REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy wprowadzają opłatę reklamową

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Gminy wprowadzają opłatę reklamową
Gminy wprowadzają opłatę reklamową

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wprowadzające opłatę reklamową pojawiły się jeszcze w 2015 roku, ale do tej pory gminy jej nie pobierały, ze względu na brak odpowiednich uchwał rad gmin dotyczących zasad umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. W ostatnich miesiącach obserwujemy jednak wzrost aktywności gmin w podejmowaniu takich uchwał, w związku z czym opłata reklamowa powoli zaczyn być faktem. Pierwsze uchwały dotyczące póki co zasad umieszczania reklam weszły już w życie, a kolejne gminy (w tym Warszawa) poczyniły kroki mające na celu ich wprowadzenie. Gminy, który będą posiadać takie uchwały będą mogły wprowadzić opłatę reklamową.

Opłata reklamowa ma być przede wszystkim narzędziem uporządkowania lokalnego krajobrazu. Dlatego jej wprowadzenie musi być poprzedzone uchwaleniem w danej lokalizacji uchwały regulującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwały krajobrazowej).

REKLAMA

Autopromocja

W uchwale gmina może określić dopuszczalne gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane tablice i urządzenia reklamowe oraz wskazać czas na dostosowanie już istniejących reklam do tych wytycznych.

W teorii zatem przedsiębiorcy mogą z wyprzedzeniem przygotować się do nowego zobowiązania podatkowego, które będzie ich dotyczyć. Podatnicy nowej opłaty wskazują jednak na liczne problemy związane z jej wprowadzeniem.

Opłata reklamowa nie tylko za tablice

Pierwsze gminy wprowadziły już opłatę reklamową od zlokalizowanych na ich terenie tablic i urządzeń reklamowych, banerów oraz reklam naklejanych na szybach i ogrodzeniach.

Kolejne wprowadziły bądź opracowują uchwały krajobrazowe, więc wprowadzenie opłaty reklamowej jest kwestią najbliższych miesięcy. Nowe przepisy nie tylko wpływają na zwiększenie obciążenia finansowego oraz nakładów pracy (związanych ze sporządzaniem kolejnej deklaracji podatkowej), ale również powodują konieczność dostosowania posiadanych na terenie gminy obiektów reklamowych do wytycznych zawartych w uchwale krajobrazowej (poprzez, przykładowo, zmianę ich powierzchni, lokalizacji czy też sposobu wykonania czy mocowania) w dość krótkim okresie czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Potencjalne problemy

Przykładem problemów wywołanych wprowadzeniem nowej opłaty lokalnej jest Ciechanów, gdzie reakcja przedsiębiorców doprowadziła do uchylenia uchwały przyjętej Radę Miasta. Podatnicy zwrócili uwagę na konieczność zweryfikowania treści uchwały w porozumieniu z nimi tak, aby zmiany przez nią wprowadzane były akceptowalne dla wszystkich i służyły faktycznemu uporządkowaniu lokalnego krajobrazu, a nie celom fiskalnym.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa naliczana jest dziennie i składa się z części stałej (maksymalnie 2,5 zł dziennie od sztuki) oraz części zmiennej (maksymalnie 0,20 zł dziennie od m2 powierzchni części służącej ekspozycji reklamy). Dość szeroko, choć w sposób nieostry, ustalony został przy tym również krąg wyłączeń z podatku. Opłacie nie podlegają bowiem, między innymi, szyldy oraz tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnej publicznie.

Sankcje i kary

Przegapienie wprowadzenia opłaty w gminie i nie złożenie deklaracji może mieć przykre konsekwencje. Za nieskładanie deklaracji lub nieprawidłowe określanie podstawy opodatkowania podatnikowi grozić może sankcja karna skarbowa. Szczególnie dotkliwe z punktu widzenia podatnika są przepisy karne przewidziane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którymi podmiotowi umieszczającemu tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały obowiązującymi w danej gminie można wymierzyć karę pieniężną w wysokości do czterdziestokrotności standardowej opłaty reklamowej.

Z całą pewnością pojawianie się nowej opłaty lokalnej w kolejnych gminach będzie mieć nie tylko skutki finansowe, ale przede wszystkim zwiększy obowiązki administracyjne po stronie firm. Niezbędne wydaje się bieżące śledzenie wprowadzania opłaty w kolejnych gminach tak, by prawidłowo i na czas wywiązać się z nowego obowiązku.

Paweł Banasik, Adam Kałążny, Starsi Menedżerowie w zespole do spraw Podatku od nieruchomości Deloitte.

Więcej o Podatku od nieruchomości

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA