruktury i Budownictwa podjął pracę na wprowadzeniem kompleksowej regulacji procesu inwestycyjno-budowlanego, tj. Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB). Pojęcie budowli, w projekcie ma być odmienna od tego, które jest w obecnej ustawie z 7 lipca 1994 Prawo budowlane.

Zdaniem Ministra Rozwoju i Finansów definicje pojęć: „budowli” i „urządzenia budowlanego”, jakie zaproponowane zostaną w projekcie ustawy KUB, w wersji wypracowanej na skutek uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych i uzgodnień ze środowiskami branżowymi są niezbędne do zdefiniowania przedmiotów opodatkowania podatkiem od nieruchomości w ustawie podatkowej.

Ponadto z informacji płynących z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wynika, że w przepisach wprowadzających Kodeks urbanistyczno–budowlany zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli”.


REKLAMA

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa ma przedstawić propozycje brzmienia definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości. Nie są znane aktualne propozycje co do brzmienia tych definicji. Ponieważ zdefiniowanie pojęcia „budowli” w ustawie podatkowej nie może nastąpić w całkowitym oderwaniu od regulacji Prawa budowlanego, prace nad definicją budowli w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych są nieprzerwanie kontynuowane, niemniej kluczowe w tej sprawie będą rozwiązania zawarte w projekcie KUB i w ustawie wprowadzającej KUB.

W dniu 5 lipca 2017 r. wiceminister infrastruktury i budownictwa Tomasz Żuchowski, podczas połączonego posiedzenia komisji sejmowych: Komisji Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej poinformował, że projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego jest obecnie poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym. Zapowiedział jednocześnie, że zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r. tak, aby z początkiem roku 2018 KUB mógł zostać skierowany pod obrady Sejmu.

Prezentacja KUB

oprac. Joanna Mazurkiewicz, Paweł Huczko

Źródło: sejm.gov.pl, mib.gov.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA