REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy wprowadzają opłatę reklamową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Gminy wprowadzają opłatę reklamową
Gminy wprowadzają opłatę reklamową

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy wprowadzające opłatę reklamową pojawiły się jeszcze w 2015 roku, ale do tej pory gminy jej nie pobierały, ze względu na brak odpowiednich uchwał rad gmin dotyczących zasad umieszczania reklam w przestrzeni publicznej. W ostatnich miesiącach obserwujemy jednak wzrost aktywności gmin w podejmowaniu takich uchwał, w związku z czym opłata reklamowa powoli zaczyn być faktem. Pierwsze uchwały dotyczące póki co zasad umieszczania reklam weszły już w życie, a kolejne gminy (w tym Warszawa) poczyniły kroki mające na celu ich wprowadzenie. Gminy, który będą posiadać takie uchwały będą mogły wprowadzić opłatę reklamową.

Opłata reklamowa ma być przede wszystkim narzędziem uporządkowania lokalnego krajobrazu. Dlatego jej wprowadzenie musi być poprzedzone uchwaleniem w danej lokalizacji uchwały regulującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (tzw. uchwały krajobrazowej).

REKLAMA

Autopromocja

W uchwale gmina może określić dopuszczalne gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane tablice i urządzenia reklamowe oraz wskazać czas na dostosowanie już istniejących reklam do tych wytycznych.

W teorii zatem przedsiębiorcy mogą z wyprzedzeniem przygotować się do nowego zobowiązania podatkowego, które będzie ich dotyczyć. Podatnicy nowej opłaty wskazują jednak na liczne problemy związane z jej wprowadzeniem.

Opłata reklamowa nie tylko za tablice

Pierwsze gminy wprowadziły już opłatę reklamową od zlokalizowanych na ich terenie tablic i urządzeń reklamowych, banerów oraz reklam naklejanych na szybach i ogrodzeniach.

Kolejne wprowadziły bądź opracowują uchwały krajobrazowe, więc wprowadzenie opłaty reklamowej jest kwestią najbliższych miesięcy. Nowe przepisy nie tylko wpływają na zwiększenie obciążenia finansowego oraz nakładów pracy (związanych ze sporządzaniem kolejnej deklaracji podatkowej), ale również powodują konieczność dostosowania posiadanych na terenie gminy obiektów reklamowych do wytycznych zawartych w uchwale krajobrazowej (poprzez, przykładowo, zmianę ich powierzchni, lokalizacji czy też sposobu wykonania czy mocowania) w dość krótkim okresie czasu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Potencjalne problemy

Przykładem problemów wywołanych wprowadzeniem nowej opłaty lokalnej jest Ciechanów, gdzie reakcja przedsiębiorców doprowadziła do uchylenia uchwały przyjętej Radę Miasta. Podatnicy zwrócili uwagę na konieczność zweryfikowania treści uchwały w porozumieniu z nimi tak, aby zmiany przez nią wprowadzane były akceptowalne dla wszystkich i służyły faktycznemu uporządkowaniu lokalnego krajobrazu, a nie celom fiskalnym.

Zgodnie z przepisami ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opłata reklamowa naliczana jest dziennie i składa się z części stałej (maksymalnie 2,5 zł dziennie od sztuki) oraz części zmiennej (maksymalnie 0,20 zł dziennie od m2 powierzchni części służącej ekspozycji reklamy). Dość szeroko, choć w sposób nieostry, ustalony został przy tym również krąg wyłączeń z podatku. Opłacie nie podlegają bowiem, między innymi, szyldy oraz tablice i urządzenia reklamowe, które nie są widoczne z przestrzeni dostępnej publicznie.

Sankcje i kary

Przegapienie wprowadzenia opłaty w gminie i nie złożenie deklaracji może mieć przykre konsekwencje. Za nieskładanie deklaracji lub nieprawidłowe określanie podstawy opodatkowania podatnikowi grozić może sankcja karna skarbowa. Szczególnie dotkliwe z punktu widzenia podatnika są przepisy karne przewidziane w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którymi podmiotowi umieszczającemu tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały obowiązującymi w danej gminie można wymierzyć karę pieniężną w wysokości do czterdziestokrotności standardowej opłaty reklamowej.

Z całą pewnością pojawianie się nowej opłaty lokalnej w kolejnych gminach będzie mieć nie tylko skutki finansowe, ale przede wszystkim zwiększy obowiązki administracyjne po stronie firm. Niezbędne wydaje się bieżące śledzenie wprowadzania opłaty w kolejnych gminach tak, by prawidłowo i na czas wywiązać się z nowego obowiązku.

Paweł Banasik, Adam Kałążny, Starsi Menedżerowie w zespole do spraw Podatku od nieruchomości Deloitte.

Więcej o Podatku od nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA