REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy wprowadzają opłatę reklamową

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Gminy wprowadzają opłatę reklamową
Gminy wprowadzają opłatę reklamową

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wprowadzające opłatę reklamową pojawiły się jeszcze w 2015 roku, ale do tej pory gminy jej nie pobierały, ze względu na brak odpowiednich uchwał rad gmin dotyczących zasad umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. W ostatnich miesiącach obserwujemy jednak wzrost aktywności gmin w podejmowaniu takich uchwał, w związku z czym opłata reklamowa powoli zaczyn być faktem. Pierwsze uchwały dotyczące póki co zasad umieszczania reklam weszły już w życie, a kolejne gminy (w tym Warszawa) poczyniły kroki mające na celu ich wprowadzenie. Gminy, który będą posiadać takie uchwały będą mogły wprowadzić opłatę reklamową.

Opłata reklamowa ma być przede wszystkim narzędziem uporządkowania lokalnego krajobrazu. Dlatego jej wprowadzenie musi być poprzedzone uchwaleniem w danej lokalizacji uchwały regulującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwały krajobrazowej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W uchwale gmina może określić dopuszczalne gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane tablice i urządzenia reklamowe oraz wskazać czas na dostosowanie już istniejących reklam do tych wytycznych.

W teorii zatem przedsiębiorcy mogą z wyprzedzeniem przygotować się do nowego zobowiązania podatkowego, które będzie ich dotyczyć. Podatnicy nowej opłaty wskazują jednak na liczne problemy związane z jej wprowadzeniem.

Opłata reklamowa nie tylko za tablice

Pierwsze gminy wprowadziły już opłatę reklamową od zlokalizowanych na ich terenie tablic i urządzeń reklamowych, banerów oraz reklam naklejanych na szybach i ogrodzeniach.

REKLAMA

Kolejne wprowadziły bądź opracowują uchwały krajobrazowe, więc wprowadzenie opłaty reklamowej jest kwestią najbliższych miesięcy. Nowe przepisy nie tylko wpływają na zwiększenie obciążenia finansowego oraz nakładów pracy (związanych ze sporządzaniem kolejnej deklaracji podatkowej), ale również powodują konieczność dostosowania posiadanych na terenie gminy obiektów reklamowych do wytycznych zawartych w uchwale krajobrazowej (poprzez, przykładowo, zmianę ich powierzchni, lokalizacji czy też sposobu wykonania czy mocowania) w dość krótkim okresie czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Potencjalne problemy

Przykładem problemów wywołanych wprowadzeniem nowej opłaty lokalnej jest Ciechanów, gdzie reakcja przedsiębiorców doprowadziła do uchylenia uchwały przyjętej Radę Miasta. Podatnicy zwrócili uwagę na konieczność zweryfikowania treści uchwały w porozumieniu z nimi tak, aby zmiany przez nią wprowadzane były akceptowalne dla wszystkich i służyły faktycznemu uporządkowaniu lokalnego krajobrazu, a nie celom fiskalnym.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa naliczana jest dziennie i składa się z części stałej (maksymalnie 2,5 zł dziennie od sztuki) oraz części zmiennej (maksymalnie 0,20 zł dziennie od m2 powierzchni części służącej ekspozycji reklamy). Dość szeroko, choć w sposób nieostry, ustalony został przy tym również krąg wyłączeń z podatku. Opłacie nie podlegają bowiem, między innymi, szyldy oraz tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnej publicznie.

Sankcje i kary

Przegapienie wprowadzenia opłaty w gminie i nie złożenie deklaracji może mieć przykre konsekwencje. Za nieskładanie deklaracji lub nieprawidłowe określanie podstawy opodatkowania podatnikowi grozić może sankcja karna skarbowa. Szczególnie dotkliwe z punktu widzenia podatnika są przepisy karne przewidziane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którymi podmiotowi umieszczającemu tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały obowiązującymi w danej gminie można wymierzyć karę pieniężną w wysokości do czterdziestokrotności standardowej opłaty reklamowej.

Z całą pewnością pojawianie się nowej opłaty lokalnej w kolejnych gminach będzie mieć nie tylko skutki finansowe, ale przede wszystkim zwiększy obowiązki administracyjne po stronie firm. Niezbędne wydaje się bieżące śledzenie wprowadzania opłaty w kolejnych gminach tak, by prawidłowo i na czas wywiązać się z nowego obowiązku.

Paweł Banasik, Adam Kałążny, Starsi Menedżerowie w zespole do spraw Podatku od nieruchomości Deloitte.

Więcej o Podatku od nieruchomości

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA